Visaton Stella Light - Gereed?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Visaton Stella Light - Gereed?

Bericht door RobertD »

In de kerstvakantie heb ik samen met een vriend MDF gezaagd voor een setje Visaton Stella Light.
Het is de bedoeling dat de speakers in de huiskamer links en rechts van een dressoir komen te staan. De linker speaker staat dan tussen het dressoir en de achtergevel.
De bas-reflex poort zit volgens de tekening aan de achterzijde, maar ik ben bang dat dat wat de boemerig wordt. De baspoort ademt dan uit in een ruimte van pakweg 50 x 70 cm.

Kan ik de poort straffeloos aan de voorzijde plaatsen?
Bijlagen
stella_light_tz.gif
Laatst gewijzigd door RobertD op wo 10 apr 2013, 21:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light

Bericht door RobertD »

Wat betreft de baspoort, dat zou de Visaton BR 19-24 moeten zijn.
Deze moet afgezaagd worden op 170mm.

De BR19-24 is bij Europe-Audio echter niet leverbaar. Welk alternatief kan ik toepassen?
Kan ik eventeel een rechthoekige opening met gelijke oppervlakte en lengte van MDF maken?
Bijlagen
br19_24_tz(1).gif
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light

Bericht door RobertD »

Al gevonden op Ebay. Hopelijk kunnen ze wat sneller leveren.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Visaton Stella Light

Bericht door FR_Aad »

Ik heb er nog nooit wat besteld maar hier zeggen ze voorraad te hebben

http://www.erconline.nl/bass-reflex-poo ... -4724.html


Edit: zag dat je wat gevonden had

Nu we toch aan het editten zijn: Rudy verkoopt de kits. Zal die toch ook wel de pijpjes hebben??
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - positie basreflex poort?

Bericht door RobertD »

Iemand die iets kan zeggen of de poort?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Visaton Stella Light - positie basreflex poort?

Bericht door John P »

Aangezien de ws170 echt als woofer wordt gebruikt verwacht ik dat er weinig storende (middentoon) geluiden uit de baspoort komen, en deze dus met een gerust hart aan de voorzijde te plaatsen is. Ik denk wel dat het belangrijk is of de woofer naar buiten gericht is , of naar het midden. Er is een kans dat als de woofers naar buiten staan dat stemmen wat weinig body hebben, omdat de grondtonen niet uit het midden komen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light

Bericht door RobertD »

Inmiddels heb ik al wat plankjes tegen elkaar verlijmd en de openingen voor de basreflexpoort toch maar in de baffle gemaakt, in plaats van in de achterzijde. Verder houd ik gewoon de tekening van Visaton aan. Alleen maf dat die duitsers altijd met 19mm MDF rekenen, terwijl je hier alleen 18mm kunt kopen.

Ik ga de binnenkant van de kasten wel bekleden met ondertapijt. (Dat heb ik toch nog liggen).

Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van mijn houtbewerking.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
... Alleen maf dat die duitsers altijd met 19mm MDF rekenen, terwijl je hier alleen 18mm kunt kopen. ....
in D is het MDF 19mm dik, zij zullen het weer raar vinden dat wij 18mm hebben :lol:
John P schreef:
Aangezien de ws170 echt als woofer wordt gebruikt verwacht ik dat er weinig storende (middentoon) geluiden uit de baspoort komen
bij een wisselfreq van 200Hz is het geen enkel probleem om de poort voorop te hebben idd
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Zo, af en toe eens een paar lijmklemmen aangedraaid. Tussendoor ook nog bezig met een paar TQWT's.
Bijlagen
IMG-20130129-00296.jpg
De "Baffle" komt straks aan de zijkant.
De "Baffle" komt straks aan de zijkant.
Een deel van de kast, staat hier op zijn kop. Het kleine compartiment is voor de FRS8
Een deel van de kast, staat hier op zijn kop. Het kleine compartiment is voor de FRS8
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Ik zie dat mijn laatste post alweer even terug is.
Inmiddels ben ik al wat verder gevorderd.

De baffles van de Stella Light zijn beplakt met plastic-folie in Carbon look (van de Gamma).
De behuizingen heb ik tussen niesbuien en hoestbuien door (griepje) bekleed met mahonie fineer.
Om het te laten matchen met het teakhouten dressoir waar ze straks naast komen te staan, is het mahonie met donkere waterbeits gebeitst.
Ik zoek nu nog even een momentje om dat af te lakken, maar mijn griepje bezorgt me hoofdpijn en af en toe een suis-oor. Dus nu nog maar even niet.

