Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

Rizzo schreef:
Kappa7 schreef:
Room modes los je met een dsp niet op.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
Oplossen kan inderdaad niet. Maar op de juiste manier (spatial average rondom de luisterplek etc.) El toepassen kan het wel een heel stuk beter maken. Zeker als je juist niet met de positie van de subs kan spelen. Basstraps etc. zijn natuurlijk beter als je het goed doet. In een normale woonkamer is dit vaak toch geen optie.
Tis meer dat het vaak als oplossing gezien wordt terwijl het slechts symptoom bestrijding is.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Rizzo »

Daar ben ik het volledig met je eens.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door kuiperik »

Kappa7 schreef:
Gewoon schuiven met de sub tot dat deze in fase staat.
Heb hier dus ook erg lang (jaren :hide: ) mee geexperimenteerd en eigenlijk nooit echt naar wens gekregen. Met schuiven en aanpassen fase kwam de fase meestal wel goed, echter nog was de bass dan nog niet echt optimaal. Via een ander forum op volgende link uitgekomen : http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm
fig5.JPG
De hierin geschetste situatie (timing) leek wel erg verdacht op waar ik hier tegenaan liep. Op het moment dat timing in mijn metingen meegenomen konden worden, werd me pas inzichtelijk wat er niet niet lekker zat in de afstemming.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Misschien, heeeeeeeel misschien ga ik het eens over een ander boeg gooien..:

http://www.tymphany.com/wp-content/them ... R01-04.pdf

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Spreekspoel diameter 188mm :shock: :shock: :shock: :shock:

Dan valt mij 10,5 mm x-max zwaar tegen.

Qts 0,46 Fs 23,64 dat word 20hz in bassreflex, alhoewel Vas is 71 liter ben benieuwd naar de poort of ie niet te groot uitvalt.

Leuke woofert.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Met wat uitgebreidere bracing kom ik hier op:
Skinny Sub v4 front.png
Skinny Sub v4 rear.png
Heb nu ook bracing direct achter de driver. Ik denk eigenlijk wel dat dit voldoende is. Wat jullie?

De driver zit nu bovenin, vanwege Wouter's argument dat daarmee de integratie met de toppen wat beter is. Mocht dit me nu niet bevallen, dan kan ik heel simpel gewoon de kast op z'n kop zetten en de driver zit dan onderin.

Enig idee hoe ik nu (al dan niet met behulp van SketchUp) het totale netto volume kan berekenen? Of desnoods de volumes van de losse onderdelen, zodat ik zelf het netto volume van het geheel kan berekenen?

Met een ruwe schatting kom ik op zo'n 40 liter netto.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Je hebt je bracing voorzien van gaten, dan bedoel ik de kleine gaten niet die groten.
In principe hebben die kleine gaten geen functie, optisch mooi maar ik denk dat je beter net als de onderste bracing kan aanhouden, ook simpeler te bouwen.
En de verticale bracing tot onderaan toe maken.

Kast inhoud berekenen en dan zou je elk plankje moeten berekenen, plankje inhoud berekenen en dan je gemaakt gat inhoud berekenen, optellen aftrekken ik ga ervan uit dat je dat zelf kan.

Uiteindelijk kom je op +- X aan liters, het leuke is van een gesloten behuizing dat je één liter meer of minder ga je (niemand) niet eens horen, je Qtc verandert echt maar marginaal mede omdat je een ruime kast hebt en al een lage Qtc.

Je driver moet er ook nog in en dat is ook een geschatte inhoud.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Denk dat ik er wel uit ben, zo.

Dan de hamvraag: is hier iemand op het forum (e.v.t. in of in de buurt van Arnhem) die voor mij een houtpakket wil vervaardigen? Geen fancy materialen, geen lastige maten, vrij recht toe, recht aan allemaal: 22mm en 12 mm MDF.

Lijkt me tof om het helemaal zelf te doen. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind het niet verantwoord om voor één klus alle benodigde gereedschappen aan te gaan schaffen. Al helemaal niet tweedehands. Bovendien knap zonde van het geld en moeite als ik zo'n (toch wel) groot houtpakket verpest. Misschien dat ik zelf gereedschap ga aanschaffen als ik bevangen wordt door het zelfbouw virus en nog meer speakers wil gaan bouwen.

