Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ja of slave voor sub 3 en 4. Is ook nog optie. Vereist wel enige ervaring om optimaal in te regelen. Geldt voor 2 subs ook wel, maar iets mindere mate. De psc 2.400s zijn overigens niet ruim bemeten qua voeding, maar voor niet PA toepassingen zal dat meestal wel loslopen. Ik heb het zelf nooit gemerkt net 2 subs per psc 2.400
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Van de PSC 2.400 had ik begrepen 400 Watt op 1 kanaal, maar als je niet een powertopje maakt maar 2 subs is het goed om te weten dan boven de 500 Watt de voeding de zwakste schakel is. Zo heb ik het uitgelegd gekregen in mijn ultra compacte 3-weg topic. Kortom, 250Watt/ch max bij stereo sub gebruik.
Verder deel ik de ervaring dat het boosten met 12" scanspeak woofers in het Isis kloon maar dan anders project echt overbodig was. Gewoon een laagdoorlaat rond 80 Hz en verder wat kleine correcties. Ging met boost tot 22 Hz op -3dB maar het leek alsof de kamer krom trok
Verder deel ik de ervaring dat het boosten met 12" scanspeak woofers in het Isis kloon maar dan anders project echt overbodig was. Gewoon een laagdoorlaat rond 80 Hz en verder wat kleine correcties. Ging met boost tot 22 Hz op -3dB maar het leek alsof de kamer krom trok
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Als je per kant een PSC 2.400 neemt heb je ook nog de optie om zowel de sub als de monitor aan te sturen (hou je dus je huidige versterker over). Dit geeft je meer mogelijkheden om de sub op de monitor aan te laten sluiten. Naast EQ is vooral de delay essentieel.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Is een optie. Maar ik betwijfel of die UcD400 modules beter zijn dan mijn Musical Fidelity A5.5. Bovendien zit dan de redelijke DAC van m'n Emotica UMC-200 permanent in de keten. Weet niet of ik dat wil.
Nu loopt de cd speler via de A5.5 direct, full range naar m'n toppen. De digitale uitgang van de cd speler gaat via de UMC-200 en diens bass management naar m'n sub. Filmcontent gaat via HDMI door de UMC-200 en dan naar verschillende versterkers en de sub.
Met de nieuwe subs erbij wordt het waarschijnlijk een uitbreiding op de huidige situatie. Maar er is zat ruimte om te experimenteren (:
Nu loopt de cd speler via de A5.5 direct, full range naar m'n toppen. De digitale uitgang van de cd speler gaat via de UMC-200 en diens bass management naar m'n sub. Filmcontent gaat via HDMI door de UMC-200 en dan naar verschillende versterkers en de sub.
Met de nieuwe subs erbij wordt het waarschijnlijk een uitbreiding op de huidige situatie. Maar er is zat ruimte om te experimenteren (:
Laatst gewijzigd door Jamesblond op za 22 okt 2016, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zonder enige praktijk ervaring van beide versterkers ga ik helemaal met je mee.Jamesblond schreef:Is een optie. Maar ik betwijfel of die UcD400 modules beter zijn dan mijn Musical Fidelity A5.5. Bovendien zit dan de redelijke DAC van m'n Emotica UMC-200 permanent in de keten. Weet niet of ik dat wil.
Mijn gevoel zou ook zeggen dat mijn eigen versterker beter KLINKT dan een UCD, zit tussen de oren en dan is een eerlijk vergelijk zelfs soms al kansloos.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Als ik 1 ding kan melden over actieve speakers, UcD eindversterkers en wat al niet meer is dat een goede voortrap het verschil maakt.
Ik heb UcD's gehoord die niet lekker 'wilden' klinken, achter mijn Bryston SP1.7 voortrap klonk dezelfde versterker ineens compleet anders...
Direct vanaf de CD ben ik dus heel snel mee gestopt.
Ik heb UcD's gehoord die niet lekker 'wilden' klinken, achter mijn Bryston SP1.7 voortrap klonk dezelfde versterker ineens compleet anders...
Direct vanaf de CD ben ik dus heel snel mee gestopt.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
De discussie over de verschillen (of gebrek daar aan) in klank tussen diverse verschillende verstekers is niet een discussie die in dit topic thuis hoort. Desalniettemin is het een erg interessante discussie. Ook ik heb schokkende en verrassende ervaringen wat dat betreft, waarbij je je kunt afvragen in hoeverre bias in het spel is. Maar heel boeiend en heel leuk om je oren goed de kost te geven!
