balans

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: balans

Bericht door Ah!buis »

Tja, als ie nog bromt met enkel de ECC82 en 2x KT88 is er niet veel keus meer toch ?
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Als ik de foto's zie en de verhalen zo lees, is dat niet bepaald een aanmoediging om me er tegenaan te bemoeien.Rommelige en rare veranderingen, nutteloze dingen erin en onduidelijke verschijnsels.
Als je er een ECC83 uithaalt (in de veronderstelling dat daarop de ECC82 volgt) en de brom neemt toe dan is er bij de ingang van de ECC82 iets mis.Een leiding met brom te dichtbij of een lek in de 82 tussen gloei en kathode (testen door verwisselen).
Maar ja, da's wel als de versterker verder normaal werkt.Dus niet ergens nog brom die, per ongeluk min of meer wegvalt tegen een tweede. Dan geeft het wegwerken van een brombron juist brom bij.
Anne
Nou nou moppersmurf :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik heb het meest waarschijnlijke schema al voor je getekend.

Vooropgesteld: ik bewonder Wim's blijmoedige doorzettingsvermogen. Maar aan de andere kant zou het niet nodig moeten zijn. En daar kan ik Anne wel gelijk geven. Er is zoveel in gerommeld dat je zomaar allerlei rare, niet-continue storingen op kan lopen. Als je dat dan niet zelf tot op zekere hoogte op weet te lossen, wordt het een frustrerende aangelegenheid, ook voor ons.

Als het mijn eigen versterker zou zijn, zou ik hem zo goed mogelijk terugbouwen naar origineel, dus ook met gelijkrichter buizen. De voortrap zou ik helemaal opnieuw doen obv wat ik nu zie. Volgens mij zie ik blote hoogspanning niet te ver van de aardleiding en ander ongerief.

En dan Wim: nog een paar Audyns in de voortrap tussen de ECC83 en ECC83: gaat dat wel passen? Die krengen van Audyn zijn akelig groot. Er is daar nauwelijks ruimte. De kans dat je nog meer ellende introduceert is behoorlijk groot.

Gezien de ingangsimpedantie van de KT88 eindtrap had je overigens ook daar meer dan genoeg gehad aan 0.22uF copper max caps. Die zijn niet alleen 10 euro per stuk goedkoper dan de 0.47 die je nu hebt, maar ook wat kleiner.....
Had je toch die biertjes kunnen drinken :beer:
Wim P

Bericht door Wim P »

Jan Geert schreef:
Ah!buis schreef:
Als ik de foto's zie en de verhalen zo lees, is dat niet bepaald een aanmoediging om me er tegenaan te bemoeien.Rommelige en rare veranderingen, nutteloze dingen erin en onduidelijke verschijnsels.
Als je er een ECC83 uithaalt (in de veronderstelling dat daarop de ECC82 volgt) en de brom neemt toe dan is er bij de ingang van de ECC82 iets mis.Een leiding met brom te dichtbij of een lek in de 82 tussen gloei en kathode (testen door verwisselen).
Maar ja, da's wel als de versterker verder normaal werkt.Dus niet ergens nog brom die, per ongeluk min of meer wegvalt tegen een tweede. Dan geeft het wegwerken van een brombron juist brom bij.
Anne
Nou nou moppersmurf :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ik heb het meest waarschijnlijke schema al voor je getekend.

Vooropgesteld: ik bewonder Wim's blijmoedige doorzettingsvermogen. Maar aan de andere kant zou het niet nodig moeten zijn. En daar kan ik Anne wel gelijk geven. Er is zoveel in gerommeld dat je zomaar allerlei rare, niet-continue storingen op kan lopen. Als je dat dan niet zelf tot op zekere hoogte op weet te lossen, wordt het een frustrerende aangelegenheid, ook voor ons.

Als het mijn eigen versterker zou zijn, zou ik hem zo goed mogelijk terugbouwen naar origineel, dus ook met gelijkrichter buizen. De voortrap zou ik helemaal opnieuw doen obv wat ik nu zie. Volgens mij zie ik blote hoogspanning niet te ver van de aardleiding en ander ongerief.

En dan Wim: nog een paar Audyns in de voortrap tussen de ECC83 en ECC83: gaat dat wel passen? Die krengen van Audyn zijn akelig groot. Er is daar nauwelijks ruimte. De kans dat je nog meer ellende introduceert is behoorlijk groot.

