welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door Wieger61 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door Pjotr »

Wieger61 schreef:
Een scoop met een muis en/of cnt toetsen op een laptop bedienen is in de praktijk niet zo handig. En als ik naar de prijzen kijk ben je beter/goedkoper af met een instap Rigol.

Die Picoscoopjes zijn handig voor de service als het klein in je tas mee moet maar verder niet.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door Wieger61 »

Kun je met de Rigol DS1000 net als met de PicoScope 2000-serie ook spectrumanalyses doen? Vind ik wel handig om de ergste vervormingsbronnen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Wieger61 schreef:
Een scoop met een muis en/of cnt toetsen op een laptop bedienen is in de praktijk niet zo handig. En als ik naar de prijzen kijk ben je beter/goedkoper af met een instap Rigol.

Die Picoscoopjes zijn handig voor de service als het klein in je tas mee moet maar verder niet.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar als je hem niet zo heel vaak gebruikt, en je hebt geen vaste werkplek.
Dan is zo'n lekker compact dingetje ook wel makkelijk. En afhankelijk van je laptop, heb je wel een lekker
groot scherm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door Pjotr »

Wieger61 schreef:
Kun je met de Rigol DS1000 net als met de PicoScope 2000-serie ook spectrumanalyses doen? Vind ik wel handig om de ergste vervormingsbronnen.
Zit dacht ik wel in de math functies. Naar stel je er niet teveel van voor met 8 bits resolutie, geldt ook voor de Picoscope. Je kunt hem wel via USB of netwerk aan je PC knopen en met de bijbehorende software aan de slag gaan. Vervorming kun je beter met een geluidskaart en ARTA bekijken.

W.b.t. dat grote scherm: De update rate van een picoscope is behoorlijk laag, het moet allemaal over USB. Bij de Rigol gaat de data rechtstreeks naar het schermgeheugen en is de update rate veel hoger. Je ziet veel meer real time wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door b_force »

Voor de mensen die gewoon willen leren en kijken wat je met een scoop kan:
https://www.zeitnitz.eu/scope_en

SainSmart is trouwens ook een goedkope (rebrand, geloof dat Voltcraft iets gelijks heeft)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door toetertje »

b_force schreef:
Voor de mensen die gewoon willen leren en kijken wat je met een scoop kan:
https://www.zeitnitz.eu/scope_en

SainSmart is trouwens ook een goedkope (rebrand, geloof dat Voltcraft iets gelijks heeft)
Bedankt B_force, das erg leuk spelen.
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door j_man »

Ik heb als beginner onlangs een Owon SDS7102E aangeschaft. Waar ik hem in eerste instantie voor heb is opsporen van mogelijke oscillaties in mijn buizenversterker in aanbouw. Het basismodel in de serie vond ik wat te magertjes qua bandbreedte en geheugen. Ik wilde 1 modelletje kleiner dan ik nu heb maar die was toen niet op voorraad en ach, die 3 tientjes extra voor de volgende in de reeks vergeet je dan ook wel weer. Daarmee heb ik dan een apparaat waar ik in de toekomst ook nog heel wat klussen aan moet kunnen. Ik geef dan persoonlijk liever wat meer uit voor een model dat meer toekomstbestendig is (met het risico dat je de mogelijkheden nooit gebruikt...). Ik ben voor Owon ipv Rigol gegaan ivm groter display met hogere resolutie. Het display gebruik je immers permanent, dus wat meer kwaliteit daar kan geen kwaad dacht ik.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door OpaBert »

Ik gebruik een rigol1054Z
Iemand hier die weet hoe ik het 2 de kanaal kan laten triggeren
Ik heb op channel 1 een uitgang van de versterker en channel 2 het andere kanaal
Ik vind van alles maar niet hoe ik dit simpel iets kan meten :?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door SSassen »

Agilent/Keysight DSOX4104A :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door ds23man »

Ik weet nog wel een opknappertje te staan. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Ik weet nog wel een opknappertje te staan. :mrgreen: :mrgreen:
zeker altijd binnen gestaan en van een oud vrouwtje geweest :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door ds23man »

Bert61 schreef:
ds23man schreef:
Ik weet nog wel een opknappertje te staan. :mrgreen: :mrgreen:
zeker altijd binnen gestaan en van een oud vrouwtje geweest :mrgreen:
Slechts 50Km op de teller. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Agilent/Keysight DSOX4104A :D
Ziet er ook echt uit als een beginnersmodelletje... :roll:
keysight-technologies-dsox4104a-e0d.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door ds23man »

Zit een automaat in Ray. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Agilent/Keysight DSOX4104A :D
Ziet er ook echt uit als een beginnersmodelletje... :roll:

keysight-technologies-dsox4104a-e0d.jpg
Ja toch, twee knoppen, één ingang, sim-pel :D
Plaats reactie