artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Moderator: Beheerdersteam
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Het gaat bij de Walsh volgens mij niet om buiggolven van de conus, maar om (vooral) longitudinale golven in het membraan. Zou ook niet best zijn, dan zou het ding aan alle kanten moeten opbreken.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Beide.
https://www.google.com/patents/US3424873
De longitudinale component brengt immers geen lucht in beweging.
https://www.google.com/patents/US3424873
De longitudinale component brengt immers geen lucht in beweging.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Jongens dit heeft toch niets meer met de Leoshow dan wel de Gerhardshow te maken 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Toch was ergens opgemerkt dat een conusluidspreker als een hoorn zou werken. Bovendien stralen de omgekeerde units zijdelings af, dat doet een Walsh ook. Mogelijk een vergelijkbaar mechanisme.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Dat is wat Leo ook aangaf en hij heeft dat dan gebruikt naar zijn zeggen door een horizontaal,afstraal gedrag van de bovenste 2 units en dan een verticale afstraling van de 2 onderste.richard schreef:Toch was ergens opgemerkt dat een conusluidspreker als een hoorn zou werken. Bovendien stralen de omgekeerde units zijdelings af, dat doet een Walsh ook. Mogelijk een vergelijkbaar mechanisme.
Naar mijn idee ontstaat daardoor het 'phantoom 'effect.
Of dat vervolgens altijd de plaatsing een recht doet, is dan de vraag die naar mijn idee hier speelt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Dat was eigenlijk de algemene consensus ook in Beetsterzwaag........hannesie schreef:Of dat vervolgens altijd de plaatsing een recht doet, is dan de vraag die naar mijn idee hier speelt.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Die kreet komt steeds maar weer terug maar wat wordt daar nou eigenlijk mee bedoeld Hans?hannesie schreef:Naar mijn idee ontstaat daardoor het 'phantoom 'effect.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zo kan ik me voorstellen dat er zat mensen zijn die weg 'zijn van het ''geluid''.
Er zijn legio mensen die graag muziek luisteren maar niet zoals ''wij'' naar plaatsing etc luisteren, maar gewoon lekker muziek willen en het juist mooi vinden dat de speakers niet te lokaliseren zijn, of juist heel breed enzo klinken.
Zo zal er echt wel een markt zijn voor deze speakers, al weet ik zo ff niet meer wat ze kosten.
Er zijn legio mensen die graag muziek luisteren maar niet zoals ''wij'' naar plaatsing etc luisteren, maar gewoon lekker muziek willen en het juist mooi vinden dat de speakers niet te lokaliseren zijn, of juist heel breed enzo klinken.
Zo zal er echt wel een markt zijn voor deze speakers, al weet ik zo ff niet meer wat ze kosten.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Tja, een fenomeen wat ik afgelopen donderdag weer stevig mee kreeg toen er door het geluidsbeeld werd gelopen.
Na de pauze werden de statieven met de luidsprekers in het midden van de zaal gezet in plaats van aan voorkant.
Het geluid ontstond toen in het midden van de zaal en je kon er doorheen lopen, er werd wat verteld over binauraal luisteren.
En het geluid bleef op die plek hangen als een soort losse projectie van de linker dan wel rechterkant, en daar kon je ook door lopen.
Op zich wel een leuk effect, maar voor mij niet een beeld met diepte, het was een los, niet te grijpen geluidsbeeld.
Voor sommige fictieve beelden met film en mogelijk ook trukjes met tunnels en soundscapes goed en leuk, maar voor mij nu niet de beleving van een concert zoals ik die dan zelf mee heb gemaakt, ik zou struikelen over de kabels.
Na de pauze werden de statieven met de luidsprekers in het midden van de zaal gezet in plaats van aan voorkant.
Het geluid ontstond toen in het midden van de zaal en je kon er doorheen lopen, er werd wat verteld over binauraal luisteren.
En het geluid bleef op die plek hangen als een soort losse projectie van de linker dan wel rechterkant, en daar kon je ook door lopen.