Gezien de ingangsimpedantie van de KT88 eindtrap had je overigens ook daar meer dan genoeg gehad aan 0.22uF copper max caps. Die zijn niet alleen 10 euro per stuk goedkoper dan de 0.47 die je nu hebt, maar ook wat kleiner.....
Had je toch die biertjes kunnen drinken :beer:

Jan Geert

ik ben er zelf ook een voorstander van om deze bak terug te bouwen naar origineel
alleen komen we ooit zonder het officiële schema tot het originele ontwerp??

ik zie zelf ook liever de gelijkricht buizen weer werken i.p.v de diodes, ik ben bang dat die groen weerstand ook bij die modificatie hoort.

maar is het wijs om eerst de huidige situatie compleet in schema te krijgen
en dan te gaan kijken waar en water veranderd moet worden?

ik zal je morgen om fouten uit te sluiten ,alle buisvoeten tekenen met de pinnummers erbij en zal daarbij de kleurcodes van de weerstanden schrijven.
want vanuit niet elke hoek is er een foto te maken omdat er dan soms weer componenten in de weg zitten
maar ik denk met wat noteer werk en extra foto's dat er een compleet schema uit kan rollen met jou kennis
Wim P

Bericht door Wim P »

Jan Geert

dit is het rechterkanaal
niet alles is vanuit elke hoek te fotograferen vaak zit er weer iets in de weg

heb nu exact de pennen van de buizen overgenomen met daaraan de weerstanden en condensatoren

de bedrading heb ik nog niet ingetekend

tekkt88.jpg
tek1ecc1.jpg

de grote blauwe elco's zijn 270uF 400v

de kt88 zijn alle 4 exact het zelfde qua bezetting van weerstanden enz.
het rechter kanaal van de voorbuizen zoals getekend
het linker kanaal is qua weerstand bezetting precies contra?? klopt dat?
Laatst gewijzigd door Wim P op ma 17 okt 2016, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim P

Bericht door Wim P »

heb nog wat foto's van het achter gedeelte bij de voeding enz.
het enige wat ik niet kan zien is die zwarte elco van JJ de waarde zit aan de onderkant moet deze voorzichtig los halen van de lijm

en de smoorspoel althans ik denk dat het zo heet, daar staat helemaal niks op?

image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
image5.JPG
Wim P

Bericht door Wim P »

de zwarte condensator naast de witte audyn is
JJ 47M 500v
-10%
+30%
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:
Jan Geert

dit is het rechterkanaal
niet alles is vanuit elke hoek te fotograferen vaak zit er weer iets in de weg

heb nu exact de pennen van de buizen overgenomen met daaraan de weerstanden en condensatoren

de bedrading heb ik nog niet ingetekend

de grote blauwe elco's zijn 270uF 400v

de kt88 zijn alle 4 exact het zelfde qua bezetting van weerstanden enz.
het rechter kanaal van de voorbuizen zoals getekend
het linker kanaal is qua weerstand bezetting precies contra?? klopt dat?
Ok, ik heb wat waarden aangepast en intetekend (rood). Het maakt allemaal niet veel uit. Het zit zoals ik het had getekend. Bedrading mist inderdaad, maar nogmaals: dit is duidelijk SRPP, dus het zit gewoon zoals dat moet bij SRPP. De waarden rond de ECC82 zijn wat aangepast of het tekeningetje van Benny was vwdb niet correct.
NTA Reference 19 v3.jpg
contra: het zijn dubbeltriodes, dus welke triode je onder en welke je boven zet maakt niet uit. pen 1,2 en 3 zijn hetzelfde als 6,7 en 8. Ik zie dit soort spiegeling wel vaker, het is soms qua bedrading eenvoudiger. In dit geval zal het wel bepaald zijn door het gemak waarmee je de koppelcap kan installeren tussen de 2 buisvoeten. Het is wel fijn als de pinnen tegenover elkaar liggen zonder dat je 'over de buisvoet heen' moet solderen.
Wim P schreef:

de zwarte condensator naast de witte audyn is
JJ 47M 500v
-10%
+30%
Dit had ik dus goed.

