Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Re: Tijdelijk filter en inspelen van de units

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
asterduk schreef:
De woofer speelt vooral onder de 140 hz mee, maakt dat dan een verschil uit. En is het laag dat van een dipole komt directioneler dan bij een convetioneel IB of BR design?
Yep. Afhankelijk van de baffle configuratie heb je een ander afstraalpatroon, en dat is vrijwel altijd directioneeler dan BR of gesloten. Hoe je hem nu hebt staan traal je alles naar de zijkanten af.
Boeiend.
Ik had hem bewust zo geplaatst om ruimte te creeren. Dit soort dipole geeft afstraling in nietvorm, klopt? dus dan mag je hem op die plaatsen niet belemmeren wil je rendement halen uit het dipole princiepe.
Eigenlijk kan deze discussie beter naar Tony's "di-pool subwoofer" project.
http://audiforum.nl/~lelievel/forum/vie ... de54b0ba1e

ED
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

asterduk schreef:
richard schreef:
Wel een beetje vreemde opstelling van de laagkast als dipool, haaks op de as van de behuizing is de output minimaal.
De woofer speelt vooral onder de 140 hz mee, maakt dat dan een verschil uit. En is het laag dat van een dipole komt directioneler dan bij een convetioneel IB of BR design?

ED
Een dipool straalt uit met een 8-patroon. Voor en achter op volle spl en uitdoving aan de zijkant. Je zou de sub dus moeten draaien.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

asterduk schreef:
DIY_Freak schreef:
Bedankt voor de metingen! Heb je ook impedantiemetingen?

Ik heb ze net in lspcad bekeken. Het eerste wat me opviel is dat de nearfield metingen nogal grillig zijn. Van een meting op afstand kun je baffle diffractie verwachten, maar nearfield metingen zouden dichtbij de datasheets moeten liggen.
Klopt, dat stoorde mij ook. Vandaar dat ik de units tov de microfoon wat anders ben beginnen opstellen.
Hoe meet je zulk een tweeter eigenlijk nearfield. Die top zit aardig in de weg!
Kwestie van een beetje zoeken naar een goed punt en kijken wat er gebeurt als je de mic heen en weer of naar achteren beweegt. JustMLS wat bij Lspcad zit heeft hiervoor een handige repeteerstand zodat je op je comp scherm 'realtime' kunt volgen wat er gebeurt. Wordt je wel gek van na een sec of 30, maar goed ;)
michiel

Bericht door michiel »

deepspace schreef:

[ btw, gaat nu opeens iedereen over op dipool laag :? ]
Het is idd wel een hot item. Ik zet binnenkort ook weer een dipole in m'n test opstelling vanplaats een hoorn, niet voor het sub laag, maar voor het mid laag. :wink:
richard

Bericht door richard »

Wil je helemaal met de mode meedoen moet je een breedbander als dipool inzetten, eventueel met dipool subwoofer of een supertweeter.
asterduc
Contacteer:

Meetfout door onjuiste calibratie

Bericht door asterduc »

DIY_Freak schreef:
Bedankt voor de metingen! Heb je ook impedantiemetingen?

Het dalletje bij 800Hz kan uitdoving door de surround zijn, maar het plateau tussen 2KHz en 5KHz loopt veel te snel af in het hoog. De tweeter zou boven de 10KHz op moeten lopen maar is in de meting al sterk gedaald.

Ik dacht even dat er met het importeren iets mis was gegaan en heb de txt bestanden ook geopend, maar dat leverde geen verrassingen op.
Je kennis is overtuigend DIY Freak.
Ik heb deze avond nog wat metingen gedaan en het filter licht aangepast. Maar het resultaat bleef uit. De fout vond ik uiteindelijk in de calibratie van de meetversterker. Ik had de calibratie uitgevoerd met de overbrugging van de versterker (heb er recent een schakelaar ingebouwd om impedantiemetingen te kunnen doen zonder kabels te versteken :oops: ).
Het is nu te laat om alles te documenteren, maar zodra ik terug een paar uur kan vrijmaken meet ik alles perfect op en publiceer het hier.

Klinken doet ie nu al wel aardig.

ED.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

deepspace schreef:
asterduk schreef:
Yep. Afhankelijk van de baffle configuratie heb je een ander afstraalpatroon, en dat is vrijwel altijd directioneeler dan BR of gesloten. Hoe je hem nu hebt staan traal je alles naar de zijkanten af.
Inderdaad. Het 90* draaien van de dipolewoofer zorgt voor een volledig andere ruimteakoustiek. Afhankelijk van waar je jezelf in de ruimte bevind heb je teveel of te weinig bas. Ik was plots sterk door het dipole princiepe aangetrokken. Door deze kritische opstelling neemt de interesse toch terug wat af.

