Subwoofer bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
timj0499
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:37

Subwoofer bouwen

Bericht door timj0499 »

Hallo allemaal,
Ik heb een tijdje geleden op zolder 2 oude Philips speakers teruggevonden. Ik heb ze aangesloten op een Denon HEOS AMP, werkt perfect. ik vind alleen dat er erg weinig lage tonen in de speakers zitten, dus wil daarom graag zelf een subwoofer bouwen die dus aangesloten kan worden op de HEOS AMP. Ik wil er graag zelf een bouwen omdat ik het erg leuk vind om te doen, heb namelijk ook zelf een aantal kistradio's gemaakt en wil nu graag een keer wat anders proberen! :D Nu is alleen de vraag: hoe doe ik dit het beste. Ik ben ondanks dat ik een aantal kisten heb gemaakt niet echt thuis in hoe de bedrading en bekabeling van een subwoofer allemaal in elkaar steekt. Dus: tips zijn meer dan welkom!
Groeten! :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

Hallo Tim, welkom hier!

Ik zie dat de HEOS-AMP al een aansluiting heeft voor een subwoofer, dus dat maakt het al wat makkelijker.

Wat je verder nog nodig hebt zijn dus een subwoofer en een versterker voor een subwoofer. Het handigste is dat je dan een "plate-amp" neemt, een versterker die je in de kast van de subwoofer kan inbouwen.

Voor we verder kunnen wat vragen:
  • hoe groot is je budget?
  • het doel is muziek neem ik aan?
  • hoe groot mag de kist worden?
  • hoe laag wil je dat het gaat?
btw: wat voor Philips luidsprekers zijn het?



Afbeelding
timj0499
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:37

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door timj0499 »

Hallo! Danku danku!
Precies, daarom leek het me mooi om het een keer uit te proberen! Het klinkt in ieder geval niet heel moeilijk. Weet je toevallig ook een site waar ik dat soort dingen van redelijk goede kwaliteit kan bestellen? Heb namelijk al een hoop rondgesnuffeld op sites waar ik dingen voor m'n kistjes bestelde, maar niet echt iets goeds gevonden.

- Een budget heb ik nog niet echt, omdat ik geen idee heb wat er allemaal voor nodig is.
- Het doel is inderdaad muziek :D
- Het liefst niet al te groot, maar mag een normaal formaat voor een redelijke subwoofer hebben.
- Zo laag mogelijk, maar niet overdreven. Zo dat het mooi blijft klinken bij de rest van het geluid.

en de luidsprekers zijn Philips FB 261. Geen monsters, maar wel heel erg helder geluid!
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

site & advies: http://www.rumoh.nl (ook forumsponsor :D )
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door barrymossel »

De sub-out op de Denon HEOS filtert niet, dus de subwoofer moet actief of passief gefilterd worden (je moet de hoge tonen dus wegfilteren). Bij gebruik van die uitgang zul je ook een actieve subwoofer moeten bouwen, dus met eigen versterker (bijv. de plate-amp waar Henkjan het over heeft).

Sowieso zul je toch vooraf wat keuzes moeten maken, aangezien er echt heel veel mogelijk is. Daarbij zijn vooral budget en grootte van de subwoofer van belang. Als je hier bijvoorbeeld kijkt zie je al dat er subwoofers van 40 en 400 euro bestaan (en dat kan nog een stuk ruimer): http://www.rumoh.eu/subwoofer/subwoofer-8-inch
timj0499
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:37

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door timj0499 »

Bedankt voor de link naar de site! Staan inderdaad een hoop spullen op! :D
Hoe moet ik in dat geval te werk gaan? Worden de hoge tonen er uit gefilterd door een plate-amp, of is daar nog een los filter voor? En zo ja, hoe werkt dat met aansluiten enzo? Kan ik evt ergens aansluitschema's vinden?
Na even rondgesnuffeld te hebben zie ik dat er inderdaad een hoop mogelijk is. Ben er nog niet helemaal uit, want ik weet ook nog niet precies wat er allemaal bij komt kijken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door ray5150 »

Bij deze gaat het ouderwets met een draaiknop :
http://www.rumoh.eu/amplifier-dsp/monao ... &limit=100
En bij deze gaat het via een PC of Laptop :
http://www.rumoh.eu/amplifier-dsp/hypex ... &limit=100

(ik heb voor het gemak maar even voor de goedkoopste modellen gekozen.)
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door barrymossel »

Je kan ook bij Conrad kijken: https://www.conrad.nl/nl/sub-50c-inbouw ... 01043.html
Of op eBay: http://goo.gl/M9B2N0

Er is dus heel veel mogelijk in heel veel prijscategorieën...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

een plate amp heeft idd een filter om het hoog weg te filteren uit het signaal voor de sub.

aansluiten: met een cinch (tulp) kabel van de HEOS naar de ingang van de sub-versterker, 230V voor de subversterker en klaar. de plate-amp bouw je in de kast van de sub (wel een eigen compartimentje geven, dus niet in de zelfde ruimte als de woofer doen).

