Hp microserver
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hp microserver
Ik moet hem zo even uit zetten om de schijven te mounten, zal ik de energie meter er tussen zetten, kan ik dat ook eens meten.
Ik heb de Purple i.p.v. de Red schijven, ook voor 24/7 maar voor video bedoeld, en muziek is zeker niet meer, maar ook wel een constante snelheid.
We gaan het zien.
Ik heb de Purple i.p.v. de Red schijven, ook voor 24/7 maar voor video bedoeld, en muziek is zeker niet meer, maar ook wel een constante snelheid.
We gaan het zien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Heb hier een 211j staan, met onder andere 2 bewakingscamera's eraan. De camerasoftware is gewoon ruk en vreselijk traag. Later maar eens kijken wat er op linux gebied voor is. Eerst maar Webmin erop krijgen.Henkjan schreef:dat was ook mijn overweging om zelf een servert op te zetten en de uit-de-doos NAS de deur uit te doen.ds23man schreef:Vergeet die Synology software, je kunt zoveel meer met een echte Linux. ......
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Hp microserver
Is jullie insteek enkel om als NAS(vervanger) in te zetten? of ook als streamer voor direct naar een DAC?
Hoe zit het met wamte ontwikkeling en geluid(ruisvloer)?
De fan is dan nog wel het luidst van alles.
Mijn DS214 is redelijk stil met 2* 4Tb REDs.
Snelheid is ook dik okay te noemen ruim boven 90mb/s (4gb file)
Hoe zit het met wamte ontwikkeling en geluid(ruisvloer)?
De fan is dan nog wel het luidst van alles.
Mijn DS214 is redelijk stil met 2* 4Tb REDs.
Snelheid is ook dik okay te noemen ruim boven 90mb/s (4gb file)
Re: Hp microserver
Tijdens het opstarten is hij behoorlijk luidruchtig, de check via bios zal dat mede veroorzaken.
Verder hier dodelijk stil, met 2 WD Purple 2Tb, die al erg rustig zijn van zichzelf.
Ik heb de Server boven staan en de speler beneden, die kan via een Roon spelertje of de mITX boardje waar ook geen bewegende delen op zitten.
Ik liet gisterenavond de server rebooten, en toen kwam mijn vrouw mij waarschuwen, dat er iets ineens begon te blazen, had zij de indruk.

Verder hier dodelijk stil, met 2 WD Purple 2Tb, die al erg rustig zijn van zichzelf.
Ik heb de Server boven staan en de speler beneden, die kan via een Roon spelertje of de mITX boardje waar ook geen bewegende delen op zitten.
Ik liet gisterenavond de server rebooten, en toen kwam mijn vrouw mij waarschuwen, dat er iets ineens begon te blazen, had zij de indruk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Dat blazen ken ik.
Da veel gekut eindelijk webmin erop ( geen wonder dat linux niet tot de desktopwereld is doorgedrongen). Maar kan geen raid configureren.
Dus maar eens de hardware raid activeren.
Da veel gekut eindelijk webmin erop ( geen wonder dat linux niet tot de desktopwereld is doorgedrongen). Maar kan geen raid configureren.
Dus maar eens de hardware raid activeren.
Re: Hp microserver
Dat Webmin Is alleen voor servers te configureren en daar moet je een beetje slim mee zijn.
De opdrachten knip en plak ik normaal met putty in een terminal venster, als het eenmaal draait is het nog wel kijken hoe en wat.
Via de optie software kun je dan linux raid of mdadm eerst installeren en dan krijg je dat wel voor elkaar.
Ik heb nu even het geprobeerd het met een verse install te doen, en dan krijg je tijden het installeren ook de optie om LVM te gebruiken, ik heb dan aangegeven dat hij het andere schijfje met rust moet laten, en dan start hij op met de kleine schijf en heb nu even de kleine schijf los gekoppeld en het start dan via de 2Tb.
Ik kan nu gaan kiezen wat ik wil.
Edit: nog niet helemaal, maar ik eest voor de inwendige mens zorgen.
De opdrachten knip en plak ik normaal met putty in een terminal venster, als het eenmaal draait is het nog wel kijken hoe en wat.
Via de optie software kun je dan linux raid of mdadm eerst installeren en dan krijg je dat wel voor elkaar.
Ik heb nu even het geprobeerd het met een verse install te doen, en dan krijg je tijden het installeren ook de optie om LVM te gebruiken, ik heb dan aangegeven dat hij het andere schijfje met rust moet laten, en dan start hij op met de kleine schijf en heb nu even de kleine schijf los gekoppeld en het start dan via de 2Tb.
Ik kan nu gaan kiezen wat ik wil.
