Hp microserver
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hp microserver
Ja, HP is soms wat eigenwijs, meestal niet het snelste maar wel gemaakt om te gebruiken
Daarom koop ik nooit nieuwe PC's maar refurbisched HP workstations en laptops. Zijn meestal 2 a 3 jaar oud en kosten een stuk minder.
Re: Hp microserver
Hadden jullie niet beter een inkoopsactie met z'n allen kunnen doen ?Henkjan schreef:zo, ook maar zo'n servertje besteld. kan die ***censored**** qnap de deur uit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Ok, de remote desktop werkt alleen voordat het besturingssysteem geinstalleerd is, verbazingwekkend kan ik nergens vinden wat het kost om ILO the upgraden. Alleen free trial versies op de webstee.
Re: Hp microserver
ILO wordt in datacenters gebruikt. Daar gaan ze niet steeds heen en weer rennen met dvd-tjes of om in het BIOS te kunnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Voor thuisgebruik is ook wel handig hoor! Je kunt zonder dat je er een beeldscherm, KB en muis aansluit dat ding in bedrijf brengen. De iso van je besturingssysteem kan gewoon op je bedieningspc staan. Dus niet: waar was ook al weer een USBstick?

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
En als je nou alleen een laptop hebt en geen losse scherm enz? Of je hebt alleen een gewone PC en je moet steeds de hele handel ompluggen? Lekker handig als je even snel wat informatie nodig hebt tijdens het installeren.
De schijven zijn binnen, heb wel een sata- molex verloop maar geen molex voedingssplitter liggen, dus dan maar zo:
Gebruik voorlopig toch maar twee HDD's.
De schijven zijn binnen, heb wel een sata- molex verloop maar geen molex voedingssplitter liggen, dus dan maar zo:
Gebruik voorlopig toch maar twee HDD's.
Re: Hp microserver
Daarom gebruik ik dus Webmin, behalve het BIOS kan ik er eigenlijk alles mee.
Gisteravond dus via de PC beneden even gepoogd Roon te installeren, volgens mij heb ik alles wat nodig is geïnstalleerd.
Maar het is niet genoeg lijkt het.
Gisteravond dus via de PC beneden even gepoogd Roon te installeren, volgens mij heb ik alles wat nodig is geïnstalleerd.
Maar het is niet genoeg lijkt het.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Ben nu Ubuntu erop aan het pompen via ILO. Ideaal zo zonder extra toetsenborden, muizen en andere meuk. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
35 minuten inclusief een extra herstart om de bootorder in de bios naar de ssd te zetten.

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
En met alles wat je via internet nog kan updaten in het installatieproces.
Toch wel leuk speelgoed:
Overigens werkt de remote desktop wel als er een OS is geinstalleerd, alleen knikkert die je eruit na 2 minuten nadat de zaak is opgestart.
Toch wel leuk speelgoed:
Overigens werkt de remote desktop wel als er een OS is geinstalleerd, alleen knikkert die je eruit na 2 minuten nadat de zaak is opgestart.
Re: Hp microserver
Hoe stuur je dan gegevens over, via ethernet neem ik aan ?ds23man schreef:Ben nu Ubuntu erop aan het pompen via ILO. Ideaal zo zonder extra toetsenborden, muizen en andere meuk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Yep. Heb twee netwerkkabels naar de Microserver lopen, 1 van de ILO port en de andere het gewone netwerk. Er zit in deze server een minicomputer die alles controleert en bedient ( via de ILO port).ray5150 schreef:Hoe stuur je dan gegevens over, via ethernet neem ik aan ?ds23man schreef:Ben nu Ubuntu erop aan het pompen via ILO. Ideaal zo zonder extra toetsenborden, muizen en andere meuk.