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik wil niet schoppen, maar dan kleurt de voortrap toch?wouter schreef:Als ik 1 ding kan melden over actieve speakers, UcD eindversterkers en wat al niet meer is dat een goede voortrap het verschil maakt.
Ik heb UcD's gehoord die niet lekker 'wilden' klinken, achter mijn Bryston SP1.7 voortrap klonk dezelfde versterker ineens compleet anders...
Direct vanaf de CD ben ik dus heel snel mee gestopt.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Kan ook te maken hebben met impedantie-aanpassing. Dat heeft ook z'n impact op klankkleur.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Exact!
Eerder was ik ook van het idee dat alles simpel was, maar helaas heb ik moeten leren dat een voortrap een enorme invloed kan hebben op je beleving van de kwaliteiten van de (eind)versterker. Mismatch qua impedantie, buffer, you name it. En uiteraard heb ik hier de aanwezige voortrappen even vergeleken, daar zit dan ook wel een heel verschil in. Niet alleen door de voortrap, aangezien de Bryston een eigen DAC aan boord heeft.
De ervaring met Hypex AS2.100 en de oudere UcD 180 eindbakken was dat het enorm op knapte van een voorversterker tussen de bron en eindversterkers. En zelfs als dat komt door kleuring dan geeft dat totaal niet, het ene was koud, korrelig en niet muzikaal, het andere liep merkbaar soepeler en speelde heerlijk. Ineens wilde je het niet meer uit zetten, daarvoor kon het me niet bekoren. Gek, maar qua beleving een groot verschil.
Eerder was ik ook van het idee dat alles simpel was, maar helaas heb ik moeten leren dat een voortrap een enorme invloed kan hebben op je beleving van de kwaliteiten van de (eind)versterker. Mismatch qua impedantie, buffer, you name it. En uiteraard heb ik hier de aanwezige voortrappen even vergeleken, daar zit dan ook wel een heel verschil in. Niet alleen door de voortrap, aangezien de Bryston een eigen DAC aan boord heeft.
De ervaring met Hypex AS2.100 en de oudere UcD 180 eindbakken was dat het enorm op knapte van een voorversterker tussen de bron en eindversterkers. En zelfs als dat komt door kleuring dan geeft dat totaal niet, het ene was koud, korrelig en niet muzikaal, het andere liep merkbaar soepeler en speelde heerlijk. Ineens wilde je het niet meer uit zetten, daarvoor kon het me niet bekoren. Gek, maar qua beleving een groot verschil.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Da's niet zo gek. In studio's vind je sinds een jaar of tien microfoon pre-amps met variabele impedantie, om een zo optimaal mogelijke match te krijgen met de aangesloten microfoon. En zeg nou zelf: een sm-58 is een geen M149... En toch kan een sm-58 heel fijn klinken, mits goed gematcht!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Er is voortgang!
Ontwerp zo goed als klaar! Ik kom nu, bracing meegerekend, op een netto inhoud van zo'n 36,2 liter. Dat resulteert in een Qtc van 0,485. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen omtrent de bracing zoals ik die nu voor ogen heb? Mogelijk het versterkercompartiment nog iets vergroten, zodat er ruimte is voor natuurlijke luchtstroom door e.v.t. warmte van de versterkers. Ik heb nog drie simulaties gedaan met verschillende uitkomsten voor Qp voor de Linkwitz Transform. Op het oog valt hier niet veel over te zeggen, anders dan dat het er netjes uit ziet en meer dan hard genoeg moet kunnen. M.a.w. zat head room. En daar hou ik van.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Max Power en Max SPL curves voor alle drie de simulaties gelijk zijn, terwijl de gain anders is.
Uiteindelijk is wat telt, hoe het, wanneer het allemaal klaar is en werkt, in mijn ruimte klinkt. Dus die transfer curve en Max SPL en dergelijken zijn leuk, maar slechts grove indicaties wat in theorie mogelijk is, als ik het goed begrijp.
Nu nog zien dat ik ARTA en de Hypex Filter designer op mijn iMac aan de praat krijg...
Voorlopig doe ik het weer even rustig aan, ivm een financiele tegenvaller... Geeft me mooi de tijd om het ontwerp tot in de puntjes goed te krijgen. En te zoeken naar een adres dat een houtpakket kan maken.
