Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite LM4780 versterker
Ik ben het nog niet tegengekomen Peter, dat de spoeltjes met epoxy geimpregneerd zijn evenals bijgeluiden. Maar de volgende keer zal ik het toepassen. Ik neem aan dat je dit niet in de keukenoven moet doen ivm. schadelijke dampen? Prik je het spoeltje dan in een stukje schuim oid, zodat hij niet op z'n kant ligt? Er zijn trouwens meerdere versie van UHU-plus.
Oorspronkelijk zat er een kleiner koelblokje in de versterker, maar ik heb er dus twee nodig (of een lange). Deze twee koelblokken van Reichelt hebben het juiste formaat en zijn ook vrij voordelig. Hoewel de onder en bovenkant van de kast flink geperforeerd zijn kan een wat ruimer bemeten koelblok geen kwaad.
Oorspronkelijk zat er een kleiner koelblokje in de versterker, maar ik heb er dus twee nodig (of een lange). Deze twee koelblokken van Reichelt hebben het juiste formaat en zijn ook vrij voordelig. Hoewel de onder en bovenkant van de kast flink geperforeerd zijn kan een wat ruimer bemeten koelblok geen kwaad.
Klopt dat men die spoeltjes vaak maar wat laat zwabberen. Is ook de, dit keer wel valide, reden dat zo'n Zobel netwerkje een slechte naam heeft in hi-end kringen. Maar ik heb ze toch ook wel gezien waar ze wel netjes vast om een kunststof kerntje gewikkeld waren.
Ik prik het spoeltje met de twee uistekende draadeinden in een plankje hout en zet dat gewoon in de keukenoven om uit te harden. Juist dit soort epoxy hardt pas goed door bij hogere temperatuur en dampt daarna niet meer uit. En warm of koud, de vluchtige stoffen die bij epoxy altijd enigszins vrij komen zijn niet goed voor de gezondheid, maar ze blijven ook niet lang hangen. Kwestie van ventileren. Spoeltje is ca. 20 wikkelingen 1mm draad van een oude LS-filterspoel om een boortje van 8mm. Gaat het beste met de handboor in de bankschroef. Daarna op het boortje ietwat uitrekken. En dan daarna terugbrengen naar 15,5 - 16 wikkelingen. Impregneren gaat het beste door eerst het spoeltje te verwarmen met de föhn, de epoxy vloeit er dan mooi waterdun tussen. Kwestie van oefenen
Ik prik het spoeltje met de twee uistekende draadeinden in een plankje hout en zet dat gewoon in de keukenoven om uit te harden. Juist dit soort epoxy hardt pas goed door bij hogere temperatuur en dampt daarna niet meer uit. En warm of koud, de vluchtige stoffen die bij epoxy altijd enigszins vrij komen zijn niet goed voor de gezondheid, maar ze blijven ook niet lang hangen. Kwestie van ventileren. Spoeltje is ca. 20 wikkelingen 1mm draad van een oude LS-filterspoel om een boortje van 8mm. Gaat het beste met de handboor in de bankschroef. Daarna op het boortje ietwat uitrekken. En dan daarna terugbrengen naar 15,5 - 16 wikkelingen. Impregneren gaat het beste door eerst het spoeltje te verwarmen met de föhn, de epoxy vloeit er dan mooi waterdun tussen. Kwestie van oefenen
De LM4780 uitvoering van knuisje was wel duidelijk geïnspireerd door die opzet van een Deense mijnheer.
Nu dan met een voortschrijdend inzicht en ontwikkeling van de ZBA versterker, kon ook het 1e type met de LM4780 opgewaardeerd worden, naar wat meer het niveau van de ZBA Brainstorm, en dan nu wel met wat meer vermogen.
Er zijn door knuisje dus aanpassingen gedaan, zodat hij meer in die lijn met de LME49990 opamp, en de schakeling komt.
Jullie hadden misschien al begrepen dat er eerst een probleempje was met een 3 polige stekkerverbinding, en nu dat is opgelost kan ik beter beoordelen of en wat de resultaten zijn.