Ondertussen is de kleine Mivoc AM80 module in rook opgegaan :cry: . Die is waarschijnlijk niet ontwikkeld om 3 uur op vol vermogen te spelen met een 4 Ohm unit.
richard

Bericht door richard »

asterduk schreef:
Ondertussen is de kleine Mivoc AM80 module in rook opgegaan :cry: . Die is waarschijnlijk niet ontwikkeld om 3 uur op vol vermogen te spelen met een 4 Ohm unit.
Risico van het principe dat je het gauw te hard zet om het verlies in druk te compenseren.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Morgen bouw ik 2 prototype kasten voor het mid en hoog. Kwestie om een stereo idee te krijgen van deze set.

Ik moet nu keuzes maken:

Tweeter: De laatste jaren ontkoppel ik de tweeter van de kast. Dit is eigenlijk vrij eenvoudig. Ik zaag met een klokzaag van 104mm het gat voor de tweeter en lijm met tochtband en silicone het uitgezaagde plaatje er terug in. In dat plaatje zaag ik dan de opening voor de tweeter. Ik heb het resultaat eigenlijk nooit opgemeten, maar ben van mening dat dit alleen maar voordelen kan hebben.
Achter de tweeterkamer wordt dan nog wel een plaatje gelijmd, anders vormt de soepele ophanging een passieve unit in de mid of baskast.
Dit princiepe ga ik ook in dit prototype ontwerp gebruiken.

Mid: het plan is om de midunit in een gesloten kast te plaatsen met een netto inhoud van 2,x l (Q 0,7). Hierbij stel ik mij de vraag of ik de midunit ga ontkoppeln van de kast, de unit ga bevestigen aan de matrix of zelfs met een éénstangsbevestiging ga werken. Al deze zaken zijn redelijk ingewikkelde ingrepen en ik stel mij daarbij de vraag of dit daadwerkelijk loont.

ED
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ondertussen iser een tweede prototype kastje klaar dat leter deze week zal worden opgebouwd en gemeten.
In navolging van een eerder thema op dit forum met betrekking tot de zin of onzin van de Avalon achtige facetten heb ik 1 kastje van de gekende facetten voorzien. De afgezaagde hoeken zijn bijgehouden zodat ze kunnen opgekleefd worden voor vergelijkende metingen.

Een zeer bereidwillige kennis heeft zich tevens een tekenpakket ter hand genomen en het designidee in vorm gegoten.

ED
Bijlagen
RJ proto1.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ai, weer zo'n "skone" kast!
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nog een paar handige mallen nodig voor je kast?....
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nog een paar handige mallen nodig voor je kast?....
Graag, kun je ze volgens mijn kastmaten leveren :D :D

Ik heb nog geen concrete plannen maar als de kast gaat worden wat op de tekening staat dan denk ik met een veelvoudige matrix te gaan werken. Rond deze matrix komt dan een 12 mm MDF waarin ik ter hoogte van de ronding enkele banen zaag zodat plaatselijk buigMDF wordt. De zaagsneden worden na buiging opgevuld met epoxyhars (zaagsnede komt langs buitenkant). Daartegen komen dan nog een sandwich van verschillende 2mm platen (MDF/HDF/Multiplex, massaplaat).

ED
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De 2de mid/hoog kast staat nu ook te spelen. Als je de Scan Speak kwaliteit nog niet hebt ervaren dan is dit een belevenis.

Het begint bij de verpakking. Zeer mooi, zeer doordacht en per 2 stuks verpakt.

dan de afwerking van de units, ongehoord, zonde dat het grootste gedeelte van de unit in de kast gaat en dus niet zichtbaar is.

Het eerste filter ontwerpen is een minutenwerk. Bij mijn vroegere projekten waar ik onder andere Davis gebruikte duurde dat uren en klonk het nog niet. Met de Scan's via Netcalc simuleren, 12/12 zonder notch, nul de botte trukskes, perfekte kurve, ... en nog lekker klinken ook.

Als de units nog een paar dagen ingespeeld zijn doe ik nog wat metingen, ook met en zonder de facetten.

Tevens wordt er ook nagedacht over het sphere / backhorn princiepe (waar Jeroen mee bezig is). Hoofddoel is ondermeer om een hoger rendement te halen uit de middentoon.

Verder wordt er naar een basunit gezocht voor zowel passief als actief crossen ( op 150 tot 250 hz).

