Waarom denk je dat er nieuwe firmware geschreven is?Hans Nootdorp schreef:Ik heb gisteren de nieuwe versie van de HFD filterdesigner (4.4) geïnstalleerd. Heb daarna daarmee de bootloader, firmware en controller-firmware in de DLCP geladen en geïnstalleerd. Ging prima. Pak wel wel de helpfile van Hypex voor upgrade er bij. DLCP-bediening werkt (tot op dit moment) wel zonder haperen. In vorige versie liep de DLCP regelmatig vast en was een harde reset (230 volt er even af) noodzakelijk om hem weer aan de praat te krijgen. Apart dat niemand anders dit hier gerapporteerd heeft.![]()
En de oude filterfiles zijn in deze nieuwe versie van HFD gewoon te importeren en te gebruiken.
Voorlopig ben ik (zeer) tevreden.![]()
En met dank aan ds23man voor wat begeleiding.
Hypex DLCP - configureren en uitval
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Hypex DLCP - configureren en uitval
Nu ken ik jou hardware niet maar normaal gaat de usb input via een converter van usb naar i2s.Hans Nootdorp schreef:Iemand een suggestie (mag ook zelfbouwschema zijn) ?Hans Nootdorp schreef:Ik zit nog met te veel digitale bronnen voor het input-board van mijn DLCP...
Ik heb eigenlijk 4 bronnen met Toslink-uitgang:
Bluray-speler, TV/radio-kabeldecoder, TV en mediaplayer.
En de DLCP heeft slechts 1 Toslink-input.![]()
Nu heb ik al een Toslink-AES convertor gebouwd:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21802
Dus mijn Bluray-speler en TV kan ik nu beide met Toslink aansluiten.
De SPDIF-input heb ik gereserveerd voor mijn streamer.
Dan heb ik op het input-board nog een laatste ongebruikte digitale input: de USB-input.
Zou mooi zijn als ik met een convertor van Toslink naar USB zou kunnen gaan. Dan zou ik een 3e Toslink input kunnen creëren. Maar met Google vind ik nergens een Toslink-USB convertor.Lijkt mij stug dat zoiets niet bestaat. Iemand een suggestie?
Een spdif naar usb zal je niet vinden.
Maar spdif naar i2s zal wel te doen zijn.
Je zal waarschijnlijk de usb converter er tussen uit moeten halen en van daar wat nieuws bouwen.
Mogelijk zelfs iets wat nog wat extra ingangen geeft is dan mogelijk.
Ik volg eigenlijk niet helemaal waarom je zowel je TV alsook je decoder zou willen aansluiten.Hans Nootdorp schreef:Ik zit nog met te veel digitale bronnen voor het input-board van mijn DLCP...
Ik heb eigenlijk 4 bronnen met Toslink-uitgang:
Bluray-speler, TV/radio-kabeldecoder, TV en mediaplayer.
En de DLCP heeft slechts 1 Toslink-input.![]()
Ik ga er tenminste vanuit dat de TV het zelfde signaal eruit gooit als de decoder.
Maw, als je op de decoder NED1 aan hebt staan, komt exact datzelfde signaal uit de optische uitgang van de TV, toch ?
Als je de optische uitgang van de TV neemt ben je in de meeste gevallen ook redelijk lipsynchroon, maar ja Hans wil het allemaal meemaken. 
- Hans Nootdorp
Mjjn TV geeft inderdaad in principe hetzelfde signaal af als mijn decoder. Maar als ik naar radio luister wil ik mijn TV niet hoeven aan te zetten. Maar de decoder heeft een optie om de audio-delay in te stellen om zo lipsynchroon te worden. Ik betwijfel of die delay dan ook op de decoder-audiouitgang komt, maar dat moet ik even checken.
Mijn configuratie is dat ik nog 1 digitale input over heb en dat is USB (waarvan de convertor er niet tussen uitgang, want onderdeel van DCLP-input board).
En ik heb nog een digitale bron met Toslink aan te sluiten. Vandaar dat een convertor van Toslink naar USB gewenst is. Maar als ik dat zo hoor kan ik het wel vergeten om die kant en klaar te vinden...? Dus eerst van Toslink naar I2s en dan van I2s naar USB?
Mijn configuratie is dat ik nog 1 digitale input over heb en dat is USB (waarvan de convertor er niet tussen uitgang, want onderdeel van DCLP-input board).
En ik heb nog een digitale bron met Toslink aan te sluiten. Vandaar dat een convertor van Toslink naar USB gewenst is. Maar als ik dat zo hoor kan ik het wel vergeten om die kant en klaar te vinden...? Dus eerst van Toslink naar I2s en dan van I2s naar USB?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou de minst belangrijke via een analoge ingang aansluiten.
- Hans Nootdorp
Dat is natuurlijk mijn plan B.ds23man schreef:Ik zou de minst belangrijke via een analoge ingang aansluiten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Even opnieuw nagelezen, waarom zou je je tv ook aansluiten als je kabeldecoder ook al aangesloten is. Dat is dubbelop. Als je decoder geen lipsync functie heeft kun je dat ook oplossen door alle kanalen in de DLCP extra delay te geven.
