SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Re: SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Bericht door Chris_T »

Erg leuk zo'n micro sub, vind het erg gaaf dat je met 32cm2, 50Hz@85dB (vrijeveld?) kan bereiken 8) .
Stroom zal hij wel lusten inderdaad, de belasting is aardig reactief (capacitief+inductief) wat betekend dat de versterker flink meer stroom moet kunnen leveren dan wanneer het een pure weerstand zou zijn geweest.
Ik weet alleen niet meer of dat nu bij de capacitieve gedeelten of inductieve gedeelten van de impedantie was.
Mijn gevoel zegt capacitief.
Het zou mij i.i.g. niet verbazen als een 50W versterker er moeite mee heeft om het woofertje in het gareel te houden.

Btw zo'n TA2024 kan op 12V (en in een optimaal ontwerp) echt niet meer dan 10W@4ohm leveren :!:
Daarna rijst de vervorming de pan uit en clipt de boel.
Meet voor de grap maar eens na wat er werkelijk aan vermogen uit komt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vanavond een basgitaar er op gehad, na gister muziek.

Het was een aangename ervaring, het laag is goed te noemen, de klankbalans is echt top. En dat zonder filter, dus helemaal mooi. Kost op deze manier 'geen drol'. Nou ja... wel een Peerless unit, bij een vrij ruige aanslag ineens werd het de woofer te veel. Rare geluiden, blijkt de spider los te zijn gekomen van de spreekspoel. Dat mag natuurlijk niet, hij begon geleidelijk steeds meer te kraken en ik dacht dat de spreekspoel het begeven had. Gelukkig niet. Dit is te fixen, maar ik vraag eens even door naar de garantie. De unit is niet elektrisch over belast, maar kan blijkbaar fysiek meer dan de lijm leuk vindt.

Toen overgeschakeld naar de Dayton in dit kastje. Dat beviel de bassist nog beter. Niet een klein beetje, gewoon een duidelijke voorkeur. Die Dayton geeft ook wel veel vertrouwen, dat ding gaat echt met het grootste gemak 'door' maar niet heel plotseling. Gewoon geleidelijk over in wapperen en toename van (dopler? en evenorde) vervorming.

Dat van die vermogens klopt wel, gister had ik echt een 20 Watt versterker (geen TA2024) en vandaag stond de TC electronics amp op 12 uur bij een neutrale toonregeling. Bij de Peerless SLS 6,5 kom je dan op z'n max, dus ca 175 Watt. Gek genoeg stond het voor deze 3" ook op 12 uur afgesteld. Behalve voor lompe dingen, dan moest hij naar 10 of 11 uur. De bassist gaf aan dat dit toch ruim meer dan 100 Watt zou moeten zijn.

In Ajhorn heb ik 20mm peak-peak ingevoerd. Met 100 Watt (opgegeven als belastbaarheid ipv 30 Watt) input zit je dan nog niet op een powerdip, oftewel, met 100 Watt zit je dan nog niet op of over de 10mm One Way/20mm peak-peak.

Het kan dus goed kloppen dat we ruim boven de 50 Watt nodig hebben... Wat ik alleen niet wil is dat het woofertje overlijdt bij gekke impulsen.

Wat duidelijk is: met een 3" fullrange kun je een compact boxje maken dat zonder filtering prima basgitaar kan weergeven. We hadden vandaag een 4 snarige bas, ik hoop zsm een 5 snarige hierop te laten spelen. Het verschil is namelijk dat de belastbaarheid voor een 5 snarige verkregen wordt door de afstemfrequentie laag te houden (ca 50 Hz). Een 4 snarige bas komt minder laag, dan kan voor een goede belastbaarheid de afstemfrequentie omhoog, en zal het geheel ook gevoeliger spelen en meer SPL max hebben. Een 5 snarige bas op een hogere afstemming betekent weinig toon en veel gewapper.

Hoe het met de peerless af zal lopen zal ik later posten, voor nu is het met de Dayton in dit projectje topic vervuiling. Ik zal het in het bascabinet topic voortzetten.
Bijlagen
Het boxje is 1/4e van de Peerless 6.5"
Het boxje is 1/4e van de Peerless 6.5"
20160926_203920.jpg
20160926_203842.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuke ervaring! :)

Ik vind die getallen met vermogens een beetje dubieus.
Tenzij je ook echt stroom en spanningsmetingen hebt gedaan is dat wel met een paar korrels zout.
Desalniettemin geeft het wel aan dat praktische ervaring met de Daytons overeenkomt met wat je theoretisch zou verwachten :)
(er is een Klippel meting van die Dayton te krijgen op de website, dus de informatie en parameters zijn goed bekent)
Overigens zou je er nog net ietsjes meer uit kunnen halen door een 2e orde highpass filter goed te combineren met de BR!

