Magico-like aluminum speakers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Magico-like aluminum speakers
Dat midcompartiment moet je gewoon netjes dempen. Dat is véééél belangrijker dan allerlei foefelarijen om de geluidsgolfjes proberen te besturen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Magico-like aluminum speakers
inderdaad, het mdf wil steeds heel graag gaan scheuren ten gevolge van verschillen in de vochtigheid.Henkjan schreef:mss kan Asterduc wat meer ervaringen vertellen over de diverse Concave's, die immers op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd.
Voor dat doel heb ik destijds een lading mdf platen gekocht die rechtstreeks van de fabriek in luxemburg vandaan kwamen en de hoogst mogelijke dichtheid hadden. Het verhaal ging als volgt. Op het einde van de werkweek zit er nog een restant in de silo. Van dat restant wordt dan met de hoogst mogelijke persing mdf platen gefabriceerd. De densiteit is niet voorspelbaar en daarbij homogeen over heel de dikte van de plaat, dit in tegenstelling tot de standaard plaat die langs de boven- en onderkant steeds dichter is.
Het resultaat is een mdf plaat die beter te frezen is en minder vocht op neemt. Nadeel is een onbekende densiteit, een zwaarder gewicht en minder glad afgewerkte boven- en onderkant.
Dit is echter nog geen garantie dat de schijven niet gaan barsten. Zo had ik een setje Concaeve Satelite gebouwd met deze plaat die dan na een half jaar toch is gaan scheuren.
Sinds die tijd heb ik verschillende kasten gebouwd volgens dit principe en met gebruik van deze mdf plaat (het was nogal een grote partij
In de Concave was een frontplaat geplaatst van Trespa. Ik meen mij te herinneren dat deze aan het mdf is verlijmd met PU of MS lijm. Dit heeft geen problemen gegeven.
Ed
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Magico-like aluminum speakers
daar hebben we destijds een paar jaar discussie over gevoerd en veel meet en hoortesten rond gedaan.markbakk schreef:Dat midcompartiment moet je gewoon netjes dempen. Dat is véééél belangrijker dan allerlei foefelarijen om de geluidsgolfjes proberen te besturen.
De meningen waren verdeeld en we zijn er eigenlijk nooit echt uitgekomen dacht ik.
Persoonlijk ben ik voorstander om de kastvorm te optimaliseren en daarna spaarzaam te dempen.
Re: Magico-like aluminum speakers
Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.
Re: Magico-like aluminum speakers
Inmiddels al enkele stappen verder.
Na vele lijmuren zijn alle ribben, bracings, .... verlijmd.
Vervolgens de kasten van buiten en binnen volledig tweemaal met epoxy behandeld, de binnenkant met glasweefsel nog verder versterkt.
Aan de buitenkant na plamuren inmiddels een extra laag epoxy met zwart pigment aangebracht om te voorkomen dat er eventueel een lichtere kleur straks door het carbonweefsel 'sijpelt'.
Na vele lijmuren zijn alle ribben, bracings, .... verlijmd.
Vervolgens de kasten van buiten en binnen volledig tweemaal met epoxy behandeld, de binnenkant met glasweefsel nog verder versterkt.
Aan de buitenkant na plamuren inmiddels een extra laag epoxy met zwart pigment aangebracht om te voorkomen dat er eventueel een lichtere kleur straks door het carbonweefsel 'sijpelt'.
Re: Magico-like aluminum speakers
Dat lijkt wel goed te gaan komen. Als het MDF al scheurt zul je er waarschijnlijk helemaal niets van gaan merken.
Re: Magico-like aluminum speakers
Dan lijkt het erop dat je vergeten bent hoe goed asterduc, geinspireerd door mijn projecten, de resonanties al onder controle had zonder demping waardoor veel minder demping nodig was dan normaal. Het kwam de klank beslist ten goede.markbakk schreef:Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.
Re: Magico-like aluminum speakers
Zou dit ook niet samenhangen met de Qtc van speaker + kast? Een goed gedempt massa veer systeem heeft wellicht minder extra demping nodig?
