artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

Schijnbaar.
Ik kan het in elk geval wel waarderen dat hij wat probeert en niet zomaar begint te roepen dat het niets is.
Dat het systeem misschien niet zijn smaak of referentie is kan natuurlijk.
We kennen immers zijn standpunt over OB systemen wat wel redelijk verwant is aan het hier gebouwde systeem.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door pappaleo »

CoenvanDongen schreef:
Ben ik de enige die dit mateloos irritant vind?
Vast niet, maar ik vind het zeker niet mateloos irritant. Ik volg het met plezier. :D
CoenvanDongen schreef:
Maakt niet uit hoeveel positieve reacties er zijn. Ds23man komt het toch wel weer afzeiken.
Het aantal positieve reacties is geen maatstaf voor de kwaliteit van een systeem.
De halve wereld was lovend over Bose. Toch zou ik de 301 en de 501 niet eens de kwalificatie HiFi willen geven. :-&
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Walt »

Hallo Coen, je weet toch, als er geen hypex logo opstaat kan het sowieso niks zijn heh!

Forum hypex hood vlog!!!

:rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door wouter »

Ik dacht anders precies hetzelfde als ds23man. En gek genoeg lees ik ook allerlei tegenstrijdigheden.
Die luidsprekers zullen prima of wellicht geweldig zijn. Maar de reden van onderzoek was om te kijken door welke fysieke oorzaken dat komt
Laatst gewijzigd door wouter op wo 14 sep 2016, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Hallo Coen, je weet toch, als er geen hypex logo opstaat kan het sowieso niks zijn heh!

Forum hypex hood vlog!!!

:rofl: :rofl: :rofl:
Zoals gewoonlijk sla je weer eens de plank helemaal mis. Hypex maakt geen luidsprekers.........
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
Schijnbaar.
Ik kan het in elk geval wel waarderen dat hij wat probeert en niet zomaar begint te roepen dat het niets is.
Dat het systeem misschien niet zijn smaak of referentie is kan natuurlijk.
We kennen immers zijn standpunt over OB systemen wat wel redelijk verwant is aan het hier gebouwde systeem.
OB is hier nog heilig bij. Overigens ben ik niet tegen OB systemen, maar wel tegen het gebruik in te kleine en akoestisch slechte ruimtes. Het Bose effect neemt dan de overhand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

CoenvanDongen schreef:
Maakt niet uit hoeveel positieve reacties er zijn. Ds23man komt het toch wel weer afzeiken. Het zal mij niks verbazen dat als zijn eigen knutsel-projectje mislukt, hij dat als bewijs gaat gebruiken dat Leo zijn systeem niet werkt. Ben ik de enige die dit mateloos irritant vind?
Dit vindt ik een zeer aanmatigende reactie. Natuurlijk werkt het systeem van Leo, het is de overtreffende trap van de Bose 901.




En dat is een compliment. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Kom op mensen. De Klerk bouwt redelijk rondstralende bronnen en hangt er daarvan twee boven elkaar. Wat hij ook voor bijzonders doet in de elektronische bewerking van het signaal, akoestisch ontstaat een vrij simpele functie met (in het vrije veld) een voorspelbaar interferentiepatroon. Daardoor ontstaat in eerste instantie een kamfilter op de luisterpositie (hee, misschien is dat wel de oorzaak van alle ruimtelijkheid...). De twee bronnen zullen door hun afstraalgedrag ook een vrij hoog aandeel indirect geluid produceren in een gemiddelde luisterruimte. Door het gebruik van meerdere bronnen zó opgesteld zal (ik heb dit niet nagerekend) de verhouding gereflecteerd/direct ook nog anders liggen dan bij één bron, samenhangend met het kamfilter en de richtwerking (het zijn geen perfecte rondstralers, dat ziet iedereen).

