Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

even voorstellen, mijn naam is Nathan, 26 jaar en al redelijk wat jaren gedesinteresseerd in de audio wereld. Samen met mijn vader (Eef) hebben we een projectje gemaakt.

Ik zou graag wat advies willen op het filter weer en phase-afstemming. De luidsprekers zijn reeds afgebouwd en gelakt, zal ook een foto bijplaatsen.

Details van de speakers, woofer ca. 50 liter, gedempt met MDM. De middentoners & tweeters 5/4 liter(gedempt met pritex)

Units: Visaton W200s/8ohm, Visaton TI100 en Visaton KE25SC.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen
Wij vinden het geslaagd.
Wij vinden het geslaagd.
eerste test, beetje schel..
eerste test, beetje schel..
Ronding erin gemaakt.
Ronding erin gemaakt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door SARK »

Haal je voeten van tafel met je blauwe patas :evil:
Heb je alles al eens in BoxSim geplaatst :?: Per slot van rekening is alles van Visaton wat je hebt gebruikt dus alle gegevens zijn ook in BoxSim aanwezig :idea:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door Henkjan »

heb je al wat aan t filter gedaan of nog helemaal niets?
de vraag gaat zowel over dit project en in het algemeen :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Jammer dat de Visaton Classic 200 niet standaard in Boxsim staat, dat zou een mooi uitgangspunt zijn.

Het is in ieder geval heel eenvoudig om op afstand je te helpen met het filter denk ik, tenzij de drivers niet vlak in de voorplaat liggen. Ik kan het niet helemaal goed zien, zit er nou een sierrand om de mid en tweeter?

En als je die tweeter in een gedempte kamer hebt gedaan geeft dat wel aan hoe veel ervaring er is op het gebied van speakerbouw. Niet dat het kwaad kan hoor, maar bij een niet open tweeter zal het niets doen natuurlijk.

oja, waar staan de speakers/waar woon je?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door John P »

Deze is wel te downloaden: http://boxsim-db.de/classic-200-gf/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door pappaleo »

stralendorff25 schreef:
even voorstellen, mijn naam is Nathan, 26 jaar en al redelijk wat jaren gedesinteresseerd in de audio wereld.
:think: :think:

Toch welkom hier.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Ja, het boeit hem eigenlijk niet.

Daarom zien we ook twee systemen staan met de topdrivers die Visaton zelf in Haan 'fertigt' :mrgreen:
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Hee allemaal, super leuk dat jullie allemaal zo snel reageren. Mijn vader en ik zijn daar zeer enthousiast over!.

De speakers staan in Sneek, we hebben al een filter gemaakt. ik zal deze even meesturen in dit gesprek, de TI100 en KE25SC zitten in een gezamenlijk compartiment, zo kwam het toevallig mooi uit, berekend in een "Halve Cilinder" zeg maar, geloof niet dat ik daar een foto op heb, de units zitten vlak tegen een baffle(3CM dik eiken) verzonken net als de gepoetste RVS sierrranden ook is de speaker ca. 7 graden geheld
Bijlagen
filter design.jpg
Phase verloop
Phase verloop
frequentie verloop
frequentie verloop
Laatst gewijzigd door stralendorff25 op do 02 jun 2016, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Alvast weer bedankt voor het meedenken O:) :D
we hebben ons best gedaan, beetje afgekeken van andere designs.
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

haha, mooie typfout :foto:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door John P »

Zou je ook het boxsim bestand willen posten? Je moet het dan even zippen om toe te kunnen voegen aan het bericht. Het ziet er op papier al goed uit, hoe klinkt die?
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Bedankt wederom, ik ga een ZIP bestandje toevoegen

De basskick is vrij afwezig, wel heel strak, we hebben hierdoor de bass 3DB in het signaal moeten versterken om er wat "geluid"uit te krijgen(conus beweegt ook vrij weinig) Hoog klinkt vrij fris en vooral als je hem iets harder zet. en een beetje "Chemisch\onnatuurlijk", moeilijk te omschrijven!
Ik heb zelf ook een KE25 in combinatie met 2 AL170 in D'appolito met een simpel filter en klinkt een stuk warmer/cleaner maar minder gedetaileerd.
Bijlagen
filter design ONline .zip
Filter Design boxsim
(32.22 KiB) 66 keer gedownload
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Goedemorgen allemaal,

Wij wachten in spanning af op jullie antwoord, er zal vast wel wat te verbeteren vallen.

Alvast bedankt voor jullie moeite.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Allereerst: wat een mooi filter! Het is eenvoudig, de fases lopen mooi, de powerrespons is erg goed, zo ook de bundelingplot. Maar boxsim kennende is dit niet helemaal 'fullrange'. Toevalllig gekeken bij de Visaton Classic 200?