Ontwerp zo goed als klaar! Ik kom nu, bracing meegerekend, op een netto inhoud van zo'n 36,2 liter. Dat resulteert in een Qtc van 0,485. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen omtrent de bracing zoals ik die nu voor ogen heb? Mogelijk het versterkercompartiment nog iets vergroten, zodat er ruimte is voor natuurlijke luchtstroom door e.v.t. warmte van de versterkers. Ik heb nog drie simulaties gedaan met verschillende uitkomsten voor Qp voor de Linkwitz Transform. Op het oog valt hier niet veel over te zeggen, anders dan dat het er netjes uit ziet en meer dan hard genoeg moet kunnen. M.a.w. zat head room. En daar hou ik van.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Max Power en Max SPL curves voor alle drie de simulaties gelijk zijn, terwijl de gain anders is.
Uiteindelijk is wat telt, hoe het, wanneer het allemaal klaar is en werkt, in mijn ruimte klinkt. Dus die transfer curve en Max SPL en dergelijken zijn leuk, maar slechts grove indicaties wat in theorie mogelijk is, als ik het goed begrijp.
Nu nog zien dat ik ARTA en de Hypex Filter designer op mijn iMac aan de praat krijg...
Voorlopig doe ik het weer even rustig aan, ivm een financiele tegenvaller... Geeft me mooi de tijd om het ontwerp tot in de puntjes goed te krijgen. En te zoeken naar een adres dat een houtpakket kan maken.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
In principe worden deze versterkers niet heel warm / heet, volgens mij bouwt men class-D plate amps altijd in een kleine ruimte.Jamesblond schreef:Er is voortgang!
Ontwerp zo goed als klaar! Ik kom nu, bracing meegerekend, op een netto inhoud van zo'n 36,2 liter. Dat resulteert in een Qtc van 0,485. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen omtrent de bracing zoals ik die nu voor ogen heb? Mogelijk het versterkercompartiment nog iets vergroten, zodat er ruimte is voor natuurlijke luchtstroom door e.v.t. warmte van de versterkers.
Je zou achter de woofer wat bracing kunnen maken, zo heb ik dat gedaan. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5&start=25
Erg simpel zo met de decoupeer zaag ff gedaan.
Maximale spl kan worden berekend elektrisch of mechanisch.Ik heb nog drie simulaties gedaan met verschillende uitkomsten voor Qp voor de Linkwitz Transform. Op het oog valt hier niet veel over te zeggen, anders dan dat het er netjes uit ziet en meer dan hard genoeg moet kunnen. M.a.w. zat head room. En daar hou ik van.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Max Power en Max SPL curves voor alle drie de simulaties gelijk zijn, terwijl de gain anders is.
Of de woofer in een kleine of grote kast zit maximale luchtverplaatsing blijft altijd hetzelfde, x-max x SD, alleen het vermogen wat je ervoor nodig hebt wijzigt.
.
Klopt 99%.Uiteindelijk is wat telt, hoe het, wanneer het allemaal klaar is en werkt, in mijn ruimte klinkt. Dus die transfer curve en Max SPL en dergelijken zijn leuk, maar slechts grove indicaties wat in theorie mogelijk is, als ik het goed begrijp.
Simulaties geven een weergave van grote kast, beschikbare spl, benodigde vermogen en al dat soort dingen theoretisch.
Wat je uiteindelijk gaat boosten doe je op gehoor, of meten.
In de praktijk is het veelal de ruimte die erg meebepaald hoe het klinkt.
De specs van de woofer, Qms en Rms, vervorming.
En wat ook kan is dat je gesloten kast niet lekker vind klinken, je bassreflex prefereert.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Die psc 2.400 wordt wel redelijk warm. Hij doet ongeveer 25watt idle, maar enkele onderdelen worden best warm. Ik zou zeker boven en onder gaten maken zodat er wat lucht kan circuleren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Das ook bizar, hij zit op een aluminium koelplaat gemonteerd. Daarvoor zou je toch echt niet in de kast met luchtcirculatie moeten werken. Het is ook geen PA die met gecomprimeerde muziek op vol vermogen gaat spelen...
Anderzijds, Jag heeft het spul in een multisub in gebruik.... Ik zou de papers er op naslaan en alleen ventileren indien dit noodzakelijk is. Die kast MOET luchtdicht blijven. Ik weet niet of je dat lukt met de versterker in de luchtstroom van de woofer.