Samenvattend: niks echt bijzonders. Of het een illusie van ruimtelijke weergave kan brengen? Het zal best. Iedereen heeft recht op zijn eigen werkelijkheid. En ik vind Gerhard's experiment (en de moeite om het te beschrijven) helemaal prachtig. De geest van de onbevangen zelfbouwer, gelukkig mét de nodige kennis en ervaring. Dus hou op met zeuren over of De Klerk's 'uitvinding' zou worden afgebrand, zo bijzonder is het akoestisch allemaal niet. Bloomline pretendeert van alles ('coherent sound in a toroidal pattern', teken dat eens uit zou ik zeggen) en wie wind zaait....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door wouter »

Ik zat nog even te denken, mijn eerste kennismaking met Sonab luidsprekers was zo positief dat ik er niet aan wilde. Maar later merkte ik dat een groot aandeel diffuus geluid, net zoals bijv bij mijn mirage omnisats en diverse omhoogstralende luidsprekers met diffusors er boven: het is vooral groots, laid back en ruimtevullend. Maar een goede plaatsing was daar absoluut niet bij, je werd niet stil van de muziek, er niet ingezogen.
Regelmatig legde ik luidsprekers achterover, super leuk welke kwaliteiten je dan hoort. Een systeem dat voor mij wel alles had? Toch de high end conventionele luidsprekerboxen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door toetertje »

"Toch de high end conventionele luidsprekerboxen"

Daar zeg je zowat. Ik kan me nog steeds zo voor de geest halen,
hoe ik letterlijk met open mond heb zitten luisteren naar een Gamut setje.
Ik heb al aardig wat shows bezocht, en ook in de Sq auto wedstrijd scene heel wat gehoord,
maar dat Gamut setje, dat omarmd je en laat je niet meer los.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Kom op mensen. De Klerk bouwt redelijk rondstralende bronnen en hangt er daarvan twee boven elkaar. Wat hij ook voor bijzonders doet in de elektronische bewerking van het signaal, akoestisch ontstaat een vrij simpele functie met (in het vrije veld) een voorspelbaar interferentiepatroon. Daardoor ontstaat in eerste instantie een kamfilter op de luisterpositie (hee, misschien is dat wel de oorzaak van alle ruimtelijkheid...). De twee bronnen zullen door hun afstraalgedrag ook een vrij hoog aandeel indirect geluid produceren in een gemiddelde luisterruimte. Door het gebruik van meerdere bronnen zó opgesteld zal (ik heb dit niet nagerekend) de verhouding gereflecteerd/direct ook nog anders liggen dan bij één bron, samenhangend met het kamfilter en de richtwerking (het zijn geen perfecte rondstralers, dat ziet iedereen).

Samenvattend: niks echt bijzonders. Of het een illusie van ruimtelijke weergave kan brengen? Het zal best. Iedereen heeft recht op zijn eigen werkelijkheid. En ik vind Gerhard's experiment (en de moeite om het te beschrijven) helemaal prachtig. De geest van de onbevangen zelfbouwer, gelukkig mét de nodige kennis en ervaring. Dus hou op met zeuren over of De Klerk's 'uitvinding' zou worden afgebrand, zo bijzonder is het akoestisch allemaal niet. Bloomline pretendeert van alles ('coherent sound in a toroidal pattern', teken dat eens uit zou ik zeggen) en wie wind zaait....
Mooi verhaal Mark maar het blijft diffuus in de lucht zweven. Het zou wat meer houvast geven als je dit soort overwegingen schreef nadat je ook daadwerkelijk uitgebreid beluisterd had en mede vanuit die ervaring schrijft. Dan kun je ook daadwerkelijk benoemen wat al die, door anderen bejubelde, plaatsing en ruimtelijkheid daadwerkelijk voorstelt.

Vind dat toch een beetje makke in deze discussie: Er over praten zonder daadwerkelijk te hebben gehoord wat het voorstelt. Of dat goed is of niet doet er eigenlijk niet toe maar worden we wel wat wat wijzer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Net een uitgebreide luistersessie gedaan met een dwarsdoorsnee van mijn muziekcollectie.