Je kunt bij de elektrische filtercurve wel zien wat er mis gaat.
Doordat je geen correctie toegepast hebt voor de hoogste basreflex piek slingert het gebied rond 100 Hz bijna op 3dB t.o.v. 40 Hz.
Omdat je de afstemming niet zo hoog gekozen hebt kom je dan met een aflopend laag te zitten, gerekend vanaf 100Hz. Zet je de mid en het hoog zachter dan zit je met een dreunend laag, ook niet erg kwalitatief.

Daarnaast zie ik eigenlijk geen bafflestepcompensatie. Doorgaans ligt het mid-hoog ca 4 dB lager als je units van vergelijkbare gevoeligheid gebruikt. Ook dit valt op door alleen al te kijken bij de elektrische filtercurves.

Ik zie een oplossing voor het laag in 2 stappen.
De bult moet weg: afstemmingsfrequentie om hoog of anders een LCR toepassen voor het gebied rond 100 Hz.
Het laag moet in balans komen met het midden-hoog. De mid en hoog unit moeten samen wat dB's zachter.

Dan hebben we het 'blikkerige' nog niet nader onderzocht maar de KE25SC mag rustig iets aflopen. Of te wel, een relatief grote serieweerstand in je spanningsdeler.
Het kan ook zijn dat er nog wat resonanties van de drivers merkbaar zijn, welke weggefilterd moeten worden.
ONline 1a.png
Laatst gewijzigd door wouter op wo 08 jun 2016, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Een eerste suggestie, ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het bestaande filter...
ONline 1b.png
Als je ook nog de afstemming aanpast van 35 naar 39 Hz heb je echt een pak laag terug.
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Goedemorgen Wouter,

Vriendelijk bedankt voor jouw motivatie. Hoe lang moet de poort worden om dit probleem op te lossen?
We hebben er momenteel een BR 15.34 inzetten a 13 cm lang(specs Visaton site)

de 3.9MH spoel is een dure 1.4mm jongen en de 68UF is een MKPtje, kunnen we daar nog wat meer mee spelen?
voor de rest een keurig kaarsrechte lijn.

om de Units te dempen prefereer je daar altijd een spanningsdeler d.m.v. een serie en een parralel weerstand i.p.v. een grotere serie weerstand?
Wat is het verschil geluid tussen deze 2?

Voor de grap hebben we de 100uf eens gewisseld voor een 47uf exemplaar en dat klinkt een stuk warmer(ruimtelijker) eerdere was het geluid uit de box aan te wijzen. enig idee hoe dat kan?

Gr,

Nathan
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door Chocomel »

Om op 39 Hz uit te komen moet de poort ongeveer 8 cm lang worden. In Boxsim zit een tool om de lengte te bepalen (Extras - Auslegung Reflexkanal).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

stralendorff25 schreef:
Goedemorgen Wouter,

Vriendelijk bedankt voor jouw motivatie. Hoe lang moet de poort worden om dit probleem op te lossen?
We hebben er momenteel een BR 15.34 inzetten a 13 cm lang(specs Visaton site)

de 3.9MH spoel is een dure 1.4mm jongen en de 68UF is een MKPtje, kunnen we daar nog wat meer mee spelen?
voor de rest een keurig kaarsrechte lijn.

om de Units te dempen prefereer je daar altijd een spanningsdeler d.m.v. een serie en een parralel weerstand i.p.v. een grotere serie weerstand?
Wat is het verschil geluid tussen deze 2?

Voor de grap hebben we de 100uf eens gewisseld voor een 47uf exemplaar en dat klinkt een stuk warmer(ruimtelijker) eerdere was het geluid uit de box aan te wijzen. enig idee hoe dat kan?


Gr,

Nathan
Dag Nathan,

Ik snap dat je een dure 3,9 mH spoel niet zo maar over boord wil kieperen. Dat hoeft ook niet, een spoel kun je afwikkelen. En een dikke luchtspoel op die positie is eigenljik niet zo heel erg nodig. Als je een beetje in de buurt woont mag je best van mij onderdelen uitproberen en daarna vaststellen welke filtercomponenten je nodig hebt.

Die combi die je had filtert niet optimaal, dus een kleinere condensator of een kleinere spoel in de midsectie hoogdoorlaat zal vast lekker(der) klinken, dat wil ik best geloven.

Bij de spanningsdeler of serieweerstand (positie heeft ook nog flink invloed) zoek ik naar het handigste voor het totale filter. Een serieweerstand werkt een beetje als een laagdoorlaat, het tophoog wordt meer geremd dan het gewone hoog (of mid, net waar je filtert). Dit gaat op als de weerstand na het filter staat. Een normale spanningsdeler verlaagt gelijkmatig het geheel. Een weerstand vooraan in het filter verhoogd de weerstand van die tak, en bij een hogere weerstand horen anderen condensator-(kleiner) en spoelwaarden (groter). Bij het komen tot jouw spanningsdeler voor het hoog heb ik een spanningsdeler gemaakt die niet helemaal volgens het boekje is opgesteld, er zit relatief een te hoge serieweerstand in. Hierdoor heb ik het tophoog dus ietwat meer geremd maar het geheel ook. Beetje modelleren dus \:D/

Ik heb nog onderzocht waar die chemische scherpte vandaan zou kunnen komen, dat is ook duidelijk.
Wanneer je de projecteigenschappen op 'fine' zet zie je duidelijk dat de restanten van de conebreakup van de mid nog zo erg aanwezig zijn dat ze optellen op de tweetercurve. Je ziet dat de somcurve boven die van de individuele tweetercurve uitkomt. Eigenlijk wil je dit soort ellende onder de -40 dB hebben, en in ieder geval onder de -25dB.
Bij de woofer-mid overgang zitten ook nog resonanties.

Ik heb daarvoor een paar kleine ingrepen gedaan, die weinig kosten en effectief zijn. Again, als je wilt kun je de onderdelen best even lenen om het uit te proberen. Je zit namelijk ook met hele kleine spoelwaarden.
ONline 1c.png
ONline 1d.png
ONline 1e.png
Zie boven voor de verschillen, stippellijn is met correcties voor de resonanties. Niet perfect maar wel redelijk effectief.
Bij 7kHz en bij ca 13 kHz zie je dat de zwarte lijn boven die van de tweeter (rood) uit komt. Dat betekent dat de resonanties echt hoorbaar zijn. Je zou ze in een watervaldiagram zo kunnen aanwijzen denk ik, dat geeft een nog beter beeld.

Die laag mid overgang is trouwens ook nog niet optimaal, maar ik wilde niet te veel aan je filterwaarden rommelen
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Hi Wouter,

Ik heb nog veel te leren zie ik wel hahah!
Wij wonen in Friesland. de componenten wil ik best wel bestellen dat zou zo'n 50 euro zijn voor de aanpassingen denk ik. ik kan alleen nergens een 33mh spoel krijgen ..

Lijkt het je misschien ook een leuk idee om er samen mee te knutselen, een middagje puzzelen en testen, hoeft uiteraard niet voor niets. Misschien heb je ook een mogelijkheid om te meten?

Met vriendelijke groet,

Nathan van Stralendorff
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Hoi Nathan,

Die 33mH is inderdaad niet iets wat zichtbaar is in de webshopvoorraden. Een mailtje zou je daarop snel een antwoord kunnen geven. Ik gebruik in een huidig ontwerp een 27mH spoel, die maat is inderdaad makkelijker verkrijgbaar.
De makkelijkste oplossing is: Spoel 1 stapje terug in de E-reeks = Condensator 1 stapje omhoog in de E-reeks.
Dus spoel naar 27mH http://www.speakerland.nl/webshop/filte ... oel-detail
En dan met de condensator naar 220 uF.
Rumoh zit wellicht voor jou redelijk in de buurt, en daar kun je meer krijgen dan wat op de website staat. Kernspoelen zoals bovenstaand voorbeeld staan helaas niet meer in de webshop, en deze is wat overdreven: http://www.rumoh.eu/coils/wire-coil-070 ... il-2700-mh


Meten kan ik zeker, maar tijd is meer een dingetje. Deze info kan per PB wel even uitwisseld worden. Inhoudelijk zijn je vragen interessant topic materiaal.

Ga niet te snel over tot het aanschaffen van filtermateriaal, het gesimuleerde systeem is nog niet helemaal optimaal denk ik.
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Daar had ik gister de filteronderdelen ook al in een een winkelwagentje staan, gelukkig heb ik de bestelling nog niet uitgevoerd.
Gezien jouw filterwerk en de berekeningen die daar bij zitten weet ik zelf niet meer hoe ik het nog beter kan krijgen :oops:

maar de luidspreker meten etc. en filter hierop aanpassen lijkt ons wel wat.. zullen we dat via PB eens bespreken?

Groet,

Nathan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Pb gerust, met een week of 5 heb ik zomervakantie \:D/

Ik hoop binnenkort even de 4e filteraanpassing in dit topic te plakken als zip bestand.
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Super,

Dan houden we het nog even bij allemaal. Ik vlieg morgen met vrouwtje naar Gran Canaria dus dan zal er even radio-silence optreden.

Tot na de vakantie allemaal
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door wouter »

Is goed, fijne vakantie!

En niet te veel uitgeven, ik ben heel duur hoor \:D/
:mrgreen:
stralendorff25
Berichten: 21
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 11:20

Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.

Bericht door stralendorff25 »

Hallo allemaal,

we zijn weer terug van vakantie en hebben heerlijk genoten, echter willen we wel weer bezig met de luidsprekers.
ben je er nog aan toegekomen om versie 4 van het filter te maken in boxsim?

alvast bedankt weer.

mvg,

nathan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”