Nu is het zo dat de set hier heeft het laag gedeelte actief, en dat moest echt wel net een tikje aangepast worden, niveau moest omhoog om het hogere vermogen van de LM4780 bij te houden.
Ik hoef niet 1500 uur te wachten tot het gaat klinken gelukkig, want ik word hier met dit resultaat erg blij.
De balans, tussen laag en de rest van de luidspreker waar je van zou denken, is dat nu belangrijk, komt heel duidelijk en goed tot uiting.
Het totale beeld is kamerbreed, mede door de DAC ook wel, en met een dynamisch en stabiele opzet nu een heel levendig open beeld.
Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de opname, maar zeker goede opnames is echt genieten.
Sterker nog, mindere opnames gaan eigenlijk irriteren.
Pieter Wispelwey op de Cello of Danse Macabre van Camille Saint Seans, de Santana of Eric Clapton die vanavond voorbij kwamen, geven wel aan,
deze versterker is geen kneusje.
Nu dan met een voortschrijdend inzicht en ontwikkeling van de ZBA versterker, kon ook het 1e type met de LM4780 opgewaardeerd worden, naar wat meer het niveau van de ZBA Brainstorm, en dan nu wel met wat meer vermogen.
Er zijn door knuisje dus aanpassingen gedaan, zodat hij meer in die lijn met de LME49990 opamp, en de schakeling komt.
Jullie hadden misschien al begrepen dat er eerst een probleempje was met een 3 polige stekkerverbinding, en nu dat is opgelost kan ik beter beoordelen of en wat de resultaten zijn.
Nu is het zo dat de set hier heeft het laag gedeelte actief, en dat moest echt wel net een tikje aangepast worden, niveau moest omhoog om het hogere vermogen van de LM4780 bij te houden.
Ik hoef niet 1500 uur te wachten tot het gaat klinken gelukkig, want ik word hier met dit resultaat erg blij.
De balans, tussen laag en de rest van de luidspreker waar je van zou denken, is dat nu belangrijk, komt heel duidelijk en goed tot uiting.
Het totale beeld is kamerbreed, mede door de DAC ook wel, en met een dynamisch en stabiele opzet nu een heel levendig open beeld.
Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de opname, maar zeker goede opnames is echt genieten.
Sterker nog, mindere opnames gaan eigenlijk irriteren.
Pieter Wispelwey op de Cello of Danse Macabre van Camille Saint Seans, de Santana of Eric Clapton die vanavond voorbij kwamen, geven wel aan,
deze versterker is geen kneusje.
Dat was toch geen Deense mijnheer hoor, maar een Canadese psychologie studenthannesie schreef:De LM4780 uitvoering van knuisje was wel duidelijk geïnspireerd door die opzet van een Deense mijnheer.
Leuk dat de opwaardering naar de ZBA versie het weer een stapje hoger voor je tilt.
Mooi verhaal Hans, het klinkt nu als roomboter begrijp ik.hannesie schreef:Nu is het zo dat de set hier heeft het laag gedeelte actief, en dat moest echt wel net een tikje aangepast worden, niveau moest omhoog om het hogere vermogen van de LM4780 bij te houden.
Na verandering van de schakeling naar de ZBA versie is de versterking nu 26dB ipv. 20dB. Dit verklaart waarom je het actief laag wat moet aanpassen.
Inderdaad, het klinkt weer als roomboter.
Voor mensen die dat willen begrijpen, ik had tegen Peter gezegd het verschil tussen de Hypexen en de Composite is net als het verschil tussen margarine en roomboter, net wat voller van smaak en wat vetter.
Het is wel meer stevig en stabieler van karakter
Ik wilde niet te snel oordelen hoe er veel zou zijn veranderd, vandaar de reactie nu pas, en juist die balans vinden, om het net die glans te geven, is dan even zoeken.
En andere Peter (Pjotr) je hebt helemaal gelijk, ik had blijkbaar in mijn hoofd een rood/wit gekleurde vlag bij de naam op het DIY audio en er zit wel rood in, meer het is inderdaad een Canadese vlag, mijn fout.
