SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Bericht door richard »

wouter schreef:
richard schreef:
Het rendement is wel heel erg laag, een dikke 82 dB bij 2.83 Volt. Per Watt is dat nog maar de helft.
Bovenstaande lijkt me onjuist.
Er staat in de datasheet:
86 dB @ 2,83V/1meter
&
82 dB @ 1Watt/1 meter
Ik had de 82 dB uit de meetdata van de eerste link.
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat verklaart e.e.a.
Ik verwacht dat Peerless de correcte gegevens op de datasheet heeft staan. Mede omdat de SLS 6.5 een subje is die de meeste SPL's uit de versterker trekt. Een Tangband gaat dieper maar heeft ook een lagere gevoeiligheid (en nog grotere Xmax). 86 dB lijkt veel maar voor een 4 Ohm unit valt het wel weer mee.
Vanaf morgen heeft Quint-store in de webshop de mogelijkheid gegenereerd om vanuit Nederland te bestellen en zal ik mijn bestelling plaatsen. Dan eens kijken hoe snel ik het thuis heb ;-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb zowel de Dayton ND91-4 als de SLS-85S25CP04-04 besteld. Mogen ze het onderling uitvechten ;-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Zijn die allemaal 4 ohm? 8ohm geeft mogelijlheid om er 2 in te zetten voor nog een beetje Sd
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als ik ruimte had voor 2 had ik natuurlijk liever een 4" gepakt ;-)
Een bascabinetje heeft maar 1 luidspreker nodig, liefst eentje die onder de 80 Hz komt.
Ik ga eens kijken of 65 Hz of lager afstemmen mogelijk is.
Uit ervaring weet ik dat ik boven de 65 Hz afstemmen vrij zinloos vind als je nog wat 'warmte' in je laag wil.
En een basgitaar levert daaronder ook nog wel signaal, dus lager afstemmen betekent dat de poort de belastbaarheid dan verhoogt. Onder fb 50 Hz hoef ik het niet te zoeken, maar 50 Hz in 2 liter is ook weer een dingetje... ca 50 cm poort als je ca 10 cm^2 nodig hebt.
Ik kan een PR gaan maken, verbouwen of whatever, maar dat gaan we allemaal even proefondervindelijk vaststellen. Voor hetzelfde geld is het een kansloos idee.

Mij lijkt het leuk een accu bascombo te maken, met 10 of 12x AA en een T-ampje met input en volumeregeling. Hoeft niet al te veel te kosten, driver 30,- versterker ook zoiets. En dan max 2,5 liter. Gewoon om met muziek mee te kunnen spelen (die je het liefst er dan ook weer over kan draaien met een mixsignaal)
Ik heb nog een 2.1 ampje liggen, dus daarmee ga ik eerst de laagweergave onderzoeken. Zet ik 2x 2" erbij, heb ik een Nano sub/sat systeem. Een 2" heeft amper volume nodig, denk 0,05 - 0,1 liter ofzo.

De SLS hier krijgen is meer werk, maar dat gaat helemaal goed komen (Quint-Store)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

sigma audio c098.png
Die kleine in het midden, dat is ongeveer het plan.
Het heeft een roostermaat van intern 25 cm breed, zoals de hele familie baskasten (25 of 50 cm)
Met een interne maat van HxB van 11 bij 25 cm en de voorwand en achterwand 1 cm naar binnen heb ik dan 2,475 liter netto.
Daar moet de poort nog van af, de driver, en een versterkertje. Zo kom ik denk ik prima uit met de max 1,8 liter simulatie ex poort.

Evt. kunnen er nog 2" fullrange units links en rechts bij geplaatst worden, dan is het een soort mini sounddock.
Ik heb nog 2" peerless liggen, maar ook Scanspeak 5F, visaton FRS5, dus komt wel goed. Een tweeter (paar)zoals de Dayton ND20FA-6 heb ik ook nog wel liggen, maar dat gaat sowieso niet samen met een 2.1 ampje.

Achterop wil ik zoiets doen, https://www.conrad.nl/nl/goobay-10886-b ... 51061.html
maar weet niet of dat voldoende sap geeft om de woofer potentie te benutten...
10x AA geeft 15 Volt, maar oplaadbaar zal ik beter voor 12x 1,2V = 14,4 Volt kunnen gaan.
Ik ben nog op zoek naar een leuke T-amp, maar uiteraard ga ik eerst even kijken of die Dayton 3" en/of Peerless SLS 3,5" voldoende luid kunnen vanaf ca 60 hz.
toetertje

Bericht door toetertje »

Ik heb zelf deze voor de grap besteld. 6 stuks. En dan 3 in serie, en 3 in serie daar
parallel overheen. 11.1v en 4600mA. Daar draait een T ampje wel een paar uurtjes op.
Er is in die types nog wel meer leuks te vinden.

http://www.ebay.com/itm/361370008315?_t ... EBIDX%3AIT
FritsK

Bericht door FritsK »

Let er wel op dat je die Li-ION cellen met een smartlader moet laden om ze optimaal te laden. De kans op explosiegevaar is groot wanneer je ze overlaadt. Een goed BMS (Battery Management System) is dus noodzaak. Hiervan staan er genoeg op eBay etc... Je hebt overigens ook laders die gelijk een pakket als 2x 3 in series kunnen laden.