voor wat betreft aan laten sluiten op elkaar zou ik gokken dat het dicht maken van de BR poort van de Philipsen (echt dicht maken, plankje er over, rubber stop er in; geen sok of ander doorlatend materiaal). moet je nog wel bepalen op welke frequentie je dan de sub moet laten inkomen, maar dat is vrij makkelijk te meten. waar woon je ergens? mss is er een forumlid in de buurt die wat kan meten. of je koopt een meetmicrofoon (Rumoh heeft ook daar keuze uit een complete meetset of een USB microfoon).

als je budget het toelaat zou ik zeker voor een plate amp met DSP gaan, daar kan je veel meer mee dan de eenvoudige, zeker als je kan meten, bv het corrigeren van de kamer akoestiek. Hypex of MiniDSP hebben die; kwa mogelijkheden ontlopen die elkaar niet veel. hier wat uitleg van miniDSP, wat in hoofdlijnen geldt voor alle sub amps met DSP.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

[edit]ik reageerde op een bericht met vraag om uitleg over filtering, maar dat bericht is er ineens niet meer
ideaal zou zijn als bij een HT versterker waarbij je de speakers op small zet en de versterker netjes het signaal verdeelt tussen de luidsprekers en de sub. Dat kan die HEOS niet, dus zal de subversterker moeten zorgen dat de sub alleen daar wat doet waar de luidsprekers t laten afweten. de eenvoudige/traditionele subversterkers hebben daarvoor een draaiknop die de frequentie instelt waaronder de sub wat doet, soms aangevuld met een draaiknop voor de fase. De DSP versterkers kunnen dat beter (o.a. ook de filter helling instellen), maar ook nog verdere correcties doen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
site & advies: http://www.rumoh.nl (ook forumsponsor :D )
Ik heb gemerkt dat als ik iets opzoek dat de prijzen 15-20% hoger liggen als bij anderen. :evil:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door bas focal m180 »

bas focal m180 schreef:
Henkjan schreef:
site & advies: http://www.rumoh.nl (ook forumsponsor :D )
Ik heb gemerkt dat als ik iets opzoek dat de prijzen 15-20% hoger liggen als bij anderen. :evil:
Ik wou toch een kleine aanvulling geven omdat er ook een reactie kwam via pb.

Ik schreef naar die persoon.
Ik had naar diverse wavecore units gekeken http://www.rumoh.eu/wavecor-sw270wa01 €154 en bij andere €135,-.
Wavecor SW215WA01 €96, Rumoh €113,- Wavecor SW223BD02 €249,- Rumoh €268.
Dat zijn toch redelijke grote verschillen om te zeggen ik koop bij een ander.

Waarom ik het toch openbaar aangeef is omdat er altijd klakkeloos word gerefereerd naar rumoh en zeker met de mededeling forum sponser mag een beetje tegengas ook wel als blijkt dat sommige merken vors duurder zijn dan bij andere webshops.

Ergens is er de hoop dat in het openbaar erop gereageerd word en er iemand daardoor getriggerd word om dat bij Rumoh aan te geven dat zijn prijzen voor dat merk eigenlijk te verschillend zijn met andere webshops en men de prijzen aanpast.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Kappa7 »

Is het niet een beetje de verantwoording van de gene die zoekt om te kijken of er niet een betere prijs is te vinden?
Ik vind de verwijzing naar een forum sponsor niet meer als terecht.
Waarom zou dat altijd de goedkoopste moeten zijn?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door bas focal m180 »

Kappa7 schreef:
Is het niet een beetje de verantwoording van de gene die zoekt om te kijken of er niet een betere prijs is te vinden?
Zeker.
Ik vind de verwijzing naar een forum sponsor niet meer als terecht.
Ik heb er ook geen probleem mee.
Waarom zou dat altijd de goedkoopste moeten zijn?
Weet ik geen antwoord op, zou wel fijn zijn als dat een gegeven feit zou zijn dat ie de ''goedkoopste'' zou zijn dan hoeven we niet meer verder te zoeken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door ray5150 »

Of je nu wat meer of minder betaalt, je koopt het toch maar om in de kast te leggen... :lol:
timj0499
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:37

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door timj0499 »

Hoi! heeft even geduurd maar ik heb 2 Dayton Audio DCS-205-4's besteld. daar had ik bij bedacht de Monacor SAM 300d plate amp. heb zelf even zitten rekenen en loeren of het kan maar ben er niet 100% zeker van. wat denken jullie? bedankt alvast!!
timj0499
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:37

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door timj0499 »

en als het mogelijk is hoe schakel ik de woofers dan? serie of parallel? had eigenlijk in gedachten parallel maar volgens mij wordt de weerstand dan te laag...?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer bouwen

Bericht door Henkjan »

die zijn 4ohm, dan gaat parallel zetten met de meeste versterkers niet goed idd.

als je 1 amp hebt, dan serie; je kan ook overwegen een stereo amp te nemen, dan 1 per kanaal, dan hou je de mogelijkheid om je sub stereo aan te sturen open
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”