Voor aktief zijn momenteel de nieuwe Vifa MA26WR09 kandidaat (daarvan draait er nu reeds ééntje mee en dat zit niet verkeerd). Voor de passieve cross is de Scan 21W8555.00 favoriet (2 stuks).

ED
asterduc
Contacteer:

Eerste prototype komplete kast.

Bericht door asterduc »

Na enkele testen, prototypes en besprekingen is dit de laatste stand.

2 mid-hoog prototype kastjes klaar, ingespeeld en voorlopig goed bevonden. Par-filter 12/12 op 24OO Hz. Gesloten kastje voor de mid unit 2,4 liter netto.

Protobaskast met 21W8555-00 in een gesloten 2 x 22 liter netto, kast. Woofertjes zijn nu nog aan het inspelen maar geven al een redelijk mooi strakke bas. Echter niet ultradiep. Voor meer spektakel is een extra sub noodzakelijk. De Vifa MA26WR09 of dergelijke is misschien een beter alternatief. Zal in een volgende fase worden uitgetest. Momenteel is het laag en mid-hoog aktief gescheiden op 150 hz. Een passief filter voor de huidige units zal ook worden getest.

Gisteren is een 15M4531 de mist ingegaan door een defekte versterker (5 V gelijkspanning, daar is ook een Scan Speak niet tegen opgewassen).

Voorlopige gewichtsbalans: 37 kg voor de baskast (bestaat uit een binnenkast van 18mm OSB en een buitenkast van 18 mm MDF) en 9 kg voor de mid/hoog unit.

Voorlopig kostenplaatje met alle units en passief mid/hoog filter: net geen 1000 euro / stuk.

ED
Bijlagen
concave13proR.jpg
concave13proF.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Concave 14.1

Bericht door asterduc »

Robert-Jan, die zich door de Concave aangesproken voelt en zich daardoor in zijn eerste DIY speakerproject wilt storten, heeft zichzelf net een spoedcursus technisch tekenen gegeven.
Tijdens onze bespreking van zondag is een nieuw idee ontstaan. R-Jay heeft dan het nachtje door gewerkt en het nieuwe model in 3D geplaatst.
Dat heb je mooi gedaan, bedankt.

De gedachte achter het nieuwe model is het mogelijk relatief eenvoudig, maar wel exclusief vormen van de mid/hoog behuizing. Dit moet nog verder besproken worden met een collega instrumentenbouwer.
Daarbij is tevens rekening gehouden dat in een eventuele verdere ontwikkeling van de kast het sphere-horn princiepe kan geintegreerd worden.
Aanvankelijk wordt uitgegaan van gewone gesloten behuizingen met een spits toelopend einde waarin een dichtere massa demping wordt geplaatst ten gunste van het liquideren van ongewenste golven en vervorming.

Ook de eerder geplande versmalde voorkant voor de baskast die toelaat een grote basspeaker te integreren (de basspeaker moet dan langs onder ingebracht en gemonteerd worden) moet behouden blijven.

De ronde zijkanten die van te voren om optische redenen reeds vaststonden moeten eveneens behouden blijven.

ED
Bijlagen
RJ3.jpg
RJ2.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

Ik zal vanavond nog even wat tekening posten van een achteroverleunend ontwerp + wat kleurtjes.

kunnen we zien wat dat geeft.

groeten
Rudy

Bericht door Rudy »

Een passief filter voor de huidige units zal ook worden getest
Dat op 150Hz is een beetje een onmogelijke situatie, heb je er ooit bij stil gestaan van te voren dat wanneer je op 150Hz crossed je nog pal onder je BSC gebied zit, dus je mid gaat hetzelfde rendement ( zelfs nog meer want je baffle van je mid is smaller ) moeten hebben dan de 2 parrallel geschakelde woofers, iets waar ie niet eens bij in de buurd komt ( ook al is ie 4ohm, waardes die ss opgeeft zijn bij 2.83V, dus 2W bij 4ohm ).

Dus je zal uiteindelijk je laagunits nog ver door moeten laten spelen tot je mid unit het wel aankan kwa rendement. Wil uiteindelijk zeggen dat je mid wel minder belast gaat worden, maar van het originele concept zal niet veel overblijven.

Aktief heb je de mogelijkheid natuurlijk wel, maar ook hier moet je een beetje uitkijken, de mid zal best wat vermogen te verduren krijgen als ie op 150Hz gecrossed word om de laags te kunnen volgen.
( dat laatste is natuurlijk iets of wat relatief omdat in muziek boven de 150Hz niet veel vermogen meer zit in tegenstelling tot 120Hz en lager )

Ook met facetten moet je omwille van deze redenen oppassen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, want het probleem is er en gaat spijtig genoeg niet zonder de nodige maatregelen verdwijnen.