Anderzijds, Jag heeft het spul in een multisub in gebruik.... Ik zou de papers er op naslaan en alleen ventileren indien dit noodzakelijk is. Die kast MOET luchtdicht blijven. Ik weet niet of je dat lukt met de versterker in de luchtstroom van de woofer.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Het warm worden waar ik het over heb is puur van idle draaien. Er zijn onderdelen die niet met de koelplaat in contact staan die heet worden. Wellicht dat het daar ook echt tegen kan, maar ik vond het een eng idee om dat in te bouwen en een onbekende temperatuur te laten bereiken. Dus ik zou amps in aparte ruimte steken (sowieso aan te raden), met een greepje boven en onder de versterker waardoor dan ook meteen een beetje lucht kan circuleren.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zoals ik het van plan ben, komen de versterkers in een eigen compartiment. Een kabeldoorvoer naar de drivers zal dus zeer zorgvuldig afgedicht moeten worden. Het speakercompartiment zelf wordt dan dus ook luchtdicht.
Ik zag in de manual van de psc2.400 dat de versterkermodules een temperatuurbeveiliging hebben: per graad Celsius boven 70gr wordt de gain met 1dB verlaagd. Bij 90 graden scheiden ze er mee uit totdat de zaak is afgekoeld tot veilige waarden.
Los daarvan lijkt het me gewoon gezond verstand de boel koeltjes te houden, zo goed als mogelijk is.
Daar staat tegenover dat ik ze waarschijnlijk maar zelden echt aan het werk zal zetten. En wanneer ik beide kanalen van een psc2.400 gebrugd gebruik, verdeel ik de last over twee versterkers, wat evt verhitting nog verder zal temperen. Denk ik...
Ik zag in de manual van de psc2.400 dat de versterkermodules een temperatuurbeveiliging hebben: per graad Celsius boven 70gr wordt de gain met 1dB verlaagd. Bij 90 graden scheiden ze er mee uit totdat de zaak is afgekoeld tot veilige waarden.
Los daarvan lijkt het me gewoon gezond verstand de boel koeltjes te houden, zo goed als mogelijk is.
Daar staat tegenover dat ik ze waarschijnlijk maar zelden echt aan het werk zal zetten. En wanneer ik beide kanalen van een psc2.400 gebrugd gebruik, verdeel ik de last over twee versterkers, wat evt verhitting nog verder zal temperen. Denk ik...
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zet ze maar eens een tijdje aan, dan Snap je wat ik bedoel 
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
bas focal m180 schreef:Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
Jamesblond schreef:Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn?
[...]
Bij een interne hoogte van zo'n 58cm (1/4 lambda) kom ik op een eerste resonantie op ca 140Hz. Klopt dat? Met 4e orde LPF op 80Hz zou ik daar (nagenoeg) geen last van moeten hebben, verwacht ik.bas focal m180 schreef:Te hoog geeft een staande golf, in hoeverre dat met een gesloten kast problematisch is weet ik niet.
[...]
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dan zit je bijna 24db daaronder.Jamesblond schreef:bas focal m180 schreef:Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.Jamesblond schreef:Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn?
[...]Bij een interne hoogte van zo'n 58cm (1/4 lambda) kom ik op een eerste resonantie op ca 140Hz. Klopt dat? Met 4e orde LPF op 80Hz zou ik daar (nagenoeg) geen last van moeten hebben, verwacht ik.bas focal m180 schreef:Te hoog geeft een staande golf, in hoeverre dat met een gesloten kast problematisch is weet ik niet.
[...]
Je kan ook in de kast aan de onder of boven of kant of beide een plankje schuin monteren, dan is er wel een staande golf die breder is maar kwa intensiviteit vele malen minder.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hier precies dezelfde ervaring. Jaren aan het experimenteren met subs (ook meerdere) en sinds ik de timing tussen subs en monitoren op orde heb, klinkt het pas echt lekker. Maakt zoals Rizzo aangeeft niet alleen verschil in het laag, maar ook de rest wordt beter.Rizzo schreef:Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
Hier was het probleem dat de subs digitaal werden gefilterd en equalised. Dit leverde een vertraging op in het signaal van de subs. Pas na het inbouwen van een delay op de fronts, viel ineens alles op zijn plek.
