de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Hoi Albert ,

Fijn dat je e.e.a. aan het uitproberen bent.
Mijn XO wordt nu verkocht over heel de wereld en ik krijg heel veel positieve reacties.
Maar meestal pas na een tijdje ; mensen moeten er even aan wennen.
Het is best wel anders dan wat we gewend zijn.

Mijn achterliggende gedachte is altijd geweest dat mensen hun eigen "sound" moesten kunnen creëren.

Na een tijdje krijg ik dan vervolg reacties ; ze komen erachter dat je bij een andere plaatsing ook kunt voicen.
En worden NOG enthousiaster.

Uiteraard , kun je een unit , accentueren.
Zoals je zelf aangeeft , mag dit .
Maar je hebt ook de mogelijkheid om een systeem te voicen.(Lowther zachter !)

Na een tijdje merk je vanzelf dat alles min of meer fixed wordt.
Je hebt dan de goede plek gevonden , een voor jou , lekkere balans enz.

Woofer hoog of laag ?
Theorie zegt laag maar ......mijn XO topologie doet rare dingen.
Gaat soms een beetje (veel) dwars tegen de theorie in.

Je kunt ook voicen voor:
best wel dicht tegen de muur (bij voorkeur met 2 woofers ; de d'Appolito opzet neemt het dan over van de achterreflecties.)
of een kortere luisterafstand enz.

Als je het "goed" doet :
dan blijf je de identiteit van de Lowther behouden
en tegelijk gaat je bas gearticuleerder klinken (beter herkenbare "laagjes" in de bas)
je ervaart "meer "muziek" en minder "Luidspreker".

Laat de updates maar komen !! en veel plezier !!

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Voor Richard Mick René etc.

dit op facebook gepost. :

Some one recommended me a book ;

Robert Greene - Mastery.

He knows me pretty well and told me : "this is you !!"
So I have been reading and thinking all weekend.

Now feeling ; it's nice to have a framework that describes my path of life.
and........I could use the frame to rewrite the book about:

"The Zen Audio Masters".
or
"How to guide gifted childen".

Nice !

en de volgende link als je dat leuk vind :

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =wAQHOJrUm

of ; gewoon youtube :

https://www.youtube.com/watch?v=I131v_cruvg

e.e.a. heeft me behoorlijk aan het denken gezet.
Hopelijk een stel anderen ook.

mvgr. Leon
ReneN

Bericht door ReneN »

Zit ik hier op mijn vrije dag, komt dít langs :? .

Heb de video gezien en het zet inderdaad wel aan tot denken.....
richard

Bericht door richard »

leonidas schreef:
Voor Richard Mick René etc.
Leon, bedankt voor de inspiratie.

Het is jammer dat veel kinderen worden gedwongen de dokter te worden, er gaat daarmee veel talent verloren. Het is ook jammer dat de dokter daarna niet meer kan inzien dat er meer kan zijn dan het al bewezene.
richard

Bericht door richard »

Je hebt verschillende typen mensen;

Afgelopen jaar heb ik wat geleerd over het Myers–Briggs type indeling van de persoonlijkheid. Zelf val ik dan onder het INFP type. Of dit aangeboren is, of in de loop van de opvoeding wordt gevormd weet ik niet, waarschijnlijk hebben beide invloed.

Hoe dan ook, in een team is het handig verschillende typen te verenigen. Daarmee kun je ver komen.
leonidas schreef:
or
"How to guide gifted childen".
Hier zou ik voor gaan.
Op het verleden en het heden heb je geen invloed, alleen op de toekomst.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Sinds vanochtend :

leuk om te lezen dat een doorwinterde reviewer zijn kijk op audio moet resetten.

dus een kleine update over mijn Leonidas XO ; wat alles eigenlijk allemaal mogelijk maakt :

‎Ze'ev Schlik‎ aan Open baffle only...
4 uur geleden gepost.