Er zitten toch ook aardig wat van die Denen op het DIY audio vandaar.
Voor mensen die dat willen begrijpen, ik had tegen Peter gezegd het verschil tussen de Hypexen en de Composite is net als het verschil tussen margarine en roomboter, net wat voller van smaak en wat vetter.
Ik wilde niet te snel oordelen hoe er veel zou zijn veranderd, vandaar de reactie nu pas, en juist die balans vinden, om het net die glans te geven, is dan even zoeken.
En andere Peter (Pjotr) je hebt helemaal gelijk, ik had blijkbaar in mijn hoofd een rood/wit gekleurde vlag bij de naam op het DIY audio en er zit wel rood in, meer het is inderdaad een Canadese vlag, mijn fout.
Er zitten toch ook aardig wat van die Denen op het DIY audio vandaar.
Die vergelijking vind ik leuk en goed gevonden.hannesie schreef:Inderdaad, het klinkt weer als roomboter.![]()
Voor mensen die dat willen begrijpen, ik had tegen Peter gezegd het verschil tussen de Hypexen en de Composite is net als het verschil tussen margarine en roomboter, net wat voller van smaak en wat vetter.![]()
![]()
- salautom
tja, ben het daar niet helemaal mee eens....
margarine is troep, en dat kan je toch van de hypexen niet zeggen
Ik ben vroeger grootgebracht met Planta margarine i.v.m. gevoeligheid van bepaalde stoffen (allergie) dat gaf voor mij een oplossing, en ben daar grotendeels overheen gegroeid.salautom schreef:tja, ben het daar niet helemaal mee eens....
Roomboter konden we toen niet betalen, maar dan praten we over 60 jaar terug.
Edit: nog even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over de klank impressie.
De kwaliteit van de gebruikte materialen en opzet van een versterker zal en kan ik zeker geen oordeel over geven
Ik heb afgelopen weekend mijn exemplaar uitgebreid getest bij de lokale HiFi zaak en vergeleken met Hypex AS2.100 en een Rotel versterker met 2 x 250W Icepower. Het verschil is groot. De Rotel komt klankmatig niet in de buurt van de LM 4780. Het is alleen niet aan te bevelen om er te tamme luidsprekers aan te hangen. De B&W's klinken erg suf en mat. Op een setje Focal luidsprekers komt de versterker echt helemaal tot leven.
Je merkt alleen wel dat veel opnamen wat te veel laag bevatten. Het laag is m. i soms nogal nadrukkelijk aanwezig. Ik zou hem wel eens willen horen op een setje luidsprekers die van zichzelf wat fris klinken. De LM4780 klinkt namelijk zo romig dat je af en toe een rauw randje wel lekker gaat vinden. Je kan er iig uren naar luisteren zonder dat er vermoeidheid optreedt. De vergelijking met de AS2.100 maak ik maar niet. Dat is toch meer speelgoed...
Binnenkort nog even testen op Indiana Line speakers. Is wel geen zelfbouw maar je kan wel goed vergelijken zo.
Je merkt alleen wel dat veel opnamen wat te veel laag bevatten. Het laag is m. i soms nogal nadrukkelijk aanwezig. Ik zou hem wel eens willen horen op een setje luidsprekers die van zichzelf wat fris klinken. De LM4780 klinkt namelijk zo romig dat je af en toe een rauw randje wel lekker gaat vinden. Je kan er iig uren naar luisteren zonder dat er vermoeidheid optreedt. De vergelijking met de AS2.100 maak ik maar niet. Dat is toch meer speelgoed...
Binnenkort nog even testen op Indiana Line speakers. Is wel geen zelfbouw maar je kan wel goed vergelijken zo.
Over welke LM4780 heb je het dan Dan?
Er zijn nu 3 smaken van: De gewone standaard kit versie, de Tommel variant en de naar de ZBA versie gemodificeerde Tommel variant waar Hans nu mee speelt.
Er zijn nu 3 smaken van: De gewone standaard kit versie, de Tommel variant en de naar de ZBA versie gemodificeerde Tommel variant waar Hans nu mee speelt.