Re: Magico-like aluminum speakers
De energie van het naar achteren gestraalde geluid zou toch op een of andere manier door het systeem geabsorbeerd moeten worden, anders komt het via het membraan er toch weer uit of beïnvloed het op zijn minst de beweging van dit membraan.
De absorptie kun je realiseren met de vorm van de kast, voldoende dempingsmateriaal of een sterke demping van het membraan zelf. Of je laat de energie gewoon gaan en zorgt er voor dat de tijd tussen de eerste reflectie lang genoeg duurt zodat het oorspronkelijke signaal niet versmeert. Je hersenen doen dan wel de rest.
De absorptie kun je realiseren met de vorm van de kast, voldoende dempingsmateriaal of een sterke demping van het membraan zelf. Of je laat de energie gewoon gaan en zorgt er voor dat de tijd tussen de eerste reflectie lang genoeg duurt zodat het oorspronkelijke signaal niet versmeert. Je hersenen doen dan wel de rest.
Re: Magico-like aluminum speakers
Een status update:
Inmiddels het carbonweefsel aangebracht en nog meerdere epoxy-lagen.
Ik ben nog niet geheel tevreden over het resultaat (de epoxy droogt niet glad op en met schuren is het enorm uitkijken dat je niet ergens bij een wat dunnere epoxylaag door het carbon schuurt ...) maar het lijkt er al behoorlijk op Zal nog verder polijsten en bezien hoe ik tot een mooie geheel egale oppervlakte kom. Ben wel van plan de luidsprekers nu te assembleren.
De binnenzijde is met loodbitumen verder verstevigd: en zal nu van dempingsmateriaal worden voorzien.
Het midcompartiment wordt gevuld met Dr Baileys longhair ('k had Twaron willen gebruiken maar dat is momenteel niet beschikbaar)
Ik zal in eerste instantie gebruik maken van een Deqx HDP3 in combinatie met 3 gelijke stereo eindversterkers.
Suggesties voor wat betreft de aansluiting van de 2 woofers per kant?: Sluit ik deze best in serie of parallel aan?
Inmiddels het carbonweefsel aangebracht en nog meerdere epoxy-lagen.
Ik ben nog niet geheel tevreden over het resultaat (de epoxy droogt niet glad op en met schuren is het enorm uitkijken dat je niet ergens bij een wat dunnere epoxylaag door het carbon schuurt ...) maar het lijkt er al behoorlijk op Zal nog verder polijsten en bezien hoe ik tot een mooie geheel egale oppervlakte kom. Ben wel van plan de luidsprekers nu te assembleren.
De binnenzijde is met loodbitumen verder verstevigd: en zal nu van dempingsmateriaal worden voorzien.
Het midcompartiment wordt gevuld met Dr Baileys longhair ('k had Twaron willen gebruiken maar dat is momenteel niet beschikbaar)
Ik zal in eerste instantie gebruik maken van een Deqx HDP3 in combinatie met 3 gelijke stereo eindversterkers.
Suggesties voor wat betreft de aansluiting van de 2 woofers per kant?: Sluit ik deze best in serie of parallel aan?
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Magico-like aluminum speakers
Wordt erg fraai
De woofers zijn 8 Ohm (RE waarde van 5,4) Als de versterkers stabiel en voldoende vermogen kunnen leveren, zou ik de woofers parallel schakelen.
Roland
De woofers zijn 8 Ohm (RE waarde van 5,4) Als de versterkers stabiel en voldoende vermogen kunnen leveren, zou ik de woofers parallel schakelen.
Roland
Re: Magico-like aluminum speakers
Epoxy is toch niet UV-stabiel? Misschien afwerken met een geschikte blanke lak en deze na uitharden polijsten.
Maar het lijkt een mooi ding te gaan worden.
Maar het lijkt een mooi ding te gaan worden.
Re: Magico-like aluminum speakers
Mooi hoor !
Was bij het ophalen van de Jungson al jaloers en dat ben ik nu nog meer ! Heel mooi werk..