Is een stuk of 3 optische ingangen met handmatige omschakelaar geen optie ?
Kan je het bijna niet zelf voor gaan maken.
Alhoewel
http://www.head-fi.org/t/398737/ic-diy- ... witcher/15
Alhoewel
http://www.head-fi.org/t/398737/ic-diy- ... witcher/15
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de TV dusds23man schreef:Ik zou de minst belangrijke via een analoge ingang aansluiten.
- Hans Nootdorp
Nee dus. Mijn vriendin moppert nu al dat ze nu van alles anders moet instellen.....ray5150 schreef:Is een stuk of 3 optische ingangen met handmatige omschakelaar geen optie ?
Als de delay-instelling op de decoder werkt, kan die het TV-geluid verzorgen en heb ik de opt. uitgang van de TV niet nodig. Alhoewel ik af en toe ook mijn camcorder in mijn TV prik en ik dan wel de audio van mijn TV nodig heb, maar dat mag dan wel analoog.
Ik vrees dat de suggestie van ds23man niet werkt: de DLCP kan max. 10000 us vertragen en dat is voor deze toepassing niet zo veel. Soms is een instelling van bijna 200 ms nodig om lipsync te geraken. Dit wisselt ook nog wel eens bij Ziggo.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat lipsync verhaal heeft puur en alleen te maken met de vertraging in de videobewerking in je tv en is altijd constant. Je decoder poept altijd de video en audio in sync synchroon uit. En weet je hoelang 200msec is?
- pappaleo
- Contacteer:
Absoluut niet mee eens. De ene uitzending bij ziggo is lipsync en de andere is niet om aan te zien. Dat verschilt echt per uitzending. Ik wijzig in de tussentijd echt niets in de configuratie.ds23man schreef:Dat lipsync verhaal heeft puur en alleen te maken met de vertraging in de videobewerking in je tv en is altijd constant. Je decoder poept altijd de video en audio in sync synchroon uit. En weet je hoelang 200msec is?
Waar dat aan ligt? Geen idee.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is dan een Ziggo probleem en heeft niets met Hans zijn setup te maken. Feitelijk heeft dat verder niets met Hans zijn setup te maken. De vertraging die ontstaat in zijn tv is gewoon te compenseren in de DLCP en heeft een vaste waarde.pappaleo schreef:Absoluut niet mee eens. De ene uitzending bij ziggo is lipsync en de andere is niet om aan te zien. Dat verschilt echt per uitzending. Ik wijzig in de tussentijd echt niets in de configuratie.ds23man schreef:Dat lipsync verhaal heeft puur en alleen te maken met de vertraging in de videobewerking in je tv en is altijd constant. Je decoder poept altijd de video en audio in sync synchroon uit. En weet je hoelang 200msec is?
Waar dat aan ligt? Geen idee.
- Hans Nootdorp
Ik heb dezelfde ervaring met TVprogramma's die Ziggo mij via de kabel aanbiedt.
De benodigde delay verschilt per zender en zelfs per programma voor 1 en dezelfde zender.
Daarom heb ik behoefte om al kijkend af toe de audiodelay te kunnen bijstellen en dat kan niet on the fly met de DLCP.
De praktijk leert dat soms wel een delay van 200 ms nodig is.
De instelbare delay van de decoder is zowel op zijn optical uitgang als op de HDMI-uitgang (die naar mijn TV gaat) werkend.
Als ik bij TVkijken de audio direct van de decoder betrek, moet ik de audiodelay (natuurlijk) zo'n 100/150 ms groter instellen dan wanneer ik de audio via Toslink van mijn TV naar mijn versterker haal.
Omdat ik toch vaker TV kijk dan naar radioprogramma via de kabeldecoder luister, houd ik de TV maar op de Toslink-input van de DLCP en gebruik ik de analoge uitgang van mijn decoder voor radioprogramma's. De 2e Toslink-input is voor mijn Bluray-(CD)speler.
Gelukkig heb ik op mijn DLCP 2 Toslink inputs door mijn zelfbouw Toslink-AES convertor. Maar ik bljf pleiten voor een DLCP-inputboard met zo'n 3/4 Toslink inputs. 1x Toslink en 4x analoog in is zo 2015.......
Blijft vreemd (jammer) dat er schijnbaar geen convertor S/PDIF -> USB bestaat.....
De benodigde delay verschilt per zender en zelfs per programma voor 1 en dezelfde zender.
Daarom heb ik behoefte om al kijkend af toe de audiodelay te kunnen bijstellen en dat kan niet on the fly met de DLCP.
De praktijk leert dat soms wel een delay van 200 ms nodig is.
De instelbare delay van de decoder is zowel op zijn optical uitgang als op de HDMI-uitgang (die naar mijn TV gaat) werkend.
Als ik bij TVkijken de audio direct van de decoder betrek, moet ik de audiodelay (natuurlijk) zo'n 100/150 ms groter instellen dan wanneer ik de audio via Toslink van mijn TV naar mijn versterker haal.