Wat er met die Tymphany aan de hand is weet ik niet. Is ook zeker niet kwaliteit die ik gewend ben.
Verwachting is dat die zeker wel wat beter zou kunnen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die Peerless is echt heel fraai gebouwd hoor. Denk dat dit gevalletje pech was.
Het zwakste punt zit rond de F# snaar, een octaaf hoger. Een lowcut of highpass haalt dat niet weg. Een basgitaar levert onder de 50 hz amper nog signaal, het is z'n eigen highpass :-)
Voor muziek zou onder fb elektrisch afkappen wel helpen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah, dat is ook precies waar de cone excursion omhoog gaat.
Dat bepaald uiteindelijk je max SPL.

Die highpass doet niet enkel on de Fs wat.
Het is een kwestie van de fs van de poort en fs van highpass tactisch kiezen.
Probeer het maar eens uit!
Ik ga niet zeggen dat je ineens 2 keer zo hard kunt, maar als je tegen de limieten aanloopt is elke dB winst mooi meegenomen.

Mocht er enkel op een 4 snarige bas worden gespeeld, zou ik overigens daar op optimaliseren. Dat geeft je nog wat winst.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Toen overgeschakeld naar de Dayton in dit kastje. Dat beviel de bassist nog beter. Niet een klein beetje, gewoon een duidelijke voorkeur. Die Dayton geeft ook wel veel vertrouwen, dat ding gaat echt met het grootste gemak 'door' maar niet heel plotseling. Gewoon geleidelijk over in wapperen en toename van (dopler? en evenorde) vervorming.
Dat kan ik mij goed voorstellen! Het (grote) voordeel van de Dayton/Aurasound t.o.v. de Peerless is dat de motor underhung is.
Bij flinke uitschieters krijg je dan een softclip gedrag, doordat de spoel buiten de magneetspleet komt en daardoor snel aandrijfkracht verliest.
In ieder geval eerder dan een motor waarbij de spoel langer is dan de magneetspleet.

Maar wat mij betreft wint de Peerless het wel qua looks en framebouw imho 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Chris_T schreef:
wouter schreef:
Dat kan ik mij goed voorstellen! Het (grote) voordeel van de Dayton/Aurasound t.o.v. de Peerless is dat de motor underhung is.
Bij flinke uitschieters krijg je dan een softclip gedrag, doordat de spoel buiten de magneetspleet komt en daardoor snel aandrijfkracht verliest.
In ieder geval eerder dan een motor waarbij de spoel langer is dan de magneetspleet.

Maar wat mij betreft wint de Peerless het wel qua looks en framebouw imho 8)
Wat betreft underhung, equal length en overhang, het is een kwestie van compromissen.
Met overhang heb je in het werkbare gebied namelijk een veel mooiere en stabielere force factor, daardoor (veel) minder vervorming.
Nadeel is wel dat als je er eenmaal uit klapt, het gedaan is. (je hebt zeg maar een plateau)
Hogere orde harmonische vervorming liggen dan bijna op het zelfde niveau.
beetje het idee als een hard limiter zeg maar.

De andere variant(en) gaat gelijkmatiger, maar hebben daardoor probleem dat ze wel eerder, maar dus weer gelijkmatiger (softer) vervormen.
Zie: https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... oms_01.pdf
(pag 31)

Wet van behoud van ellende.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Mjah, dat is ook precies waar de cone excursion omhoog gaat.
Dat bepaald uiteindelijk je max SPL.

Die highpass doet niet enkel on de Fs wat.
Het is een kwestie van de fs van de poort en fs van highpass tactisch kiezen.
Probeer het maar eens uit!
Ik ga niet zeggen dat je ineens 2 keer zo hard kunt, maar als je tegen de limieten aanloopt is elke dB winst mooi meegenomen.

Mocht er enkel op een 4 snarige bas worden gespeeld, zou ik overigens daar op optimaliseren. Dat geeft je nog wat winst.
Uiteraard, dat gaf ik aan. Als het voor 4-snarig beter werkt dan is hoger afstemmen zinvol, en eerst proberen we uit hoe het op een 5-snarige klinkt. Als dat kansloos is stemmen we sowieso af op 4-snarig, dit geeft ca 2 dB meer output en SPL max. Maar met fb=54Hz verwacht ik dat een lage B nog voldoende hoorbaar is en we alles zo gaan laten.

