Hp microserver

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Nee hoor, kan gewoon op de plek van de dvd:

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Het draait. :lol: :lol:
ubu.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Hans,

Heb je Ubuntu via de HP provisioning tool geinstalleerd?

Dit zijn mijn eerste stappen in de Linux wereld! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hp microserver

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Het draait. :lol: :lol:
ubu.JPG
=D> =D> :yeah:

En nu de grote hamvraag: Wat is de transfersnelheid over je netwerk? O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

@ Peter, Ik heb nu even tijdelijk een OS geïnstalleerd op een SD card om te zien of hij daarvan wil booten.

Dat is gelukt dus, hij ziet de SD card als een /sda, oftewel een schijf, en hij kan er van booten zoals blijkt.

Nu is het voor mij belangrijk dat ik eerst even kijk of hij ook de ROON server software goed pakt.
Dan kan ik verder met de optie SD card of eventueel een SSD schijf.

Als ik dan de grote schijven er bij zet is het pas meetbaar hoe snel dat zijn, maar ik verwacht niet trager dan met een SSD schijf, omdat die taak door de processor word gedaan met het in zijn geheugen geladen programma om dat proces uit te voeren.
Ik heb hier een 1Gb netwerk en switches, en de netwerkchips doen die taken op de snelheid van die processen/protocollen naar ik weet.
Mijn oude server is beperkt tot een 100 poort, maar nooit gedacht/gemerkt dat dat een belemmering is.

@ Gerhard, ik weet niet of je een iso kunt branden op een CD, maar dat is wel het eerste wat je moet doen, of dat naar een USB stick wegschrijven naar een dan bootable stick.
Als dan de machine opstart met de schijf of stick, dan e.v.t. kiezen voor de bootoptie met de F* toets en dan die kiezen.

Bij een SSD schijf zal het ook een /SDA zijn, neem ik aan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Welke F toets? Nu voor de tweede keer ubuntu aan het binnen halen omdat mijn adsl eruit klapte (op 99% :? )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Tijdens het booten wat hij toch redelijk traag doet, krijg je op een gegeven moment onderin het scherm de opties te zien, dus gewoon lezen...........!!!!

BOOTmenu, ik meen F9 = F11 =; :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 20 okt 2016, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
Tijdens het booten wat hij toch redelijk traag doet, krijg je op een gegeven moment onderin het scherm de opties te zien, dus gewoon lezen...........!!!!
Ja, dat weet ik ook. Alleen schaalt mijn lcd scherm niet lekker tijdens het bootscherm en kan ik HET niet lezen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hp microserver

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
@ Peter, Ik heb nu even tijdelijk een OS geïnstalleerd op een SD card om te zien of hij daarvan wil booten.

Dat is gelukt dus, hij ziet de SD card als een /sda, oftewel een schijf, en hij kan er van booten zoals blijkt.

Nu is het voor mij belangrijk dat ik eerst even kijk of hij ook de ROON server software goed pakt.
Dan kan ik verder met de optie SD card of eventueel een SSD schijf.

Als ik dan de grote schijven er bij zet is het pas meetbaar hoe snel dat zijn, maar ik verwacht niet trager dan met een SSD schijf, omdat die taak door de processor word gedaan met het in zijn geheugen geladen programma om dat proces uit te voeren.
Ik heb hier een 1Gb netwerk en switches, en de netwerkchips doen die taken op de snelheid van die processen/protocollen naar ik weet.
Mijn oude server is beperkt tot een 100 poort, maar nooit gedacht/gemerkt dat dat een belemmering is.

@ Gerhard, ik weet niet of je een iso kunt branden op een CD, maar dat is wel het eerste wat je moet doen, of dat naar een USB stick wegschrijven naar een dan bootable stick.
Als dan de machine opstart met de schijf of stick, dan e.v.t. kiezen voor de bootoptie met de F* toets en dan die kiezen.

Bij een SSD schijf zal het ook een /SDA zijn, neem ik aan.
Ok Hans, dacht dat je de HDD's ook al op de rails had. Sneller dan een HDD zelf kun je niet komen en dat houdt op bij ong. 150MB/s. Kan natuurlijk wel sneller met een raid waarbij een rijtje schijven parallel staat. Of met een SSD.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Ik ga eerst eens nadenken hoe het het meest gunstig kan en met zo min mogelijke energie kosten en de schijven kan ik met Ubuntu waarschijnlijk wel langzamer laten draaien.
Nu met de SD card is hij dodelijk stil, geen geluid te horen, en het netwerk heeft ook de WakeonLan optie als ik het goed begreep, dus het zou mooi zijn dat hij wakker wordt als er een beroep op hem wordt gedaan.
We gaan het zien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Draait hier nu ook met Ubuntu op een oud 80G schijfje.

Als je Roon gaat draaien is het advies om met een SSD te werken en de database ( niet de muziek zelf) moet daar dan op. Dit ivm een snelle reactie van de interface.

En laten we nou eerlijk zijn, wat kost een SSD tegenwoordig nog?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Draait hier nu ook met Ubuntu op een oud 80G schijfje.