Ik heb de door Knuisje gebouwde composiet uitvoering. Dat is volgens mij dezelfde als waar Hans mee speelt.
De LM4780 CA van Hans heb ik omgebouwd naar het ZBA schema (maar met de LM4780 ipv. de LM3886).
Nou ja, binnenkort kan Dan zijn eigen ZBA CA gaan vergelijken. Het vermogensverschil met de parallelle LM4780 is niet heel groot. Beide zijn geen versterkers die je op tamme speakers die een flinke schop nodig hebben om wakker te worden, moet loslaten
Laten we wel zijn, ik heb absoluut geen negatief oordeel over deze versterker, integendeel. Ik ben er erg blij mee. Het vermogen is ruim voldoende voor een flinke huiskamer en het klinkt erg goed allemaal.
Ik heb alleen wel een probleempje gehad waarvan ik me afvraag of ik het goed opgelost heb.
De versterker heeft een gebalanceerde ingang. Ik heb helaas geen bron met een gebalanceerde uitgang. Ik heb dit in eerste instantie opgelost door de ingang aan te sluiten op de + en de ground. de - heb ik ongemoeid gelaten. Dit ging niet goed. Het geluid was erg helder, zonder te vervormen weliswaar, maar het speelde erg zacht.
Omdat beide kanalen hetzelfde fenomeen vertoonden dacht ik meteen aan een fout in het aansluiten. De voedingsspanning voor de zekerheid nog gecontroleerd maar die was netjes 36V
Ik heb bij het rommelen aan de aansluitpinnen per ongeluk sluiting gemaakt tussen de 0 en de - van de ingang. Toen was het geluid meteen heel luid en vol. Vervolgens heb ik de steker de + en de ground aangesloten en de 0 en de - met elkaar verbonden. Nu klinkt het dus heel goed, maar wel met een beetje een neiging naar iets te bassig. Dat is natuurlijk een aanname maar zo komt het op mij over. Ik heb nu de versterker aangesloten op een setje Castle Richmond 3i speakers en dat klinkt gewoon heel goed. Echt ongelooflijk hoe groots dat klinkt voor een setje van die iniminie fabrieksluidsprekertjes.
Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ik heb zomaar het idee dat er een weerstand over de 0 en de - moet.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik heb alleen wel een probleempje gehad waarvan ik me afvraag of ik het goed opgelost heb.
De versterker heeft een gebalanceerde ingang. Ik heb helaas geen bron met een gebalanceerde uitgang. Ik heb dit in eerste instantie opgelost door de ingang aan te sluiten op de + en de ground. de - heb ik ongemoeid gelaten. Dit ging niet goed. Het geluid was erg helder, zonder te vervormen weliswaar, maar het speelde erg zacht.
Omdat beide kanalen hetzelfde fenomeen vertoonden dacht ik meteen aan een fout in het aansluiten. De voedingsspanning voor de zekerheid nog gecontroleerd maar die was netjes 36V
Ik heb bij het rommelen aan de aansluitpinnen per ongeluk sluiting gemaakt tussen de 0 en de - van de ingang. Toen was het geluid meteen heel luid en vol. Vervolgens heb ik de steker de + en de ground aangesloten en de 0 en de - met elkaar verbonden. Nu klinkt het dus heel goed, maar wel met een beetje een neiging naar iets te bassig. Dat is natuurlijk een aanname maar zo komt het op mij over. Ik heb nu de versterker aangesloten op een setje Castle Richmond 3i speakers en dat klinkt gewoon heel goed. Echt ongelooflijk hoe groots dat klinkt voor een setje van die iniminie fabrieksluidsprekertjes.
Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ik heb zomaar het idee dat er een weerstand over de 0 en de - moet.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Hoi Dan.
Was ook geen kritiek, integendeel. Wat betreft de gebalanceerde ingang. Als je die ongebalanceerd wilt gebruiken sluit je i.d.d. de "-" aan op de gnd en gebruik je de "+" voor het signaal. Dat is min of meer standaard. Echter de Modulus versterkers gebruiken de That1200 gebalanceerde ingang chip en die moet het ook goed doen als je de "-" niet aansluit. Enige wat je dan krijgt is meer ruis maar geen afval in de bassen. Maar goed, Knuisje heeft hem gebouwd en heeft meer ervaring.
