Aansluiting Hammond trafo

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Hallo Allemaal.
Na een lange een bericht van mij.
Ik woon sinds 2 maanden in Canada. Pracht land.
Maar zit met het volgende.
De spanning hier is 110 Volt.
Nu moet ik mijn HF10 en mijn andere versterkers erop aanpassen.
Op de tekening van de Hammond trafo staat dat er 2 wikkelingen van 110 op staan.
Welke moet ik gebruiken? Of moeten ze parallel aan elkaar gemonteerd worden?
Graag advies.

http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB372JX.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Pjotr »

Yup, als de trafo daar geschikt voor is: 2x 110V in serie voor 220V/230V en 2x 110V parallel voor 110V. Alleen bij hele oude radio's met een spanningscarrousel zit het wat anders.

En wat doe je daar nou in Canada? Canadese wasmachines repareren? :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 22 okt 2016, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door AatV »

Voor hetzelfde vermogen : parallel aansluiten.
Maar wat belangrijker is; zomaar verhuizen naar Kitchener zonder ons van te voren er in te kennen!
Zit je nog steeds in de wasmachinebusiness of heb je iets nieuws gevonden?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Henkjan »

prachtig land idd! en met een wat meer inspirerende premier ook ;)

waar in Canada zit je?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Dus gewoon parallel aansluiten moet dus goed zijn. Ik ga dat proberen.
Tja omdat ik op het laatst geen werk meer had en niet meer aan het werk kon komen en mijn vrouw geboren canadees is
hebben we besloten om te gaan emigreren. Ik heb nog geen baan maar mijn vrouw wel. maar daar ben ik niet bang voor. Werk zat hier.
Mijn tijdelijke woonplaats is Kitchener. Maar ik blijf hier niet.
Ik ga de trafowikkelingen parallel aansluiten en kijken wat er gaat gebeuren.
Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door sander1238 »

Leuk dat je terug bent Theo :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
prachtig land idd! en met een wat meer inspirerende premier ook ;)

waar in Canada zit je?
Mwah, qua politiek klimaat is het daar beslist niet beter dan hier hoor. Daarvoor hoef je die kant niet op. Qua natuur en mogelijkheden ligt het wat anders.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Bedankt Sander.
Nee om de politiek hoef je niet te gaan verhuizen. Net zo'n puinhoop als Nederland.
En de ambtenaren werken hier net zo snel als in Nederland. Lekker traag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Pjotr »

Yup, een inmiddels oud tante, is 40 jaar geleden geëmigreerd naar Canada, had ook de Canadese nationaliteit. Drie jaar geleden ging zij naar Indonesië op vakantie. In haar eentje maar wel met een volledig geboekte reis. Aldaar in Indonesië kreeg zij een lichte hartaanval. En wat bleek ze was veel te laag verzekerd voor die reis. Nu is het zo dat als je in Indonesië niet contant het ziekenhuis + smeergeld betaalt of kunt betalen, je de volgende dag gewoon weer op straat staat (of ligt). Hartaanval of niet. Haar inmiddels ingelichte dochter in Canada alarmeerde direct de Canadese ambassade/consulaat in Jakarta. Nul komma nul op het rekest, staken geen poot uit. Drie dagen later was ze in het hotel overleden. Een Canadese drugsmokkelaar die in een Indonesische cel belandde, daar maakte het hele kabinet zich druk over. Dat dan weer wel.

Nou ja, i.i.g. heel veel succes daar in Canada Theo. En leuk dat je hier weer meedoet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Ah!buis »

Hoi, landverhuizer.Valt reuze mee, ten minste niet zo dat je er geen zin meer in had door het aanslepende gedonder met de gezondheid.
Moet je nu ook Frans leren ?
Pas wel op met dat parallel zetten, moet wel in de goeie richting.Voor de veiligheid eerst een (gloei)lamp ertussen.Als die hard gaat branden een van de wikkelingen omkeren.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Barry2001 »

Welkom terug Theo, mooi dat alles goed is gegaan naar Canada toe. En nou weer mooie projecten he :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Kappa7 »

Hi Theo, Leuk om weer wat van je te horen hier..
Ik hoop dat je daar vind wat je zoekt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door democles »

Ik hoop dat je daar vind wat je zoekt.
Succes gewenst van democles :wink:

Blij dat je ,ook al zitten we een paar kilometers van elkaar vandaan,dit forum blijft volgen. :rock:

Veel geluk in Canada O:)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Het Forum volg ik bijna elke dag.
Het volgende is nu aan de hand.
Op het net staat 115 volt. Heb een paar keer gemeten maar blijft 115.
Ik heb de trafo op 120 volt aangesloten.
Heb nu een gloeispanning van 6.1 a 6.2 volt. NIet echt perfect.
Op de eindbuizen staat nu 310 volt. En ze mogen max 300 hebben.
Kan dit nog? Of moet er drastisch wat veranderd worden?
Vanwege het tijdverschil ben ik bij jullie later online. 6 uur verschil.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Pjotr »

Valt nog ruim binnen de 5% van de gloeispanningtolerantie. (Mag zelfs 10% zijn voor consumer buizen). Lijkt mij prima.

(Dit is wel anders dan de 2x 110V primair die je eerder opgaf)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Valt nog ruim binnen de 5% van de gloeispanningtolerantie. (Mag zelfs 10% zijn voor consumer buizen). Lijkt mij prima.

(Dit is wel anders dan de 2x 110V primair die je eerder opgaf)
Volgens blaadje bij bericht 1 is het 2x(0-100-110-120V) klopt dus wel :D
Er wordt vaak vergeten, ook nu dus, dat er van die 310V zo 't een en ander afgaat.Zoals de spanning over de kathodeweerstand(en) en spanningsverlies trafowikkeling.De buis krijg wel minder dan 300V op de elektrodes.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Nou ik heb de spanning gemeten op de buisvoet Anne.
310 volt op pen 9 van de EL84.
Mijn HF10 staat nu te spelen en hou het even in de gaten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door Pjotr »

Buizen gaan niet snel stuk van een beetje overspanning. Ze gaan eerder stuk van te veel stroom. Dit lijkt mij echt geen probleem Theo
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Ok Peter. Dan laat ik het zo.
De HF10 staat al een poosje te spelen en geen problemen tot nu toe.
Op naar de volgende versterker. Mijn 6CA7 is nu aan de beurt.
Op die trafo staan ook 2 110 volt wikkelingen op.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door RobertD »

Hoi Theo, goed om weer eens wat van je te horen. Terug van weggeweest, maar toch nog weg eigenlijk.
Hopelijk gaat het jullie daar goed! In elk geval goed om te zien dat je de audio spullen hebt meeverhuisd. Geniet ervan!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aansluiting Hammond trafo

Bericht door TheoK »

Hoi Robert.
Ja ik heb heel veel meegenomen maar niet alles hoor.
Ben nog bezig mijn draai te vinden hier.
Maar ben blij dat ik mijn HF10 op 120 volt heb aangesloten want gisteren had ik bijna 120 volt op het stopcontact staan.
Wel veel verschil zeg. En het klinkt heel apart als ik de audio ingang aanraak. Je bent gewend om een 50Hz brom te horen maar
je hoort nu een 60Hz brom. Maar klankmatig hoor ik geen verschil.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”