B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Moderator: Beheerdersteam
B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Ik heb voor mijn orgel voor de kanalen 3 en 4 tweede hands boxen van Bowers & Wilkins aangeschaft. Deze zijn blijkbaar van bouwjaar 1992.
Van binnen ziet het er allemaal nog heel netjes uit, zie foto's.
De volgende vraag: is het zinvol de bi-polaire condensatoren te vervangen. Ik heb de waarden doorgemeten (uiteraard met los genomen aansluiting) en de capaciteit is nog ruim voldoende. Heeft het zin, d.w.z. zal het geluid er beter van worden, om ze toch allemaal te vervangen ?
Van binnen ziet het er allemaal nog heel netjes uit, zie foto's.
De volgende vraag: is het zinvol de bi-polaire condensatoren te vervangen. Ik heb de waarden doorgemeten (uiteraard met los genomen aansluiting) en de capaciteit is nog ruim voldoende. Heeft het zin, d.w.z. zal het geluid er beter van worden, om ze toch allemaal te vervangen ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
ik zou t testen, maar wees er op voorbereid dat het wel eens minder goed kan klinken, een elko gedraagt zich anders als een folie
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Misschien de condensator naar de tweet bypassen met een mooie, kost weinig en als het minder klinkt is het zo weer opgelost.
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Met speakers uit '92 zou ik eerst naar andere verouderingsverschijnselen kijken. Maar de elko's checken kan geen kwaad.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Compleet onzinnig om dit aan te passen, basta!
Die luidsprekers beluister je voor geluidsproductie, niet reproductie. En daarbij was je al tevreden met het geluid terwijl ze volgens mij onder de kruk naar achteren - dus van je af - speelden. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Ik heb de V201i gehad, vrijwel dezelfde speaker. Heerlijk, niets meer aan doen
Die luidsprekers beluister je voor geluidsproductie, niet reproductie. En daarbij was je al tevreden met het geluid terwijl ze volgens mij onder de kruk naar achteren - dus van je af - speelden. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Ik heb de V201i gehad, vrijwel dezelfde speaker. Heerlijk, niets meer aan doen
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Volgens mij kunnen deze oudjes nog even dienst doen, ze geven prima geluid.
Binnenkort krijg ik de grotere broer binnen, de B&W V202. Deze ga ik achter het pijpenfront bevestigen en aansluiten op kanalen 1 en 2. Dat gaat precies passen, moet een smal lijstje maken voor tussen de box en het orgelfront. Ook moet ik het hout tussen de 2 ronde gaten aanpassen om het geluid zijn weg door het doek te geven.
ik zie geen verouderingsverschijnselen. Het rubber om de conus heb ik heel lichtjes ingevet met zuurvrije vaseline, om uitdrogen tegen te gaan. Verder heb ik de bedrading zoveel mogelijk ingeklemd tussen het dempend materiaal dat dit niet kan resoneren.Met speakers uit '92 zou ik eerst naar andere verouderingsverschijnselen kijken
Volgens mij kunnen deze oudjes nog even dienst doen, ze geven prima geluid.
Binnenkort krijg ik de grotere broer binnen, de B&W V202. Deze ga ik achter het pijpenfront bevestigen en aansluiten op kanalen 1 en 2. Dat gaat precies passen, moet een smal lijstje maken voor tussen de box en het orgelfront. Ook moet ik het hout tussen de 2 ronde gaten aanpassen om het geluid zijn weg door het doek te geven.
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Dat moet je dus nooit doen. Rubber wordt aangetast door vaseline. Deze twee gaan niet samen.Marius-28 schreef:Het rubber om de conus heb ik heel lichtjes ingevet met zuurvrije vaseline, om uitdrogen tegen te gaan.
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Volgens mij ook en dan niet direkt op de rolrand sprayen maar eerst op een doek en hiermee de rand inwrijven. Had Wouter daar niet een mini stappenplannetje voor 
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Ik dacht ook eerst dat silconenspray het beste was. Maar heb contact gehad met een restaurateur van oude boxen in Den Haag. Deze gaf aan vooral geen siliconenspray te gebruiken, dat maakt het dunne rubber te week, het trekt er teveel in met kans op scheuren. Hij vertelde zuurvrije vaseline het beste is, en heel dun met een wattenstaafje aanbrengen. Dat heb ik dus gedaan bij al mijn boxen.
Het is bekend dat olie en minerale vetten rubber kan aantasten, maar zuurvrije vaseline niet. Voor de rubbers van auto gebruik ik altijd siliconenspray, maar die rubbers zijn veel en veel dikker.
Wie heeft er gelijk ?
De boxen in het front zijn geplaatst, zie verder hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=23910
Het is bekend dat olie en minerale vetten rubber kan aantasten, maar zuurvrije vaseline niet. Voor de rubbers van auto gebruik ik altijd siliconenspray, maar die rubbers zijn veel en veel dikker.
Wie heeft er gelijk ?
De boxen in het front zijn geplaatst, zie verder hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=23910
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Vaseline is een petroleum product, een koolwaterstof. Er zijn verschillende rubbersoorten waaronder olie bestendige. Die vind je vooral onder de motorkap.
Natuurrubber kan in ieder geval niet tegen vaseline, het blijft zwart afgeven wat een teken is dat het rubber er langzaam in oplost.
Er is ook siliconenrubber, dat moet je weer niet met siliconen behandelen.
Beter blijf je van de rubber randen af, zet de luidsprekers niet in de zon, rook niet en hou je huis normaal schoon.
Natuurrubber kan in ieder geval niet tegen vaseline, het blijft zwart afgeven wat een teken is dat het rubber er langzaam in oplost.
Er is ook siliconenrubber, dat moet je weer niet met siliconen behandelen.
Beter blijf je van de rubber randen af, zet de luidsprekers niet in de zon, rook niet en hou je huis normaal schoon.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
richard schreef:rook niet en hou je huis normaal schoon.
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Iets wat ik al jaren gebruik uit de MTB wereld en rubber niet aantast.
enthält kein Silikon, PTFE und Graphit...
http://www.brunox.com/website/daten-bru ... Deo-de.pdf
enthält kein Silikon, PTFE und Graphit...
http://www.brunox.com/website/daten-bru ... Deo-de.pdf
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
Zeker ook goed voor onder de armen?m_cruiser schreef:Iets wat ik al jaren gebruik uit de MTB wereld en rubber niet aantast.
enthält kein Silikon, PTFE und Graphit...
http://www.brunox.com/website/daten-bru ... Deo-de.pdf
Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?
'k Heb nu IN het orgelfront nu hetzelfde merk B&W boxen maar een grotere broer - de V202 of ook wel aangeduid als DS2, ook daarvan de condensatoren van de filters bekeken. Heb ze nu maar niet doorgemeten, alles zag er goed uit. Condensatoren lekker laten zitten - prachtig geluid hoor.Ik heb de V201i gehad, vrijwel dezelfde speaker. Heerlijk, niets meer aan doen
Als je ruim € 1000,- per box
Gegevens Bowers & Wilkens - V202 of DS2
- frequentie range = 45 Hz - 22 kHz (-6 dB)
- frequentie range = 48 Hz - 20 kHz (-3 dB / vrije veld)
- impedantie : 4 Ω
- bass loading: fourth-order vented alignment
- gevoeligheid 90 dB (2,83V, 1m)
- vervorming < 1% (300 Hx - 20 kHz) en 3% (20 Hz - 300 Hz)
- 65 W Din geschikt voor versterkers tot 120 W rms
