Zo, een nieuw in doos focal versterker gekocht voor €50,-
2 x 75W RMS power into 4 Ohms and 2 x 100W RMS into 2 Ohms, 1x 200W RMS into 4 ohms, alles bij 14,4 volt, die 14,4 volt schijnt tegenwoordig maatstaaf te zijn zie ik bij alle car audio versterkers.
Helaas doen de echt betere merken ook hieraan mee, vroeger was het bij 12 volt de vermogens meting bij de betere merken.
Maarja van 12 naar 14,4 is 20% meer dus ook vaak 20% meer vermogen op papier, en dat staat zo mooi al die watts op papier.
Ik wil er een subwoofer mee aansturen, voor achter komt leuk mee ben benieuwd wat extra laag voor plus is.
Ik wil het bij focal houden ook al is er voor minder geld ook heel wat moois te koop.
Mijn keuze valt op de focal p25f.
Na wat simulaties kom ik op bassreflex +- 55 liter met een -3 db +- 25 hz, wat kleiner kan met gemak 30 a 35 liter, geeft +1 db in het laag met een f3 van 30hz.
Dat is zeer goed te doen.
Gesloten 20 liter Qtc 0,7 , GHP kan nog kleiner +- 10 liter qtc 0,9 maar dan komt er na mijn idee te veel druk op de membraam te staan tijdens het spelen.
Ik denk om voor gesloten 35 liter te gaan Qtc 0,65, als dat goed klinkt laat ik het zo en anders kan ik altijd dezelfde kist gebruiken voor een bassreflex behuizing.
Nog eens goed erover nadenken en dan bestellen die woofer.