Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.
Moderator: Beheerdersteam
-
stralendorff25
Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.
even voorstellen, mijn naam is Nathan, 26 jaar en al redelijk wat jaren gedesinteresseerd in de audio wereld. Samen met mijn vader (Eef) hebben we een projectje gemaakt.
Ik zou graag wat advies willen op het filter weer en phase-afstemming. De luidsprekers zijn reeds afgebouwd en gelakt, zal ook een foto bijplaatsen.
Details van de speakers, woofer ca. 50 liter, gedempt met MDM. De middentoners & tweeters 5/4 liter(gedempt met pritex)
Units: Visaton W200s/8ohm, Visaton TI100 en Visaton KE25SC.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zou graag wat advies willen op het filter weer en phase-afstemming. De luidsprekers zijn reeds afgebouwd en gelakt, zal ook een foto bijplaatsen.
Details van de speakers, woofer ca. 50 liter, gedempt met MDM. De middentoners & tweeters 5/4 liter(gedempt met pritex)
Units: Visaton W200s/8ohm, Visaton TI100 en Visaton KE25SC.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Visaton Luidsprekertje, expertise gevraagd.
Haal je voeten van tafel met je blauwe patas
Heb je alles al eens in BoxSim geplaatst
Per slot van rekening is alles van Visaton wat je hebt gebruikt dus alle gegevens zijn ook in BoxSim aanwezig 
Heb je alles al eens in BoxSim geplaatst
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heb je al wat aan t filter gedaan of nog helemaal niets?
de vraag gaat zowel over dit project en in het algemeen
de vraag gaat zowel over dit project en in het algemeen
-
wouter
- Ook commercieel actief
Jammer dat de Visaton Classic 200 niet standaard in Boxsim staat, dat zou een mooi uitgangspunt zijn.
Het is in ieder geval heel eenvoudig om op afstand je te helpen met het filter denk ik, tenzij de drivers niet vlak in de voorplaat liggen. Ik kan het niet helemaal goed zien, zit er nou een sierrand om de mid en tweeter?
En als je die tweeter in een gedempte kamer hebt gedaan geeft dat wel aan hoe veel ervaring er is op het gebied van speakerbouw. Niet dat het kwaad kan hoor, maar bij een niet open tweeter zal het niets doen natuurlijk.
oja, waar staan de speakers/waar woon je?
Het is in ieder geval heel eenvoudig om op afstand je te helpen met het filter denk ik, tenzij de drivers niet vlak in de voorplaat liggen. Ik kan het niet helemaal goed zien, zit er nou een sierrand om de mid en tweeter?
En als je die tweeter in een gedempte kamer hebt gedaan geeft dat wel aan hoe veel ervaring er is op het gebied van speakerbouw. Niet dat het kwaad kan hoor, maar bij een niet open tweeter zal het niets doen natuurlijk.
oja, waar staan de speakers/waar woon je?
Deze is wel te downloaden: http://boxsim-db.de/classic-200-gf/
- pappaleo
- Contacteer:
stralendorff25 schreef:even voorstellen, mijn naam is Nathan, 26 jaar en al redelijk wat jaren gedesinteresseerd in de audio wereld.
Toch welkom hier.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ja, het boeit hem eigenlijk niet.
Daarom zien we ook twee systemen staan met de topdrivers die Visaton zelf in Haan 'fertigt'
Daarom zien we ook twee systemen staan met de topdrivers die Visaton zelf in Haan 'fertigt'
-
stralendorff25
Hee allemaal, super leuk dat jullie allemaal zo snel reageren. Mijn vader en ik zijn daar zeer enthousiast over!.