Op zich wel een leuk effect, maar voor mij niet een beeld met diepte, het was een los, niet te grijpen geluidsbeeld.
Voor sommige fictieve beelden met film en mogelijk ook trukjes met tunnels en soundscapes goed en leuk, maar voor mij nu niet de beleving van een concert zoals ik die dan zelf mee heb gemaakt, ik zou struikelen over de kabels.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
10k Euro. Daar krijg je voor de 2 speakers p/kant, de Lyngdorf versterker (met 'Room perfect' systeem) zonder de subs die op de X-Fi meespeelden, weet niet of die op de AVMN avond erbij waren?bas focal m180 schreef:
Zo zal er echt wel een markt zijn voor deze speakers, al weet ik zo ff niet meer wat ze kosten.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Jawel hoor. Die gehele trechter beweegt op en neer, maar de onderkant wel iets later dan de bovenkant. Maar ik heb die Walsh altijd al een raar ding gevonden en wist niet dat ook buiggolven meespeelden. Waar men beweert dat je met een soort gecontroleerde demping aan de onderzijde de opbreekmodi goed kan beheersen ben ik alweer klaar met dit idee: dat werkt niet m.i.richard schreef:Beide.
https://www.google.com/patents/US3424873
De longitudinale component brengt immers geen lucht in beweging.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Er staat mij iets bij van het conus materiaal wat dan verschillend zou zijn ( geen sandwich!), en onder langduriger gebruik dan de unit gaat verslechteren in de weergave.
Ik kan het zo niet vinden, zou een combi zijn van papier met Aluminium?
Hij had er 1 staan die in elkaar gestuikt was.
leek hier op.
http://www.hhr-exoticspeakers.com/
Ik kan het zo niet vinden, zou een combi zijn van papier met Aluminium?
Hij had er 1 staan die in elkaar gestuikt was.
leek hier op.
http://www.hhr-exoticspeakers.com/
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Inmiddels staat het verhaal van de avond op de site van de AVMN.
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... /September
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... /September
-
Audiolicious
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Sorry, heb net even op Bloomline.nl gekeken, sommige mensen hebben echt geen notie van hoe een conusluidspreker werkt.
Duidelijk is dat deze meneer de conus ondersteboven in de korf laat lijmen en de spreekspoel een heel eind naar boven doortrekt. Dat dit funest is voor de luidspreker als elektrodynamische omzetter laat ik even voor wat het is, behoeft geen uitleg lijkt mij, echter het effect wat deze knutselaar probeert te bereiken kan je ook gewoon behalen door een diffractiekegel voor een conventionele conusluidspreker te plaatsen, daar heb je al die opsmuk en ingewikkelde constructies niet voor nodig.
Als je het productengamma van de firma Bloomline bekijkt vraag ik mij af of zo'n audioclub nu dergelijke mensen uitnodigt om ze een beetje in de maling te nemen, of dat ze daadwerkelijk geïntresseerd zijn? In het laatste geval is zo'n audioclub de naam 'audioclub' niet waardig, in het eerste geval vind ik het een beetje sneu voor meneer Bloomline.
Kortom, hoe verzin je 't en waarom geef je zo iemand een podium? Enig pluspunt wat ik vinden kon is dat Leo een pracht van een dochter heeft, echter iets zegt mij dat zij niet degene is die de demo's komt geven, als dat wel 't geval is dan snap ik dat daarmee in ieder geval een aantal luidsprekers wordt verkocht.
Duidelijk is dat deze meneer de conus ondersteboven in de korf laat lijmen en de spreekspoel een heel eind naar boven doortrekt. Dat dit funest is voor de luidspreker als elektrodynamische omzetter laat ik even voor wat het is, behoeft geen uitleg lijkt mij, echter het effect wat deze knutselaar probeert te bereiken kan je ook gewoon behalen door een diffractiekegel voor een conventionele conusluidspreker te plaatsen, daar heb je al die opsmuk en ingewikkelde constructies niet voor nodig.
