ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me even voorstellen.
ik ben joris van den hurk, ik ben 17 jaar en ik studeer mechatronica aan het mbo in eindhoven.
mijn hobby waar ik het meeste van mijn tijd mee doorbreng is modelviegen en modelbouwen, ik ben er dus niet vies van om zelf dingen te maken
als schoolproject moeten we zelf een audioversterker maken, dat vind ik een erg leuk project en daarom zou ik er graag een heel mooi ding van maken.
voor dit project hebben we het ontwerp van de voeding en de mono versterker gekregen, we hebben dit ontwerp in een cad programma (eagle) moeten zetten zodat we daar zelf printplaten van kunnen maken. kwa ontwerp staat het meeste dus vast, ik heb zelf nog niet de kennis om het bestaande ontwerp te verbeteren dus daarom wil ik er extra elektronica inmaken om er toch een interresant en werkzaam product van te maken (zoals een extra mono blok voor stereo geluid, een volume regeling en een keuze schakelaar om verschillende kanalen te kiezen, dit word dan aangestuurd via een arduino).
als behuizing heb ik het idee om een retro look te geven aan de versterker, in tegenstelling tot de aluminium monsters ideen van andere studenten wil ik graag met hout gaan werken (mdf voor de stevigheid met een mooi fineer voor de looks) in combinatie met een metalen voor en achterplaat.
dit is mijn huidige schets van de versterker:
de voor en achterpaneel zijn dus metalen platen (evenals de onderplaat) daartussen ga ik van mdf een stevig u-vormig stuk maken met hoeken met een radius van ca 20mm, daarover moet dan een heel dun laagje (echt ) hout komen als afwerking, mijn voorkeur gaat uit naar een wat donkerder en groffer hout om het een niet al te modern uiterlijk te geven
nu heb ik voor voorlopig twee vraagjes:
zou het lukken om met het fineer om de hoek te komen met een radius van 20 mm?
ik heb nog nooit gewerkt met fineer dus ik kan dat niet zo goed beoordelen, is er een standaard dikte voor fineer of is dat verschillend per verkoper? en weet er iemand een goede verkoper van fineer (met voorkeur een verkoper die ook stukken op maat wil verkopen, ik heb zeker niet meer nodig dan 0,5m2 ofzo?
en kwa voorplaat wil ik graag ongeveer hetzelfde plaatmateriaal gebruiken als dat er nu op mijn versterker zit (een marantz pm7001) deze heeft namelijk een (aluminium??) plaat die heel grof geborsteld is, ik heb een hele tijd gezocht naar zo een soortgelijke plaat maar ik heb niks kunnen vinden, is er iemand die mij een stuk van zo'n stuk plaat kan verkopen, of kan iemand mijn op weg helpen bij mijn zoektocht?
tot nu heb ik alleen heel fijn gebrorstelde platen gevonden, zoals je vaak ziet bij een fornuis of magnetron, dat uiterlijk wil ik niet aan mijn versteker geven
als iemand tips heeft hoor ik het graag!
als het ontwerp van de versterker een beetje goed wil lukken zal ik ook proberen een bouwverslagje te maken van mijn project
alvast bedankt,
groetjes joris