Eigenlijk kan ik maar tot 1 conclusie komen: ik zit te luisteren naar een geluidseffect. Bij een beperkt aantal stukken werkt dat, de meeste niet. En dat is nou net de valkuil van dit systeem. Als je naar akoestische instrumenten zit te luisteren geeft het een soort aha erlebnis , totdat de vocalen inkomen. Van een stijve plasser direct naar een hanger.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Wel ja doe het nog eens dunnetjes over :D Toch ook maar eens ook bij Leo gaan luisteren of je dit daar bevestigd krijgt.
ds23man schreef:
Net een uitgebreide luistersessie gedaan met een dwarsdoorsnee van mijn muziekcollectie.

Eigenlijk kan ik maar tot 1 conclusie komen: ik zit te luisteren naar een geluidseffect. Bij een beperkt aantal stukken werkt dat, de meeste niet. En dat is nou net de valkuil van dit mijn systeem. Als je naar akoestische instrumenten zit te luisteren geeft het een soort aha erlebnis , totdat de vocalen inkomen. Van een stijve plasser direct naar een hanger.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Mooi verhaal Mark maar het blijft diffuus in de lucht zweven. Het zou wat meer houvast geven als je dit soort overwegingen schreef nadat je ook daadwerkelijk uitgebreid beluisterd had en mede vanuit die ervaring schrijft. Dan kun je ook daadwerkelijk benoemen wat al die, door anderen bejubelde, plaatsing en ruimtelijkheid daadwerkelijk voorstelt.

Vind dat toch een beetje makke in deze discussie: Er over praten zonder daadwerkelijk te hebben gehoord wat het voorstelt. Of dat goed is of niet doet er eigenlijk niet toe maar worden we wel wat wat wijzer.
Diffuus in de lucht zweven... precies. ](*,)
Volgens mij zeg ik niet dat het systeem niet werkt. Ik stel alleen dat het niets bijzonders kan zijn op grond van de akoestische basis die het systeem heeft. En in dat verband vind ik dat er een hoop blabla omheen wordt geschreven. Daarvoor hoef ik het niet te beluisteren hoor. Daarvoor hoef ik alleen de 'design objectives' te lezen en er wat simpele meetkunde op los te laten. De claim dat je met twee puntbronnen een lijnbron zou kunnen vormen alleen al.

En overigens beluister ik ook graag echte instrumenten in een daarvoor geschikte ruimte. Komt dat overeen met stereoweergave met een conventioneel systeem? Nee. Je mag terecht twijfels plaatsen bij de gangbare stereodoctrine. Maar kom nogmaals niet met pseudo-akoestische blabla als je denkt dat je een goed alternatief hebt gevonden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Laat ik 1 ding duidelijk stellen: het systeem werkt. Alleen is het effect dermate sterk dat een normale stereomix totaal om zeep wordt geholpen. In bepaalde PA situaties zou het wel kunnen werken, maar dan werk je live en ga je niet uit van een normale stereomix.

Overigens mag Leo wel uitkijken met de inbreuk op het patent van de Reckhorn driver.

Maar goed, iedereen kan 24 september het zelf horen.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door just-sounds »

Hij heeft het systeem zelf ook gepatenteerd. Als jullie het effect kunnen verklaren dan is Leo jullie zeer erkentelijk denk ik want het effect van het verticale fantoombeeld is wel aanwezig maar waarom het ontstaat is nog niet helemaal in kannen en kruiken. Ds23man de akoestische versmering is misschien wel aanwezig maar op de manier die jij aangeeft zal de klank toch heel snel vanuit het systeemplafond klinken of de verstaanbaarheid te wensen over laten. Iets wat bij omniwave anders werkt. De hoeveelheid ruimtelijkheid en galm die je bij versterking verwacht heeft weinig impact op de verstaanbaarheid.
https://www.vpt.nl/file/MTQ0LjhmMTk0LmR ... BkZi50eHQ=