De speakers staan in Sneek, we hebben al een filter gemaakt. ik zal deze even meesturen in dit gesprek, de TI100 en KE25SC zitten in een gezamenlijk compartiment, zo kwam het toevallig mooi uit, berekend in een "Halve Cilinder" zeg maar, geloof niet dat ik daar een foto op heb, de units zitten vlak tegen een baffle(3CM dik eiken) verzonken net als de gepoetste RVS sierrranden ook is de speaker ca. 7 graden geheld
De speakers staan in Sneek, we hebben al een filter gemaakt. ik zal deze even meesturen in dit gesprek, de TI100 en KE25SC zitten in een gezamenlijk compartiment, zo kwam het toevallig mooi uit, berekend in een "Halve Cilinder" zeg maar, geloof niet dat ik daar een foto op heb, de units zitten vlak tegen een baffle(3CM dik eiken) verzonken net als de gepoetste RVS sierrranden ook is de speaker ca. 7 graden geheld
Laatst gewijzigd door stralendorff25 op do 02 jun 2016, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
stralendorff25
Alvast weer bedankt voor het meedenken
we hebben ons best gedaan, beetje afgekeken van andere designs.
we hebben ons best gedaan, beetje afgekeken van andere designs.
-
stralendorff25
Zou je ook het boxsim bestand willen posten? Je moet het dan even zippen om toe te kunnen voegen aan het bericht. Het ziet er op papier al goed uit, hoe klinkt die?
-
stralendorff25
Bedankt wederom, ik ga een ZIP bestandje toevoegen
De basskick is vrij afwezig, wel heel strak, we hebben hierdoor de bass 3DB in het signaal moeten versterken om er wat "geluid"uit te krijgen(conus beweegt ook vrij weinig) Hoog klinkt vrij fris en vooral als je hem iets harder zet. en een beetje "Chemisch\onnatuurlijk", moeilijk te omschrijven!
Ik heb zelf ook een KE25 in combinatie met 2 AL170 in D'appolito met een simpel filter en klinkt een stuk warmer/cleaner maar minder gedetaileerd.
De basskick is vrij afwezig, wel heel strak, we hebben hierdoor de bass 3DB in het signaal moeten versterken om er wat "geluid"uit te krijgen(conus beweegt ook vrij weinig) Hoog klinkt vrij fris en vooral als je hem iets harder zet. en een beetje "Chemisch\onnatuurlijk", moeilijk te omschrijven!
Ik heb zelf ook een KE25 in combinatie met 2 AL170 in D'appolito met een simpel filter en klinkt een stuk warmer/cleaner maar minder gedetaileerd.
- Bijlagen
-
- filter design ONline .zip
- Filter Design boxsim
- (32.22 KiB) 66 keer gedownload
-
stralendorff25
Goedemorgen allemaal,
Wij wachten in spanning af op jullie antwoord, er zal vast wel wat te verbeteren vallen.
Alvast bedankt voor jullie moeite.
Wij wachten in spanning af op jullie antwoord, er zal vast wel wat te verbeteren vallen.
Alvast bedankt voor jullie moeite.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Allereerst: wat een mooi filter! Het is eenvoudig, de fases lopen mooi, de powerrespons is erg goed, zo ook de bundelingplot. Maar boxsim kennende is dit niet helemaal 'fullrange'. Toevalllig gekeken bij de Visaton Classic 200?
Je kunt bij de elektrische filtercurve wel zien wat er mis gaat.
Doordat je geen correctie toegepast hebt voor de hoogste basreflex piek slingert het gebied rond 100 Hz bijna op 3dB t.o.v. 40 Hz.
Omdat je de afstemming niet zo hoog gekozen hebt kom je dan met een aflopend laag te zitten, gerekend vanaf 100Hz. Zet je de mid en het hoog zachter dan zit je met een dreunend laag, ook niet erg kwalitatief.
Daarnaast zie ik eigenlijk geen bafflestepcompensatie. Doorgaans ligt het mid-hoog ca 4 dB lager als je units van vergelijkbare gevoeligheid gebruikt. Ook dit valt op door alleen al te kijken bij de elektrische filtercurves.
Ik zie een oplossing voor het laag in 2 stappen.
De bult moet weg: afstemmingsfrequentie om hoog of anders een LCR toepassen voor het gebied rond 100 Hz.
Het laag moet in balans komen met het midden-hoog. De mid en hoog unit moeten samen wat dB's zachter.
