MM MC phono preamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

NewSound

Re: MM MC phono preamp

Bericht door NewSound »

Het schema maakt het wel wat inzichtelijker maar met mijn geringe ervaring nog steeds een beetje abracadabra dus dat gaan we weer uitzoeken, wilt u ook het schema van het mc gedeelte plaatsen? Wat kan het beste gebruikt worden voor de voeding? En de dual opamps welke zijn dit?
sevenup

Bericht door sevenup »

Ben begonnen met het opnieuw tekenen van het schema. Dit is alvast kanaal 1 van de MM print.

Wat er nog moet gebeuren:

- bepalen van de condensator waardes voor ingangscapaciteit (bij S1)
- bepalen van de weerstand waardes voor ingangsimpedantie (bij S3)
- bepalen van de weerstand waardes voor versterking instelling (bij S5)
Bijlagen
schema_1.jpg
John P

Bericht door John P »

Ik heb een ideetje: als je de capaciteit en weerstand aanpassing op een afbreekbaar stukje print maakt met de mogelijkheid tot het aanbrengen van een connector cq soldeerverbinding, dan kun je de dipswitches inbouwen op de voor of achterkant van de behuizing. De aanpassing voor de versterking zou misschien ook zo kunnen.
NewSound

Bericht door NewSound »

En deze waardes stem je dus eigenlijk af op de gebruikte naald als ik het goed begrijp? En de overige 3 eigenlijk dus op andere naald waardes? Zeg ik dit goed sevenup?

@john Dit zou inderdaad handig zijn maar het lijkt mij juist dat je de verbindingen zo kort mogelijk wilt houden en hoe vaak ga je switchen van naald? Wel is het makkelijk om de bovenplaat van de versterker bijvoorbeeld met 4 schroefjes los te kunnen halen zodat er eigenlijk binnen enkele momenten omgeschakeld kan worden,

Mvg sander
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Door verschillende lagere waardes te nemen wordt het mogelijk om verschillende waardes samen te stellen.
Zo kan de trap aan de meest gebruikte elementen worden aangepast.
Voor de weerstanden gaat dat metname voor de MC elementen.
Voor MM heb je eigenlijk aan 47K al wel voldoende.
Het spelen met capaciteit kan voor mm nog wel iets uitmaken.
Voor mc is het wel prettig om verschillende afsluit weerstanden te hebben.
Je kunt denken aan 50, 100, 220, 470, en 1000.
Met deze waardes kan je de meeste elementen wel aan.
John P

Bericht door John P »

NewSound schreef:
@john Dit zou inderdaad handig zijn maar het lijkt mij juist dat je de verbindingen zo kort mogelijk wilt houden en hoe vaak ga je switchen van naald? Wel is het makkelijk om de bovenplaat van de versterker bijvoorbeeld met 4 schroefjes los te kunnen halen zodat er eigenlijk binnen enkele momenten omgeschakeld kan worden,
Mvg sander
Maar bovenop mijn versterker staat een cd speler en een cassettedeck en een tuner en een platenspeler :^o , oftwel een versterker is niet altijd snel even van zijn kapje ontdaan.
NewSound

Bericht door NewSound »

@kappa bedankt voor je opheldering, weer wat geleerd dank je

@john dat is inderdaad soms lastig ja, en vanuit dat oogpunt had ik het ook nog niet bekeken. En dus ook niet rekening mee gehouden.

Dan heb ik ook nog even een paar knullige beginners vragen, wat voor soort weerstanden, condensators etc. Kunnen het beste gebruikt worden? En de RIAA correctie waar zit die in dit schema? Deze moet dan toch ook tussen het linker en rechter kanaal zo goed mogelijk gematched worden zoals in de phonodude phono versterkers? Of is het beter om eigenlijk alles tussen links en rechts te matchen? Dit laatste lijkt mij wel het beste maar of dit goed haalbaar en nodig is durf ik niet te zeggen.

Mvg sander
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

John P schreef:
NewSound schreef:
Mvg sander
Maar bovenop mijn versterker staat een cd speler en een cassettedeck en een tuner en een platenspeler :^o , oftwel een versterker is niet altijd snel even van zijn kapje ontdaan.
Je kunt de jumper schakelaars aan de onderzijde van de print plaatsen.
Door in de bodem een vierkant gaatje te maken kan je de jumpers bereiken.
De Phono versterker is vaak een klein kastje dat je naast je platenspeler zet en kan je meestal makkelijk oppakken.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

NewSound schreef:
@kappa bedankt voor je opheldering, weer wat geleerd dank je

@john dat is inderdaad soms lastig ja, en vanuit dat oogpunt had ik het ook nog niet bekeken. En dus ook niet rekening mee gehouden.

Dan heb ik ook nog even een paar knullige beginners vragen, wat voor soort weerstanden, condensators etc. Kunnen het beste gebruikt worden? En de RIAA correctie waar zit die in dit schema? Deze moet dan toch ook tussen het linker en rechter kanaal zo goed mogelijk gematched worden zoals in de phonodude phono versterkers? Of is het beter om eigenlijk alles tussen links en rechts te matchen? Dit laatste lijkt mij wel het beste maar of dit goed haalbaar en nodig is durf ik niet te zeggen.

Mvg sander
Voor de weerstanden kan je het beste naar ruisarme types zoeken (metaalfilm) veel gebruikt wordt Dale de RN 60 serie maar goedkoper kan ook Deze bijvoorbeeld het vermogen daarvan is veel te hoog een 0.25 watt type zou ook volstaan maar deze ruizen minder en zijn wat dat betreft een betere keuze.
Voor het selecteren van de componenten is het vaak wel aan te raden om er wat meer van te bestellen.
Ook al is de tolerantie 1% daar binnen zoek ik toch altijd nog de gelijken uit.
Zo loop je het minste risico op verschil tussen links en rechts.
sevenup

Bericht door sevenup »

Dit is het schema van het MM board. MC board volgt binnenkort...
Bijlagen
schema_2.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

En het MC gedeelte
Bijlagen
schema_3.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Er zat nog een foutje in het schema van het MC gedeelte. Ik had geen condensator op de ingang, wat volgens mij wel nodig is.
Simulatie laat met het nieuwe schema een versterking van precies 20dB zien, precies goed voor mc naar mm niveau.
Bijlagen
mc_schema.jpg
mc_response.jpg
Plaats reactie