Omdat ik toch vaker TV kijk dan naar radioprogramma via de kabeldecoder luister, houd ik de TV maar op de Toslink-input van de DLCP en gebruik ik de analoge uitgang van mijn decoder voor radioprogramma's. De 2e Toslink-input is voor mijn Bluray-(CD)speler.
Gelukkig heb ik op mijn DLCP 2 Toslink inputs door mijn zelfbouw Toslink-AES convertor. Maar ik bljf pleiten voor een DLCP-inputboard met zo'n 3/4 Toslink inputs. 1x Toslink en 4x analoog in is zo 2015.......
Blijft vreemd (jammer) dat er schijnbaar geen convertor S/PDIF -> USB bestaat.....
Dat is niet zo vreemd hoor.Hans Nootdorp schreef:Blijft vreemd (jammer) dat er schijnbaar geen convertor S/PDIF -> USB bestaat.....
Voor een asynchroon USB signaal gaan we namelijk niet uit van een constante data stroom zo als bij spdif.
Er is daadwerkelijk 2 kanten op communicatie nodig.
Je snapt waarschijnlijk wel dat het dan lastiger wordt om een signaal wat alleen maar kan spuien (spdif) te gaan omzetten.
Bij asynchrone communicatie over USB wordt namelijk de klok van de DAC master en vraagt deze de bron om data toe te sturen wanneer de dac deze nodig heeft. De spdif zal niet op een dergelijk verzoek reageren maar zal gewoon door blijven gaan met het versturen van de data op het punt wat hem het beste uit komt.
Wil je dan de data gaan omzetten naar USB dan zal er dus een apparaat moeten zijn wat eerst het signaal buffert en vervolgens met de USB dac gaat onderhandelen wanneer deze data uit de buffer mag worden losgelaten.
Resultaat is weer extra vertraging.
Ook heb je hier een iets ingewikkelder apparaat voor nodig wat het waarschijnlijk behoorlijk duurder gaat maken.
- Hans Nootdorp
Bedankt voor je heldere uitleg, Kappa7. Is voor mij duidelijk waarom S/PDIF met USB een lastige combinatie is.
Ik ga de USB-input dus niet gebruiken voor Toslink(S/PDIF)-bronnen. Maar dat zou mogelijk wel kunnen met een raspberry-PI, die volgens mij ook USB uit kan.
Of zou dat kwalitatief minder zijn dan zijn S/PDIF uitgang te gebruiken? Mijn DLCP reclockt intern.
Ik ga de USB-input dus niet gebruiken voor Toslink(S/PDIF)-bronnen. Maar dat zou mogelijk wel kunnen met een raspberry-PI, die volgens mij ook USB uit kan.
Of zou dat kwalitatief minder zijn dan zijn S/PDIF uitgang te gebruiken? Mijn DLCP reclockt intern.
Ja kan prima met de raspberry.
Kwalitatief kon dat mits de usb aansluiting asynchroon is wel eens beter zijn als de spdif ingang.
Hangt er een beetje van af hoe die is uitgevoerd.
Verwacht van Hypex eigenlijk wel dat zij dit goed ontworpen hebben en zal het prima muziek maken.
Kwalitatief kon dat mits de usb aansluiting asynchroon is wel eens beter zijn als de spdif ingang.
Hangt er een beetje van af hoe die is uitgevoerd.
Verwacht van Hypex eigenlijk wel dat zij dit goed ontworpen hebben en zal het prima muziek maken.
Gewon usb1 dus.
Valt me een beetje tegen van Hypex.
In dat geval vraag ik me af of je die wel wil gebruiken.
Valt me een beetje tegen van Hypex.
In dat geval vraag ik me af of je die wel wil gebruiken.
- Hans Nootdorp
Even een update over mijn DLCP-inputconfiguratie:
Optical input - Bluray-speler (voor afspelen CD's)
AES (met eigenbouw Toslink -> AESconvertor) - TV
Analoog 1 - Set-Top-box (kabelTV-decoder) voor radioprogramma's
Analoog 2 - Mediaplayer
Analoog 3 - MP3-player
S/PDIF - toekomstige RaspberryPi-speler
Optical input - Bluray-speler (voor afspelen CD's)
AES (met eigenbouw Toslink -> AESconvertor) - TV
Analoog 1 - Set-Top-box (kabelTV-decoder) voor radioprogramma's
Analoog 2 - Mediaplayer
Analoog 3 - MP3-player
S/PDIF - toekomstige RaspberryPi-speler
En ik maar denken dat ik veel spullen had staan.
Het roept wel de vraag op waarom je niet gewoon een analoge of DAB tuner gebruikt.
Het roept wel de vraag op waarom je niet gewoon een analoge of DAB tuner gebruikt.
- Hans Nootdorp
Analoge tuner zat in mijn Rotel-voorversterker, maar die heeft plaats gemaakt voor mij zelfbouw UCD/DLCP-versterker.
De set-top-box (met smartcard en HDD) heb ik al staan voor mijn TVprogramma's. Dus de radioprogramma's zijn "gratis" beschikbaar".
De set-top-box (met smartcard en HDD) heb ik al staan voor mijn TVprogramma's. Dus de radioprogramma's zijn "gratis" beschikbaar".