Als je het productengamma van de firma Bloomline bekijkt vraag ik mij af of zo'n audioclub nu dergelijke mensen uitnodigt om ze een beetje in de maling te nemen, of dat ze daadwerkelijk geïntresseerd zijn? In het laatste geval is zo'n audioclub de naam 'audioclub' niet waardig, in het eerste geval vind ik het een beetje sneu voor meneer Bloomline.
Kortom, hoe verzin je 't en waarom geef je zo iemand een podium? Enig pluspunt wat ik vinden kon is dat Leo een pracht van een dochter heeft, echter iets zegt mij dat zij niet degene is die de demo's komt geven, als dat wel 't geval is dan snap ik dat daarmee in ieder geval een aantal luidsprekers wordt verkocht.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
audio is de combinatie van wetenschap en beleving, beide verdienen hun plaats. geen reden om zo een club af te serveren, gun ieder z'n eigen vorm van plezier in de hobby ajb
-
Audiolicious
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ho, ho, nu klink je wel erg als een allemansvriend.Henkjan schreef:audio is de combinatie van wetenschap en beleving, beide verdienen hun plaats. geen reden om zo een club af te serveren, gun ieder z'n eigen vorm van plezier in de hobby ajb
De firma Bloomline pretendeert allerhande zaken te hebben 'uitgevonden' en gebruikt dit ook om haar product aan de man te brengen, het is daarom niet meer dan noodzaak om dergelijke beweringen eens te toetsen, anders kan je iedere kwakzalver wel een podium geven en daar worden we niet beter van.
Een eigen beleving is prima, maar niet als men deze met argumenten en beweringen poogt te onderbouwen die niet steekhoudend zijn, of aantoonbaar onjuist, da's gewoon mensen in de maling nemen en ik ga er toch vanuit dat ook jij dat niet onderschrijft? Toch?
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ach, als je een beetje bij bent met de huidige ontwikkelingen met audio en de stromingen, dan weet je dat deze man ook binnenkort weer een demo heeft bij een gerenommeerde zaak in Drenthe, en met dat hij ook op de X-fi stond hebben er meer mensen het beluisterd.
Als de opmerkingen alleen gaat over het verslag dan kan het zijn dat het dat het mogelijk gekleurd is.
Dat is in dit hele topic gebeurd, wij hebben het als audiovereniging aangedurfd om hem uit te nodigen, en zelf onze mening daarover te vormen.
Open blijven staan voor ontwikkelingen, en zonder vooroordeel, dat was de insteek voor de avond.
Als de opmerkingen alleen gaat over het verslag dan kan het zijn dat het dat het mogelijk gekleurd is.
Dat is in dit hele topic gebeurd, wij hebben het als audiovereniging aangedurfd om hem uit te nodigen, en zelf onze mening daarover te vormen.
Open blijven staan voor ontwikkelingen, en zonder vooroordeel, dat was de insteek voor de avond.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Als beheerder van deze site geef ik ruimte aan iedereen die onze audio hobby deelt, onafhankelijk hoe daar plezier aan wordt beleefd. Dat kan puur wetenschappelijk zijn, maar ook puur subjectief.
Fact-checken is uiteraard goed, maar richt je in je kritiek dan ook op die feiten, niet op een hele groep mensen (de AVMN) waar er een deel van erg enthousiast was na een luisterervaring. De ronkende taal waar jij (en anderen in dit topic) zich aan stoort komt niet van de AVMN maar van de fabrikant van de set. Dat er dan mensen die dat voor lief aannemen en gewoon genieten van iets wat zij mooi vinden is dan misschien niet jouw manier van de hobby beleven, maar dat is geen reden om ze respectloos te behandelen.
Fact-checken is uiteraard goed, maar richt je in je kritiek dan ook op die feiten, niet op een hele groep mensen (de AVMN) waar er een deel van erg enthousiast was na een luisterervaring. De ronkende taal waar jij (en anderen in dit topic) zich aan stoort komt niet van de AVMN maar van de fabrikant van de set. Dat er dan mensen die dat voor lief aannemen en gewoon genieten van iets wat zij mooi vinden is dan misschien niet jouw manier van de hobby beleven, maar dat is geen reden om ze respectloos te behandelen.
