Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Och, zijn best te tillen hoor :mrgreen: Gaat ook om wat ze kosten Anne en verkrijgbaarheid.
6 en 7 dubbeltjes bij Ome Dick. is inderdaad heel redelijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Och, zijn best te tillen hoor :mrgreen: Gaat ook om wat ze kosten Anne en verkrijgbaarheid.
6 en 7 dubbeltjes bij Ome Dick. is inderdaad heel redelijk.
Dan zijn de BD 441 en BD442 (80V versie van BD439 BD440) voordeliger, 30cent per stuk :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ga nog maar eens tellen Anne: LM1875 vs OPA2604 + emitter volgers............
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Zo, weer een stapje verder:

Schema is aangepast naar het voorbeeld van Anne; niet alle waardes zijn juist ingevoerd, maar dit speelt voorlopig geen rol:
schema.png
Ook printplaatje wat aangepast, is voorlopig met "hoekige" verbindingen, maar nu met koeling op de printplaat, daar we niet meer zo veel vermogen stoken.
Past op 10 * 10 cm
board1.png
Laat de reacties maar komen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Da's bijna het originele schema :?
Het verbruik ligt lang niet zo hoog nu, die grote koelvinnen kunnen wel weg.Misschien nog een koelplaatje voor de transistors aan de uitgang.
Nog kleine veranderingen, de ingangen van de op-amp kunnen niet goed overweg met een zwaai tot de voeding.Zo is dat kleiner.En gelijk de weerstanden groter, kan best met de fet ingangen.
Oh ja, een doorgestreepte weerstand is eruit, niet doorverbonden :o
Anne
Bijlagen
norreModa.jpg
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Schema aangepast , zou nu goed moeten zijn
schema.png
Overal kleinere koelblokjes toegepast en layout een beetje aangepast, past nu op 7.5cm op 10cm
board1.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Je hebt wel zo 't een en ander gemist :o
Een overzicht van wat anders is en een eagle schema (.pdf eraf en je houdt .sch van eagle over)
orig.jpg
Anne
Bijlagen
norremod30-10-2016.sch.pdf
(957.01 KiB) 81 keer gedownload
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Nu met aangepast schema van Anne, waarvoor dank :goeie:
schema.png
en bijhorende printplaat :
board1.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Alleen wat ik nou niet snap is dat Anne muizen zit te vlooien voor een paar dubbeltjes voor een eindtor maar er wel een op-amps in zet a €4,95/stuk. Terwijl een complete LM1875 €2,20 kost bij ome Dick :think:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 01 nov 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Ziet er goed uit :D
Ondertussen ontdekt dat er behalve een 2k2 waarvan Ray 100k had gemaakt er nog iets mis was.
Heb je nu zeker ook wel ontdekt, de verbinding uitgang 7805 en het µC deel ontbrak.
De gestabiliseerde spanningen dienen enkel nog voor de opamp, is nogal overbemeten, hoeft geen koeling.
Over de 7805 is er een verlies van wel 20V.Voor enkel de µC zou het wel meevallen maar met ook nog een display eraan zou 't wel wat veel kunnen zijn.Voor "je weet nooit" een plaats voor een serieweerstand op de print (plaats genoeg).Met een serieweerstand moet de 7805in wel weer ontkoppeld.Kan de 100n daar voor dienen, is erachter niet nodig (zitten al twee C's).Kan zo'n weerstand een deel van het verlies opstoken.
Even de bedoeling erin getekend (beetje rommelig :oops: ) ter verduidelijking :sure: .
Anne
Bijlagen
board1a.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Wat doen Q4 en Q5 Anne?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Wat doen Q4 en Q5 Anne?
Tja, zoiets als de D44H11 enz. die je voorstelde :lol:
Is wat? overdreven (had ik al gezegd) maar och, beter teveel dan te weinig, en kan geen kwaad.Lijkt 't ook nog een beetje op het oorspronkelijk ding :sure:
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Bedankt Anne,
welke waarde had je in gedachten voor die serieweerstand ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Wat doen Q4 en Q5 Anne?
Tja, zoiets als de D44H11 enz. die je voorstelde :lol:
Is wat? overdreven (had ik al gezegd) maar och, beter teveel dan te weinig, en kan geen kwaad.Lijkt 't ook nog een beetje op het oorspronkelijk ding :sure:
Anne
Wat is dat nou voor flut antwoord..... ?????????????? Nou ja je zit lekker te prutsen :P Geeft niet hoor, als je het maar voor je zelf doet.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Het zal altijd wel ergens iets beter en iets goedkoper kunnen , maar zoals Anne aanhaalde, we proberen zoveel mogelijk bij het origineel te blijven.

Schema aangepast met serieweerstand, maar op de uitgang van die 7805 kan die 100 n ook nog blijven :
schema.png
board1.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

ronnydepony schreef:
Het zal altijd wel ergens iets beter en iets goedkoper kunnen , maar zoals Anne aanhaalde, we proberen zoveel mogelijk bij het origineel te blijven.
Dat is prima maar zo ga je nooit die 16V_rms halen. Nou zal dat motorje waarschijnlijk ook wel op 12V draaien. Maar als je ook naar 45 rpm wilt met elektronisch omschakelen moet er wel 1,35 zoveel spanning op dat motortje. Anders wordt het wel heel krap. Afijn we zullen zien wat het gaat doen :D
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Hoe zou jij het dan aanpakken Peter ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Gewoon direct achter je "weerstands"dacje een simpel RC laagdoorlaat en een LM1875 op 2x 18V gelijkgericht. Dat filtertje kan een C parallel aan R7 zijn. Verder zou ik een R-2R ladder dacje maken. Is meer weerstanden maar die zijn wel allemaal simpel R en 2xR en daarmee nauwkeuriger. B,v. 10K en 20K werstanden. Zie ook hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Resistor_ladder
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ronnydepony »

Dan kom ik gedeeltelijk hier op uit :
schema2.png
Als ik dan nog een schemaatje heb van die LM1875 kan ik bekijken of ik het kan universeel maken, een 10 * 10 printje kost toch evenveel als een 7.5 * 10
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
Hoe zou jij het dan aanpakken Peter ?
Vermoedelijk zoiets :o
Als je aan de DAC gaat prutsen klopt de soft niet meer.
Anne

Een weerstand mis (47 -> 100k)
Bijlagen
Pmod.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 01 nov 2016, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Als je aan de DAC gaat prutsen klopt de soft niet meer.
Anne
Vertel...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Als je aan de DAC gaat prutsen klopt de soft niet meer.
Anne
Vertel...
Bij norre vindt je de soft voor zijn schakeling.Is Ray mee aangekomen in 't begin dit draadje.
pgms.jpg

Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Ja, zie het al. Die sinus wordt in 6 ruwe stappen gemaakt. En niet zoals het ogenschijnlijk lijkt met 6 bits, wat 64 stapjes op zou moeten leveren. Nogal primitief. Wat je hier nou mee opschiet, vervormt nog meer dan het oorspronkelijke lichtnet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door ray5150 »

gevalletje middel dat erger is dan de kwaal ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd ? Pro-ject Speed Box namaken

Bericht door Pjotr »

Tja...
45 rpm - no filter 5% resistors BIG.gif
Je kunt i.i.g. de frequentie variëren... :relax:
Plaats reactie