Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Ja of slave voor sub 3 en 4. Is ook nog optie. Vereist wel enige ervaring om optimaal in te regelen. Geldt voor 2 subs ook wel, maar iets mindere mate. De psc 2.400s zijn overigens niet ruim bemeten qua voeding, maar voor niet PA toepassingen zal dat meestal wel loslopen. Ik heb het zelf nooit gemerkt net 2 subs per psc 2.400
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Van de PSC 2.400 had ik begrepen 400 Watt op 1 kanaal, maar als je niet een powertopje maakt maar 2 subs is het goed om te weten dan boven de 500 Watt de voeding de zwakste schakel is. Zo heb ik het uitgelegd gekregen in mijn ultra compacte 3-weg topic. Kortom, 250Watt/ch max bij stereo sub gebruik.

Verder deel ik de ervaring dat het boosten met 12" scanspeak woofers in het Isis kloon maar dan anders project echt overbodig was. Gewoon een laagdoorlaat rond 80 Hz en verder wat kleine correcties. Ging met boost tot 22 Hz op -3dB maar het leek alsof de kamer krom trok ;-)
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Rizzo »

Als je per kant een PSC 2.400 neemt heb je ook nog de optie om zowel de sub als de monitor aan te sturen (hou je dus je huidige versterker over). Dit geeft je meer mogelijkheden om de sub op de monitor aan te laten sluiten. Naast EQ is vooral de delay essentieel.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Is een optie. Maar ik betwijfel of die UcD400 modules beter zijn dan mijn Musical Fidelity A5.5. Bovendien zit dan de redelijke DAC van m'n Emotica UMC-200 permanent in de keten. Weet niet of ik dat wil.

Nu loopt de cd speler via de A5.5 direct, full range naar m'n toppen. De digitale uitgang van de cd speler gaat via de UMC-200 en diens bass management naar m'n sub. Filmcontent gaat via HDMI door de UMC-200 en dan naar verschillende versterkers en de sub.

Met de nieuwe subs erbij wordt het waarschijnlijk een uitbreiding op de huidige situatie. Maar er is zat ruimte om te experimenteren (:
Laatst gewijzigd door Jamesblond op za 22 okt 2016, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Rizzo »

Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
Is een optie. Maar ik betwijfel of die UcD400 modules beter zijn dan mijn Musical Fidelity A5.5. Bovendien zit dan de redelijke DAC van m'n Emotica UMC-200 permanent in de keten. Weet niet of ik dat wil.
Zonder enige praktijk ervaring van beide versterkers ga ik helemaal met je mee.
Mijn gevoel zou ook zeggen dat mijn eigen versterker beter KLINKT dan een UCD, zit tussen de oren en dan is een eerlijk vergelijk zelfs soms al kansloos.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Als ik 1 ding kan melden over actieve speakers, UcD eindversterkers en wat al niet meer is dat een goede voortrap het verschil maakt.
Ik heb UcD's gehoord die niet lekker 'wilden' klinken, achter mijn Bryston SP1.7 voortrap klonk dezelfde versterker ineens compleet anders...

Direct vanaf de CD ben ik dus heel snel mee gestopt.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

De discussie over de verschillen (of gebrek daar aan) in klank tussen diverse verschillende verstekers is niet een discussie die in dit topic thuis hoort. Desalniettemin is het een erg interessante discussie. Ook ik heb schokkende en verrassende ervaringen wat dat betreft, waarbij je je kunt afvragen in hoeverre bias in het spel is. Maar heel boeiend en heel leuk om je oren goed de kost te geven!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door toetertje »

wouter schreef:
Als ik 1 ding kan melden over actieve speakers, UcD eindversterkers en wat al niet meer is dat een goede voortrap het verschil maakt.
Ik heb UcD's gehoord die niet lekker 'wilden' klinken, achter mijn Bryston SP1.7 voortrap klonk dezelfde versterker ineens compleet anders...

Direct vanaf de CD ben ik dus heel snel mee gestopt.
Ik wil niet schoppen, maar dan kleurt de voortrap toch? :hide:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Kan ook te maken hebben met impedantie-aanpassing. Dat heeft ook z'n impact op klankkleur.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Exact!
Eerder was ik ook van het idee dat alles simpel was, maar helaas heb ik moeten leren dat een voortrap een enorme invloed kan hebben op je beleving van de kwaliteiten van de (eind)versterker. Mismatch qua impedantie, buffer, you name it. En uiteraard heb ik hier de aanwezige voortrappen even vergeleken, daar zit dan ook wel een heel verschil in. Niet alleen door de voortrap, aangezien de Bryston een eigen DAC aan boord heeft.