Dan nog even over of een HP afstemming icm een tactisch gekozen br afstemming handig is. Ga er vanuit dat een basgitaar z'n eigen HP filter heeft, dan is mijn BR afstemming gekozen zoals je hem had gewild ;-) Zie blauwe lijn, daaronder neemt de output echt wel af.

Waar zit dan de duidelijke powerdip, en giga excusie: rond 80 Hz, conform simulatie. In de praktijk was deze 1 volle noot hoger dan de E = 82 Hz, maar dan nog. Dat los je met een verschuiving van de BR afstemming niet op, die heb ik op ervaring al zo gekozen.

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd... :wink:
peerless 3.5 max.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Spider los van de spreekspoel...
Bijlagen
20160928_085415.jpg
20160928_085407.jpg
toetertje

Bericht door toetertje »

Auw, was de spider/spreekspoel sneller dan het membraam?
Zou het kastje misschien toch klein zijn, en de luchtweerstand daardoor te groot?
Ik heb dat eens met een 15 inch gehad.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kastje is zeker niet te klein, veel groter dan VAS en de poort is 1/3 van het membraanoppervlak.
De spider bepaald 80% van de mechanische ophanging en die heeft een uitschieter blijkbaar niet zonder schade overleefd.
En dan zou niet moeten kunnen, schade na 1 dag terwijl de unit helemaal niet overbelast is. Misschien is ie dat wel, maar elektrisch i.i.g. niet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Tsja, wie gaat er nou ook basspelen op een 3,5" woofertje.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ken zelfs mensen die bijzondere coax drivers naar beneden en opzij ophangen ;-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:-"
wouter schreef:
Ik ken zelfs mensen die bijzondere coax drivers naar beneden en opzij ophangen ;-)
Zonder gekheid, die dayton speelt erg leuk (peerless ook) en bij een minder potente versterker blijft het vast allemaal wel heel. Vanwege het filterloze concept is het echt een leuk ding. Je kunt blind 2 stuks in 4 liter zetten en lekker gaan bassen voor 55,-
In dat formaat is nog steeds niets te vinden dat echt laag weergeeft.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maar dan laat de spider niet los. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik mag hopen van Tymphany dat dit een eenmalig iets is. En die Dayton bleef gewoon heel hoor.
Maar 1 ding weet ik zeker, die prestatie van de JBL Atlas 3" is niet eenvoudig te evenaren.
En uiteraard, 1,7 liter (netto iets van 2,5) liter is niet iets om veel van te verwachten. Maar anderzijds: voor repeteren thuis is dit echt bruikbaar. En als het met een eigen versterkertje en op batterijen kan is het zelfs super handig. Dus wordt vervolgd...

Quint Audio heeft nog niet gereageerd op mijn verhaal, vanmorgen verstuurd dus komt vast binnenkort.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Probleem is gewoon de verkeerde lijm. Zolang er geen vreselijke meur vanaf komt tijdens de applicatie is het gewoon ruk.......... :lol:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
....die prestatie van de JBL Atlas 3" is niet eenvoudig te evenaren. ..
bestellen dat ding dan :rock:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Loslaten van de lijm tussen spreekspoel en spider is absoluut niet abnormaal bij dit soort 'abuse' (want dat is het, neem aan dat je dat ook vindt ;-) ).
Al vele malen eerder meegemaakt. Zeker bij niet-progressieve ophangingen.

Heb dit wel een paar keer succesvol opgelost met een dikkere laag Bison Combi Metaal, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken met de gebruikte materialen. http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... bi-metaal/ . Nooit stuk gegaan in, ik denk een jaar of tien (Jeroen, lees je mee ?).
Die extra lijm-massa was in die gevallen wel wenselijk, bij een Intertechnik MDS10 bijv. Of dat bij jou ook zo is...ik betwijfel het, maar wie weet.

Enne, iets terzijde : natuurlijk heeft een basgitaar geen ingebouwd HPF!, die je kan helpen om een afstemming te bereiken. Waar zou die vandaan moeten komen ?
Ik denk dat je Bart's opmerking opnieuw moet lezen, of niet helemaal begreep.