Foto's:
Geschuurde kasten, klaar voor fineren.
Geschuurde kasten, klaar voor fineren.
Op de achtergrond zie je nog een stukje van de klonatine naast het dressoir waar de kleur mee moet matchen.
fineren
fineren
Een restant aanrechtblad op de eettafel is een prima ondergrond voor het fineren.
Wel een lastige klus, want het fineer is heel erg droog.
Bijlagen
Eentje al gebeitst
Eentje al gebeitst
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door Vinculum »

RobertD schreef:
plastic-folie in Carbon look (van de Gamma)
Tip: Dit er af halen en het carbon folie van 3M DiNOC gebruiken. Ik heb ook de carbon folie van Gamma/karwei/praxis/hornbach gehad en geloof me, het ziet (en voelt) er goedkoop uit tov het 3M spul. Geloof me, je gaat er geen spijt van krijgen en het tilt je mooie project weer een niveau hoger. Ik heb het ook gebruikt bij de Elysium's en de Elysium subs. Prachtig spul van topkwaliteit en het beste na echt carbon (al heb ik ook een aantal horen zeggen dat deze folie er beter uitziet en voelt dan echt carbon).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door FR_Aad »

Heb je al ze geprobeerd ?
Ben benieuwd hoe die woofers het doen. Vooral die linker.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Ik kan ze pas proberen wanneer ze helemaal af zijn. Voorlopig houd ik het wel bij deze folie, moet even het budget in de gaten houden. Het ziet er best aardig uit, maar inderdaad niet optimaal.
Misschien bij een volgend project 3M, Vinculum :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door Vinculum »

RobertD schreef:
Ik kan ze pas proberen wanneer ze helemaal af zijn. Voorlopig houd ik het wel bij deze folie, moet even het budget in de gaten houden. Het ziet er best aardig uit, maar inderdaad niet optimaal.
Misschien bij een volgend project 3M, Vinculum :wink:
Wat jij wil. Als je baffle verwijderbaar is kun je het altijd nog vervangen. Maar voor ongeveer 30 euro incl. verzenden heb je genoeg materiaal voor beide speakers. Link
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

30 euro staat niet in verhouding tot de totale kosten voor dit project. Dat komt wel doordat ik ooit een heel pak fineer heb gekregen. Maar ik neem je tip zeker ter harte hoor; wanneer deze opstelling me goed bevalt komt er ooit nog eens een high-end versie van een soortgelijke FAST. Ik ben al jaren weg van de MarkAudio drivers en het lijkt me leuk om in de toekomst een eigen FAST met een Alpair 6 of 7 te ontwerpen met een woofer aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door Vinculum »

Duidelijk. DiNOC is superspul maar het ook wel 1 van de duurdere. Geld zeker waard maar geld desalniettemin.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Klaar voor Breda? ;)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Ja, klaar voor Breda.

Ik zit thuis met griep, dus af en toe even een kwastje erlangs en dan weer plat.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door Vinculum »

Ok mooi!
Ik heb zelf niet genoeg folie meer liggen anders had je wel wat van mij gekregen. Wel kan ik een sample meenemen zodat je het verschil kan zien als je dat wil.
Beterschap in ieder geval!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Zo, de eerste baffle zit onder de lijmklemmen.
baffle in lijm.jpg
Morgen de ander, mijn kop staat nu even op knallen.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door Paul groot »

Gaat mooi worden Robert..........
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
30 euro staat niet in verhouding tot de totale kosten voor dit project. Dat komt wel doordat ik ooit een heel pak fineer heb gekregen.
En ik maar denken dat dit project geheel gefinancierd werd door INBEV.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

INBEV? Bedoel je ABB?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Ik kom er net achter dat ik de Visaton FRS 8 M in drievoud heb liggen, en maar één exemplaar FRS 8.
Nadere beschouwing wijst uit dat het rendement van de twee nogal verschilt, 82dB vs 88dB.
Wanneer ik dus domweg de M versie inbouw zal het midhoog overheersen, ben ik bang.
De spoel die gekozen is in het filter heeft een inwendige R van 1 Ohm, om de woofer wat te dempen.
Stella_Light_w.gif
Eigenlijk vraag ik me af of ik nu beter een extra FRS 8 kan aanschaffen (goedkoopste oplossing)
Aan de andere kant kan ik natuurlijk ook kiezen voor een paar spoelen met een lagere Ri, zodat het totale rendement wat hoger wordt (beter voor de buizenversterker.) Bovendien heb ik ook nog een setje Omnes Audio BB 3.01 liggen, met een rendement van 87dB, qua looks is dat wel veel mooier.

Makkelijkste optie is natuurlijk een paar weerstanden om de FRS8M wat te dempen.... wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door RobertD »

Ik zie zojuist dat de impedantie van de BB 3.01 maar 5 Ohm is. Een weerstand van 3 Ohm in serie lost gelijk mijn rendement probleem op.... of denk ik te simpel?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Visaton Stella Light - de bouw vordert langzaam...

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
INBEV? Bedoel je ABB?
Nee, INBEV als in de moedermaatschappij van Stella Artois. O:)

groet,
Aat
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”