De ervaring met Hypex AS2.100 en de oudere UcD 180 eindbakken was dat het enorm op knapte van een voorversterker tussen de bron en eindversterkers. En zelfs als dat komt door kleuring dan geeft dat totaal niet, het ene was koud, korrelig en niet muzikaal, het andere liep merkbaar soepeler en speelde heerlijk. Ineens wilde je het niet meer uit zetten, daarvoor kon het me niet bekoren. Gek, maar qua beleving een groot verschil.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Da's niet zo gek. In studio's vind je sinds een jaar of tien microfoon pre-amps met variabele impedantie, om een zo optimaal mogelijke match te krijgen met de aangesloten microfoon. En zeg nou zelf: een sm-58 is een geen M149... En toch kan een sm-58 heel fijn klinken, mits goed gematcht!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

En kan tegen cola en bier :mrgreen:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Er is voortgang!

Ontwerp zo goed als klaar!
SketchUp.png
Ik kom nu, bracing meegerekend, op een netto inhoud van zo'n 36,2 liter. Dat resulteert in een Qtc van 0,485. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen omtrent de bracing zoals ik die nu voor ogen heb? Mogelijk het versterkercompartiment nog iets vergroten, zodat er ruimte is voor natuurlijke luchtstroom door e.v.t. warmte van de versterkers.
2x PSC2_400.jpg
Ik heb nog drie simulaties gedaan met verschillende uitkomsten voor Qp voor de Linkwitz Transform.
WinISD Transfer Function Magnitude.png
WinISD Gain.png
WinISD Max Power.png
Op het oog valt hier niet veel over te zeggen, anders dan dat het er netjes uit ziet en meer dan hard genoeg moet kunnen. M.a.w. zat head room. En daar hou ik van.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Max Power en Max SPL curves voor alle drie de simulaties gelijk zijn, terwijl de gain anders is.

Uiteindelijk is wat telt, hoe het, wanneer het allemaal klaar is en werkt, in mijn ruimte klinkt. Dus die transfer curve en Max SPL en dergelijken zijn leuk, maar slechts grove indicaties wat in theorie mogelijk is, als ik het goed begrijp.

Nu nog zien dat ik ARTA en de Hypex Filter designer op mijn iMac aan de praat krijg...

Voorlopig doe ik het weer even rustig aan, ivm een financiele tegenvaller... Geeft me mooi de tijd om het ontwerp tot in de puntjes goed te krijgen. En te zoeken naar een adres dat een houtpakket kan maken.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
Er is voortgang!

Ontwerp zo goed als klaar!
SketchUp.png
Ik kom nu, bracing meegerekend, op een netto inhoud van zo'n 36,2 liter. Dat resulteert in een Qtc van 0,485. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen omtrent de bracing zoals ik die nu voor ogen heb? Mogelijk het versterkercompartiment nog iets vergroten, zodat er ruimte is voor natuurlijke luchtstroom door e.v.t. warmte van de versterkers.
In principe worden deze versterkers niet heel warm / heet, volgens mij bouwt men class-D plate amps altijd in een kleine ruimte.

Je zou achter de woofer wat bracing kunnen maken, zo heb ik dat gedaan. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5&start=25
Erg simpel zo met de decoupeer zaag ff gedaan.



Ik heb nog drie simulaties gedaan met verschillende uitkomsten voor Qp voor de Linkwitz Transform.
WinISD Transfer Function Magnitude.png
WinISD Gain.png
WinISD Max Power.png
Op het oog valt hier niet veel over te zeggen, anders dan dat het er netjes uit ziet en meer dan hard genoeg moet kunnen. M.a.w. zat head room. En daar hou ik van.

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom de Max Power en Max SPL curves voor alle drie de simulaties gelijk zijn, terwijl de gain anders is.
Maximale spl kan worden berekend elektrisch of mechanisch.

Of de woofer in een kleine of grote kast zit maximale luchtverplaatsing blijft altijd hetzelfde, x-max x SD, alleen het vermogen wat je ervoor nodig hebt wijzigt.

.
Uiteindelijk is wat telt, hoe het, wanneer het allemaal klaar is en werkt, in mijn ruimte klinkt. Dus die transfer curve en Max SPL en dergelijken zijn leuk, maar slechts grove indicaties wat in theorie mogelijk is, als ik het goed begrijp.
Klopt 99%.

Simulaties geven een weergave van grote kast, beschikbare spl, benodigde vermogen en al dat soort dingen theoretisch.
Wat je uiteindelijk gaat boosten doe je op gehoor, of meten.