Smoorspoelen staat vaak niks op. Op spoelen in Chinese versterkers heb ik nog nooit iets zien staan. Ook niet belangrijk, zal wel iets van 5H zijn.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op ma 17 okt 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim P

Bericht door Wim P »

geweldig het begint al een compleet schema te worden

moet ik nu de bedrading in kaart brengen?

p.s is SRPP minder muzikaal? heb volgens mij die kreet wel eens horen vallen
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Nog een paar edits in het schema hierboven: Zo te zien was de voeding inderdaad aangesloten zoals ik het had getekend. De ingangsweerstand is maar 7R5, met de kleine 250mA die de schakeling trekt geeft dit minder dan 2v spanningsval. Totaal niet de moeite in een SS gelijkrichter. Ik denk dat hij er al zat, maar dan tussen de gelijkrichterbuizen en de eerste blauwe cap.
DE weerstand in de tegenkoppeling meen ik als een 10k te lezen

Wim P schreef:
geweldig het begint al een compleet schema te worden

moet ik nu de bedrading in kaart brengen?
Welnee, spaar je de moeite. Het zit zoals ik het heb getekend, op een andere manier kan eigenlijk niet. Je kan het schema nalopen als je wilt, dat ik makkelijker. Het is compleet, al is er voor de signaalschakeling maar 1 kanaal getekend.

Wat je even kan checken zijn de capjes die op de buisvoeten van de 2 buitenste KT88 staan en dat capje op 1 van de ecc 82's. Staan die over de gloei? dus van pen 2 naar 7 op de KT's en van 4+5 naar 9 op de ECC. Ik kan het niet heel goed zien.
En: kijk even waar de 'hete' kant van de 6.8uF Audyn plus uitkomt. Even weerstand meten tussen de Audyn en de gloei van de ECCtjes. Ik weet vrijwel zeker dat je hier vrijwel tot geen weerstand meet.
Wim P schreef:
p.s is SRPP minder muzikaal? heb volgens mij die kreet wel eens horen vallen
Ach, er wordt zoveel geschreven.....trek je daar nou gewoon niks van aan. De SRPP schakeling kom je overal tegen, tot in de Audio Note Ongaku toe....
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Wim P

Bericht door Wim P »

de capjes op de buitenste kt88 staan inderdaad op pen 2 naar 7

dat kleine gele capje staat inderdaad van pen4/5 naar pen 9
maar deze staat maar op 1 zijde van de ecc82 de andere ecc82 heeft deze cap niet
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Wim P schreef:
de capjes op de buitenste kt88 staan inderdaad op pen 2 naar 7

dat kleine gele capje staat inderdaad van pen4/5 naar pen 9
maar deze staat maar op 1 zijde van de ecc82 de andere ecc82 heeft deze cap niet
Dat klopt maar omdat alle 4 de ECCtjes op 1 en dezelfde gloeiwikkeling parallel zijn aangesloten, is 1 genoeg en maakt het niet uit waar je hem zet.
De KT-88 hebben per paar/ kant een aparte wikkeling vandaar dat er hier aan beide kanten 1 staat.
Wim P

Bericht door Wim P »

applaus voor je enorme kennis Jan Geert

echt geweldig......

dus nu is het schema gereed? of moet je nog meer info hebben?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Schema is wel klaar zo....
Alleen die 6.8 Audyn is nog niet helemaal zeker.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Dit moet het dan maar even zijn...
Gezien de constructie van de trafo is het iets waarschijnlijker dat er in de ECC gloei een middenaftakking zit. Anders zit er onder de kap een soldeerverbinding. Dat is wat minder waarschijnlijk.

Edit: de eerste trafo heeft natuurlijk nog een aparte gloeiwikkeling voor de GZ34, maar die wordt niet gebruikt. Is niet getekend hier.
NTA Reference 19 def.jpg
Wim P

Bericht door Wim P »

oke

en als stap 1 is het zinvol om de gelijk richters weer actief te maken?
of gewoon laten zo als het nu is
Wim P

Bericht door Wim P »

nog effe zitten broeden op het inwendige van de versterker

waarom zit er een tegenkoppelings weerstand?
wat doet dat ding?
wat gebeurd er als ik die weerstand overbrug?

en waarom zit deze alleen aan de 8ohm luidspeakerkant?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wim P schreef:
nog effe zitten broeden op het inwendige van de versterker

wat doet dat ding?
wat gebeurd er als ik die weerstand overbrug?

