GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Vergeten te vertellen dat ik de buizen verspeeld heb in de geïntegreerde GU-50 versterker.

En daar staan 4 GU buizen met de gloei aan dezelfde wisselstroom trafo te lurken i.p.v. 2.

Uit voorzorg dus hier ook maar de tijden verlengt.

Misschien symptoom bestrijding.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Je gaat toch geen ruim 2 min wachten voor er muziek is :D Heb de problemen ook gehad, echter alleen met gelijktijdig gloei en B+ erop. Sinds ik m'n standaard vertraging erop heb aangesloten (40 sec) geen problemen meer gehad.

Het is je eigen ding natuurlijk, maar had zelf wel boven tafel willen hebben wat er nou precies aan de hand is. Visueel zie ik al na 10-15 sec de gloei op max..

Gloei gemeten onder belasting?? Is de stroom niet op de grens van wat je trafo kan leveren? Monitor de spanning anders eens tijdens opstarten.

Zoals Bert eerder al aanhaalde, je krijgt ze haast niet stuk :mrgreen: Behalve, gloei of nrs niet in orde met B+ erop.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja,meten zal ik het nog , wil ook wel graag weten waarom de buizen gingen hemelen.

Ben nu even bezig met het eigenlijke werk,,beluisteren,,. :)

Wat gloeitrafo,s betreft, die voor de monoblokken levert 4,17A ,voor twee buizen moet dat genoeg zijn. O:)

En die voor de geintegreerde levert 3,75A voor 4 buizen. De GU trekken 0,6 tot 0,85 A per stuk.

En wat betreft het wachten,die twee minuten kunnen er makkelijk bij,de boel begint toch pas te klinken als het een kwartier speelt.............. :mrgreen:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door nanko »

Misschien waren die paar minuten toch te kort.
Een uitgebreide verhandeling over hoe buizen te conditioneren: http://f1frv.free.fr/main5a_Tetrode_Preparation.html
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Hèhè,we doen ook weer even mee :D
Rare toestanden hier.Buizen kapot door niet traag genoeg met HS-inschakelen :? Wat is er eigenlijk stuk ?
Waarom die HS-vertraging...
Sommige buizen kunnen niet goed tegen de HS zonder dat de kathode heet is en een elektronenwolk erom heeft gevormd.Is alleen voor de levensduur belangrijk, gaat ie niet onmiddelijk van stuk.
De andere rede is dat de HS in het begin te hoog zou oplopen omdat de buizen nog niks gebruiken.
Die GU50 mag ruim 250V op het schermrooster en meer dan 800V anodespanning, worden hier zeker niet gehaald.
Wat de negatieve roosterspanning betreft, die is zonder HS nog negatiever dan ingesteld, komt pas op met het positief worden van de anodes van de 6N1.
Door de dikke elco's komt de HS ook niet met een klap om max maar zachtjes aan, kan ook geen moelijkheid wezen.
Wat mag je wel uitspoken :o
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Wat mag je wel uitspoken :o
Ik zou het net weten Anne :?

Het enige wat ik doe is de pootjes lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier.

Negatieve spanning op max negatief zetten en de buis inpluggen.

Spanning er op en na 50sec. schakelt het relais de hoogspanning er op en klaar is uw blauw en wit vuurwerk in de buis :evil:

Misschien toch een niet goedgekeurd setje buizen (de logo,s misten op de buizen)

Of eerst de laatste 4 (nog niet geprobeerde) buizen uit de serie een paar uur enkel op gloei zetten.

Als laatste redmiddel,mijn huis uitroken met salie en wierook stoken voor de goede geesten............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Wat mag je wel uitspoken :o
Ik zou het net weten Anne :?

Het enige wat ik doe is de pootjes lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier.

Negatieve spanning op max negatief zetten en de buis inpluggen.

Spanning er op en na 50sec. schakelt het relais de hoogspanning er op en klaar is uw blauw en wit vuurwerk in de buis :evil:
Het stuurrooster ( g1 ) verkeerd aangesloten ? Als die aan de + komt is 't idd vuurwerk :rock:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Het stuurrooster ( g1 ) verkeerd aangesloten ? Als die aan de + komt is 't idd vuurwerk :rock:


Misschien fabrieksfout,en is de maker al 50 jaar naar Siberië verbannen :?

