Focal in Car

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Focal in Car

Bericht door michelp »

Is het voor nu geen optie om een rechte buis te pakken en die wat te laten uitsteken? Dan kun je iig met de lengte nog wat testen.
Misschien handiger om daarna iets met slotpoort te gaan maken
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

michelp schreef:
Is het voor nu geen optie om een rechte buis te pakken en die wat te laten uitsteken? Dan kun je iig met de lengte nog wat testen.
Misschien handiger om daarna iets met slotpoort te gaan maken
Ik heb een stuk pvc liggen waar de buis ingeschoven kan worden, ik heb de poort nu op 21cm gemaakt voor een nette afstemming, ik heb 5 cm en 10 cm liggen om mee te spelen die 10cm daarmee valt het geheel al op 60hz langzaam af.

Een slotpoort dan zou ik een nieuw kistje moeten maken, of het echt een meer waarde is (hoorbaar) omdat het geheel steviger is ik heb mijn twijfels, het is geen extreem woofertje met 8,5mm x-max.

De poort uiteinde of begin hoe je het wil zien zet ik ook in de kist zelf vast.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Bassreflex pijp met bocht.
Mof die ik eroverheen kan schuiven en twee stuken pijp om mee te experimenteren, een beetje boter erop en het glijd gemakkelijk.
Bijlagen
IMG_0192a.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Alles vastgezet met lijmtangen en wat gewicht.
Mooi weer dus kan buiten drogen.
Bijlagen
IMG_0194a.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Vandaag weggeweest dus niets gedaan.

Kom ik op marktplaats nog een woofer tegen die ik in de auto heb gehad.
Dat ding is bijna 20 jaar oud en nog in goede staat.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... e=lr&pos=2
Bijlagen
rock.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Focal in Car

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Bassreflex pijp met bocht.
Mof die ik eroverheen kan schuiven en twee stuken pijp om mee te experimenteren, een beetje boter erop en het glijd gemakkelijk.
Je had ook gewoon twee 45 graden bochten kunnen pakken. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:
Bassreflex pijp met bocht.
Mof die ik eroverheen kan schuiven en twee stuken pijp om mee te experimenteren, een beetje boter erop en het glijd gemakkelijk.
Je had ook gewoon twee 45 graden bochten kunnen pakken. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ach zo ging het ook.

Eentje bestellen.
https://www.ecotools.nl/hm-afrondfrees-r-15-9-mm/
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

klaar, nee nog niet eerst aansluiten en testen al voor ik het kastje bekleed.
IMG_0195a.jpg
Erg dom, vergeten te bestellen.
Maakt niet uit ik moet de versterker nog inbouwen.
Bijlagen
n 1.jpg
n2.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Het past net op de mm zoals ik had berekend (gehoopt)
IMG_0196a.jpg
het kistje zit bijna op mm'tje na klem nu kan ie makkelijk erin eruit en schuift niet naar de zijkanten of naar voren, een spin voor de fiets eromheen dan schuift het kistje ook niet naar achteren en is het kistje makkelijk te verwijderen in geval dat ik veel spullen moet halen.
IMG_0198a.jpg
Voorkant komt mooi uit op de neerbaare klapdeel van de bank en ''straald'' tegen de spleet en armsteun waar de bank het dunste is helaas geen ski luik .
IMG_0200a.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Neutrik Speakon stekker gemonteerd op het kastje, morgen de versterker verder aansluiten ik dacht namelijk dat ik nog wel een zekering houder had maar schijnbaar niet meer, dus er maar een gehaald.

Word nu te donker morgen weer een dag.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Het speelt dus alles is goed aangesloten.
Nu alles netjes wegwerken.

Ik heb ''oude'' gebruikte kabels die ik nog had liggen gepakt dus het is altijd maar de vraag of er bij de tulp stekker geen draadbreuk is ontstaan.
Nu zullen sommige zeggen koop dan nieuwe maar de bedoeling was low budget dus gebruikte spullen waar het even kon.

Te vroeg om een echte mening te geven.
Klinkt strak en gaat na mijn mening laag, gaat denk ik net luid genoeg om de overige speakers bij te houden.
Niet alle nummers sluiten aan om de huidige cross-over instelling, dat is een leuk klusje op het gehoor.
frequentie kiezen van de speakers, 50-63-80-100hz en dan 6-12-18-24 db filteren, en ook zo voor de subwoofer en die dan afstellen op het juiste db's in verhouding front speakers, dus tal van combinaties zijn mogelijk.
Ik hoop met de tijdcorrectie sneller klaar te zijn.