Was ook geen kritiek, integendeel. Wat betreft de gebalanceerde ingang. Als je die ongebalanceerd wilt gebruiken sluit je i.d.d. de "-" aan op de gnd en gebruik je de "+" voor het signaal. Dat is min of meer standaard. Echter de Modulus versterkers gebruiken de That1200 gebalanceerde ingang chip en die moet het ook goed doen als je de "-" niet aansluit. Enige wat je dan krijgt is meer ruis maar geen afval in de bassen. Maar goed, Knuisje heeft hem gebouwd en heeft meer ervaring.
Bedankt, dan heb ik het nu waarschijnlijk toch wel goed aangesloten. Nu eerst eens mijn Rpi aan de praat zien te krijgen 
Geef anders maar aan, desnoods via PB, hoe je er voor staat op een topic of zoiets, en we helpen je er wel uit de problemen, en eventueel hoe je data en plaatsen, en hoe en waar je bestanden staan.Dan schreef:Bedankt, dan heb ik het nu waarschijnlijk toch wel goed aangesloten. Nu eerst eens mijn Rpi aan de praat zien te krijgen
Daar komen we wel uit.
We hadden het er in Breda al over.
Zo sluit je ongebalanceerde bronnen aan: linkDan schreef:Bedankt, dan heb ik het nu waarschijnlijk toch wel goed aangesloten. Nu eerst eens mijn Rpi aan de praat zien te krijgen
Dat is toch niet anders dan wat ik al schreef? Alleen staat daar weer niet bij wat de "+" is en wat de "-". Dat kan ook wel eens verschillen: In Europa is pin 2 van de XLR de plus (hot) maar in de VS is het vaak pin 3.knuisje schreef:Zo sluit je ongebalanceerde bronnen aan: linkDan schreef:Bedankt, dan heb ik het nu waarschijnlijk toch wel goed aangesloten. Nu eerst eens mijn Rpi aan de praat zien te krijgen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Alle nieuwe apparatuur is sinds de negentiger jaren pin 2 heet. Bij ouder spul kun je nog wel eens pin 3 heet vinden ( als dat nog niet is omgebouwd).
Ohw ja, de deskundige...ds23man schreef:Alle nieuwe apparatuur is sinds de negentiger jaren pin 2 heet. Bij ouder spul kun je nog wel eens pin 3 heet vinden ( als dat nog niet is omgebouwd).
Ik heb even nog verder naar die That1200 receiver gekeken. Daar hebben ze een trucje uitgehaald met bootstrapping van de ingangsweerstand. Als je daarbij de "-" ingang niet aard of gebalanceerd aanstuurt ga je i.d.d. signaalverlies en verlies aan laag krijgen. Dus het klopte wel Dan wat je vond met de "-" niet aangesloten.
Nee, het is een aanvulling waarbij een tekeningetje verduidelijkt hoe je het beste de kabelafscherming kunt aansluiten.Pjotr schreef:Dat is toch niet anders dan wat ik al schreef?
Voor wat betreft de pin nummering is dit van belang op de aux steker en chassisdeel. Op de print staat het aangegeven met +, - en G. Ik ga er een mooi kabeltje voor maken. Alleen even twee chassisdeeltjes bestellen. De RCA aansluitingen kunnen er dan ook wel uit.
Als ik het goed begrijp zit en e that aan de ingang om de versterker gebalanceerde aansluitingen te geven.
Als je deze toch niet gebruikt en ongebalanceerd wel gaan spelen.
Zou je de That er dan niet beter tussenuit halen?
Lijkt me handiger dan met een verloopkabel te gaan rommelen.
Als je deze toch niet gebruikt en ongebalanceerd wel gaan spelen.
Zou je de That er dan niet beter tussenuit halen?
Lijkt me handiger dan met een verloopkabel te gaan rommelen.