Thanks, ik begrijp wat je bedoelt. Maar blijkbaar jij niet wat ik bedoel.
Het boxje is al veel te groot, die SLS moet idealiter 0,8 liter hebben, die Dayton nog minder.
Wat je doet is een resonantie gebruiken om de conusuitslag te verminderen. Alleen ik wil EN output rond 50 Hz maximaal hebben, EN rond 80-100 Hz.
Dat zie ik nog niet met een HPF gebeuren. Je voorbeeld geeft exact aan wat ik met de 8" monacor deed, klonk erg leuk. Bizar zelfs, voor 1 enkele 8".
Maar met basgitaar werd dat niets. En groter is ook niet echt een optie, al kan de poort dan wel weer korter worden. Het kastje is nu 2,2 liter netto, incl de houten slotpoort, het geheel functioneert ongeveer als een 1,7 liter boxje met een 50 cm lange poort (fb 54 Hz). Als ik de tussenruimte opmeet zou ik op 1,5 liter uitkomen.
Ik ken die functies in WinISD niet, ik ga er eens mee spelen. Wellicht zie ik dan de mogelijkheden. Al blijft wel dat ik niet kundig ben in een actief of linelevel filter maken.
Edit: filterfunctie gevonden. Ik zal er nog eens wat mee spelen maar ik zie echt absoluut geen verbetering. De kast kan groter, dan kan ik de boel weer afremmen. Met als gevolg dat de SPL max hoger ligt, logisch, want de thermische 30W was de beperkende factor @ fb, dus voor het vergelijk dan ook die box even van 1,7 liter naar 2,5 liter gedaan. Verder is dezelfde curve dezelfde uitslag, al zal de combi van het HPF met de basgitaar de boel onder fb goed temmen. Maar dat doet de gitaar zelf ook al. Onder 48 Hz gebeurt flink minder dan de referentie geluidssterkte. En de box met HPF komt ook nog minder diep in mijn eerste poging....