Gelukkig heb ik geleerd om daar niet te lang bij stil te staan, op een gegeven moment moet je zeggen klaar dit is het.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Alles bedrading netjes weggewerkt doet de versterker het niet. :evil:
Alles nagelopen met een multimeter, overal zit stroom op.
Eens kijken of ie in protect schiet, massa kabel op de plus versterker en ja rood lampje gaat branden.
Weer aangesloten heel even rood lampje, nogmaals gekeken of ie in protect schiet en ja.
Weer alles netjes aangesloten en nu doet ie het.
Telkens met het contact omdraaien gaat ie netjes aan.

Ben benieuwd of ie het blijft doen, ding is nieuw tweedehands gekocht, lag al heel wat jaren op de plank.

Tja het laag loopt wel erg diep door, pijp dicht gestopt met een doek dat klinkt op zich ook erg goed maar haalt niet het diepe laag.
Ik zou daarmee kunnen leven waren het niet dat de woofer de front speakers niet bij kan houden.
Het is wel een verschil met een 15 inch in een te kleine bassreflex, die klonk op zich beter en ook luider in bassreflex, maar het laag gesloten van de omnes klinkt beter.

Als ik het vergelijk met het laag van de philips breedbanders gaan deze omnes audio lager, maar de philipsen klinken droger en bouwen echt druk op de borst op, ondanks ze maar 1,5mm x-max hebben spelen ze de omnes audio op geluiddruk compleet weg.

Tis dat de breedband kast niet in de auto past anders had ik dat weleens willen horen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Vandaag zonder problemen doet de versterker het.
Kabels weggewerkt alleen nog de panelen bevestigen.
IMG_0204.JPG
IMG_0205.JPG
De metalen plaat is van de versterker gehaald, waarde is nu €0,-
Dat weet ik uit ervaring, ik had dure Phoenix gold versterkers in de auto, de dief had de kabels doorgeknipt en de boel losgedraaid en zag een incomplete versterker en heeft het gelaten voor wat het was, dus niets mee genomen uit de auto.

Eens nadenken, zaagtafel bestellen en dan wat bouwen.
Ik beschik over een ruime lege kamer iets met ciare ch250 OB uit de hobby hifi met subwoofer ondersteuning.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Potverdorie.
Zaterdag geen problemen met de versterker vandaag gaat ie niet aan.

Even sluiting gemaakt en dan doet ie het weer.

Ga denk ik maar naar iets anders uitkijken dit is geen doen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Focal in Car

Bericht door John P »

Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. Des te meer obstakels je moet overwinnen des te zoeter de eindoverwinning, maar soms is het wel genoeg.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Focal in Car

Bericht door michelp »

Toevallig een zekeringhouder met glaszekering? Die kunnen nog wel eens slecht contact maken zonder dat je dat kan zien
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Glaszekering is nieuw.

Ik heb eerst alles gecontroleerd door te meten, plus en min, en remote alles netjes ietsje minder volts dan de accu, dus verliezen zijn minimaal.
Versterker losgeschroefd en na de zekering gemeten, ook de metalen die naar de trafo lopen.

Zet ik de min op de plus van de versterker leeft even het protect lampje op.

Nu komt het rare maak ik sluiting door kort plus en min omgedraaid op de versterker dan vonkt het flink, sluit ik de versterker dan aan dan doet ie het.
Ook als ik de versterker uit zet, een tijdje later doet ie het nog hoe vaak ik m ook uit zet hij gaat netjes aan, maar een dag later geeft problemen.
Dit heb ik nu al 3x zo gedaan.

Erg jammer de versterker was ongebruikt en nieuw, tweedehands gekocht.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Focal in Car

Bericht door toetertje »

wat voor zekering zit er tussen de voedingskabel, bij je accu?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Focal in Car

Bericht door michelp »

Erg apart dat ie het niet doet ja. Ook de manier om de versterker even tot leven te wekken is apart :P
Wat ik iig doe als ik een glaszekering zie, gelijk vervangen voor een houder met mini anl zekering, werkt vele malen fijner, is betrouwbaarder.
Ook niets mis met de remote die die versterker schakelt wanneer de radio aan staat? En al eens op een losse 12v voeding geprobeerd?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Focal in Car

Bericht door toetertje »

Die mooie gouden glaszekeringen, daar ben ik ook vaak de mist mee in gegaan.
Als je ze meet zijn ze goed, zodra je een beetje stroom trekt doen ze het niet.
Het zit hem in de aanhechting van de smeltdraad aan de contacten.