Dear OBO Friends,
I feel so excited to share with you the first professional reviewer response to our, http://www.pureaudioproject.com, Trio15 Voxativ speakers; It was published as a comment at Dagogo review of the Trio15TB just as Doug Schroeder, a reviewer that reviewed many top end boxed and also OB sets, has upgraded his Trio15TB (with Tang Band W-1808) to Trio15 Voxativ... and here is a quick quote: "I have been blindsided by the beauty of the TB15 Voxativ. I didn’t expect this experience, and it has caused me to reconsider what top end sound is about..., it’s forcing a paradigm shift in my audio worldview...", http://www.dagogo.com/pureaudioproject- ... speaker-re….

The Trio15 Voxativ model was made possible only after we have launched the OB-A15Neo woofers, the woofers that were designed with great enthusiasm by Eminence themselves for us and for Open Baffle... It was also on this forum where we got to know Leon Huijgen and after sharing with him our OB-A15Neo woofers, the Leonidas Crossover was born...

We are fully aware of the fact that similar looking speakers can be built with other components but we are also proud not to compromise and to integrate in our products best quality audio components such as our Aluminium Frame, the OB-A15Neo woofers, the Voxative AC-1.6 driver and the made by Mundorf Crossovers... I only wonder if Doug's response to other configuration or to less than that was the same in case we did... ?!

So I AM HAPPY TO SHARE THIS EXCEPTIONAL REVIEW WITH YOU ALL HERE !

Doug Schroeder, (see comments at http://www.dagogo.com/pureaudioproject- ... speaker-re…): "Here is an update that those interested in the PureAudioProject speakers may enjoy; I hereby reveal that I am working on an article regarding the TB15 Voxativ. Here is a teaser of my experience to date:

I have been blindsided by the beauty of the TB15 Voxativ. I didn’t expect this experience, and it has caused me to reconsider what top end sound is about. With the Voxativ there is a leap upward in terms of the refinement, the characteristics associated with the most beguiling systems. I could take an hour to discuss this – and I will in my review (Actually, it will take many hours to distill it to a review.) -but just as one immediately sees and if given opportunity to ride, sees and feels the difference between a sport sedan and a supercar, so also my ears hear the intensity, the focus, the brilliance of design of the TB15 Voxativ immediately.

Frankly, this speaker is causing me to reconsider my conclusions regarding premium sound. I had summarily dismissed single driver speakers over the years as inherently incapable of achieving the experience I wanted, mostly because of their limited frequency response. I also didn’t like the boxiness associated with hulking cabinets and the coloration contributed to the sound. These caveats are both removed by the TB15 Voxativ, and my ear tells me I am hearing a genre of sound as legitimate as full range dynamic, big ESL, line source, and omnidirectional speakers. In a nearer field setup the TB15 Voxativ is second to none in refinement, something I would not have predicted. I have to toss away my preconception that single driver speakers are more convoluted, less articulate than multi-driver speakers.

I’m still wrapping my head around this development; it’s forcing a paradigm shift in my audio worldview. I always knew that as I am a System Builder I would need to explore single driver speakers. I didn’t expect this one to perform at such a level that from the get-go it has to be included among the very best I have used. But, that is precisely what has happened.

Blessings,
Douglas Schroeder"

http://www.dagogo.com/pureaudioproject- ... speaker-re

Als ik meer nieuws heb over Munchen dan laat ik het wel weer weten.

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Dit net gepost op Facebook.
Dus hier ook maar een keer.
Het tilt mijn set naar een (veel) hoger niveau.

Some pics of my new 3D 2I (3d image improver).
It's an add-on for the Trio15Neo Lowther DX3 Leonidas XO.

This is still a proto type.

Gives much more air in the soundstage.
Better imaging and 3D experience.

For this moment fixed XO to go with the DX3.
Will be flexi later on !!

Hope you like.

A mate of mine , listening over here last wednesday , said :
I'm shocked and amazed at the same time. I was thinking , this set is about the best there is but this gives so much more joy !!

If I order a Trio set at PAP ; you HAVE to build me a set of these !!