Als je Roon gaat draaien is het advies om met een SSD te werken en de database ( niet de muziek zelf) moet daar dan op. Dit ivm een snelle reactie van de interface.

En laten we nou eerlijk zijn, wat kost een SSD tegenwoordig nog?
Ik moet nog wel even dat convertor kabeltje vinden, bij Alternate nu even de vraag neergelegd.
Ik zie ze wel via Ebay e.d., maar verder nog niet erg duidelijk of dat hier in Nederland te krijgen is.

Dit is waarschijnlijk te kort
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Trouwens, als je linux gebruikt moet je de SATA in de BIOS op AHCI zetten en software raid gebruiken. Dit moet ook trouwens als je van de ODD wil booten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Draait hier nu ook met Ubuntu op een oud 80G schijfje.

Als je Roon gaat draaien is het advies om met een SSD te werken en de database ( niet de muziek zelf) moet daar dan op. Dit ivm een snelle reactie van de interface.

En laten we nou eerlijk zijn, wat kost een SSD tegenwoordig nog?
Ik moet nog wel even dat convertor kabeltje vinden, bij Alternate nu even de vraag neergelegd.
Ik zie ze wel via Ebay e.d., maar verder nog niet erg duidelijk of dat hier in Nederland te krijgen is.

Dit is waarschijnlijk te kort
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hp microserver

Bericht door ray5150 »

Dat soldeer je dan toch zelf ff in elkaar van wat ouwe meuk ? :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door Henkjan »

zo, ook maar zo'n servertje besteld. kan die ***censored**** qnap de deur uit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hp microserver

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Ik moet nog wel even dat convertor kabeltje vinden, bij Alternate nu even de vraag neergelegd.
Ik zie ze wel via Ebay e.d., maar verder nog niet erg duidelijk of dat hier in Nederland te krijgen is.
Heeft Heijligers dat niet gewoon in een doosje liggen? FF langs fietsen, 'tis mooi weer :D

Ben het wel met Gerhard een dat je misschien beter gelijk een kleine SSD er in kunt plempen. Is sowieso sneller.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Ik ga het even proberen met een 2,5 inch schijf wat uit de Asus 1005HA komt, 160Gb voor nu even.
De kabels om "Power To The People" cq drives te vinden is nu dan met een split kabel gedaan, die had ik nog wel.
kabels.jpg
De schijf ga ik nu maar eerst even helemaal leeg maken, want bij de SD card opzet maakt hij toch nog een uitzondering, Ubuntu is nog altijd voorzichtig met wat er op staat.
partities.jpg
Met 160 Gb HD.
part.jpg
En zo ziet het het er best even netjes uit, via de zogenaamde slimme installeer methode kom je uit op Windows/RedHad /Suse en VM server, en gelijk was mijn schijf leeg toen ik verder wat probeerde. :oops:
ddd.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Vergeet je niet om eerst de SATA op AHCI te zetten voordat je gaat installeren?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Weer wat meer informatie over de Raidcontroller, best nog wel even zoeken voordat aan de praat is, denk ik zomaar.

Eerst ook maar even in een terminal venster de sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade gedaan, dan heeft hij nog aardig wat werk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Die B120 raid controller heb je snelheidsgewijs geen mallemoer aan en hij snoept werkgeheugen. Gewoon negeren dat ding en softwareraid gebruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hp microserver

Bericht door hannesie »

Het gaat mij om het feit dat je de optie tegenkomt en je kunt dan soms daar weer van leren.
Ik heb bij de Vortexbox ook de LVM (Logical Volume Manager in gebruik, maar daar zit maar 1 schijf in.

Nu dus even de Webmin installatie gedaan via de machine zelf, via Putty gaf hij voor de update nog een probleempje.
Hij kan weer even rebooten met alles er op en eraan.
Gebeurt niet teveel bij Linux gelukkig.
web.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

Hier ook een hoop informatie:

http://homeservershow.com/forums/index. ... -ms-gen-8/

Straks maar eens de ILO aan de gang helpen, is toch wel ideaal om totale toegang tot dat ding te krijgen zonder remote desktop geneuzel in een besturingssysteem.

Zag trouwens dat 1 van de netwerk aansluitingen ook dubbelt als ILO, je zou dan in theorie 2 netwerkadressen moeten zien.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hp microserver

Bericht door ds23man »

ILO ook aan de gang. Via de dedicated aansluiting. Blijkbaar moet je ergens eerst in de microserver aangeven dat de NIC 1 connector shared is. Maakt op zich niet uit, eerst maar 2 netwerkkabels gebruiken.

Via ILO kan je dus alles bedienen via een andere PC tot de bios instellingen aan toe. Ook kun je de OS vanaf je PC installeren zonder dat je fysiek een medium in de Microserver hoeft te pluggen, dit geldt ook voor firmware upgrades.

This is a serious piece of kit man....... :shock: :shock: :shock:

:yeah: :yeah: :yeah:

SSD en schijven besteld, komen morgen binnen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”