Audiolicious schreef:Ho, ho, nu klink je wel erg als een allemansvriend.Henkjan schreef:audio is de combinatie van wetenschap en beleving, beide verdienen hun plaats. geen reden om zo een club af te serveren, gun ieder z'n eigen vorm van plezier in de hobby ajb
De firma Bloomline pretendeert allerhande zaken te hebben 'uitgevonden' en gebruikt dit ook om haar product aan de man te brengen, het is daarom niet meer dan noodzaak om dergelijke beweringen eens te toetsen, anders kan je iedere kwakzalver wel een podium geven en daar worden we niet beter van.
Een eigen beleving is prima, maar niet als men deze met argumenten en beweringen poogt te onderbouwen die niet steekhoudend zijn, of aantoonbaar onjuist, da's gewoon mensen in de maling nemen en ik ga er toch vanuit dat ook jij dat niet onderschrijft? Toch?
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
En vergeet niet dat het weer een heleboel discussie en een experiment van Gerhard los heeft gemaakt, dus die opgeklopte toestand is wel ergens goed voor.
-
Audiolicious
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Dat lijkt mij een prima insteek! Echter je zal toch een lijn moeten trekken op het moment dat er aantoonbaar onjuiste informatie c.q. claims worden gemaakt om een product aan de man te brengen, da's kwakzalverij en als forum heb je ook de taak om je leden hiertegen te beschermen, anders faliciteer je dat namelijk en dat lijkt mij niet de bedoeling.Henkjan schreef:Als beheerder van deze site geef ik ruimte aan iedereen die onze audio hobby deelt, onafhankelijk hoe daar plezier aan wordt beleefd. Dat kan puur wetenschappelijk zijn, maar ook puur subjectief.
Respectloos is een holle frase in de regel gebruikt door mensen die graag ergens hun vinger op willen leggen, maar de spreekwoordelijke zere plek niet kunnen vinden. De term is nietszeggend en ontsproten aan de wens om in een discussie het morele gelijk te claimen omdat het niet lukt op basis van, of een gebrek aan, eigenlijke argumenten.Henkjan schreef:Fact-checken is uiteraard goed, maar richt je in je kritiek dan ook op die feiten, niet op een hele groep mensen (de AVMN) waar er een deel van erg enthousiast was na een luisterervaring. De ronkende taal waar jij (en anderen in dit topic) zich aan stoort komt niet van de AVMN maar van de fabrikant van de set. Dat er dan mensen die dat voor lief aannemen en gewoon genieten van iets wat zij mooi vinden is dan misschien niet jouw manier van de hobby beleven, maar dat is geen reden om ze respectloos te behandelen.
Kortom, je kunt als beheerder niet voor anderen spreken, en zeker niet de term respectloos in de mond nemen als meneer Bloomline met droge ogen een hele audioclub nonsens voorschotelt, het is namelijk duidelijk wie in deze 'respectloos' is, aangezien er handig gebruik wordt gemaakt van het gebrek aan kennis bij de toehoorders.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
goed nu even man&paard: jij richt je pijlen op de AVMN
en niet op de al dan niet onjuiste informatie die er door een verkoper wordt verteld. Dat is respectloos want je weet niet in hoeverre die mensen het überhaupt wat uitmaakt of ze sprookjes wordt verteld of niet. Veel audiofielen intereseert de techniek geen bal, die willen gewoon een mooie audio belevenis. Zelfbouwers zijn over het algemeen wat anders omdat we die techniek wel moeten kennen omdat er anders weinig te bouwen valt. Maar serveer niet een hele groep mensen af op basis van jouw persoonlijke manier van de hobby beleven.In het laatste geval is zo'n audioclub de naam 'audioclub' niet waardig
-
Audiolicious