Was bij het ophalen van de Jungson al jaloers en dat ben ik nu nog meer ! Heel mooi werk..
Re: Magico-like aluminum speakers
@Richard.
Klopt, epoxy is inderdaad gevoelig voor UV licht (kan vergelen). Ik heb de epoxy daarom afgewerkt met een goede laag blanke lak.
Klopt, epoxy is inderdaad gevoelig voor UV licht (kan vergelen). Ik heb de epoxy daarom afgewerkt met een goede laag blanke lak.
Re: Magico-like aluminum speakers
@RN: versterkers zijn alle 200w @ 8ohm, 400w @ 4ohm, dus dat zou moeten werken.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Magico-like aluminum speakers
daar benne we niet voor niets een dik jaar intensief mee bezig geweest! maar uiteindelijk waren er toch zowel voor- als tegenstanders. Die discussie zal er dan altijd wel blijven.jeroen_d schreef:Dan lijkt het erop dat je vergeten bent hoe goed asterduc, geinspireerd door mijn projecten, de resonanties al onder controle had zonder demping waardoor veel minder demping nodig was dan normaal. Het kwam de klank beslist ten goede.markbakk schreef:Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.
ik weet niet waar je woont, maar eventueel heb ik hier nog wat Twaron voor je liggenbzz schreef:Het midcompartiment wordt gevuld met Dr Baileys longhair ('k had Twaron willen gebruiken maar dat is momenteel niet beschikbaar
Re: Magico-like aluminum speakers
Ik wilde een linkje naar rumoh.eu doen, maar het Twaron staat daar niet meer in de lijst met dempingsmaterialen...
Ik meen dat TS in Vlaanderen woont. (tis wel enen kaaskop
)
Ik meen dat TS in Vlaanderen woont. (tis wel enen kaaskop
Re: Magico-like aluminum speakers
Eltim fabrikant? Dat is Teijin. Eltim verhandelt het 'restmateriaal' bij de productie waar ze verder niets mee kunnen doen; het blijkt goede akoestisch dempende eigenschappen te hebben.Henkjan schreef:vreemd. bij de fabrikant staat t nog wel gewoon op de site
En wat de leverbaarheid betreft: http://www.twaron-angelhair.com/
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Magico-like aluminum speakers
kijk, da's dan naast de deur! TS als je Twaron wil, kom maar ophalen (2970 Schilde).ray5150 schreef:Ik meen dat TS in Vlaanderen woont.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Magico-like aluminum speakers
Wat een bericht op Eltim zeg...
Blijkbaar vinden topfabrikanten het Twaron ook niet (langer) interessant of hebben hun eigen kanalen gevonden, zoals Isophon.
Ik zag dat Mundorf het ook verkoopt: http://www.hificollective.co.uk/loudspe ... angel.html
Dus, gaat Twaron uit de handel als dempmateriaal (ook bij Mundorf), of houdt ELTIM op met de distributie en moeten we een deurtje verder kijken?
Blijkbaar vinden topfabrikanten het Twaron ook niet (langer) interessant of hebben hun eigen kanalen gevonden, zoals Isophon.
Ik zag dat Mundorf het ook verkoopt: http://www.hificollective.co.uk/loudspe ... angel.html
Dus, gaat Twaron uit de handel als dempmateriaal (ook bij Mundorf), of houdt ELTIM op met de distributie en moeten we een deurtje verder kijken?
Re: Magico-like aluminum speakers
Je kan het spul vast wel zelf bij Teijin bestellen, waarschijnlijk zal je dan wel per 100 kilo moeten doen.
In principe zijn Twaron en Kevlar namen voor hetzelfde materiaal aramidevezel. Nomex heeft ook dezelfde samenstelling, al is de molecuulopbouw hiervan iets anders.
In principe zijn Twaron en Kevlar namen voor hetzelfde materiaal aramidevezel. Nomex heeft ook dezelfde samenstelling, al is de molecuulopbouw hiervan iets anders.
