[Vintage project #2] Isobarix

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
:goedzo: :goedzo: :goedzo:

Kan makkelijk klaar zijn voor Alphen. :mrgreen:
dre schreef:
Inderdaad Ray!
Hij gaat het makkelijk halen. :mrgreen:
Ik zal een beetje doorwerken :mrgreen:

Ik heb zoals al gezegd vandaag wat freeswerk gedaan. Ik heb nog maar één kast onderhanden genomen. De tweede gaat een stuk sneller, want ik hoef geen maten meer te berekenen, geen mallen meer te maken etc etc.
Eerst een mal voor de B139. Waarom kies ik altijd van die units met die rare vormen ? :think: :-&

Die vorm bestaat uit 2 elkaar overlappende cirkels:
Isobarix_087.jpg
Isobarix_088.jpg
Helemaal uitgefreesd ziet dat er zo uit:
Isobarix_089.jpg
Ik heb 2 stuks B139 die er een beetje gehavend uit zien zoals deze hierboven (ze functioneren wel gewoon goed), die stop ik maar aan de binnenkant.

Voor het rechthoekige gat in het front heb ik als mal gewoon 4 latjes in een rechthoek op een plankje geschroefd. Het gat is aan de binnenzijde afgerond:
Isobarix_090.jpg
Isobarix_091.jpg
Isobarix_092.jpg
De beide kasten worden elkaars spiegelbeeld, Deze foto's geven een mooi beeld van de compoundruimte.
Morgen de andere kast en misschien al wat bracing, nee eerst maar een een basreflexpijp. Daar moet ik met metingen de lengte nog van bepalen en de positie van de bracing is daarvan afhankelijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Het is weer een kunstwerkje!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ray5150 »

Dat zeker.
Ik had verwacht dat de kasten veel breder zouden zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Het is weer een kunstwerkje!
Dank je :dank:
ray5150 schreef:
Dat zeker.
Ik had verwacht dat de kasten veel breder zouden zijn.
Dat lijkt maar zo. De interne breedte is 23cm. De huidige wanddikte is 18mm. Er komt nog een laag 8mm mdf op, zodat de totale breedte 230+(2*18)+(2*8) = 282mm wordt.

Ik heb thuis carte blanche tot 2m hoogte. Over breedte en diepte zijn eigenlijk geen afspaken gemaakt. Vandaar dat ik vaak kies voor een zuil.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door sander1238 »

Gaat goedkomt dit. Foto's maken een hoop duidelijk wb de compound ruimte
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Ik heb zoals al gezegd vandaag wat freeswerk gedaan. Ik heb nog maar één kast onderhanden genomen. De tweede gaat een stuk sneller, want ik hoef geen maten meer te berekenen, geen mallen meer te maken etc etc.
Nou, dat viel dus vies tegen.
Zondag was het k*tweer dus ik ben vandaag verdergegaan.Het front was zo gefreesd en -daar zit de valkuil- toen ik de kast weer in elkaar wilde zetten bleek dat ik de gaten aan de buitenzijde had afgerond in plaats van aan de binnenzijde.

Dat werd dus een nieuw plaatje 12mm berken halen en een heel nieuw (binnen)front maken. Al met al ben ik er langer mee bezig geweest dan met de eerste kast :boos: :boos:
Isobarix_093.jpg
Maar goed. De tweede is nu even ver als de eerste. Nu de reflexpijp. Als die een binnendiameter van 82mm krijgt moet de lengte bijna 40cm zijn. Dat wordt dus een bocht. Houd ik een binnendiameter van 68mm aan , dan wordt de lengte 21cm. Dat past nog recht in de kast.

Zou de binnendiameter 68mm worden dan heb ik bij een SPL van 100dB een luchtsnelheid in de pijp van 16 m/s. Is dat nog acceptabel in verband met poortruis? Bij 82mm is dat 11 m/s. Die maat heeft dus een bocht tot gevolge en is bij de plaatselijke Gamma niet in voorraad. De volgende maat is 102mm en dat vind ik weer onacceptabel. Ik hoef zelf niet door het gat de box in te kunnen kruipen. :mrgreen: De lengte wordt dan ook 56cm.

Daar moet ik nog even op kauwen.......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

68 mm zal wel loslopen, wanneer sta je vol te stampen en dan nog hoor je het poortgeruis niet zo snel omdat dat gemaskeerd wordt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

Een bocht zou ik altijd willen voorkomen, behalve misschien als je hem met 1 buis er zelf in buigt. Anders krijg je toch naadjes en overgangen en meestal een scherpe knie in de binnenbocht. Verlaag je zo de luchtsnelheid dan introduceer je meteen een nieuwe bron van poortruis.