De plus en min omdraaien op de versterker, dat moet je eigenlijk nooit meer doen.
Veel versterkers overlijden daar acuut aan.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

toetertje schreef:
wat voor zekering zit er tussen de voedingskabel, bij je accu?
Glaszekering, zowel houder als zekering zijn nieuw.
Ik zal voor de zekerheid een andere erin zetten.
michelp schreef:
Ook niets mis met de remote die die versterker schakelt wanneer de radio aan staat? En al eens op een losse 12v voeding geprobeerd?
Toen ik ging meten gaf de accu precies 12volt, weinig maar oke auto start ook probleemloos na een hele lange tijd met de radio aan gestaan.
De kabel uiteinde bij de versterker meten ik 11,98 volt, een verlies van 0,02 volt.
Ook de remote meten bijna 12 volt.

Ook de versterker open gemaakt om na de interne zekering te meten, ook daar meet ik 11,98 volt.
Ook op de metalen rails die naar de trafo loopt meet ik 11,89 volt.

toetertje schreef:
Die mooie gouden glaszekeringen, daar ben ik ook vaak de mist mee in gegaan.
Als je ze meet zijn ze goed, zodra je een beetje stroom trekt doen ze het niet.
Het zit hem in de aanhechting van de smeltdraad aan de contacten.
De plus en min omdraaien op de versterker, dat moet je eigenlijk nooit meer doen.
Veel versterkers overlijden daar acuut aan.
Toen ie het niet deed na alles nagelopen en na gemeten te hebben was ik benieuwd of ie in protect zou gaan, flink vonken en daarna doet ie het.

Als het een oude radio of versterker zou zijn zou ik denken aan een relais die vast zit.
In de versterker niets raars te zien, corrosie of rare plekken, bole elco ofzo.

ps vandaag doet ie het, net even gekeken, afkloppen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

Oja even ter verduidelijking.

Vroeger ingebouwd multie amps configuratie, dubbele accu's, 4 x 15 inch in de auto.
Dit is de eerste keer dat er iets niet naar behoren werkt.

Uiteraard sluit in niet uit verkeerde inbouw of aansluiting.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Focal in Car

Bericht door ds23man »

toetertje schreef:

De plus en min omdraaien op de versterker, dat moet je eigenlijk nooit meer doen.
Veel versterkers overlijden daar acuut aan.
Rare gewoonte.... Meeste elektronica kan daar echt niet tegen. :shock:

Al naar je massaverbindingen gekeken?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
toetertje schreef:

De plus en min omdraaien op de versterker, dat moet je eigenlijk nooit meer doen.
Veel versterkers overlijden daar acuut aan.
Rare gewoonte.... Meeste elektronica kan daar echt niet tegen. :shock:

Al naar je massaverbindingen gekeken?
Daar zat ik ook aan te denken als mogelijkheid, die aansluiting zit op een bout moertje op de middenconsole, mocht het probleem zich weer voordoen zal ik eerst de zekering overbruggen en een ander massa punt proberen om uit te sluiten dat het de bedrading is.

Nu heeft het even geen zin hij doet het.

Dan moet ik wel zeggen dat je voor die €30,- wat het woofertje kost je er wel iets voor terug krijgt, tis geen rotzooi.
Speelt lekker mee een echte aanvulling, gaat laag geen een noot's boom bass, klinkt niet als een conrad €30,- euro woofer.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Focal in Car

Bericht door bas focal m180 »

De hele week doet de versterker het probleemloos, ik rijd straks weg en de versterker functioneert naar behoren, de terug weg wil ie niet aan. :think: :boos:

Meten, 12,44 volt op plus en min van de versterker, remote meet 12,36 volt.
Kabels tegen elkaar gehouden de 30 amp zekering brand netjes abrupt door, we hebben voldoende volts en ampere's ik sluit uit dat iets niet goed is aangesloten.

Ik ben met deze versterker klaar, eens kijken of ik iets anders op MP tegen kom.
Plaats reactie