Weet je, ik zou daar maar een beetje mee oppassen. Zonder dat ik het schema ken, zou ik nooit zomaar buizen uit een versterker verwijderen en dan inschakelen.Wim P schreef:
Maar als ik bv bij het linker kanaal de ecc83 buis eruit haal dan blijft de speaker op dat kanaal gewoon netjes stil
Maar bij het rechter kanaal als ik daar de ecc83 eruit haal dan neemt de brom veel meer toe, die word dan ook op afstand goed hoorbaar.
In dit specifieke geval zie ik:
1. dat er 2 dubbeltriodes per kanaal in zitten. ECC83 en ECC82 geloof ik;
2. De enige koppelcondensatoren die ik zie zijn de 4 Audyns waarvan ik aanneem dat ze corresponderen met de 4 KT88 eindbuizen.
Daarom neem ik aan:
1. dat elk kanaal minstens 2 voortrappen heeft;
2. deze voortrappen direct gekoppeld zijn (dus zonder koppelcap ertussen).
Dit betekent dat de instelling van de 2de trap (ECC82 driver?) afhankelijk is van de eerste trap (ECC83?)
Als je nu die ECC 83 er uit haalt, kan in niet voorspellen wat er gebeurt, zo zonder schema. Als de eerste trap bijvoorbeeld een anodevolger is (ook wel 'grounded cathode' genoemd), dan krijgt bij verwijdering het rooster van de ECC82 vrijwel zeker de volledige hoogspanning op zijn dak. Daar wordt die buis echt niet blij van. Afhankelijk van de cathode - gloeispannings afstand die dan ontstaat kan/zal hij flink gaan brommen.
Dus jouw observatie leert ons helaas helemaal niets..... behalve dat je potentieel een nieuw probleem introduceert.