Los van dat alles : tof ding ! Maar : MOET zijn beperkingen hebben... en dat stukgaan is er 1 van, met onvoldoende bescherming ;-).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Agree to disagree, dit is geen misbruik. Een subamp kan ook verder gaan dan een driver op bepaalde frequenties aankan. Het gebruik bepaalt of iets mishandeling is. In de wereld van PA wordt standaard zelfs de maximale belasting opgegeven als spl max. Dit is ver buiten de lineaire max, eerder de combi van Xmech en de thermische belastbaarheid. Ik heb heel geleidelijk de testen gedaan, het loskomen van de spider heb ik in ruim 20 jaar zelfbouw nog nooit meegemaakt. Zeker niet bij een nieuwe unit. Als de lijmverbinding de zwakste schakel is dan is deze peerless totaal anders ontworpen dan hun andere producten.

En de opmerking van Bart heb ik getracht te beantwoorden, met grafieken zelfs.
Een basgitaar IS z'n eigen HPF net zoals een dwarsfluit dat is: onder een bepaalde frequentie is er geen output meer, of in ieder geval flink zachter dan ref.
Gewoon fysieke wetmatigheid, kan het niet duidelijker uitleggen. De ervaring is daarmee ook dat lager afstemmem dan 50 hz voor de belastbaarheid geen voordelen oplevert, wel voor de diepgang.

Helaas heeft een instrument zoals een elektrische basgitaar geen limiter of compressor van zichzelf, zoals een cd dat eigenlijk wel heeft. DAARDOOR is het opvoeren van het volume meer tricky, bij PA units is dit minder een probleem.

De Dayton geeft geen krimp, de Peerless lijkt me een pechgevalletje. Maar ook als het niet omder garantie valt vind ik het best ;-)
Het bleek een goede keuze drivers te vergelijken. Die Dayton levert dezelfde geluidsdruk met de volume potmeter 1 uur op de klok terug, zeg 11 uur vs 12 uur voor de Dayton. Die 3 tientjes vind ik niet belangrijk, en het blijft een zoektocht naar het maximaal maakbare. Een dynamic soundprocessor chip zou welkom zijn, zoals ik de huidige portable bluetooth speakers vaak zit. DIY loopt hierop echter achter t.o.v. fabrieksspul. Neem een bose soundlink mini... enorm bereik bij zacht spelen, alle loudness boost weg bij luidspelen. Jaloers... ;-)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een HP doet ook nog het nodig boven het kantelpunt.
Daarnaast kun je ook je HP boven je gebied kiezen en combineren met je BR pijp.
Op die manier kun je er net een beetje extra uitpersen.
Het klopt dat een bas gitaar onder bepaalde frequenties niks meer doet, maar daar gaat dit helemaal niet over.

Overigens lijkt het mij ook hoogst onwaarschijnlijk dat het loslaten van de lijmlaag komt door de belasting.
Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien in mijn werk en in veel testen en ontwikkelingen toch wel de nodige speakers om zeep geholpen.
95% van de keren is het de spreekspoel die doorfikt, of kapot slaat tegen de poolplaat.
Zowel bij 21 inchers als met 3 inchers, compressie drivers, tweeters en alles wat ertussen zit.

Enkel bij een aantal andere speakers heb ik gezien dat de spider al eerder tegen de conus te schuren (Pauper-Audio) of dat de de conus en rolrand op een bizarre manier begon te knikken (dat was Ciare)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb genoeg loslatende spiders gezien bij PA woofers. En dan valt het op dat voor komt bij sneldrogende lijmen ( lekker makkelijk in de productie lijn). RCF had daar wel eens last van. Bij JBL's nooit meegemaakt behalve bij gereconede speakers waar de gebruikte lijm te oud was.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Een HP doet ook nog het nodig boven het kantelpunt.
Daarnaast kun je ook je HP boven je gebied kiezen en combineren met je BR pijp.
Op die manier kun je er net een beetje extra uitpersen.
Het klopt dat een bas gitaar onder bepaalde frequenties niks meer doet, maar daar gaat dit helemaal niet over.
Eh, heb je de post van Mark Bakker gelezen? Daarop reageerde ik, die begreep mijn stelling niet over een HPF in een basgitaar (waar die dan vandaan zou komen). En hij verwees ook naar jouw stelling dat een HPF nog een soort meerwaarde kon brengen. Ik zie nog steeds niet uitgelegd hoe ik er meer uit kan halen. Ik heb elke Hz nodig, dus kan de afstemming niet te hoog leggen en dit vervolgens knijpen met een HPF. Ik kan hem wel lager leggen en gewapper voorkomen met een HPF maar dan daalt de belastbaarheid rond 80 Hz, daar waar de meeste energie zit. Elke verschuiving is een achteruitgang. Maar laat gerust zien hoe het beter kan, ik lees het nergens terug. En in magie geloof ik nie :mrgreen:
b_force schreef:
Overigens lijkt het mij ook hoogst onwaarschijnlijk dat het loslaten van de lijmlaag komt door de belasting.
Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien in mijn werk en in veel testen en ontwikkelingen toch wel de nodige speakers om zeep geholpen.
95% van de keren is het de spreekspoel die doorfikt, of kapot slaat tegen de poolplaat.
Ik heb wel een gescheurde spider gerepareerd: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1629190
Maar een lijmverbinding die losliet, nee, dat heb ik bij een nieuwe unit nog nooit meegemaakt. En dat zou ook niet mogen als je het mij vraagt. Dan zou nog eerder de boel moeten vervormen, afscheuren o.i.d. maar loslaten... dat lijkt me niet normaal.