It's not a tweeter thingy , but it's about room acoustics. The fr starts beaming at some freq. Your ears need reflections from the back and rear wall , to have the illusion of spacial sound. So I let the tweet do some "side" and "back" reflecting to fill in the psycho-acoustic gap. Just do it by ear til everything sounds OK to me. For the moment : single series cap 2,2 uF = ~8~10 kHz. If tweeter would beam straight at my ears it would count up on , the already rising , fr curve of the fr unit. So I try to guide the tweeterhighs to left and right. (in short , there is more to it.)

So ; between Lowther and Neo's I wave them together in the CSD's .
Between Lowther and tweeter I do this 3D.

It's the same idea.
Also thinking that OB development is in need for more 3D or 4D thinkers and designers.
It's very different from all other things I designed. But it's a lott of FUN !!

en straks de bijbehorende foto's.

mvgr. Leon.
Bijlagen
DSC_0545.JPG
DSC_0547.JPG
DSC_0546.JPG
DSC_0548.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

"3d image improver" klinkt een stuk sexyer dan een ambient tweeter :lol:
maar werkt (zeker in gedempte ruimtes) wonderbaarlijk goed
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Tja Henk Jan , als je lang genoeg met commerciële mensen optrekt ga je vanzelf fancy namen bedenken !!
(Ik ben ook wel Star Wars fan !)

Tis niet helemaal ambient trouwens.
Best lang moeten experimenteren om de goede coherence te krijgen !!

mvgr. Leon.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De tangband tweeter 13 1761s is net iets minder dan 20mm en kun je in een (speed)boring van 20mm plaatsen, recht omhoog.
Ik plaat ze in de baffle van een nieuw ontwerp met een Tangband W5 fullrange, ook als soort ambient tweeter. De baffle van 25mm dik wordt 'ingepakt' in luidsprekerdoek. De tweeter aan de bovenzijde van de baffle is dus onzichtbaar, geen mens die daar nog een tweeter zou zoeken :mrgreen:

Rumoh krijgt ze met een maandje binnen was de verwachting.

Hier zit ie ook in: http://www.rumoh.eu/tangband-w3-1723
peterhenk

Bericht door peterhenk »

leonidas schreef:
Gives much more air in the soundstage.
Better imaging and 3D experience.
Wellicht is dit wel DE oplossing om het geluidsbeeld wat "op te tillen" als de FR in het midden zit! Met de pluto's klinkt het ook geweldig zo'n naar boven gerichte unit.

Moet deze los gefilterd worden? of is het niet kritisch en kan je met een eenvoudig netwerkje paralel met de FR mee laten spelen? Er zal in ieder geval een potmeter tussen moeten om het af te stemmen denk ik.

Peter
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Kijk eens aan Peter , hier staan vast wel wat leuke ideeën voor jou bij.
Mijn 3D 2I is gewoon aan de ingang gehangen ; dus parallel aan de rest.
C 2,2 ~ 4,7 en een R naar smaak.

mvgr. Leon
peterhenk

Bericht door peterhenk »

Leuk!!, en hartelijk dank voor de info, ik zal een leuk tweetertje bestellen en dit geheel aan de "achterbuis" van de "PoormansPAP" vastknopen.
Ben het helemaal met jou eens dat er meer geëxperimenteerd moet worden! Er zijn al genoeg rechthoeken :hide:

Daarom is dit forum ook zo leuk.

Peter
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

http://www.sciencealert.com/here-s-why- ... g-to-music

Kwam ik tegen ergens.
Ook op mijn FB pagina gepost.

Gebeurt dus niet alleen met bepaalde muziek stukjes (teveel om op te noemen).

Maar als ik een systeem aan het ontwerpen ben en er begint van alles te "pakken" ; de units XO ruimte e.d. vallen in mekaar en ineens ......poef ; de rillingen lopen langs je rug en de haartjes op je onderarmen staan overeind , de WOW factor in "voicing".

Voor mij is dit altijd het punt wanneer ik begin te noteren en heel , heel voorzichtig verder tweak.

Als ik dan ga meten is het vaak sh*t maar het klinkt heel muzikaal en engaged.

Kreeg best wel leuke reacties van mensen die ook op die manier bezig waren !!
Ook met tube amps e.d.

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Even een kleine update.

na , nu ongeveer , een half jaar met de units van PAP te hebben gewerkt , heb ik het een en ander bijgeleerd.
wilde wel weer zelf eens iets ontwerpen , from scratch .

De eerste resultaten zijn er.

Voorlopig maar eerst wat foto's en de toelichting komt dan later wel.

Eerst waardoor ik toch wel geïnspireerd ben.
De ontwerpen van vroeger toen er nog geen DSP bestond.
JE labs , Philips , Wharfdale enz.

Afgelopen maandag mijn woofers binnen gekregen.
Ze zijn 12 inch en hebben , de voor mij , goede TSP's.

Ik heb nu de Trio15 set , en de kleinere set (2x 10 inch) van PAP.
Ik vond dat ik te beperkt aan het werken was omdat ik hun maatvoering moest aanhouden.
Dus nu gekozen voor 2x 12 inch en eigen maatvoering.
Een soort van Retro OB , als het ware.

Ben niet over een nacht ijs gegaan.
Alles zou moeten kunnen werken met een ZEN XO.
Ik wil zeker ook nog een "sinecap" ZEN gaan testen.
Hopelijk heb ik niet weer 400 metingen nodig en , kom ik , door eerdere ervaringen wat sneller tot een resultaat.
Doelstelling is om voor 25% van de kosten 95%+ van het geluid van de Trio15 set te bereiken.
Kan dus nog leuk worden deze zomer !!

Woensdag en donderdag eerste probeersel in mekaar gezet.
De woofers kunnen nu inspelen.

Anders even op mijn Facebook pagina kijken als je meer wil weten of......nog even geduld hebben ; er komt nog wel een langer verhaal.
Misschien open ik wel een apart topic als er interesse voor is ?

mvgr. Leon
Bijlagen
je labs ad12100m8.jpg
OBplan.jpg
Philips-AD5200-AD4200-Open-Baffle-Plans.jpg
whaferdale%201.jpg
whaferdale%204.jpg
DSC_0663.JPG
DSC_0669.JPG
DSC_0671.JPG
DSC_0672.JPG
ReneN

Bericht door ReneN »

Mooi verhaal Leon, mooie zoektocht ook. In die van mij ben ik de "plaatjes" van toen ook tegengekomen, grappig dat ik nu zie dat er bij de Wharfedale ook zo'n tweeter achter zit, waarbij jij nog een stukje verder bent gegaan met zo'n verspreidingskogel O:)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wat mag een ZEN XO dan zijn???
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

HOI René ,

Tis leuk om te doen.
Jij hebt mijn oude groene kastdeuren nog gehoord ?

Dit is een kinderbedje ; kop en voet stuk.
Soort van recycling :)

Dit is duidelijk smoother dan zo'n Lowther setup.
Ook lekkerder voor Rock enzo.

Zo'n kogeltje boven een tweeter doet wonderen.
Als je bij een FR unit de tweeter in hetzelfde vlak zet heb je erg veel XO onderdelen nodig.
De meeste FR's gaan oplopen naarmate de freq. stijgt.
Maar gaan tevens bundelen.
Wat je dus nodig hebt is opvulling links en rechts en NIET optelling on axis !!

Op deze manier werkt het als een trein.
Je moet het gewoon een beetje 3D bekijken dan zie je het in een keer !

Vind het wel grappig ; 3 OB sets.
Je kunt horen dat het familie van mekaar is maar ze hebben ook allemaal hun eigen ding.

mvgr. Leon.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Leonidas,

Ik vraag me af of zo'n xo ook heb een gesloten laag kastje werkt? Ik ben niet zo'n filter man zelf, maar wil toch mijn aankomende vintage project passief filteren. Lijkt me leuk om eens wat anders te proberen en altijd fijn als je makkelijk wat verschillende amps kan gebruiken.

