Mordaunt Short sub Alumni 9

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Mordaunt short Sub Alumni 9 01.jpg
Mijn zoon stuurt me een foto met een onderdeel wat in tweeën ligt.
De code is slecht te lezen, maar hij komt met: LN 864 PN

Wat is dit precies?
Is het een poging waard om te vervangen, of is er, als er dingen op deze manier stuk gaan méér loos?
Voor de sub volledig uitviel heeft ' ie gebromd...

Groeten, Jan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

Dat is een stuur ictje van de standby voeding. Dit is een smps en als daar geen ervaring mee hebt: afblijven.......
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Barry2001 »

Hier wordt 230V AC direkt gelijkgericht, levert over de 300V DC op, waar je geen opdonder van wilt krijgen. Crocodile DS heeft hier een punt, als je niet weet wat je doet is het niet verstandig ermee te gaan prutsen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Bedankt voor de informatie.
Dat het een schakelende voeding betrof was me al duidelijk, dat hier flinke stromen lopen ook.
Waar het mij om gaat is een vervanger voor het betreffende IC, het los solderen en vervangen lijkt mij geen levensbedreigende handeling, toch?

Waar kan ik een vervanger van dit IC vinden?

Groeten, Jan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

Vooralsnog levert het opgegeven typenr geen enkele hit op in Google, dus dat klopt niet........
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Helaas was ik ook al tot die conclusie gekomen, daarom hoopte ik dat de verzamelde kennis van dit forum tot een vervangend type zou kunnen leiden...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door cool »

Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

cool schreef:
Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door SSassen »

Vraag 'ns om een detailfoto van 't IC, liefst met strijklicht, dan is het nummer meestal wel te lezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
cool schreef:
Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Denk dat het typenummer begint met LNK en komt van dezelfde fabrikant

https://ac-dc.power.com/products/linksw ... switch-lp/

Altijd leuk zo'n puzzel! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door SSassen »

En Gerhard zat in de goede richting te zoeken, IC zelf is EOL, maar je kan een vervanger gebruiken:

https://ac-dc.power.com/forum/low-power ... nt-tny264/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ds23man »

De koelkast kan naar:

3749 AA-8 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ah!buis schreef:
cool schreef:
Het IC is niet voor niets stuk, vast meer aan de hand....
Zou ik nog niet zo zeker van zijn.Die krengen gaan wel meer stuk.
Het nr. zegt met ook niks. De TNY264P is wel zoiets.
Anne
Denk dat het typenummer begint met LNK en komt van dezelfde fabrikant

https://ac-dc.power.com/products/linksw ... switch-lp/

Altijd leuk zo'n puzzel! :lol: :lol: :lol:
Is 't soms dezelfde die in een UcD36 zit en soms piept ? :lol:
Anne
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

SSassen schreef:
Vraag 'ns om een detailfoto van 't IC, liefst met strijklicht, dan is het nummer meestal wel te lezen.
Wellicht heb ik de patiënt een dezer dagen thuis, dan kan ik met strijklicht in de weer.

Voor ik begreep waar het over ging moest ik eerst wat andere puzzels oplossen (EOL?)...
Als ik het goed begrijp is er een vervangend type, rijst alleen de vraag welke, i.v.m. de belastbaarheid:
https://www.power.com/sites/default/fil ... 74-280.pdf
En over welke aansluitingen de bypass condensator van 0.1uF hoort.

Als ik de schakeling hier heb en er zijn nog vragen, dan meld ik me weer.
De gecombineerde power van het forum strikes again!

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

pompebled schreef:
Voor ik begreep waar het over ging moest ik eerst wat andere puzzels oplossen (EOL?)...
End Of Life.
Het onderdeel word niet meer geproduceerd, maar is nog wel hier en daar te krijgen. (waarschijnlijk)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Het heeft even geduurd, maar ik heb de print nu voor me liggen.
Het IC is de LNK364PN. (P package, drain op pin 5)
https://www.google.nl/search?q=LNK364PN ... DCgA&dpr=1
Ik zal morgen even bij mijn lokale elektronica boer langs.

Het 'leukste' klus je wordt het loshalen van de print om bij de solderingen te kunnen komen; alle stekkers zijn met een soort lijm overgoten.
Heeft iemand nog suggesties hoe hiermee om te gaan?
Afkrabben, verwarmen, los snijden?

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 15 nov 2016, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

Wat er in de weg zit is wel weg te krabben.
Voor de zekerheid best drie onderdelen nazien.De diode en weerstand met een ohm-meter en condensator gewoon vervangen.Is meestal een keramische voor een hoge spanning (4n7,1000V)
Anne
Bijlagen
Mord.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Wat er in de weg zit is wel weg te krabben.
Mee eens :beer: :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Barry2001 »

pompebled schreef:
Het heeft even geduurd, maar ik heb de print nu voor me liggen.
Het IC is de LN364PN. (P package, drain op pin 5)
https://www.google.nl/search?q=LNK364PN ... DCgA&dpr=1
Groeten, Jan.
PS LNK364PN bedoel je denk ik :?: staat al in de google link.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Heren, bedankt!
Ik heb de fout in het type al verbeterd, nu nog een winkel in de buurt vinden die het heeft liggen.

Mijn 'lokale' elektronica winkel (in de volgende stad, Bolsward) houdt een opheffingsuitverkoop, kwam ik vandaag achter, dus dat wordt niks meer, alle IC's waren en bloc verkocht aan een elektronica club.
Blijven er in Fryslân nog drie over voor zover ik weet; Leeuwarden, Heerenveen en Drachten.
Voor mij allemaal een eind uit de richting, gadver.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door Ah!buis »

elektronica-componenten.nl heeft ze op voorraad en in de uitverkoop
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Klopt : http://www.elektronica-componenten.nl/L ... 7-Pin-PDIP

De kans dat je dit component bij de gemiddelde electronicaboer gaat vinden lijkt me vrij klein, en dan druk ik me nog voorzichtig uit...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door dre »

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door pompebled »

Bedankt voor de adressen en het aanbod om te bestellen, maar ik heb m'n zoon er al op uit gestuurd en die heeft het IC laten bestellen bij zijn lokale elektronicaboer in Leeuwarden.
Nu maar hopen dat hij de correcte uitvoering besteld heeft (heb de spec sheet meegestuurd) i.v.m. de positie van de ontbrekende poot(6).
Bij het origineel zit poot 5 rechtsboven t.o.v. het rondje op de bovenzijde van het IC, bij de exemplaren die ik in de link van zowel Dre, Ray en Anne zie, zit de boel op de verkeerde plaats...
Fingers crossed dat de P-package opgestuurd wordt.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mordaunt Short sub Alumni 9

Bericht door ray5150 »

Dacht je echt dat die webshops allemaal ieder onderdeeltje apart gaan fotograferen ? welnee, daar word gewoon een standaard plaatje bij gepakt.
Er staat dan ook bij Mouser bij: Afbeelding zijn alleen ter referentie, Zie productspecificaties.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”