Quint Audio heeft gereageerd en ziet graag de unit voor inspectie retour, en ik krijg een nieuwe unit =D> :rock: :goedzo:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zucht, is het nu zo moeilijk de simulator erbij te pakken? :sure: :wink:

De echte winst zit hem als je volume een pietsie groter kunt maken.
Zeg maar 20-25% meer ofzo
Normaliter krijg je een onmogelijke response vieze respons.
Met een actieve HP, kun je hem echter netjes corrigeren.
De winst? Een stuk lager vermogen op de laagste noten van je bas.
Ook de cone excusion scheelt iets van 1mm. Wat toch weer net dat beetje extra geeft.
(toch weer 22% meer!, lol)
Dit is in 2L BR, op 80Hz met de N91-4

Tov van een kleiner design, bv 1.5 liter, is het verschil iets minder groot.

Het kan ook met echt identieke responsies. Het is even puzzelen om dat voor elkaar te krijgen.
De winst wordt uiteraard kleiner als je volume ed kleiner maakt, maar toch significant genoeg.

Met parametrische EQs kun je nog meer, maar die zijn een beetje moeilijk af te stellen.
(eigenlijk enkel goed te doen met DSP)
Bijlagen
cone_excursion.png
cone_excursion15.png
freq_resp.png
freq_resp_15.png
VA.png
VA_15.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Thanks, ik begrijp wat je bedoelt. Maar blijkbaar jij niet wat ik bedoel.
Het boxje is al veel te groot, die SLS moet idealiter 0,8 liter hebben, die Dayton nog minder.
Wat je doet is een resonantie gebruiken om de conusuitslag te verminderen. Alleen ik wil EN output rond 50 Hz maximaal hebben, EN rond 80-100 Hz.
Dat zie ik nog niet met een HPF gebeuren. Je voorbeeld geeft exact aan wat ik met de 8" monacor deed, klonk erg leuk. Bizar zelfs, voor 1 enkele 8".
Maar met basgitaar werd dat niets. En groter is ook niet echt een optie, al kan de poort dan wel weer korter worden. Het kastje is nu 2,2 liter netto, incl de houten slotpoort, het geheel functioneert ongeveer als een 1,7 liter boxje met een 50 cm lange poort (fb 54 Hz). Als ik de tussenruimte opmeet zou ik op 1,5 liter uitkomen.
Ik ken die functies in WinISD niet, ik ga er eens mee spelen. Wellicht zie ik dan de mogelijkheden. Al blijft wel dat ik niet kundig ben in een actief of linelevel filter maken.

Edit: filterfunctie gevonden. Ik zal er nog eens wat mee spelen maar ik zie echt absoluut geen verbetering. De kast kan groter, dan kan ik de boel weer afremmen. Met als gevolg dat de SPL max hoger ligt, logisch, want de thermische 30W was de beperkende factor @ fb, dus voor het vergelijk dan ook die box even van 1,7 liter naar 2,5 liter gedaan. Verder is dezelfde curve dezelfde uitslag, al zal de combi van het HPF met de basgitaar de boel onder fb goed temmen. Maar dat doet de gitaar zelf ook al. Onder 48 Hz gebeurt flink minder dan de referentie geluidssterkte. En de box met HPF komt ook nog minder diep in mijn eerste poging....
peerless sls 3.5 hpf.png
Laatst gewijzigd door wouter op do 29 sep 2016, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie