GU-50 Monoblokken
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU-50 Monoblokken
Vergeten te vertellen dat ik de buizen verspeeld heb in de geïntegreerde GU-50 versterker.
En daar staan 4 GU buizen met de gloei aan dezelfde wisselstroom trafo te lurken i.p.v. 2.
Uit voorzorg dus hier ook maar de tijden verlengt.
Misschien symptoom bestrijding.
En daar staan 4 GU buizen met de gloei aan dezelfde wisselstroom trafo te lurken i.p.v. 2.
Uit voorzorg dus hier ook maar de tijden verlengt.
Misschien symptoom bestrijding.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Je gaat toch geen ruim 2 min wachten voor er muziek is
Heb de problemen ook gehad, echter alleen met gelijktijdig gloei en B+ erop. Sinds ik m'n standaard vertraging erop heb aangesloten (40 sec) geen problemen meer gehad.
Het is je eigen ding natuurlijk, maar had zelf wel boven tafel willen hebben wat er nou precies aan de hand is. Visueel zie ik al na 10-15 sec de gloei op max..
Gloei gemeten onder belasting?? Is de stroom niet op de grens van wat je trafo kan leveren? Monitor de spanning anders eens tijdens opstarten.
Zoals Bert eerder al aanhaalde, je krijgt ze haast niet stuk
Behalve, gloei of nrs niet in orde met B+ erop.
Het is je eigen ding natuurlijk, maar had zelf wel boven tafel willen hebben wat er nou precies aan de hand is. Visueel zie ik al na 10-15 sec de gloei op max..
Gloei gemeten onder belasting?? Is de stroom niet op de grens van wat je trafo kan leveren? Monitor de spanning anders eens tijdens opstarten.
Zoals Bert eerder al aanhaalde, je krijgt ze haast niet stuk
Re: GU-50 Monoblokken
Ja,meten zal ik het nog , wil ook wel graag weten waarom de buizen gingen hemelen.
Ben nu even bezig met het eigenlijke werk,,beluisteren,,.
Wat gloeitrafo,s betreft, die voor de monoblokken levert 4,17A ,voor twee buizen moet dat genoeg zijn.
En die voor de geintegreerde levert 3,75A voor 4 buizen. De GU trekken 0,6 tot 0,85 A per stuk.
En wat betreft het wachten,die twee minuten kunnen er makkelijk bij,de boel begint toch pas te klinken als het een kwartier speelt..............
Ben nu even bezig met het eigenlijke werk,,beluisteren,,.
Wat gloeitrafo,s betreft, die voor de monoblokken levert 4,17A ,voor twee buizen moet dat genoeg zijn.
En die voor de geintegreerde levert 3,75A voor 4 buizen. De GU trekken 0,6 tot 0,85 A per stuk.
En wat betreft het wachten,die twee minuten kunnen er makkelijk bij,de boel begint toch pas te klinken als het een kwartier speelt..............
Re: GU-50 Monoblokken
Misschien waren die paar minuten toch te kort.
Een uitgebreide verhandeling over hoe buizen te conditioneren: http://f1frv.free.fr/main5a_Tetrode_Preparation.html
Een uitgebreide verhandeling over hoe buizen te conditioneren: http://f1frv.free.fr/main5a_Tetrode_Preparation.html
Re: GU-50 Monoblokken
Hèhè,we doen ook weer even mee
Rare toestanden hier.Buizen kapot door niet traag genoeg met HS-inschakelen
Wat is er eigenlijk stuk ?
Waarom die HS-vertraging...
Sommige buizen kunnen niet goed tegen de HS zonder dat de kathode heet is en een elektronenwolk erom heeft gevormd.Is alleen voor de levensduur belangrijk, gaat ie niet onmiddelijk van stuk.
De andere rede is dat de HS in het begin te hoog zou oplopen omdat de buizen nog niks gebruiken.
Die GU50 mag ruim 250V op het schermrooster en meer dan 800V anodespanning, worden hier zeker niet gehaald.
Wat de negatieve roosterspanning betreft, die is zonder HS nog negatiever dan ingesteld, komt pas op met het positief worden van de anodes van de 6N1.
Door de dikke elco's komt de HS ook niet met een klap om max maar zachtjes aan, kan ook geen moelijkheid wezen.
Wat mag je wel uitspoken
Anne
Rare toestanden hier.Buizen kapot door niet traag genoeg met HS-inschakelen
Waarom die HS-vertraging...
Sommige buizen kunnen niet goed tegen de HS zonder dat de kathode heet is en een elektronenwolk erom heeft gevormd.Is alleen voor de levensduur belangrijk, gaat ie niet onmiddelijk van stuk.
De andere rede is dat de HS in het begin te hoog zou oplopen omdat de buizen nog niks gebruiken.
Die GU50 mag ruim 250V op het schermrooster en meer dan 800V anodespanning, worden hier zeker niet gehaald.
Wat de negatieve roosterspanning betreft, die is zonder HS nog negatiever dan ingesteld, komt pas op met het positief worden van de anodes van de 6N1.
Door de dikke elco's komt de HS ook niet met een klap om max maar zachtjes aan, kan ook geen moelijkheid wezen.
Wat mag je wel uitspoken
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Ik zou het net weten AnneWat mag je wel uitspoken
Het enige wat ik doe is de pootjes lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier.
Negatieve spanning op max negatief zetten en de buis inpluggen.
Spanning er op en na 50sec. schakelt het relais de hoogspanning er op en klaar is uw blauw en wit vuurwerk in de buis
Misschien toch een niet goedgekeurd setje buizen (de logo,s misten op de buizen)
Of eerst de laatste 4 (nog niet geprobeerde) buizen uit de serie een paar uur enkel op gloei zetten.
Als laatste redmiddel,mijn huis uitroken met salie en wierook stoken voor de goede geesten............
Re: GU-50 Monoblokken
Het stuurrooster ( g1 ) verkeerd aangesloten ? Als die aan de + komt is 't idd vuurwerkdemocles schreef:Ik zou het net weten AnneWat mag je wel uitspoken![]()
Het enige wat ik doe is de pootjes lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier.
Negatieve spanning op max negatief zetten en de buis inpluggen.
Spanning er op en na 50sec. schakelt het relais de hoogspanning er op en klaar is uw blauw en wit vuurwerk in de buis![]()
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Het stuurrooster ( g1 ) verkeerd aangesloten ? Als die aan de + komt is 't idd vuurwerk
Misschien fabrieksfout,en is de maker al 50 jaar naar Siberië verbannen
Zou het een fout in mijn printje zijn,dan zouden ze er allemaal de brui aan geven.
Laatst gewijzigd door democles op vr 17 jun 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GU-50 Monoblokken
Dat logo op die buis doet nogal denken aan een opgestoken (midden)vingerdemocles schreef:Misschien fabrieksfout,en is de maker al 50 jaar naar Siberië verbannen
Anne
Re: GU-50 Monoblokken
Even gezocht naar de kapotte buis..........
Maar eens beter bestuderen,,EN VERREK, ANNE, JE HEBT GELIJK
Maar eens beter bestuderen,,EN VERREK, ANNE, JE HEBT GELIJK
Re: GU-50 Monoblokken
Verhip
wel komisch hoe zo,n arbeider wraak neemt op zijn dictator en het systeem ,
Hij kan met recht zeggen dat hij zijn stempel er op gedrukt heeft
Sorry Damocles
Maar misschien zijn ze nu een collecter,s item
Re: GU-50 Monoblokken
Ja een kliko collecter,s item
De volgende partij besteld in Rusland,hoop dat ze beter zijn als de buizen uit Moldavië.
De volgende partij besteld in Rusland,hoop dat ze beter zijn als de buizen uit Moldavië.
Re: GU-50 Monoblokken
Het bevalt me toch niks zo.Buis "kapot" , wat is er stuk, waardoordemocles schreef:Ja een kliko collecter,s item![]()
De volgende partij besteld in Rusland,hoop dat ze beter zijn als de buizen uit Moldavië.
Gaat niet zomaar mis, kan 's een slechte tussen zitten maar dit is overdreven.
Kloppen de aansluitingen, is er een sluiting in de buis ...
Als je weer (eind)buizen insteekt, laat dan eerst de 6N1 (die voor de eindtrap) eruit, krijgen ze de max. -Vg1 en geen signaal.
En laat de gesneuvelden is nazien door iemand die er verstand van heeft.Stel je voor dat 't een serie is met verwisselde aansluitingen
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Blijf het ook een vreemd verhaal vinden. Dat het die buizen zijn, echt nog nooit gehoord dat daar een seriematige fout in zit. Wat afwijkende specs ok, maar dit..... komen we weer op het oude gezegde uit: meten = weten 
Re: GU-50 Monoblokken
Kunnen die buizen echt maar op één manier in het voetje gestoken worden ?
Re: GU-50 Monoblokken
Zal toch niet waar zijnpipootje schreef:Kunnen die buizen echt maar op één manier in het voetje gestoken worden ?
Gaat de gloei normaal, maar 't stuurrooster komt op de plaats van de anode !
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Nou heb ik hier toevallig dezelfde voetjes liggen die Demo ook gebruikt...theoretisch kan het.