Edit: nog niet helemaal, maar ik eest voor de inwendige mens zorgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
alleen als server; in eerste instantie alleen muziek, maar moet later ook video kunnen streamen en renderen.Mtraxx schreef:Is jullie insteek enkel om als NAS(vervanger) in te zetten? of ook als streamer voor direct naar een DAC?
Hoe zit het met wamte ontwikkeling en geluid(ruisvloer)?
De fan is dan nog wel het luidst van alles.
...
geluid is voor mij niet zo relevant, 't ding staat op zolder (niet in de luisterruimte)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Hp microserver
Aanrader: ZoneMinderds23man schreef:Heb hier een 211j staan, met onder andere 2 bewakingscamera's eraan. De camerasoftware is gewoon ruk en vreselijk traag. Later maar eens kijken wat er op linux gebied voor is.
Re: Hp microserver
Bovenin het rode lijntje is schijnbaar het resyncen van de schijven te zien, staat inmiddels op 10 % .
Bij de /dev/md0 heb ik nog geen beeld of idee hoe het gaat, en laat hem maar een poosje tobben.
Edit:poosje later,
Bij de /dev/md0 heb ik nog geen beeld of idee hoe het gaat, en laat hem maar een poosje tobben.
Edit:poosje later,
Re: Hp microserver
Als je alleen de 2 schijven er in zet, en dan de installatie doet, gaat het uit van de optie met LVM, althans dat kreeg ik te zien.
Als je dus die optie kiest is het veel sneller gedaan.
Als je dus die optie kiest is het veel sneller gedaan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Gisteravond Ubuntu opnieuw geinstalleerd met de HDD's erin en dan krijg je inderdaad de LVM optie. Straks maar eens verder kijken.
Re: Hp microserver
Nu eens uitzoeken hoe dan deze kan mounten.
Met mdadm is het namelijk weer anders dan met LVM.
Laat ik hem rebooten, is de BIOS met zijn de schijven in de war, kan het dus zo niet mounten.
Gaan we nu maar eens even met alleen 2 schijven en LVM installeren/draaien.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 23 okt 2016, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Na een onverwacht debacle in een theater en onze vroegtijdige aftocht hier maar weer verder. De raid is klaar, nu nog mounten.
Re: Hp microserver
Weer even tijd aan de server besteden, na de noodzakelijke familieverplichtingen.
Ik breng de boel maar bewust in de war, maar het blijf wel ondanks wat zoeken toch dat de Sata controller de CD aansluiting als de /sdd blijft zien, of de controller houd het op port 5, en dan staat hij niet als eerste.
Voordeel met een systeem op de 2.5 inch, dat ik die makkelijk kan wisselen, ISO maken en een SSD schijf er in is dan wel een wat makkelijkere wisseling.
Ik breng de boel maar bewust in de war, maar het blijf wel ondanks wat zoeken toch dat de Sata controller de CD aansluiting als de /sdd blijft zien, of de controller houd het op port 5, en dan staat hij niet als eerste.
Voordeel met een systeem op de 2.5 inch, dat ik die makkelijk kan wisselen, ISO maken en een SSD schijf er in is dan wel een wat makkelijkere wisseling.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Hier even kijken Hans:
http://homeservershow.com/forums/index. ... oid/page-5
Het blijkt dus bij gebruik van Linux je de raid controller van HP wel kan gebruiken. Je moet poort 5 als Raid 0 instellen en alle andere niet configureren. De ODD aansluiting kan dan als bootschijf gebruikt worden en de eerste 4 poorten verschijnen netjes als AHCI schijven in Linux en daar kan je dan weer een software raid van maken.
http://homeservershow.com/forums/index. ... oid/page-5
Het blijkt dus bij gebruik van Linux je de raid controller van HP wel kan gebruiken. Je moet poort 5 als Raid 0 instellen en alle andere niet configureren. De ODD aansluiting kan dan als bootschijf gebruikt worden en de eerste 4 poorten verschijnen netjes als AHCI schijven in Linux en daar kan je dan weer een software raid van maken.
Re: Hp microserver
Die moet je dan kunnen mounten met Webmin, en dan komt die info in het fstab bestand te staan.
Het moet dan als /dev/md0 gemount worden als een ext4 partitie.
Edit : OK,Ik ga weer eens wat bestuderen
Het moet dan als /dev/md0 gemount worden als een ext4 partitie.
Edit : OK,Ik ga weer eens wat bestuderen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Raid nu gemount onder /srv. Blijkbaar gaat Ubuntu de data naar de raid overzetten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Gepruttel van de HDD's is nu over, blijkbaar is de koffie van HJ doorgelopen.ds23man schreef:Raid nu gemount onder /srv. Blijkbaar gaat Ubuntu de data naar de raid overzetten.
Re: Hp microserver
Vandaag ook een hptje en een ssd besteld
woensdag wordt die geleverd.
Ben benieuwd hoe dat allemaal werkt.
Ben benieuwd hoe dat allemaal werkt.
