8 inch subwoofer - low budget

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

8 inch subwoofer - low budget

Bericht door barrymossel »

Voor een nieuw projectje (adhd :yeah: :rock: ) wil ik een 8 (of 10) inch subwoofer gaan gebruiken die in een zo klein mogelijke behuizing kan (max 20 liter) en redelijk laag kan. Gevoeligheid niet te laag. Alles moet natuurlijk weer low budget, dus niet boven de 50-60 euro. Iemand suggesties?

Opties?:
  • Dayton Audio SD215A-88
  • Monacor SP8/150PRO
  • Tangband W8-740C
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door ray5150 »

Ik zou in eerste instantie op zoek gaan naar een gebruikte driver.
Des te meer budget blijft er over voor hout en dergelijke.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door barrymossel »

ray5150 schreef:
Ik zou in eerste instantie op zoek gaan naar een gebruikte driver.
Des te meer budget blijft er over voor hout en dergelijke.
In principe gaat het (wederom) om een draagbaar muziekkistje met versterker op accu (voor mijn zwager). Hout kost niks (schoonpa kan wel wat 18 mm multiplex meenemen van werk), versterkerbordjes heb ik in overvloed en de overige zaken zijn de kosten ook weer niet.

Maximale budget voor de drivers (mijn keuze zou zijn: sub en twee fullrange): 150 euro. Maar persoonlijk denk ik dat we daar ruim onder kunnen blijven, omdat het vooral hard, maar niet kwalitatief hoeft te zijn (lagere eisen dan ikzelf - en dat zegt wat vooralsnog).

Hij vindt mijn subwoofer/munitiekist goed klinken en wil die overkopen, maar daar ben ik nog niet klaar mee (en een beetje aan gehecht). Ook vind hij het onhandig dat het twee kisten zijn (ik had pas later besloten er een subwoofer aan het hangen). Dus om die reden wil ik voor hem een nieuwe kist bouwen.

Dus weinig eisen, laag, hard en relatief klein (lees: draagbaar i.c.m. fullrange, accu en versterker).
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door MarcoSQ »

[knip]...die in een zo klein mogelijke behuizing kan (max 20 liter) en redelijk laag kan. Gevoeligheid niet te laag
.Zoals je waarsch. weet, zijn die drie eisen niet verenigbaar. Met een beetje geluk mag je er twee kiezen, en de derde zul je moeten je laten vallen .
Gezien je verdere doel gok ik (?) dat de balans in dat vetgedrukte stukje, meer zal moeten doorslaan richting 'hoge gevoeligheid' ?

If so : dan kon dit misschien wel iets voor je zijn : http://www.thomann.de/nl/the_box_speake ... l_211229_0
Best luid en OK in een gesloten 20ldoosje. Je levert in op diepgang (da's de ene van drie bovenstaande keuzes, die je moest laten varen)
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door barrymossel »

MarcoSQ schreef:
[knip]...die in een zo klein mogelijke behuizing kan (max 20 liter) en redelijk laag kan. Gevoeligheid niet te laag
.Zoals je waarsch. weet, zijn die drie eisen niet verenigbaar. Met een beetje geluk mag je er twee kiezen, en de derde zul je moeten je laten vallen .
Gezien je verdere doel gok ik (?) dat de balans in dat vetgedrukte stukje, meer zal moeten doorslaan richting 'hoge gevoeligheid' ?

If so : dan kon dit misschien wel iets voor je zijn : http://www.thomann.de/nl/the_box_speake ... l_211229_0
Best luid en OK in een gesloten 20ldoosje. Je levert in op diepgang (da's de ene van drie bovenstaande keuzes, die je moest laten varen)
Sorry, ik had geen 20 liter moeten noemen als harde eis. Meer een wens. Mijn eerder genoemde sub zit in een 25 liter behuizing en een gehele combinatie mag ook wel de 30 liter aantikken, of hoger. Het moet gewoon draagbaar zijn.
Hetgeen mijn zwager acceptabel vindt is sowieso al een Dayton Audio SD215A-88 in een 25 liter BR behuizing met ernaast een compartiment met twee fullrangers en wat elektronica. Maar ikzelf wil graag kleiner en meer uitdagend.

En ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Blamm
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 mar 2005, 14:39
Locatie: Zoetermeer

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door Blamm »

Is een Mivoc AW2000 niet iets, mocht je er nog een kunnen vinden ergens?
Deze kan (met eventueel wat correctie) in een zeer kleine behuizing gestopt worden en valt binnen jouw budget.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door b_force »

Omnes Audio W8-670Z, by far
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door Ivo »

Wat is redelijk laag en wat wil je er mee? Je hebt het over twee breedbanders en een sub, en niet te groot. Misschien eens kijken naar breedbanders als de monacor sp205/8. Vanwege afwijkende paramaters gaat dat laag in een open baffletje of een kast die achter open is. Veel goedkoper en kleiner vindt je denk ik niet.

Persoonlijk zou ik geen al te kleine kasten willen, want juist met een grote kast haal je veel uit een goedkope unit. De vloerruimte ben je toch al kwijt, dus ga lekker de hoogte in.
barrymossel
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 9:27

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door barrymossel »

Thanks. De Mivoc ben ik al mee aan het simuleren geweest en dat is inderdaad een zeer interessante. Wel wat lastiger te krijgen (of redelijk wat verzendkosten geloof ik). De Omnes ga ik eens bestuderen.

Met laag bedoel ik f3 rond de 40Hz. Dan heb je volgens mij toch wel een sub nodig, toch?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 8 inch subwoofer - low budget

Bericht door wouter »

In je openingspost zie ik een Monacor SP8/150PRO staan. Leuk voor compact en hoge gevoeligheid, heb ik nog wel ter overname liggen.

Al die subwoofers komen beter tot hun recht met meer vermogen denk ik. Ik zou echt simuleren hoe hard het kan boven 50 Hz, maar als je echt diepgaande beuk zoekt zul je eerder richting de 40 Hz moeten kijken. Dat gaat serieus vermogen vragen. Een 8" logitech sub gaat diep en luid, maar daar hangt ook een flink versterkervermogen achter.

In mijn bascabinet topic zie je dat ik begin met een 8" Monacor en eindig met een 6,5" Peerless subwoofer, in bijna dezelfde behuizing. Onder de 100 Hz Edit: 70 Hz wint die Peerless het op alle fronten: compacter, hogere SPL, meer diepgang. Pas boven de 100 Hz is de 8" in het voordeel.
sls 6.5 versus 8mb201 a.png
Even ter vergelijk, een 8" PA unit versus een 6,5"subwoofer. Zie even hoeveel vermogen er nodig is om de max te bereiken. Een 4 Ohm sub is dan wel aan te bevelen. En met 150 Watt kun je met zo'n SLS 6,5 je lol op. Waarschijnlijk ook wel met zo'n Omnes Audio subwoofer, veel bang for the buck. Dan zou ik 2x 6,5" overwegen en dan links en rechts impulsgecompenseerd opstellen. Blijft de boel mooi rustig. Paar leuke breedbanders er in en je bouwt voor meer geld dan een 2e hands JVC boomblaster een soort gelijk ding zelf :mrgreen:
Plaats reactie