artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

De Omniwave wordt slechts gefilterd met alleen 18db op de tweet:

Crossover - LPF: 18dB/oct @3kHz, mechano-acoustical - HPF: 18dB/oct @3kHz, electrical
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door CoenvanDongen »

Aha ds23man gaat met deze speakertjes even laten zien dat hij iets veel mooiers kan maken dan de omniwave!
Zonder hem gehoord te hebben zelfs. Dat is echt heel erg knap!
Belangrijker nog! Het kan ook veel goedkoper :D en dat ga jij laten zien! Het is natuurlijk belachelijk dat iemand zijn geld probeert te verdienen met het verkopen van zijn speakers en vooral met wollige woorden. Jij gaat meetgegevens posten! Een keistrakke horizontale lijn, want daar worden we allemaal geil van.

Ik denk dat je hier een prima punt gaat maken!
Ik volg je project!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Denk dat ik op 150 per speakertje uitkom, dus 600 euri voor de complete set. :lol: Als het bevalt dan bouw ik er nog 4 speakertjes bij en kan dan de vierkant opstelling doen.

Voor dit soort bedragen kun je nog wel eens een experimentje doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Heb je zoveel Ncores op de plank dan: 2 per box!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Ik ga ze eerst eens even actief aansturen om het effect te beoordelen, als dat bevalt worden ze passief. Overigens heeft Reckhorn ook slechts een passief filter in het hoog van 12 db.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door asterduc »

hannesie schreef:
In ieder geval geen gebakken lucht :lucht:
Ik begreep dat het kan zijn dat er een opstelling is op de X-FI show, en dan in samenwerking met Lyngdorf, en dat met de Roomperfect mogelijkheid die Asterduc ook gebruikt, en nu ook gebruikt werd, en met een 2x200 w Lyndorf Amp.
het zou zo wel eens kunnen dat net de room-perfect verantwoordelijk is voor je positieve luisterervaring!

Zelf gebruik ik die Room perfect niet maar wel de DSP functie in de Lyngdorf.
Dat doe ik bewust omdat ik destijds een betere laagweergave kreeg met de manuele afstelling tov de room perfect. Eerlijkheidshalve vermeld ik erbij dat bij room-perfect de ruimtelijkheid en ook de weergave van het middengebied superieur is aan de manuele DSP afstelling. Dat komt omdat room-perfect niet alleen de frekwentiecurve aanpakt maar ook het fasegedrag over het gehele gebied.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Bedankt Ed,
Dat zou zo maar eens kunnen, en we gaan het waarschijnlijk horen op de 29e september in Amersfoort. :D :D

Ik heb net contact gehad met Leo, en zo goed als zeker zullen er mensen dan het effect van het geheel kunnen horen.

Het is in ieder geval een uitdaging lijkt mij. :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

De 24e al in Beetsterzwaag! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

:sure: Maar dat zijn niet de originele Omniwave met een Lyngdorf. :sure:

Dat is een imitatie spul. :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
:sure: Maar dat zijn niet de originele Omniwave met een Lyngdorf. :sure:

Dat is een imitatie spul. :rofl:
Groningen het Nieuwe China? :rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
:sure: Maar dat zijn niet de originele Omniwave met een Lyngdorf. :sure:

Dat is een imitatie spul. :rofl:
Misschien is het van mij wel beter! :mrgreen:

Maar goed, de tijd zal het leren. JP heeft het originele systeem al eens beluisterd.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door just-sounds »

Het effect namaken gaat nog niet zo makkelijk. Ik heb 4 van die dingen en gebruik ze regelmatig voor PA dat gaat erg goed! Ook als afluistering zijn ze erg fijn al vervormen ze wel wat. Maar het stereobeeld van die dingen is super en je maakt het niet zomaar na.
Leo krijgt zijn drivers trouwens wel OEM, en dat zegt toch wel iets. Het probleem is dat ze moeilijk te verkopen zijn aan mensen die op zoek zijn naar een stereo luidsprekerset. Als versterking op het podium kom je ze namelijk wel steeds meer tegen. http://www.helios.nl/search?q=omniwave

Als je ze combineert met conventionele PA hebben ze ook een enorm ontkleurende werking en klinkt alles een stuk natuurlijker. Ik ben benieuwd wat jullie bouwen! Want de ontwikkeling van deze manier van luisteren staat nog in de kinderschoenen, dat heeft alles met commerciële potentie te maken en dat is jammer.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door arjank »

just-sounds schreef:
Het effect namaken gaat nog niet zo makkelijk. Ik heb 4 van die dingen en gebruik ze regelmatig voor PA dat gaat erg goed! Ook als afluistering zijn ze erg fijn al vervormen ze wel wat. Maar het stereobeeld van die dingen is super en je maakt het niet zomaar na.
Leo krijgt zijn drivers trouwens wel OEM, en dat zegt toch wel iets. Het probleem is dat ze moeilijk te verkopen zijn aan mensen die op zoek zijn naar een stereo luidsprekerset. Als versterking op het podium kom je ze namelijk wel steeds meer tegen. http://www.helios.nl/search?q=omniwave
Wat voor vervormimg bedoel je?
OEM? bij de meeste fabrikanten is het niet zo moeilijk om een OEM versie te laten maken van een driver als je er maar voldoende afneemt :D
just-sounds schreef:
Als je ze combineert met conventionele PA hebben ze ook een enorm ontkleurende werking en klinkt alles een stuk natuurlijker. Ik ben benieuwd wat jullie bouwen! Want de ontwikkeling van deze manier van luisteren staat nog in de kinderschoenen, dat heeft alles met commerciële potentie te maken en dat is jammer.
Er zijn genoeg PA speakers die erg weinig kleuren.
Zelf heb ik laatst een filter ontworpen voor de mid/hoog sectie van een line-array luidspreaker met BMS units. Het frequentie verloop is binnen studio specificaties (en zo klinkt het ook), de vervorming heel erg laag en het afstraal gedrag in het horizontale vlak mooi uniform.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

just-sounds schreef:
Want de ontwikkeling van deze manier van luisteren staat nog in de kinderschoenen, dat heeft alles met commerciële potentie te maken en dat is jammer.
Amar Bose is het ook niet gelukt.............
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

arjank schreef:
Het frequentie verloop is binnen studio specificaties (en zo klinkt het ook), de vervorming heel erg laag en het afstraal gedrag in het horizontale vlak mooi uniform.
Hoe vlak is studio specificaties?
Is dat binnen 1 dB van 20 tot 200000 Hz of liggen die wat ruimer?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door arjank »