Gelukkig is 68mm diameter een prima diameter, flaren aan binnen- en buitenzijde maakt het wel af!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ray5150 »

Is een zogeheten doorvoerbocht geen idee ?
Dit is een PVC buis met een vloeiende 90 graden bocht er al in.
Deze worden in de nieuwbouw bij laagbouwwoningen gebruikt om de aansluitleidingen van de nutsbedrijven in de meterkast te brengen.
Enkele voorbeelden :

https://pvcvoordeel.nl/meterkast-doorvoerbochten/

Ik ga ervan uit dat ze dit bij Ru58 ook in huis hebben,
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Chris_T »

Het voorkomen van randen en naden is ontzettend belangrijk.
Ik heb zelf eens onderzocht wanneer een poort dan hoorbaar begint op te breken.
Dat was met een 80mm poort zonder afronding, berekent op 10m/s @ 105dB, al bij 3m/s!
Een buitenafronding van 12mm deed niet veel (binnenkant was niet afgerond).
De bijgeluiden die dan ontstaan zijn echt niet om aan te horen, dat valt niet te maskeren met de muziek.

Gelukkig valt de lengte van de poort in de praktijk vaak korter uit voor een bepaalde afstemming.
Afhankelijk van de plaatsing kan dat behoorlijk zijn!
Dus wie weet, probeer het eerst met een 68mm en flinke flares (binnen & buiten) :rock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ik denk inderdaad dat 68mm voldoende is. Door de isobaric opstelling blijft Sd binnen de perken ondanks het gebruik van 2 woofers. En die B139 is eigenlijk helemaal niet zó groot.

Grotere poorten kunnen wel gestrekt, maar dan verticaal met de opening aan de bovenkant. Naast dat ik dat absoluut geen gezicht vind loop je het risico dat rokers hem als asbak gaan gebruiken of dat het plantje van de vrouw des huizes wat dieper geplant wordt dan oorspronkelijk haar bedoeling was.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Zit het fineer er al op?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Bijna
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door sander1238 »

ds23man schreef:
Zit het fineer er al op?
Speelt al weken
IMG-20160714-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Vandaag de (demontabele) bodem gemaakt, een begin gemaakt met de tweede piramide (spiegelbeeld van de eerste en geconstateerd dat helemaal bovenin (strak tegen de bovenkant) een reflexpijp van 23,5 cm voor het open einde een vrije ruimte heeft, verlopend van 9 naar 6 cm.

Elders in de kast zal die worden afgesloten door de te plaatsen pritex, dan wel helemaal niet passen. :-k

Toch maar een bocht, of een schoorsteen bovenop?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door Chris_T »

Oei dat is jammer zeg.
Een bocht zonder knik lijkt mij dan een betere optie dan een opening bovenin.
Maar dat is slechts een mening ;).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Oei dat is jammer zeg.
Een bocht zonder knik lijkt mij dan een betere optie dan een opening bovenin.
Maar dat is slechts een mening ;).
Haha, die opening bovenop is natuurlijk een grap. Ik zal vanmiddag een plaatje maken met een stukje pijp op maat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Met alvast excuses voor de erbarmelijke fotokwaliteit. Ik weet niet wat daar nu weer mis ging. Misschien maak ik ze straks even overnieuw, alles ligt toch nog open.

Ik heb een stukje afgezaagd van 21cm. De in WinISD berekende lengte is 23,5cm.
Isobarix_094.png
De achterwand wordt 26mm dik, dus er steekt nog 21 cm naar binnen.
De piramidevormige middentoonbehuizing is nog niet bevestigd, vandaar dat die op zijn plaats gehouden wordt met een stukje plakband:
Isobarix_096.jpg
Isobarix_097.jpg
Helemaal bovenin is de meeste ruimte.
Isobarix_098.jpg
In het midden is niet veel speelruimte meer.
Isobarix_099.jpg
Met een bocht komt het er zo uit te zien.

De uiteindelijke lengte wordt met een meting vastgesteld. Als de pijp onverhoopt langer moet worden, dan is daar met een rechte pijp geen ruimte meer voor. Korter is vanzelfsprekend geen probleem.

Ik ben momenteel overigens bezig met de tweede piramide (de lijm ligt te drogen) en met de demontabele bodemplaat. Altijd fijn als je kast klaar is dat je ook de binnenste unit nog kan monteren :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 08 okt 2016, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door ds23man »

Die pijp bovenin is toch geen probleem? Stukje vrij laten in de pritex. Meestal moet de poort korter dan de berekende lengte en zo niet kun je daar alsnog een bocht in kleien.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

Zo bovenin zou ik alleen doen als de storende staande golf echt goed gedempt is of buiten het werkingsgebied van het laag valt (filtering).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Die van de hoogte van de kast, bedoel je? (105cm)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door wouter »

Ja. Een baspoort helemaal bovenin of onderin laat rommel ook het beste door. Op 1/3e zul je daar minder last van hebben meen ik. Je hebt aan de wanden de grootste geluidsdruk van de staande golven ofzoiets... Anyway, iets om even uit te zoeken als je de frequentie die daar bij hoort nog door die woofers laat weergeven, ik gok ca 200 Hz ofzo. (343 m/s gedeeld door 1,05 meter = 326,7 Hz. Gedeeld door 2 geeft de storende toon, 163 Hz, ex invloed van dempingsmateriaal. Ergo 150 Hz en dus woofer werk...)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Bericht door pappaleo »

Ja, dus omdat ie nergens anders gestrekt kan moet ie dus met een bocht uitgevoerd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”