Dus: wie wil? Ik wil overigens best wel iets betalen voor die klus. E.e.a. in overleg.
Bijlagen
Skinny Subs Front.png
Skinny Subs Front fr&bck.png
Skinny Subs Front X-ray.png
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Nog even een vraagje, om problemen later te voorkomen:
Als ik inbusbouten M5 wil gebruiken, heb ik een schroefgat van 5mm nodig... Duh..! Maar kan ik in het hier afgebeelde detail een inslagmoer M5 kwijt? Ik denk het niet...
Skinny Sub detail.png
Screen Shot 2016-11-10 at 19.49.28.png
Screen Shot 2016-11-10 at 19.49.28.png (55.48 KiB) 558 keer bekeken
Met M4 moet het ook lukken, maar ruimte rondom het schroefgat kan niet breder, ivm onderdelen op de plaatversterker die "in de weg" zitten.
Iemand een briljant idee voor een oplossing hiervoor? Past een M4 inslagmoer in een 5mm gat?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

Wel vast zetten met epoxy ofzo.
Met een beetje pech druk je de moer er uit bij de montage.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Hoe vaak ga je de woofer demonteren?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Als het goed is, niet meer dan een paar keer. Hooguit om de kast kaal te proberen en te checken of ie luchtdicht is, dan demonteren en afwerken, weer monteren. Ik verwacht niet 'm nog eens te demonteren om demping toe te voegen met een eigen Qtc van 0,463.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Dan heb je ook geen inslagmoeren nodig.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door SARK »

Jamesblond schreef:
Dan de hamvraag: is hier iemand op het forum (e.v.t. in of in de buurt van Arnhem) die voor mij een houtpakket wil vervaardigen? Geen fancy materialen, geen lastige maten, vrij recht toe, recht aan allemaal: 22mm en 12 mm MDF.
In jouw eerdere tekening zie ik dat de platen in verstek zijn gezaagd .... da's toch niet echt 'recht toe, recht aan', ik denk dat jij bij Arno of andere houtwurmen hier op 't forum een bestelling moet plaatsen om het houtpakket te laten maken .... met een handfrees gaat het zeer lasting worden ben ik bang.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

En ik maar denken dat dat met een beetje zaagtafel zo geregeld is. Hieruit blijkt dus mijn onervarenheid. Over de complexiteit van deze klus zal ik me verder maar niet uitlaten, dan :-#
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ray5150 »

Jamesblond schreef:
Nog even een vraagje, om problemen later te voorkomen:
Als ik inbusbouten M5 wil gebruiken, heb ik een schroefgat van 5mm nodig... Duh..! Maar kan ik in het hier afgebeelde detail een inslagmoer M5 kwijt? Ik denk het niet...
Skinny Sub detail.png
Screen Shot 2016-11-10 at 19.49.28.png
Met M4 moet het ook lukken, maar ruimte rondom het schroefgat kan niet breder, ivm onderdelen op de plaatversterker die "in de weg" zitten.
Iemand een briljant idee voor een oplossing hiervoor? Past een M4 inslagmoer in een 5mm gat?
Klopt niet helemaal. bij een inslagmoer van 5 mm moet het gat moet minimaal 5.5 zijn, eerder nog 6 mm.
Je moet namelijk de wanddikte van de inslagmoer ook meerekenen.
Maar ik ben het wel eens met ds23man dat je net zo goed kunt schroeven, denk dat je met 5 x 20 bolkop wel goed zit.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pvanlingen »

Voor een M4 inslagmoer, 5mm boren.

Paul.
DSC00335.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pappaleo »

Voor een M5 inslagmoer 6,5mm boren (Isobarix).
En dan nog moest ik ze er met een vuistje inrammen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Inrammen? :shock: :shock: :shock: Ik trek ze erin met bout en een grote ring.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pvanlingen »

Met een vuistje hoeft niet hoor Leo, zolang ik er bij kan en de maat het toestaat pers ik ze erin met de bankschroef.
Als de box al in elkaar zit gaat het ook goed met een lijmtang.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pappaleo »

Ik heb ze erin gezet toen het nog losse panelen waren. Gaten boren op de juiste plaats. Beetje lijm op de inslagmoer. Paneel op perfect plat vlak leggen en een fikse klap met een vuistje er op, welmet een laagje mdf tussen moer en hamer om de boel heel te houden. Zit perfect en ging redelijk vlot.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door pappaleo »

pvanlingen schreef:
Met een vuistje hoeft niet hoor Leo, zolang ik er bij kan en de maat het toestaat pers ik ze erin met de bankschroef.
Als de box al in elkaar zit gaat het ook goed met een lijmtang.
Het hoeft ook niet, maar het ging wel.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Inrammen? :shock: :shock: :shock: Ik trek ze erin met bout en een grote ring.
+1

groet,
Aat
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door toetertje »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Inrammen? :shock: :shock: :shock: Ik trek ze erin met bout en een grote ring.
+1

groet,
Aat
Ik doe dat ook maar dan met een draadeindje, een ring en een moer.
Zo voorkom je dat je het draad van de inslagmoer beschadigd. Op deze
manier gaan ze echt niet los.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Inrammen? :shock: :shock: :shock: Ik trek ze erin met bout en een grote ring.
+1

groet,
Aat
+2
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”