Kappa7 schreef:
arjank schreef:
Het frequentie verloop is binnen studio specificaties (en zo klinkt het ook), de vervorming heel erg laag en het afstraal gedrag in het horizontale vlak mooi uniform.
Hoe vlak is studio specificaties?
Is dat binnen 1 dB van 20 tot 200000 Hz of liggen die wat ruimer?
+/- 2dB, en dan heb ik het met name over het gebied waarin kleuring makkelijk te horen is (400hz - 10khz).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

Ohw dat is wel een erg beperkt gebied.
De hoorbare audio band gaat toch wel een stukje verder dan dat.
Valt me eigenlijk een beetje tegen.
Die 2 dB lijkt me overigens wel een goede keuze
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
just-sounds schreef:
Want de ontwikkeling van deze manier van luisteren staat nog in de kinderschoenen, dat heeft alles met commerciële potentie te maken en dat is jammer.
Amar Bose is het ook niet gelukt.............
??? Die is dat juist erg goed gelukt. Zijn aanvankelijk geknutsel bij MIT heeft hem beslist geen windeieren gelegd! Ok, de man had er wel talent voor :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
just-sounds schreef:
Want de ontwikkeling van deze manier van luisteren staat nog in de kinderschoenen, dat heeft alles met commerciële potentie te maken en dat is jammer.
Amar Bose is het ook niet gelukt.............
??? Die is dat juist erg goed gelukt. Zijn aanvankelijk geknutsel bij MIT heeft hem beslist geen windeieren gelegd! Ok, de man had er wel talent voor :mrgreen:
Direct reflecting is toch een stille dood gestorven? :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door arjank »

Kappa7 schreef:
Ohw dat is wel een erg beperkt gebied.
De hoorbare audio band gaat toch wel een stukje verder dan dat.
Valt me eigenlijk een beetje tegen.
Die 2 dB lijkt me overigens wel een goede keuze
Snap even niet wat je bedoelt.

Ik begrijp ook wel dat de audioband veel verder gaat dan wat ik heb opgegeven, maar als je goed leest heb ik het over het gebied waarin je gehoor het gevoeligste is voor afwijkingen.
Het totale bereik van de line-array is 40hz - 20khz, deze wordt met twee eindtrappen aangestuurd waarbij de scheiding tussen laag en mid/hoog met een dsp gebeurd (600hz 24db/oct).
Voor grotere evenementen worden extra subs (4x18" van L-acoustics) gebruikt en lopen de line-array's tot ca. 80hz.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Kappa7 »

Ik snap wel dat je gehoor daar het gevoeligst is maar deze waardes vallen mij gewoon tegen.
Ik had toch echt verwacht dat de studio specificaties wel wat hoger zouden liggen dan van wat jij opgeeft.
Een plaat afmixen op monitoren die boven de 10K alle kanten op mogen gaan vind ik nu niet echt hoopgevend voor de kwaliteit van de muziek industrie
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door arjank »

Kappa7 schreef:
Ik snap wel dat je gehoor daar het gevoeligst is maar deze waardes vallen mij gewoon tegen.
Ik had toch echt verwacht dat de studio specificaties wel wat hoger zouden liggen dan van wat jij opgeeft.
Een plaat afmixen op monitoren die boven de 10K alle kanten op mogen gaan vind ik nu niet echt hoopgevend voor de kwaliteit van de muziek industrie
Als je het hebt over een forse resonantie piek op bijv. 14khz dan heb je gelijk, als het verloop gewoon iets grilliger is tussen de 10 en 20khz dan is er weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door just-sounds »

Over de kleuring, het ding is niet helemaal recht en vervormingsvrij. Maar door de kastvorm zijn er specifieke soorten kleuring, met name diffractie en bundeling die op een heel andere manier tot zijn recht komen en vandaar ook het fantastische stereoplaatje dat ze geven. Je kunt spraak met maar een paar busjes versterken. 4 stuks op 300 m/v gaat makkelijk. En nu komt de truc als je +-75% vermogen met deze dingen naast een conventioneel systeem zet krijg je een veel natuurlijkere weergave. Ook de plaatsing schiet VEEL minder snel naar de speaker en lijkt uit de mond of het instrument te komen. Voor het laag wel een sub erbij. An sich is het systeem al heel speciaal maar in combinatie is het waanzinnig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Zo lust ik er ook nog wel een. Als ik 20 plafondspeakers in een systeemplafond prop, kan je ook niet meer bepalen waar het geluid vandaan komt....... Dat het versmering van de geluidsbron met de akoestiek van de ruimte.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door CoenvanDongen »

Maakt niet uit hoeveel positieve reacties er zijn. Ds23man komt het toch wel weer afzeiken. Het zal mij niks verbazen dat als zijn eigen knutsel-projectje mislukt, hij dat als bewijs gaat gebruiken dat Leo zijn systeem niet werkt. Ben ik de enige die dit mateloos irritant vind?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”