Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Jag schreef:
[...]
Dus ik zou amps in aparte ruimte steken (sowieso aan te raden), met een greepje boven en onder de versterker waardoor dan ook meteen een beetje lucht kan circuleren.
Screen Shot 2016-10-30 at 11.26.01.png
Zoiets voldoende voor koeling/circulatie?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

kuiperik schreef:
Rizzo schreef:
Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
Hier precies dezelfde ervaring. Jaren aan het experimenteren met subs (ook meerdere) en sinds ik de timing tussen subs en monitoren op orde heb, klinkt het pas echt lekker. Maakt zoals Rizzo aangeeft niet alleen verschil in het laag, maar ook de rest wordt beter.

Hier was het probleem dat de subs digitaal werden gefilterd en equalised. Dit leverde een vertraging op in het signaal van de subs. Pas na het inbouwen van een delay op de fronts, viel ineens alles op zijn plek. :yeah:
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Echter stuit ik hier tegen een issue aan, waar ik wel enigszins van baal. Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten... :?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Waarom geen greepje boven en onder de sub amp? Dat is dan ook meteen je koeling.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Hoe bedoel je "greepje"? Dan moet je toch nog steeds iets van sleuven hebben waar lucht in en uit kan? Heb je een voorbeeld?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

IMG_20150614_113816.jpg
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Ah, zo! :D Dan moet het versterker compartiment behoorlijk groter worden. Wil ik nog iets van intern volume overhouden, dan wordt de kast als geheel te groot, vrees ik.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Dan kom ik hier op:
Screen Shot 2016-10-30 at 13.51.02.png
(Veel) groter kan ik het niet maken, vrees ik.
Heeft dat voordelen t.o.v. wat ik eerder had bedacht?

By the way: hoe kan ik in SketchUp de haakse hoeken van dergelijke openingen afronden?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Ik zou dan wel boven en onder een sleuf doen, anders helpt het relatief weinig. Verder kan je in sketchup ook exporteren als .png he? Die al gevonden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Henkjan »

Jamesblond schreef:
..... Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten... :?
alleen als je het delay op de tops moet zetten, als het de subs zijn die het delay nodig hebben dan kan je de tops analoog laten. nou denk ik overigens wel dat de voordelen van goede time allignment groter zijn dan eventuele nadelen van je hele set DSP-en
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

+1
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Ja, maar beetje zonde van een prachtige, nogal prijzige analoge set...
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Henkjan schreef:
Jamesblond schreef:
..... Zou het bij mij ook nodig blijken om de subs en toppen qua timing gelijk te trekken (kan nooit echt kwaad, lijkt me), dan zou dus mijn hele signaal pad digitaal worden. En laat ik daar nou niet op zitten te wachten... :?
alleen als je het delay op de tops moet zetten, als het de subs zijn die het delay nodig hebben dan kan je de tops analoog laten. nou denk ik overigens wel dat de voordelen van goede time allignment groter zijn dan eventuele nadelen van je hele set DSP-en
De tops zijn analoog, dus nul delay. De subs zijn ge-dsp't, dus vertraagd. Om de toppen in lijn te krijgen, zullen die dus ook iets vertraagd moeten worden.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Jag schreef:
Ik zou dan wel boven en onder een sleuf doen, anders helpt het relatief weinig.
Daarom mijn eerste suggestie.
Jag schreef:
Verder kan je in sketchup ook exporteren als .png he? Die al gevonden?
Nope. Heb even enorme ruzie met SketchUp... :evil:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

(gevonden, Jag! :goedzo: )

Zo iets, dan. Lijkt zo ruim voldoende te kunnen af-fakkelen.
Koeling Amp.png
Mooi is anders, maar het is toch de achterkant... :hide:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Lijkt me hartstikke goed :)
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Kap er ff mee voor vandaag. Nachtdienst gehad en kan me totaal niet meer concentreren. Later verder!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Nachtdienst, dat zijn ook altijd de momenten dat ik van mezelf aan de audio mag hobbyen :). Niet altijd de meest constructieve momenten, echter beter dan brak op de bank hangen! Maar het gaat toch helemaal goed komen met dit project?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Beetje lastig om een houtpakket te zagen, terwijl je met patiënten bezig bent :mrgreen: Maar het zijn zeker goede momenten om wat denkwerk te verzetten.

Ik denk dat het wel goed gaat komen, ja. Al is het wel compleet onbekend terrein: dit is mijn eerste echt zelfbouw klus. In het verleden diverse ideeën gehad, waaronder het klonen van mijn Dynaudio Special 25's, en het bouwen van een hele mooie eindversterker (Honey Badger van DIYaudio.com). Beiden zijn helaas om verscheidene redenen niet van de grond gekomen. Dit ligt nu ook even stil, tot het ontwerp echt klaar is en er weer wat geld voor het oprapen ligt. Als ik dan ook nog ARTA en en de Hypex Filter designer software op m'n Mac aan de praat krijg, komt het helemaal goed :D
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Ja, dat zal nog wel lastig worden lijkt me. Maar er is vast wel iemand die dat al geprobeerd heeft?

Anders evt overwegen te investeren in een meetset. Heb ik ook gedaan, gebruik ik al heel lang en vaak. Dedicated laptop (uit het jaar :mrgreen: ), audio interface, mic, impedantie jig + meet amp(je) en kabels. Erg veel plezier van!
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door kuiperik »

Jamesblond schreef:
Ja, maar beetje zonde van een prachtige, nogal prijzige analoge set...
Hier dezelfde keuze, mijn processor klinkt analoog uit veel beter dan met digitale processing in het signaalpad. Neem de digitale processing echter graag voor lief in ruil voor de correcte timing.

Je zou natuurlijk wel vooraf kunnen meten in hoeverre in jou situatie de timing wel/niet klopt en zo zien of deze correctie benodigd. Je zult dit sowieso moeten doen om een correcte timing in te stellen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

Gewoon schuiven met de sub tot dat deze in fase staat.
Kan je de dsp aan de kant gooien en een mooi analoog filter gebruiken.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Nog beter: een all-pass filter om de goede fase hoek te krijgen, zónder je een hernia te zeulen. Room modes blijven echter wel een probleem...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

Room modes los je met een dsp niet op.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Rizzo »

Kappa7 schreef:
Gewoon schuiven met de sub tot dat deze in fase staat.
Kan je de dsp aan de kant gooien en een mooi analoog filter gebruiken.
Dat kan juist niet als je de subs als statief voor de monitoren gebruikt......
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Rizzo »

Kappa7 schreef:
Room modes los je met een dsp niet op.
Je stoot alleen de bepaalde frequentie minder aan waardoor die op een bepaalde plek minder aanwezig is.
Op een andere plek kan dat weer totaal anders zijn.
Oplossen kan inderdaad niet. Maar op de juiste manier (spatial average rondom de luisterplek etc.) EQ toepassen kan het wel een heel stuk beter maken. Zeker als je juist niet met de positie van de subs kan spelen. Basstraps etc. zijn natuurlijk beter als je het goed doet. In een normale woonkamer is dit vaak toch geen optie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”