Mvg Reinder
ReneN

Bericht door ReneN »

Ja, ik kan me voorstellen dat dat dan beter werkt, met rock of meer "massa" in de muziek. Ik heb een Harmonizer (Sonore) als extra aanvulling, staat gewoon op de FR mee te spelen en doet het erg goed. Trekt het hele geluidsbeeld over het totale frequentiegebied omhoog, versnelling van de stijgtijden zeg maar.

Daarnaast ga ik de OB vast verankeren aan de muur, zodat hij heel rigide vast komt te staan. Gevolg: een veel strakker laag.....

Maar..... het blijft een beetje aan de harde kant klinken, daar wil ik nog wel een oplossing voor zien te vinden.
albertk

Bericht door albertk »

Hard geluid - - - klinkt voor mij als een im-balans tussen de eenheden.
Ik heb een separate FR boven 300 Hz, de balans luistert nauw: ik heb een L-PAD gemaakt, en om wat snelheid, directheid en hardheid (niet: schelheid) eruit te krijgen heb ik meer moeten "attenueren" dan ik eerst verwachtte. Dit inregelen op stemmen heeft me meer dan vier maanden gekost, beetje er bij, behoorlijk wat eraf, dan weer veel erbij, en zo oscilleerde ik in op de juiste klankbalans van stemmen (voices) en ook van instrumenten (ik heb een track 'stemmen', heel aardig. Grapje naar Leon natuurlijk :D )
albert
ReneN

Bericht door ReneN »

albertk schreef:
Hard geluid - - - klinkt voor mij als een im-balans tussen de eenheden.
Ik heb een separate FR boven 300 Hz, de balans luistert nauw: ik heb een L-PAD gemaakt, en om wat snelheid, directheid en hardheid (niet: schelheid) eruit te krijgen heb ik meer moeten "attenueren" dan ik eerst verwachtte. Dit inregelen op stemmen heeft me meer dan vier maanden gekost, beetje er bij, behoorlijk wat eraf, dan weer veel erbij, en zo oscilleerde ik in op de juiste klankbalans van stemmen (voices) en ook van instrumenten (ik heb een track 'stemmen', heel aardig. Grapje naar Leon natuurlijk :D )
albert
Hmmm, ook weer wat om te overdenken :-k
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

@ Reinder : je vraag is een beetje vaag voor mij. Voor mij zijn de units , het XO , de luisteraar en de ruimte EEN geheel.
Zelf gebruik ik mijn XO topologie wel vaker , ook voor andere systemen dan OB. Mijn Totem Staff clone heeft een XO van 3 componenten (geen caps !!) en speelt het orgineel van tafel. Geef a.u.b. wat meer info ; dan kan ik mijn best doen !!

@ René en Albert : er zijn bij jullie nogal wat verschillen !! actief vs passief , andere units e.d. Ik heb wel even de acceleratie factor van René zijn AE 15 dipole gezocht. Die komt maar op 97 (mijn Neo's : 168). Als je nu je FR nog sneller maakt , is dat een beetje het paard achter de wagen spannen (my 2 cents). Voor Albert : Als je teveel power reduction toepast , zou je eigenlijk ook je stretch (Zeta) van de XO moeten veranderen !! Anders kom je buiten de 3D limieten waarin de units nog , in de CSD's , in mekaar schuiven.
albertk

Bericht door albertk »

leonidas schreef:
Voor Albert : Als je teveel power reduction toepast , zou je eigenlijk ook je stretch (Zeta) van de XO moeten veranderen !! Anders kom je buiten de 3D limieten waarin de units nog , in de CSD's , in mekaar schuiven.
Ik heb wat overlap, inderdaad, en misschien door het kaneelpunt wat laag vullen ze elkaar voorlopig natuurlijk aan, zo is de ervaring. Had gisteren een luisteraar, ik draaide de intro track van de LP van Yves Duteuil Live, en hij viel achterover van verbazing. Zoiets als de pawnshop.
Ik heb geen idee wat de CSD's zijn. Vertel me!
albert
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Een kaneelpunt is nieuw voor mij, of heb ik een bonusaanbieding gemist? :think: :think: :think:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”