Overigens zou ik i.v.m. de beschikbaarheid kiezen voor 18650 cellen ipv de 14500. De eerste wordt in bijna al grote accupakketten gebruikt. Mocht het accupakket van de Tesla van je buurman het begeven (of de elektrische fiets, boormachine etc...) dan kan je die voor een prikkie opkopen.
toetertje

Bericht door toetertje »

Daar ben ik het deels mee eens, maar de 18650 is een stuk groter, en past
dus niet in de AA houder. Je hebt inderdaad wel een li-ion lader nodig, maar
tegenwoordig kunnen meerdere laders dat wel. Je hebt ook de 14500 met ingebouwde
protectie. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen voor 4 cellen in serie. Dat ga ik
zelf ook nog doen. Dan zit ik met mijn cellen op 14,4 volt en 4600 mA.
John P

Bericht door John P »

Het is de moeite waard om te kijken naar een dunne achterwand die dan meteen als basmembraan werkt. Er zijn wel kleine monitoren die met zo'n systeem werken, maar vraag me niet hoe ze heten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

o.a. B&W heeft dat idee toegepast in o.a. hun buiten speakers. De ophanging is dan wel een uitdaging voor de DIY-er
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Deze kwam ik tegen op YouTube,
Omdat jullie zo lekker bezig zijn met van die kleine woofertjes.
arjank

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Deze kwam ik tegen op YouTube,
Omdat jullie zo lekker bezig zijn met van die kleine woofertjes.
:shock: :shock: :shock:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zijn op ebay voor ~60 per paar, zou je de gok nog wel eens voor kunnen nemen. en bestel dan meteen een setje 3" PR's mee:
http://www.ebay.com/itm/2pcs-70-80MM-Ba ... 1938104444?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dat vervormt toch als de tyfus? :shock: :shock:
Het bewegend oppervlak gedraagt zich niet als een zuiger. De helft van het bewegende oppervlak is rolrand en moet je die zien blubberen.

Ik kan me vergissen hoor.....
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Die Dayton is qua opzet vergelijkbaar met die JBL 3" Atlas woofer denk ik
Edit: https://www.amazon.ca/Harman-Kardon-GLA ... B001GXQNWO Peak-peak bijna 1" (dus ja...)
Had het zelf al genoemd. Die JBL heeft bijna 1" peak-peak Xmech, net als de Dayton ND91
De Xmax zit op 4,5 mm, waarschijnlijk zou JBL kunnen doen wat ze willen maar ik verwacht niet dat die dingen veel meer Xmax hebben. Dan zou de woofer namelijk keihard in de lockup schieten terwijl een wat lagere Xmax een geleidelijke afname van de BL geven met als resultaat meer 'soft clipping' van de conusuitslag. Geen spreekspoel-poolplaatkusjes.

De vervorming, tja... De loudnesscurve verklaard alleen al een enorme hoeveelheid vervorming, en conusuitslag gaat altijd gepaard met vervorming. Flink wapperen heeft dus alleen maar te maken met geluidskwantiteit bij die kleine dingen. Geluidsvolume dus. Daarin heb je gelijk Pappaleo.
Maar ik ken geen praktisch alternatief. Er zijn merken, like B&O die met subjes werken van ca 2,5 liter (actief, gesloten, LT, extreme woofertjes). Wat ik persoonlijk al een enorm lekker subje vind is de Logitech X-230. Een exact 5 liter BR met 5,25" woofertje. Ook die is te groot, een 4" in BR ook, dus kom ik kleiner uit.

Het alternatief is bijvoorbeeld dit: http://piratelogic.nl/?p=nl.home
Maar ik wil werken met 'stock' drivers en niet afhankelijk zijn van electronica van anderen op dit moment. Een T-ampje van Ebay oid is voor nu het idee. Een goede bascombo heeft eigenlijk veel meer nodig: https://www.thomann.de/nl/blackstar_fly ... r_318937_1

Morgen krijg ik de Dayton binnen, wanneer de SLS weet ik niet precies.
Tijd voor een eerste BR kastje.
Een PR maken met wat 4" dempringetjes is niet heel ingewikkeld. Ik zou dan wel goed op de belasting letten, ze moeten exact uitgelijnd worden om de kans op zwabberen te minimaliseren heb ik ergens (Pjotr?) gelezen. Dit had ik met een Visaton PR http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... v/542.html, waardeloos.

