Zoiets voldoende voor koeling/circulatie?Jag schreef:[...]
Dus ik zou amps in aparte ruimte steken (sowieso aan te raden), met een greepje boven en onder de versterker waardoor dan ook meteen een beetje lucht kan circuleren.
Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Echter stuit ik hier tegen een issue aan, waar ik wel enigszins van baal. Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten...kuiperik schreef:Hier precies dezelfde ervaring. Jaren aan het experimenteren met subs (ook meerdere) en sinds ik de timing tussen subs en monitoren op orde heb, klinkt het pas echt lekker. Maakt zoals Rizzo aangeeft niet alleen verschil in het laag, maar ook de rest wordt beter.Rizzo schreef:Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
Hier was het probleem dat de subs digitaal werden gefilterd en equalised. Dit leverde een vertraging op in het signaal van de subs. Pas na het inbouwen van een delay op de fronts, viel ineens alles op zijn plek.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waarom geen greepje boven en onder de sub amp? Dat is dan ook meteen je koeling.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hoe bedoel je "greepje"? Dan moet je toch nog steeds iets van sleuven hebben waar lucht in en uit kan? Heb je een voorbeeld?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ah, zo!
Dan moet het versterker compartiment behoorlijk groter worden. Wil ik nog iets van intern volume overhouden, dan wordt de kast als geheel te groot, vrees ik.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dan kom ik hier op:
(Veel) groter kan ik het niet maken, vrees ik.
Heeft dat voordelen t.o.v. wat ik eerder had bedacht?
By the way: hoe kan ik in SketchUp de haakse hoeken van dergelijke openingen afronden?
(Veel) groter kan ik het niet maken, vrees ik.
Heeft dat voordelen t.o.v. wat ik eerder had bedacht?
By the way: hoe kan ik in SketchUp de haakse hoeken van dergelijke openingen afronden?
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik zou dan wel boven en onder een sleuf doen, anders helpt het relatief weinig. Verder kan je in sketchup ook exporteren als .png he? Die al gevonden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
alleen als je het delay op de tops moet zetten, als het de subs zijn die het delay nodig hebben dan kan je de tops analoog laten. nou denk ik overigens wel dat de voordelen van goede time allignment groter zijn dan eventuele nadelen van je hele set DSP-enJamesblond schreef:..... Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten...![]()
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja, maar beetje zonde van een prachtige, nogal prijzige analoge set...
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
De tops zijn analoog, dus nul delay. De subs zijn ge-dsp't, dus vertraagd. Om de toppen in lijn te krijgen, zullen die dus ook iets vertraagd moeten worden.Henkjan schreef:alleen als je het delay op de tops moet zetten, als het de subs zijn die het delay nodig hebben dan kan je de tops analoog laten. nou denk ik overigens wel dat de voordelen van goede time allignment groter zijn dan eventuele nadelen van je hele set DSP-enJamesblond schreef:..... Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten...![]()
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Daarom mijn eerste suggestie.Jag schreef:Ik zou dan wel boven en onder een sleuf doen, anders helpt het relatief weinig.
Nope. Heb even enorme ruzie met SketchUp...Jag schreef:Verder kan je in sketchup ook exporteren als .png he? Die al gevonden?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
(gevonden, Jag!
)
Zo iets, dan. Lijkt zo ruim voldoende te kunnen af-fakkelen. Mooi is anders, maar het is toch de achterkant...
Zo iets, dan. Lijkt zo ruim voldoende te kunnen af-fakkelen. Mooi is anders, maar het is toch de achterkant...
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Kap er ff mee voor vandaag. Nachtdienst gehad en kan me totaal niet meer concentreren. Later verder!
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nachtdienst, dat zijn ook altijd de momenten dat ik van mezelf aan de audio mag hobbyen
. Niet altijd de meest constructieve momenten, echter beter dan brak op de bank hangen! Maar het gaat toch helemaal goed komen met dit project?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Beetje lastig om een houtpakket te zagen, terwijl je met patiënten bezig bent
Maar het zijn zeker goede momenten om wat denkwerk te verzetten.
Ik denk dat het wel goed gaat komen, ja. Al is het wel compleet onbekend terrein: dit is mijn eerste echt zelfbouw klus. In het verleden diverse ideeën gehad, waaronder het klonen van mijn Dynaudio Special 25's, en het bouwen van een hele mooie eindversterker (Honey Badger van DIYaudio.com). Beiden zijn helaas om verscheidene redenen niet van de grond gekomen. Dit ligt nu ook even stil, tot het ontwerp echt klaar is en er weer wat geld voor het oprapen ligt. Als ik dan ook nog ARTA en en de Hypex Filter designer software op m'n Mac aan de praat krijg, komt het helemaal goed
Ik denk dat het wel goed gaat komen, ja. Al is het wel compleet onbekend terrein: dit is mijn eerste echt zelfbouw klus. In het verleden diverse ideeën gehad, waaronder het klonen van mijn Dynaudio Special 25's, en het bouwen van een hele mooie eindversterker (Honey Badger van DIYaudio.com). Beiden zijn helaas om verscheidene redenen niet van de grond gekomen. Dit ligt nu ook even stil, tot het ontwerp echt klaar is en er weer wat geld voor het oprapen ligt. Als ik dan ook nog ARTA en en de Hypex Filter designer software op m'n Mac aan de praat krijg, komt het helemaal goed
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja, dat zal nog wel lastig worden lijkt me. Maar er is vast wel iemand die dat al geprobeerd heeft?
Anders evt overwegen te investeren in een meetset. Heb ik ook gedaan, gebruik ik al heel lang en vaak. Dedicated laptop (uit het jaar
), audio interface, mic, impedantie jig + meet amp(je) en kabels. Erg veel plezier van!
Anders evt overwegen te investeren in een meetset. Heb ik ook gedaan, gebruik ik al heel lang en vaak. Dedicated laptop (uit het jaar
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hier dezelfde keuze, mijn processor klinkt analoog uit veel beter dan met digitale processing in het signaalpad. Neem de digitale processing echter graag voor lief in ruil voor de correcte timing.Jamesblond schreef:Ja, maar beetje zonde van een prachtige, nogal prijzige analoge set...
Je zou natuurlijk wel vooraf kunnen meten in hoeverre in jou situatie de timing wel/niet klopt en zo zien of deze correctie benodigd. Je zult dit sowieso moeten doen om een correcte timing in te stellen.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Gewoon schuiven met de sub tot dat deze in fase staat.
Kan je de dsp aan de kant gooien en een mooi analoog filter gebruiken.
Kan je de dsp aan de kant gooien en een mooi analoog filter gebruiken.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nog beter: een all-pass filter om de goede fase hoek te krijgen, zónder je een hernia te zeulen. Room modes blijven echter wel een probleem...
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Room modes los je met een dsp niet op.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat kan juist niet als je de subs als statief voor de monitoren gebruikt......Kappa7 schreef:Gewoon schuiven met de sub tot dat deze in fase staat.
Kan je de dsp aan de kant gooien en een mooi analoog filter gebruiken.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Oplossen kan inderdaad niet. Maar op de juiste manier (spatial average rondom de luisterplek etc.) EQ toepassen kan het wel een heel stuk beter maken. Zeker als je juist niet met de positie van de subs kan spelen. Basstraps etc. zijn natuurlijk beter als je het goed doet. In een normale woonkamer is dit vaak toch geen optie.Kappa7 schreef:Room modes los je met een dsp niet op.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
