Visaton Stella Light - Gereed?
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gelijk maar die BB 3.01 erin gezet. Van twee weerstanden van 6,2 Ohm een 3 Ohm gebakken en die in serie met de breedbander gezet.
Die BB 3.01 smoelt wel aardig in deze behuizig en wat schetst onze verbazing ?? ..... het klinkt ook wel lekker.
Mijn arme single ended EL84 versterkertje moet wel wat verder open, maar de klank mag er zijn.
Het wordt nu tijd voor een versterker met iets meer power, dan is dit heel leuk.
De bassen zijn overtuigend en het hoog is erg mooi. Zo nog maar eens verder luisteren.
Die BB 3.01 smoelt wel aardig in deze behuizig en wat schetst onze verbazing ?? ..... het klinkt ook wel lekker.
Mijn arme single ended EL84 versterkertje moet wel wat verder open, maar de klank mag er zijn.
Het wordt nu tijd voor een versterker met iets meer power, dan is dit heel leuk.
De bassen zijn overtuigend en het hoog is erg mooi. Zo nog maar eens verder luisteren.
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Da's ineens het stuur omgooien
Die BB'tjes klinken lekker helder (in een Needle lekkerder als als de FRS8) dus ik kan mij voorstellen dat dit lekker klinkt.
Misschien eens op je Gainclone proberen?
Die BB'tjes klinken lekker helder (in een Needle lekkerder als als de FRS8) dus ik kan mij voorstellen dat dit lekker klinkt.
Misschien eens op je Gainclone proberen?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Goed bezig! De 3.01 is veel mooier vind ik.
Mag ik vragen waarom er gouden schroefjes in zitten?
Mag ik vragen waarom er gouden schroefjes in zitten?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Ik kon bij Gamma geen zwarte vinden, moet ik maar elders bestellen.
Ik heb de hele avond geluisterd en ben erg tevreden. Met rockmuziek lijkt het midhoog iets op te lopen, maar ik hou wel van helder...
Een van de speakers heeft een resonerend trillertje, ik denk dat er stof in zit. Zal nog eens blazen. Het is er gelukkig maar heel af en toe, alleen bij Dave Brubeck stoorde het echt. Morgen weer verder luisteren, misschien ook maar eens op de Gainclone, ja.
Ik heb de hele avond geluisterd en ben erg tevreden. Met rockmuziek lijkt het midhoog iets op te lopen, maar ik hou wel van helder...
Een van de speakers heeft een resonerend trillertje, ik denk dat er stof in zit. Zal nog eens blazen. Het is er gelukkig maar heel af en toe, alleen bij Dave Brubeck stoorde het echt. Morgen weer verder luisteren, misschien ook maar eens op de Gainclone, ja.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Een irritant trillertje, vooral bij bepaalde nummers.
Een vuiltje tussen de kegel en de spoelkern?
Je kunt er net aan een papiertje tussendoor halen, maar dat haalde niets uit.
Toch de unit er nog maar eens uitgehaald... Tsja, magnetisme is toch een onberekenbaar fenomeen.
Een pincetje erbij en dit probleem is opgelost.
Ik dacht al, die Meiborg is toch betrouwbaar? En dat is ie zeker, hij heeft me een paar heel fijne breedbandertjes verkocht. Dat ringetje slingerde vast rond op mijn werktafel tijdens het solderen van de bedrading.
Op de foto zijn gelijk de weerstanden te zien die ik in serie met de BB 3.01 heb gezet.
De rest van het filter is zoals Visaton het beschrijft, alleen voor mijn gemoedsrust heb ik een 1uF MKP en een kleine 68pF polyprop parallel aan de bipolaire elco geplaatst.
Het hoog is superhelder, het laag is geweldig. (Het openingsnummer van Into the Electric Castle van Ayreon zal ik in Breda eens draaien... hier in huis is het grounbreaking.)
Snel wat films kijken en stemmen luisteren.
Tijd te kort dus....
Een vuiltje tussen de kegel en de spoelkern?
Je kunt er net aan een papiertje tussendoor halen, maar dat haalde niets uit.
Toch de unit er nog maar eens uitgehaald... Tsja, magnetisme is toch een onberekenbaar fenomeen.
Een pincetje erbij en dit probleem is opgelost.
Ik dacht al, die Meiborg is toch betrouwbaar? En dat is ie zeker, hij heeft me een paar heel fijne breedbandertjes verkocht. Dat ringetje slingerde vast rond op mijn werktafel tijdens het solderen van de bedrading.