en waarom zit de ze alleen aan de 8ohm luidspeakerkant?
Vragen,vragen ... :think: , aan de studie dan maar :shock: :lol:
Leuk boekwerkje http://www.introni.it/pdf/Rodenhuis%20- ... rcuits.pdf hier.
Is wat (te)groot voor de forum soft (1,5 MB)
Anne
Wim P

Bericht door Wim P »

ik ben aan het blokken mijnheer Buis...................

het is A al in J+J taal geschreven
B gelukkig niet in technisch Engels

maar ik zal proberen me hier doorheen te worstellen
Wim P

Bericht door Wim P »

Nou Anne,

In het hollands is het buizen principe me al. Acradabraca. Laat staan in het engels

Wellicht heb jij meer IQ dan mij, want het duizeld me ........... :oops:

Maar als ik door het technische heen bijt is teggenkoppeling dan kort samengevat:

Meer demping is meer " kortsluiting" ?

De conus word meer in bedwang gehouden als er even geen signaal is?

Maar dit gaat ten koste van dynamiek denk ik

Maar nogmaals omdat ik het moeilijke materie vind, heb ik het niet goed begrepen misschien

Ik zelf heb thuis ook nog een impedantie correctie netwerkje voor mijn vertigo
Maar feitelijk is dit dubbel op
Tegen koppeling in de versterker, en een impedantie correctie

volgens mij zijn dit 2 ingredienten die nu niet echt het yesssssss gevoel bevorderen
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Geen kwestie van IQ, deze dingen komen niet zomaar aanwaaien.Moet verwerkt in het molentje in de kop, komt de samenhang er beter uit.
Demping is net zoals bij bijv een auto.Zonder krijg je een dansend voertuig zwabbert nog veel keer na een hobbel.Een LS ook, zonder demping maakt ie er nog een hele flodder bij.
Impedantie van de LS is de belasting die de versterker op z'n boterham krijgt.Is verre van hetzelfde voor alle toonhoogtes.Er zijn dan netwerken om dat wat gelijk te trekken.
Anne
Wim P

Bericht door Wim P »

Dus mag ik het zo stellen, zonder demping word de bas meer een ongecontroleerde brij, met demping word het laag strakker
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hangt ook van de speaker af het is de combinatie.
Sommige speakers zijn redelijk stijf opgehangen en hebben van zichzelf al genoeg demping.
In zulke situaties kan de extra demping van de versterker wel eens teveel worden.
Wim P

Bericht door Wim P »

dus een gesloten kast is wat dat betreft beter dan een BR

maar goed een buizenversterker fabrikant weet niet wat voor speaker er aan komt te hangen
dus zal hij altijd een tegenkoppeling inbouwen?
of hoort dat meer bij het ontwerp
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Nope dat is zoeken van de luisteraar welke combinatie hem het beste bevalt.
Een SE buizen versterker met slechts een paar watt moet je eigenlijk geen demping geven gaat van het beschikbare vermogen af.
Daar wil je dus een speaker op met hoog rendement en een hoge eigen demping.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Niet zozeer van het vermogen af, maar van de versterkingsfactor. Als je voldoende gain hebt om met tegenkoppeling de versterker vol uit te sturen (gegeven het ingangssignaal) is er niets aan de hand.
wat doet dat ding?
wat gebeurt er als ik die weerstand overbrug?
De tegenkoppeling voert het uitgangssignaal in tegenfase terug naar de ingang. De weerstand vormt samen met de kathodeweerstand van de eerste trap een spanningsdeler die bepaalt hoeveel van dat signaal op die plek aankomt.
Ik zou hem maar niet overbruggen: dan zet je het hele uitgangssignaal terug op de ingang. Ik denk niet dat er dan nog veel geluid uit komt :-s :-s

Velen onderbreken de tegenkoppeling, maar inderdaad neemt dan de dempingsfactor van de versterker af (en de open lus versterking toe). Dat kan je eens proberen en kijken of het je bevalt.
Ik zet er vaak een schakelaartje tussen. Gewoon zo'n klein zespolig ding. Als je er 1 neemt met een middenstand (uit) kan je een beetje spelen met 2 standen (waaronder de originele) en geen tegenkoppeling.
Plaats reactie