Wat heb ik nu uitgegeven? 420 euro en dan heb ik een compleet draaiend ding waar de standaard Nasjes niet in de buurt kunnen komen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Zucht, is daar geen grafische interface voor?hannesie schreef:
Edit: al gevonden:
http://michal.karzynski.pl/blog/2009/11 ... ia-webmin/
Re: Hp microserver
Mwah mijn Netgear nasje was 4 jaar geleden met 2 WD-red schijven ook zo rond die prijs. Draait ook Linux op een i86. Kunnen maar 2 schijven in, dat wel. Maar heb je voor thuis meer nodig? Netwerksnelheid is rond de 80MB/s met de WD red schijven. Vind ik zat genoeg. En ik heb er afgelopen 4 jaar geen omkijken naar gehad. Behalve 1 keertje dan: Het staat ook als standaard backup schijf ingesteld voor de PC's en laptops hier in huis. Stond een keertje de back-service niet goed ingesteld op 1 van de laptops en liep de backup share vol na verloop van tijd. Maar goed, dat was mijn foutjeds23man schreef:Wat heb ik nu uitgegeven? 420 euro en dan heb ik een compleet draaiend ding waar de standaard Nasjes niet in de buurt kunnen komen.![]()
Re: Hp microserver
80 MB/s? Da's echt snel, tegen de grens van Gigabit netwerk aan (. Mijn Gigabit netwerk haal die 80 meestal niet (meestal zo rond de 70 max) als ik data aan het overpompen ben.
De reds kunnen 150 MB/s aan, dat is de bottleneck niet.
In mijn netwerk zit 1 unmanaged switch, ik ben bang dat die bij mij de bottleneck is....
ben dit draadje wel aan het volgen, Mijn synology 213+ kan maar 2 schijven aan, en zou het toch wel fijn vinden als het er meer zouden zijn. Zo'n proliant heb ik toen ook naar gekeken, maar ben verslingerd aan de software van Synology. Nu is die ook wel op een proliant te zetten, maar dacht me eerst wat te laten wennen dmv een echte syno aan te schaffen.....
De reds kunnen 150 MB/s aan, dat is de bottleneck niet.
In mijn netwerk zit 1 unmanaged switch, ik ben bang dat die bij mij de bottleneck is....
ben dit draadje wel aan het volgen, Mijn synology 213+ kan maar 2 schijven aan, en zou het toch wel fijn vinden als het er meer zouden zijn. Zo'n proliant heb ik toen ook naar gekeken, maar ben verslingerd aan de software van Synology. Nu is die ook wel op een proliant te zetten, maar dacht me eerst wat te laten wennen dmv een echte syno aan te schaffen.....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Vergeet die Synology software, je kunt zoveel meer met een echte Linux. Maar ik geeft toe, het is wel wennen voor een Linubeet zo als ik......
Re: Hp microserver
Die HP server is ook een mooi ding. Denk dat de prijs alleen maar zo gunstig is omdat het volgens mij een "opruimertje" is, een uitlopend type. Maar meer dan 2 schijven lust ook meer voer. I.i.g. met gewone HDD. Met SSD zal het wel mee vallen misschien. Ter vergelijk, mijn nas verstookt idle iets van 17W continue en piekt naar 28W. Ben wel benieuwd wat die HP doet met 2 schijven.
Overigens snap ik die aparte OS schijf niet bij die HP. Normaliter staat het OS toch gewoon op de dataschijven er bij met een server?
Overigens snap ik die aparte OS schijf niet bij die HP. Normaliter staat het OS toch gewoon op de dataschijven er bij met een server?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hp microserver
Dat kan ook, maar als je Roon Core wil draaien is het handig dat de database van de indexering op een ssd staat voor een snelle respons. Bij een Sonos staat die database in de afspeler zelf ( en heeft dan ook een limiet wat betreft het aantal tracks). Een ander voordeel is dat je dataschijfen bij niet gebruik in een slaapstand kan zetten.Pjotr schreef:
Overigens snap ik die aparte OS schijf niet bij die HP. Normaliter staat het OS toch gewoon op de dataschijven er bij met een server?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
dat was ook mijn overweging om zelf een servert op te zetten en de uit-de-doos NAS de deur uit te doen.ds23man schreef:Vergeet die Synology software, je kunt zoveel meer met een echte Linux. ......