Het is nog niet het meest transparante systeem maar het heeft een aantal eigenschappen die zeer de moeite waard zijn om verder uit te diepen. Leo mag dan zo nu en dan wat ondoorgrondelijke terminologie gebruiken zoals een toroïde coherent geluidsveld :think: . Dat komt ook omdat het moeilijk is om uit te leggen hoe hij het in zijn hoofd heeft zitten denk ik. Het idee is dat er in het akoestische domein zo min mogelijk verstoord wordt. Normaliter doet de toetervorm van de luidspreker en de randen van de kast en de andere drivers dat. Die zorgen voor kleine fasedraaiïngen waardoor je de luidspreker ineens kunt lokaliseren. Misschien heb je wel eens ervaren dat een ruimtegalm niet zuiver klonk niet op dezelfde toon en niet dezelfde harmonische verhoudingen als het brongeluid. Dat gebeurt in kleinere mate ook bij een luidsprekerkast en daardoor "verdwijnen" ze niet allemaal in het geluidsbeeld. Veel plezier met luisteren! \:D/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Uit bovenstaande link:

" De Klerk suggereert dat het systeem wellicht de HRIR weet af te vlakken - de Head Related Impulse Response, de hoekafhankelijke verkleuring van de oorschelp waarmee we monauraal lokaliseren. Dat het werkt in het binaurale bereik zou komen omdat we vanwege het verticale fantoomeffect de werkelijke geluidsbronnen niet lokaliseren. "

Dit zou een verklaring kunnen zijn, al weet Leo het zelf ook niet. Maar het heeft wel een nadeel, we kunnen niet meer plaatsen en dat werkt tegennatuurlijk. Dat merk ik in mijn set, er zit totaal geen logica in waar welk instrument in het beeld geplaatst wordt en een mono signaal staat niet in het midden tussen de luidsprekers. Alles wat in het midden gemixed is ( voor de vocalen!) staat niet recht voor me maar lijkt overal vandaan te komen. En Qsound effecten werken al helemaal niet.

Zag deze voetnoot nog:
1 Voor de kenners: de Bloomline omniWave wordt met de hand vervaardigd uit speciaal door fabrikant keF ontwikkelde onderdelen. De overdracht wordt op 45{°} off-axis geoptimaliseerd waardoor een rotatiesymmetrisch afstralingsvlak ontstaat.

Zal de DLCP nog even loslaten op mijn speakers onder een hoek van 45 graden.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door just-sounds »

Heb je wel de boven speakers naar onder staan en de onder speakers naar binnen? Luister voor de grap eens naar de losse stereoparen, boven geeft een heel diffuus wolkerig beeld en de onder speakers geven een behoorlijke stereoplaatsing als ze met de tweeters naar elkaar wijzen.
Het verticale domein werkt alleen als de boven speakers naar beneden wijzen. Dat heb ik bij andere speakers ook nog niet gehoord bij auro 9.1 bijvoorbeeld hou je toch twee lagen stereo. Ook de vulling aan de zijkant van je hoofd. Als je normaal surround luistert hoor je niet zoveel tussen LV LS en RV RS. Deze dingen doen dat weer wel. Heel apart.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Shadow »

Fantomas

Klikkerdeklik :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Fantomas

Klikkerdeklik :wink:
Je was me voor.... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Shadow »

Ik hoop dat je ze naar Alphen mee neemt...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Ik hoop dat je ze naar Alphen mee neemt...
Wat schuift dat? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Shadow schreef:
Ik hoop dat je ze naar Alphen mee neemt...
Wat schuift dat? :mrgreen:
Mag je op m'n nek, ben je ook es in de wolken :beer:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

Gister dit systeem beluisterd en ik ben erg onder de indruk.
Leo heeft een uitgebreide uitleg geven over het systeem en hoe het werkt.
Ook heeft hij stap voor stap de geschiedenis doorgenomen van de ontwikkeling van de speaker.
Dit was erg verhelderend en laat goed zien waarom de speaker er uit ziet zo als deze nu is.
Het systeem werkt en laat veel verkeerd opgenomen werk door de mand vallen.
Een opname met 2 microfoons daarintegen laat dingen horen die ik nog niet eerder zo heb gehoord.
Ik ben dan wel erg benieuwd hoeveel opnames er met een dergelijk systeem niet meer gedraaid gaan worden om dat deze gewoon niet goed genoeg zijn.
Dat lijkt mij dan ook het probleem van deze set maar een goed opgenomen stuk is echt goed.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Definieer een goed opgenomen stuk.........
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”