Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Flumphy »

Hallo,

Ik heb nu een tijdje een AKAI AP-100C platenspeler, maar ik heb geen idee in welke staat de naald is. Ik ben helemaal een leek op het vlak van platenspelers.
Het klinkt niet slecht, maar dat is moeilijk zo verder te beoordelen voor mij. Enige tips?

Is er een goede cartridge die niet zo veel kost zodat ik eens kan vergelijken? Wil niet te veel uitgeven gezien het een platenspeler van €50 was en de cartridge misschien nog oke is. Nu zit er denk ik de standaard van AKAI op. Weet iemand wat online staan of iemand die wat heeft liggen? (Ben wel van België Antwerpen, dus NL verzendkosten zijn wat hoger.)
Platenspeler.jpg
Groeten,
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Kappa7 »

In oktober zijn er weer de platen dagen bij ketelaar hifi in 't harde.
Dan kan je voor €10, - je platenspeler aflaten stellen en wordt ook de toestand van je naald beoordeeld door vd hul.
Lijkt me een uitgelezen kans om je tafel eens goed te laten afstellen en schoonmaken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door ray5150 »

Antwerpen naar 't Harde en vice versa. een kleine 400 kilometer.
Kost dus meer aan brandstof dan de hele draaitafel waard is...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door John P »

Een veel gebruikt element voor dit soort tafels is een AT-95e. Ze hebben de beste prijs kwaliteit verhouding in het betaalbare segment en passen op veel armen. Ze kosten zo'n 35 a 40 euro.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Kappa7 »

Tja het kan wel ver weg zijn maar even een ander element kopen om dat men niet weet wat de status is van het huidige element vind ik dan weer raar.
Je wil toch eerst weten of het element wel aan vervanging toe is.
Je kunt er natuurlijk wel en ander element in vrotten maar kan de ts die zelf wel goed afstellen.
Grote kans dat het dan niet veel beter doet als het huidige element.
Het is dan aan te bevelen om de tafel naar een specialist te brengen.
Dat kan natuurlijk ook een specialist in het belgse zijn maar die ken ik dan weer niet.
Daarnaast zijn die specialist vaak niet heel goedkoop als je alleen de tafel laat afstellen en geen element koopt.
Vandaar dat tharde nog niet zo gek is.
Voor weinig geld je tafel weer in top conditie brengen is dan wel een reisje waard lijkt mij.
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Flumphy »

Ik heb geen auto ter beschikking dus doe het liever zelf en dan leer ik er van. Het plan is om de platenspeler uiteen te halen, goed schoon te maken, het MDF deel op te schuren en een nieuw kleurtje te geven of eventueel een zwaardere te maken met mijn CNC.
Nu leek het mij dan ook een goed moment om het elementje te vervangen als ik er toch zoveel werk in steek. Ik had gehoopt op iets rond €20, maar ik kan de AT-95E vinden voor €30 met gratis levering en ik betwijfel of er onder die prijs een andere goede optie is.
Dus alvast bedankt voor de tip betreft de AT-95E!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Kappa7 »

Nope daar onder ga je geen elementen meer vinden.
De at95 is al een instapper die al wel muziek maakt.
Zelf zou ik kijken voor een dergelijke tafel naar iets van een grado prestige gold of silver maar dat is dan gelijk weer een stuk duurder.
http://www.gradolabs.com/cartridges/prestige-series-2

Als je toch zo veel energie en tijd hier in gaat stoppen zal een beter element niet misstaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Pjotr »

Ga nou maar voor die AT95e. Een betere prijs/prestatie verhouding in het goedkope segment is er gewoon niet. Belangrijk is ook dat je hem goed afstelt!
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door floeper »

ikzelf heb mijn Akai AP-001C geupgrade met een AT95 element. er zat een AT11 element op als ik me niet vergis, in het begin klonk het niet super veel beter (wel beter laag). maar nadat ik de arm opnieuw had afgesteld voor dit element, is de speler echt veel muzikaler geworden. Ik zou je ook zeker dit element aanraden. je arm instellen op 2 gram naald druk. en als je ergens een gladde plaat weet te vinden dan kun je ook nog de antiskating instellen, waardoor het stereo beeld op de juiste manier wordt verdeeld over de 2 kanalen (naald die in het midden loopt en geen voorkeur heeft voor de linker of rechter kant.)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat zou een degelijk elementje zijn voor een AKAI AP-100C?

Bericht door Kappa7 »

Dat kan je beter af stellen met een plaat met oplopende modulatie sterkte en een scoop.
Dan kan je niet alleen de dwasrdruk afstellen maar ook de juiste naald druk opzoeken.
Plaats reactie