In de praktijk is het veelal de ruimte die erg meebepaald hoe het klinkt.
De specs van de woofer, Qms en Rms, vervorming.
En wat ook kan is dat je gesloten kast niet lekker vind klinken, je bassreflex prefereert.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Die psc 2.400 wordt wel redelijk warm. Hij doet ongeveer 25watt idle, maar enkele onderdelen worden best warm. Ik zou zeker boven en onder gaten maken zodat er wat lucht kan circuleren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ray5150 »

Ventilatortje.... :hide:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Das ook bizar, hij zit op een aluminium koelplaat gemonteerd. Daarvoor zou je toch echt niet in de kast met luchtcirculatie moeten werken. Het is ook geen PA die met gecomprimeerde muziek op vol vermogen gaat spelen...

Anderzijds, Jag heeft het spul in een multisub in gebruik.... Ik zou de papers er op naslaan en alleen ventileren indien dit noodzakelijk is. Die kast MOET luchtdicht blijven. Ik weet niet of je dat lukt met de versterker in de luchtstroom van de woofer.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Het warm worden waar ik het over heb is puur van idle draaien. Er zijn onderdelen die niet met de koelplaat in contact staan die heet worden. Wellicht dat het daar ook echt tegen kan, maar ik vond het een eng idee om dat in te bouwen en een onbekende temperatuur te laten bereiken. Dus ik zou amps in aparte ruimte steken (sowieso aan te raden), met een greepje boven en onder de versterker waardoor dan ook meteen een beetje lucht kan circuleren.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Zoals ik het van plan ben, komen de versterkers in een eigen compartiment. Een kabeldoorvoer naar de drivers zal dus zeer zorgvuldig afgedicht moeten worden. Het speakercompartiment zelf wordt dan dus ook luchtdicht.

Ik zag in de manual van de psc2.400 dat de versterkermodules een temperatuurbeveiliging hebben: per graad Celsius boven 70gr wordt de gain met 1dB verlaagd. Bij 90 graden scheiden ze er mee uit totdat de zaak is afgekoeld tot veilige waarden.

Los daarvan lijkt het me gewoon gezond verstand de boel koeltjes te houden, zo goed als mogelijk is.

Daar staat tegenover dat ik ze waarschijnlijk maar zelden echt aan het werk zal zetten. En wanneer ik beide kanalen van een psc2.400 gebrugd gebruik, verdeel ik de last over twee versterkers, wat evt verhitting nog verder zal temperen. Denk ik... :hide:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Zet ze maar eens een tijdje aan, dan Snap je wat ik bedoel :)
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

:mrgreen:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

bas focal m180 schreef:
Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
Jamesblond schreef:
Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn?
[...]
bas focal m180 schreef:
Te hoog geeft een staande golf, in hoeverre dat met een gesloten kast problematisch is weet ik niet.
[...]
Bij een interne hoogte van zo'n 58cm (1/4 lambda) kom ik op een eerste resonantie op ca 140Hz. Klopt dat? Met 4e orde LPF op 80Hz zou ik daar (nagenoeg) geen last van moeten hebben, verwacht ik.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Jamesblond schreef:
bas focal m180 schreef:
Voordeel van gesloten kast is je kan weinig fout doen.
Jamesblond schreef:
Dus een ondiepe, hoge en brede kast mag geen probleem zijn?
[...]
bas focal m180 schreef:
Te hoog geeft een staande golf, in hoeverre dat met een gesloten kast problematisch is weet ik niet.
[...]
Bij een interne hoogte van zo'n 58cm (1/4 lambda) kom ik op een eerste resonantie op ca 140Hz. Klopt dat? Met 4e orde LPF op 80Hz zou ik daar (nagenoeg) geen last van moeten hebben, verwacht ik.
Dan zit je bijna 24db daaronder.

Je kan ook in de kast aan de onder of boven of kant of beide een plankje schuin monteren, dan is er wel een staande golf die breder is maar kwa intensiviteit vele malen minder.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door kuiperik »

Rizzo schreef:
Pas sinds de delay tussen de monitoren en de subs is het hier genieten. Eindelijk klopt het geluidsbeeld, niet alleen het laag maar zeker ook in het hoog. Dat verschil is in mijn optiek groter dan de toch ietwat marginale verschillen tussen goede versterkers. Twee PSC 2.400 zijn natuurlijk wel een grotere investering maar het geeft je wel de optie om hiermee te experimenteren.
Hier precies dezelfde ervaring. Jaren aan het experimenteren met subs (ook meerdere) en sinds ik de timing tussen subs en monitoren op orde heb, klinkt het pas echt lekker. Maakt zoals Rizzo aangeeft niet alleen verschil in het laag, maar ook de rest wordt beter.

Hier was het probleem dat de subs digitaal werden gefilterd en equalised. Dit leverde een vertraging op in het signaal van de subs. Pas na het inbouwen van een delay op de fronts, viel ineens alles op zijn plek. :yeah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”