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Misschien is het je ontgaan, ik weet het eigenlijk wel zeker, maar dat was ietwat schertsend bedoeld, dat je dat niet oppikt zegt mijns inziens meer over jou dan mij, ik ben niet degene die gelijk op z'n strepen gaat staan als beheerder van 't forum en morele superioriteit claimt.Henkjan schreef:goed nu even man&paard: jij richt je pijlen op de AVMNen niet op de al dan niet onjuiste informatie die er door een verkoper wordt verteld. Dat is respectloos want je weet niet in hoeverre die mensen het überhaupt wat uitmaakt of ze sprookjes wordt verteld of niet. Veel audiofielen intereseert de techniek geen bal, die willen gewoon een mooie audio belevenis. Zelfbouwers zijn over het algemeen wat anders omdat we die techniek wel moeten kennen omdat er anders weinig te bouwen valt. Maar serveer niet een hele groep mensen af op basis van jouw persoonlijke manier van de hobby beleven.In het laatste geval is zo'n audioclub de naam 'audioclub' niet waardig
Dat een audioclub zo'n demonstratie van Bloomline inplant is hun goed recht, echter de reden om een club op te richten is toch normaliter om met gelijkgezinden de hobby te beleven en te delen in elkaars kennis en ervaring. Daar hoort uiteraard ook bij elkaar te behouden voor keuzes die gestoeld zijn op misinformatie, of, laat ik het maar gewoon zeggen zoals het is, leugens.
Dus ik serveer niet een hele groep mensen af zoals jij het zo zwart/wit stelt, ik vraag mij af wat de insteek was, vandaar ook de twee schertsend bedoelde motivaties die ik gaf waarom ze de firma Bloomline hebben uitgenodigd. Maar nogmaals, als je dat niet oppikt en gelijk op je strepen gaat staan zegt dat meer over jou dan mij, wellicht had ik d'r een smiley achter moeten zetten en had je 't dan wel begrepen?
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ik krijg sterk het gevoel dat jij niet weet waar je over praat en je ontwikkeling is gestopt bij wat je vroeger op school geleerd hebt en je niet open wil stellen voor nieuwe en oude ontwikkelingen in de techniek.Audiolicious schreef:Misschien is het je ontgaan, ik weet het eigenlijk wel zeker, maar dat was ietwat schertsend bedoeld, dat je dat niet oppikt zegt mijns inziens meer over jou dan mij, ik ben niet degene die gelijk op z'n strepen gaat staan als beheerder van 't forum en morele superioriteit claimt.Henkjan schreef:goed nu even man&paard: jij richt je pijlen op de AVMNen niet op de al dan niet onjuiste informatie die er door een verkoper wordt verteld. Dat is respectloos want je weet niet in hoeverre die mensen het überhaupt wat uitmaakt of ze sprookjes wordt verteld of niet. Veel audiofielen intereseert de techniek geen bal, die willen gewoon een mooie audio belevenis. Zelfbouwers zijn over het algemeen wat anders omdat we die techniek wel moeten kennen omdat er anders weinig te bouwen valt. Maar serveer niet een hele groep mensen af op basis van jouw persoonlijke manier van de hobby beleven.In het laatste geval is zo'n audioclub de naam 'audioclub' niet waardig
Dat een audioclub zo'n demonstratie van Bloomline inplant is hun goed recht, echter de reden om een club op te richten is toch normaliter om met gelijkgezinden de hobby te beleven en te delen in elkaars kennis en ervaring. Daar hoort uiteraard ook bij elkaar te behouden voor keuzes die gestoeld zijn op misinformatie, of, laat ik het maar gewoon zeggen zoals het is, leugens.
Dus ik serveer niet een hele groep mensen af zoals jij het zo zwart/wit stelt, ik vraag mij af wat de insteek was, vandaar ook de twee schertsend bedoelde motivaties die ik gaf waarom ze de firma Bloomline hebben uitgenodigd. Maar nogmaals, als je dat niet oppikt en gelijk op je strepen gaat staan zegt dat meer over jou dan mij, wellicht had ik d'r een smiley achter moeten zetten en had je 't dan wel begrepen?
kortom een beetje kortzichtig.