Zou het een fout in mijn printje zijn,dan zouden ze er allemaal de brui aan geven. :relax:
Laatst gewijzigd door democles op vr 17 jun 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Misschien fabrieksfout,en is de maker al 50 jaar naar Siberië verbannen :?
Dat logo op die buis doet nogal denken aan een opgestoken (midden)vinger :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Even gezocht naar de kapotte buis.......... :mrgreen:

Maar eens beter bestuderen,,EN VERREK, ANNE, JE HEBT GELIJK :rock:
Bijlagen
The Finger logo..jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

:shock:
Verhip :?
wel komisch hoe zo,n arbeider wraak neemt op zijn dictator en het systeem ,
Hij kan met recht zeggen dat hij zijn stempel er op gedrukt heeft :mrgreen:
Sorry Damocles :-#
Maar misschien zijn ze nu een collecter,s item :P
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja een kliko collecter,s item :evil:

De volgende partij besteld in Rusland,hoop dat ze beter zijn als de buizen uit Moldavië.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ja een kliko collecter,s item :evil:

De volgende partij besteld in Rusland,hoop dat ze beter zijn als de buizen uit Moldavië.
Het bevalt me toch niks zo.Buis "kapot" , wat is er stuk, waardoor :?
Gaat niet zomaar mis, kan 's een slechte tussen zitten maar dit is overdreven.
Kloppen de aansluitingen, is er een sluiting in de buis ...
Als je weer (eind)buizen insteekt, laat dan eerst de 6N1 (die voor de eindtrap) eruit, krijgen ze de max. -Vg1 en geen signaal.
En laat de gesneuvelden is nazien door iemand die er verstand van heeft.Stel je voor dat 't een serie is met verwisselde aansluitingen :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Blijf het ook een vreemd verhaal vinden. Dat het die buizen zijn, echt nog nooit gehoord dat daar een seriematige fout in zit. Wat afwijkende specs ok, maar dit..... komen we weer op het oude gezegde uit: meten = weten :mrgreen:
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door pipootje »

Kunnen die buizen echt maar op één manier in het voetje gestoken worden ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

pipootje schreef:
Kunnen die buizen echt maar op één manier in het voetje gestoken worden ?
Zal toch niet waar zijn 8-[ , 't kan als je geen gebruik maakt van de nok.
Gaat de gloei normaal, maar 't stuurrooster komt op de plaats van de anode ! :shock:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Nou heb ik hier toevallig dezelfde voetjes liggen die Demo ook gebruikt...theoretisch kan het.
2016-06-19 21.13.14.jpg
En nou komt íe, als ik het probeer, kan ik maar liefst op 6 manieren de buis in het voetje steken :shock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Helaas jongens had gekund,maar heb buis poot nr1 gemerkt op de voet met een stip.

Ze zitten er dus goed in en niet verdraaid.

En ze ploffen niet allemaal,maar een aantal er van en dat niet alleen in deze proef opstelling,maar ook in mijn eerder gebouwde GU-50 versterker.

Heb van deze partij nog vier over en die gaan, voordat ik ze gebruik, eerst een aantal uren alleen op gloeispanning.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Barry,zei al,,,, METEN IS WETEN,,,,,,.

Het heeft even geduurd voordat ik iemand te pakken kreeg,die mijn resterende partij GU buizen kon testen.

Als vergelijking ook een buis mee genomen die het zeker doet.

De resterende partij meet zo dood als een pier.............. :evil:

Genept dus.

De man die ze gemeten heeft,ziet een lichte grijze verkleuring ,wat kan duiden op een te laag vacuüm in de buizen.

Als laatste test gaan ze naar een kennis met een Franse buizentester,maar ik heb ondertussen weinig hoop meer. :-s

Toch mooi om die oude buizentester te zien :)
Bijlagen
IMG_1424.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Je hebt dus gewoon gelijk gehad Demo :D een partij die gewoon niet goed is, heel apart, echt nog niet eerder gezien. Mooie uitgebreide buizentester trouwens, compleet met spec kaartjes, fraai.

We weten nu in elk geval dat dit ook kan, blijft bijzonder. Misschien nog wat kopen bij een (betrouwbaar) adres waar je eerder gekocht hebt? Order history bij eBay.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De kennis kon de buizen niet meten,maar mijn tester zoekt verder in zijn buizen testers circuit ,altijd leuk om te weten dat er meer is,,,een buizen test circuit,, :shock: volgens mij ga ik nu underground :-&
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Maar de buis kan dus niet gemeten worden met de tester op de foto :?:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Jawel, zijn gemeten op de tester.

Meneer de tester zet ze neer als ,,twijfelachtig,, de tweede meting wordt op een ander apparaat,ter bevestiging.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Weet iemand een Amerikaans Type welke daar vergelijkbaar mee is
ik heb een military TV3B/U Hickok tube tester (met die speciale bias potmeter)
Het ding kan meer als alleen testen goed/fout
Ook Mutalconductance meten
Moet alleen die instelgegevens en de opgegeven mutalconductance weten
Dat is eigenlijk wat je wilt weten
of hij nog aan de opgegeven fabriek,s gegevens voldoet Toch ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Bert,helaas geen Amerikaanse kloon kunnen vinden :(

Zal het moeten doen met de Europese LS50.
Plaats reactie