En nou komt íe, als ik het probeer, kan ik maar liefst op 6 manieren de buis in het voetje steken
En nou komt íe, als ik het probeer, kan ik maar liefst op 6 manieren de buis in het voetje steken
Re: GU-50 Monoblokken
Helaas jongens had gekund,maar heb buis poot nr1 gemerkt op de voet met een stip.
Ze zitten er dus goed in en niet verdraaid.
En ze ploffen niet allemaal,maar een aantal er van en dat niet alleen in deze proef opstelling,maar ook in mijn eerder gebouwde GU-50 versterker.
Heb van deze partij nog vier over en die gaan, voordat ik ze gebruik, eerst een aantal uren alleen op gloeispanning.
Ze zitten er dus goed in en niet verdraaid.
En ze ploffen niet allemaal,maar een aantal er van en dat niet alleen in deze proef opstelling,maar ook in mijn eerder gebouwde GU-50 versterker.
Heb van deze partij nog vier over en die gaan, voordat ik ze gebruik, eerst een aantal uren alleen op gloeispanning.
Re: GU-50 Monoblokken
Barry,zei al,,,, METEN IS WETEN,,,,,,.
Het heeft even geduurd voordat ik iemand te pakken kreeg,die mijn resterende partij GU buizen kon testen.
Als vergelijking ook een buis mee genomen die het zeker doet.
De resterende partij meet zo dood als een pier..............
Genept dus.
De man die ze gemeten heeft,ziet een lichte grijze verkleuring ,wat kan duiden op een te laag vacuüm in de buizen.
Als laatste test gaan ze naar een kennis met een Franse buizentester,maar ik heb ondertussen weinig hoop meer.
Toch mooi om die oude buizentester te zien
Het heeft even geduurd voordat ik iemand te pakken kreeg,die mijn resterende partij GU buizen kon testen.
Als vergelijking ook een buis mee genomen die het zeker doet.
De resterende partij meet zo dood als een pier..............
Genept dus.
De man die ze gemeten heeft,ziet een lichte grijze verkleuring ,wat kan duiden op een te laag vacuüm in de buizen.
Als laatste test gaan ze naar een kennis met een Franse buizentester,maar ik heb ondertussen weinig hoop meer.
Toch mooi om die oude buizentester te zien
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU-50 Monoblokken
Je hebt dus gewoon gelijk gehad Demo
een partij die gewoon niet goed is, heel apart, echt nog niet eerder gezien. Mooie uitgebreide buizentester trouwens, compleet met spec kaartjes, fraai.
We weten nu in elk geval dat dit ook kan, blijft bijzonder. Misschien nog wat kopen bij een (betrouwbaar) adres waar je eerder gekocht hebt? Order history bij eBay.
We weten nu in elk geval dat dit ook kan, blijft bijzonder. Misschien nog wat kopen bij een (betrouwbaar) adres waar je eerder gekocht hebt? Order history bij eBay.
Re: GU-50 Monoblokken
De kennis kon de buizen niet meten,maar mijn tester zoekt verder in zijn buizen testers circuit ,altijd leuk om te weten dat er meer is,,,een buizen test circuit,,
volgens mij ga ik nu underground 
Re: GU-50 Monoblokken
Jawel, zijn gemeten op de tester.
Meneer de tester zet ze neer als ,,twijfelachtig,, de tweede meting wordt op een ander apparaat,ter bevestiging.
Meneer de tester zet ze neer als ,,twijfelachtig,, de tweede meting wordt op een ander apparaat,ter bevestiging.
Re: GU-50 Monoblokken
Weet iemand een Amerikaans Type welke daar vergelijkbaar mee is
ik heb een military TV3B/U Hickok tube tester (met die speciale bias potmeter)
Het ding kan meer als alleen testen goed/fout
Ook Mutalconductance meten
Moet alleen die instelgegevens en de opgegeven mutalconductance weten
Dat is eigenlijk wat je wilt weten
of hij nog aan de opgegeven fabriek,s gegevens voldoet Toch ?
ik heb een military TV3B/U Hickok tube tester (met die speciale bias potmeter)
Het ding kan meer als alleen testen goed/fout
Ook Mutalconductance meten
Moet alleen die instelgegevens en de opgegeven mutalconductance weten
Dat is eigenlijk wat je wilt weten
of hij nog aan de opgegeven fabriek,s gegevens voldoet Toch ?
Re: GU-50 Monoblokken
Bert,helaas geen Amerikaanse kloon kunnen vinden 
Zal het moeten doen met de Europese LS50.
Zal het moeten doen met de Europese LS50.