Leuke units trouwens 8)

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk project asterduc! Alweer iemand die dipoollaag inbrengt! Ja, als je het eenmaal gehoord hebt wil je niet anders meer...

Passief crossen is lastig hoor, met dipool. Het kan wel maar kan heel wat hoofdbrekens kosten. Je moet equalizing, 6 dB/oct correctie én laagdoorlaatfilter in één doen. Als het maar éven kan zou ik voor de actieve oplossing kiezen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rudy schreef:
Een passief filter voor de huidige units zal ook worden getest
Dat op 150Hz is een beetje een onmogelijke situatie.

Groetjes
Rudy
Bedankt voor de reaktie Rudy,

Passief gaat niet op 150 hz worden gescheiden maar vanaf 250 hz. Simulaties binnen Netcalc tonen dat de bassen het qua rendement aankunnen. Vanaf 250 hz zou de middentoner ook moeten meekunnen.

Omdat Netcalc niet de mogelijkheid biedt om 2 units binnen 1 weg te gebruiken heb ik de db waarde van 1 basunit met 3 db verhoogd. Dit bracht hem net onder de middentoner. In werkelijkheid zal het rendement iets meer verhogen (theoretisch 6 db), dat zou dan genoeg moeten zijn. De praktijk zal dit moeten bevestigen.
Indien interesse, hier staan de Netcalc files:

http://home.scarlet.be/~collier6/Concave/CONC02-3.NCL
http://home.scarlet.be/~collier6/Concave/15M4531K.LSP
http://home.scarlet.be/~collier6/Concave/21W8555D.LSP
http://home.scarlet.be/~collier6/Concave/SS-70000.LSP

Groeten,
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op di 20 sep 2005, 0:11, 2 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Leuk project asterduc! Alweer iemand die dipoollaag inbrengt! Ja, als je het eenmaal gehoord hebt wil je niet anders meer...
Jeroen,
je moet ergens toch iets mislopen hebben. Het laag zit in een gesloten kast, geen dipool.
Ik heb aan het experimenteren geweest met dipool maar ben ervan afgestapt omwille van 2 redenen:
- speakers zijn te laag belastbaar, slaan dus snel door
- zeer directioneel en ruimte acoustiek afhankelijk (zie mijn bevindingen in het topic van Tony's Dipoolbas) viewtopic.php?t=1105&postdays=0&postorder=asc&start=15

ED
Wijx

Bericht door Wijx »

hoe denk je het te gaan zagen?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wijx schreef:
hoe denk je het te gaan zagen?
Zagen zal nogal moeilijk lukken met die ronde vormen :D

De ronding zal ofwel gegoten worden (polyester) ofwel gedraaid (hout).

De kast kan dan ofwel met:
- bracings en al-of-niet voorgevromde platen
- uitgefreesde en op elkaar gelijmde layers
- of ook volledig in polyester

ED
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduk schreef:
jeroen_d schreef:
Jeroen,
je moet ergens toch iets mislopen hebben. Het laag zit in een gesloten kast, geen dipool.
Ik heb aan het experimenteren geweest met dipool maar ben ervan afgestapt omwille van 2 redenen:
- speakers zijn te laag belastbaar, slaan dus snel door
- zeer directioneel en ruimte acoustiek afhankelijk (zie mijn bevindingen in het topic van Tony's Dipoolbas) viewtopic.php?t=1105&postdays=0&postorder=asc&start=15

ED
Ok, inderdaad volledig misgelopen. Ja, als je een beetje volume wil en ook het lage laag dipool wilt doen dan zit je eigenlijk al gauw op 2x30cm per kant. Jouw experiment met een enkel drivertje dat waarschijnlijk ook niet de slag kan maken van een XLS-12 kan dan een verkeerd beeld geven. En een dipool is pas af alsie ook echt zorgvuldig ontworpen is zodat geen enkele kleuring overblijft. Tis niet zo gemakkelijk als een IB (van jou geleerd) of BR.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jeroen,

er moeten keuzes gemaakt worden, en dat is toch altijd een lastigste opgave in het uitwerken van een systeem. Temeer omdat elke keuze in hoofdzaak bestaat uit compromissen.
De openheid van een dipoolbas staat mee op mijn wensenlijst. Daarbij echter ook het rendement, minder kritische plaatsing, beperkt kastvolume en ga zo maar door.

Zoals ik het ontwerp nu in gedachte heb past de dipool daar niet meer in, maar wie weet veranderd dat als ik jullie ontwerpen verder zie vorderen.

ED.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”