Op de foto zijn gelijk de weerstanden te zien die ik in serie met de BB 3.01 heb gezet.
De rest van het filter is zoals Visaton het beschrijft, alleen voor mijn gemoedsrust heb ik een 1uF MKP en een kleine 68pF polyprop parallel aan de bipolaire elco geplaatst.
Het hoog is superhelder, het laag is geweldig. (Het openingsnummer van Into the Electric Castle van Ayreon zal ik in Breda eens draaien... hier in huis is het grounbreaking.)
Snel wat films kijken en stemmen luisteren.
Tijd te kort dus....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Ah memories... Die CD heb ik grijsgedraaid! Evenals de rest van Ayreon trouwens. Jammer dat hij gestopt is. Guilt Machine is toch niet hetzelfde.RobertD schreef:openingsnummer van Into the Electric Castle van Ayreon
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Er is een nieuwe Ayreon in de maak... even geduld dus.
Ik ben in elk geval blij dat het resonantie geluidje weg is
Ik ben in elk geval blij dat het resonantie geluidje weg is
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
ik ga de pootjes even opnieuw schilderen en dan verhuizen ze naar marktplaats... ze zijn gewoon te groot voor mijn huis.FR_Aad schreef:Dus de Klonatine's kunnen naar zolder verhuizen?
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Klinken verrassend goed............Gister even geluisterd.avdboom schreef:Ziet er Rete goed uit man! Erg benieuwd hoe ze klinken!
Wat me opviel was dat het formaat tov de plaatsing waanzinnig goed is.
Men complimenten Robert.
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
gave dubbel cd, geniale productie!!Vinculum schreef:Ah memories... Die CD heb ik grijsgedraaid! Evenals de rest van Ayreon trouwens. Jammer dat hij gestopt is. Guilt Machine is toch niet hetzelfde.RobertD schreef:openingsnummer van Into the Electric Castle van Ayreon
heb ook nog een paartje BB van meiborg liggen, ik word steeds nieuwschieriger.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Ik ben er al heel lang over aan het nadenken, Aad. Binnenkort ga ik bij HenkJan een meetmicrofoontje ophalen en dan een oud laptopje scoren voor het meten.
Het bestaande filtertje moet ik aanpassen. Het is nu als volgt: De spoel en condensator komen direct van het originele Stella Light ontwerp, de weerstand zit ertussen om de impedantie en het rendement van de BB 3.01 te compenseren.
De meting in Breda wees uit dat er een bult in de weergave zit tussen 2 en 5kHz. De piek is 3dB te hoog.
Op de plaats van punt A moet ik volgens mij een parallel schakeling van een spoel, weerstand en condensator toevoegen.
Ik moet eens even rekenen welke waardes ik nodig heb. Daarbij ga ik uit van een impedantie van 8 Ohm, correct?
Het bestaande filtertje moet ik aanpassen. Het is nu als volgt: De spoel en condensator komen direct van het originele Stella Light ontwerp, de weerstand zit ertussen om de impedantie en het rendement van de BB 3.01 te compenseren.
De meting in Breda wees uit dat er een bult in de weergave zit tussen 2 en 5kHz. De piek is 3dB te hoog.
Op de plaats van punt A moet ik volgens mij een parallel schakeling van een spoel, weerstand en condensator toevoegen.
Ik moet eens even rekenen welke waardes ik nodig heb. Daarbij ga ik uit van een impedantie van 8 Ohm, correct?
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Even heel kort door de bocht.
De FRS-8 wordt -in de Needle enz.- meestal niet gefilterd. De BB3.01 heeft in deze ontwerpen wel een filtertje nodig.
Je zou voor punt A in je tekening eens met een schuin oog naar het filtertje van de CT222 kunnen kijken.
De FRS-8 wordt -in de Needle enz.- meestal niet gefilterd. De BB3.01 heeft in deze ontwerpen wel een filtertje nodig.
Je zou voor punt A in je tekening eens met een schuin oog naar het filtertje van de CT222 kunnen kijken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Nee, speakertje goed gekregen door er gewoon de FRS8 in te zetten. Klinkt prima - big bang for the buck.
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Dus je gebruikt nu de FRS8 (niet de M variant) .... kun je aangeven hoe jij het hoog van de FRS8 ervaart, mis je in het tophoog iets of klinkt het goed?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Visaton Stella Light - Gereed?
Nee niet de M, die heeft wel een iets hoger rendement, maar in dit ontwerp hoort de "gewone" FRS8.
Het hoog vind ik prima zo.
Het hoog vind ik prima zo.