Edit:
Die lui van JBL maken wel mooi spul zeg... heb ik nog niet eerder gezien: https://www.youtube.com/watch?v=Jsu61g_hreg&t=7m4s
3 spoelen, de middelste werkt als rem wanneer Xmax overschreden wordt ofzo...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

20160921_092901.jpg
Wat een feest, vanmiddag verwacht ik de Dayton ND91 en vanmorgen stond DPD al voor de deur met de nog niet eens betaalde unit uit Duitsland.
Update zsm. Bij een nog veilige excusie is ca 9 mm voor de ruststand de stofkap voelbaar. Naar binnen kan de conus ruim verder dan dat. Eerste conclusie, ca 3dB marge buiten xmax
SARK

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Die lui van JBL maken wel mooi spul zeg... heb ik nog niet eerder gezien: https://www.youtube.com/watch?v=Jsu61g_hreg&t=7m4s
Haha, die kast waar Ralph Hyde voor staat doet mij denken aan de display in Picard's Ready Room uit Star Trek ..... ik wil ze beide hebben :kwijl:
Bijlagen
Ready room.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik vond al die halve units ook een leuke... zou dat nou zijn omdat ze een ondiepe kast wilden? ;-)

Hier nu met 2 units een needle aan het misbruiken :-)
Bijlagen
20160921_114909.jpg
arjank

Bericht door arjank »

En, hoe is die Dayton? Ben altijd wel gecharmeerd van dat Dayton spul. Heb thuis nog een setje RS-150 liggen, perfect midwoofertje.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die Dayton is erg fraai gebouwd, doorboorde Neo magneet en de metalen conus is omgevouwen langs de conus buitenrand. Verder netjes gebouw.
Geen spider ventilatie en ook veel te dun korfmateriaal. Die peerless heeft een stanste vorm er in, waardoor het veel vormvaster is. Helaas ondervonden toen de Dayton viel, helemaal krom. Een van de 4 dragende 'ribben' was helemaal geknikt. Met je blote handen buig je het ook weer terug, dus zo zacht is het.

Qua klank kan ik weinig zeggen, free air lijkt die Dayton gecontroleerder maar hij speelt ook zachter. Ik heb inmiddels 2 kastjes gezaagd. Kan ik ze gewoon vergelijken zoals ze gebruikt moeten gaan worden, dan zal ik meer vertellen.
Helaas laat de forumsoftware foto's van meer dna 2 mb niet toe, mijn mobiel maakt ze rond 2,1 of 2,2 mb per foto. Schiet niet op... Filmpje met uitslag plaatsen gaat ook niet (voor mij als leek/digibeet). Dus.. later meer ;-)
toetertje

Bericht door toetertje »

Wat ik zelf wel makkelijk vind, is een tweede camera app op je telefoon installeren.
Als je van die app dan de resolutie/kwaliteit lager instelt, dan kun je die gebruiken
voor forum foto's. De tweede camera krijgt een eigen mapje in de galerij, zodat je
forum foto's ook gescheiden blijven van je prive foto's. Op deze manier hoef je niet
steeds de instellingen van je camera te wijzigen en/ of foto's te resizen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Goed idee toetertje, maar jammer dat de forumsoftware het niet zelf ff kan resizen ;-)

Vandaag het speakertje gelijmd. Het is een kastje van 25 cm breed (of hoog) intern, de poort is daarmee ca 50 cm lang en heeft een oppervlakte van ca 9,5 cm^2. De eerste meting bevat Baf achter de driver en naast de driver op de plek waar de poort niet zit. Fb lijkt op 54 Hz te zitten, wat ik prima vind voor dit eerste prototype. De poort doet ook nog wat, wel zo handig. Een PR is namelijk standaard waar je aan denkt bij 1,8 liter BR en 54 Hz afstemfrequentie. De enige reden dat dit nog gaat is omdat het om een mini woofertje gaat.

Edit: imp file toegevoegd. Volgens Ajhorn heb ik ietwat verliezen maar B1 (ringel S) 300 is een vrij normaal getal bij BR. 1,7 liter komt overeen bij 50 cm poort en ca 54 Hz afstemming.
Bijlagen
20160925_152050 p.jpg
20160925_152710 p.jpg
20160925_171542 p.jpg
20160925_171918.jpg
sls 3.5 imp 1.png
sls 3.5 imp 2.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik speel nu met deze 20 Watt @4 Ohm versterker er op, die clipt voordat de woofer Xmax verlaat: http://spectrumaudio.de/amp/omnesaudioOA2.1.html

Kortom, hier moet echt wat power op. Merkte ik bij mijn gewone set ook, voorversterker stond op 12 uur en die eindbak (NAD C270) is niet van het type 30 W/ch ;-)

Edit: tja, dat was ook al de voorspelling:
sls 3.5 imp 3.png
Nou, dat klopt dus als een bus :mrgreen:
Jag

Bericht door Jag »

Oef ja, daar mag wel gas op idd. Iets met diepgang, grootte en rendement was het toch :P ?

Wel vernuftig gemaakt dat kastje, lekker gereedschap staan zeker :) ?
Plaats reactie