Dan hebben we het 'blikkerige' nog niet nader onderzocht maar de KE25SC mag rustig iets aflopen. Of te wel, een relatief grote serieweerstand in je spanningsdeler.
Het kan ook zijn dat er nog wat resonanties van de drivers merkbaar zijn, welke weggefilterd moeten worden.
Je kunt bij de elektrische filtercurve wel zien wat er mis gaat.
Doordat je geen correctie toegepast hebt voor de hoogste basreflex piek slingert het gebied rond 100 Hz bijna op 3dB t.o.v. 40 Hz.
Omdat je de afstemming niet zo hoog gekozen hebt kom je dan met een aflopend laag te zitten, gerekend vanaf 100Hz. Zet je de mid en het hoog zachter dan zit je met een dreunend laag, ook niet erg kwalitatief.
Daarnaast zie ik eigenlijk geen bafflestepcompensatie. Doorgaans ligt het mid-hoog ca 4 dB lager als je units van vergelijkbare gevoeligheid gebruikt. Ook dit valt op door alleen al te kijken bij de elektrische filtercurves.
Ik zie een oplossing voor het laag in 2 stappen.
De bult moet weg: afstemmingsfrequentie om hoog of anders een LCR toepassen voor het gebied rond 100 Hz.
Het laag moet in balans komen met het midden-hoog. De mid en hoog unit moeten samen wat dB's zachter.
Dan hebben we het 'blikkerige' nog niet nader onderzocht maar de KE25SC mag rustig iets aflopen. Of te wel, een relatief grote serieweerstand in je spanningsdeler.
Het kan ook zijn dat er nog wat resonanties van de drivers merkbaar zijn, welke weggefilterd moeten worden.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 08 jun 2016, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een eerste suggestie, ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het bestaande filter...
Als je ook nog de afstemming aanpast van 35 naar 39 Hz heb je echt een pak laag terug.
-
stralendorff25
Goedemorgen Wouter,
Vriendelijk bedankt voor jouw motivatie. Hoe lang moet de poort worden om dit probleem op te lossen?
We hebben er momenteel een BR 15.34 inzetten a 13 cm lang(specs Visaton site)
de 3.9MH spoel is een dure 1.4mm jongen en de 68UF is een MKPtje, kunnen we daar nog wat meer mee spelen?
voor de rest een keurig kaarsrechte lijn.
om de Units te dempen prefereer je daar altijd een spanningsdeler d.m.v. een serie en een parralel weerstand i.p.v. een grotere serie weerstand?
Wat is het verschil geluid tussen deze 2?
Voor de grap hebben we de 100uf eens gewisseld voor een 47uf exemplaar en dat klinkt een stuk warmer(ruimtelijker) eerdere was het geluid uit de box aan te wijzen. enig idee hoe dat kan?
Gr,
Nathan
Vriendelijk bedankt voor jouw motivatie. Hoe lang moet de poort worden om dit probleem op te lossen?
de 3.9MH spoel is een dure 1.4mm jongen en de 68UF is een MKPtje, kunnen we daar nog wat meer mee spelen?
om de Units te dempen prefereer je daar altijd een spanningsdeler d.m.v. een serie en een parralel weerstand i.p.v. een grotere serie weerstand?
Voor de grap hebben we de 100uf eens gewisseld voor een 47uf exemplaar en dat klinkt een stuk warmer(ruimtelijker) eerdere was het geluid uit de box aan te wijzen. enig idee hoe dat kan?
Gr,
Nathan
Om op 39 Hz uit te komen moet de poort ongeveer 8 cm lang worden. In Boxsim zit een tool om de lengte te bepalen (Extras - Auslegung Reflexkanal).
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dag Nathan,stralendorff25 schreef:Goedemorgen Wouter,
Gr,
Nathan
Ik snap dat je een dure 3,9 mH spoel niet zo maar over boord wil kieperen. Dat hoeft ook niet, een spoel kun je afwikkelen. En een dikke luchtspoel op die positie is eigenljik niet zo heel erg nodig. Als je een beetje in de buurt woont mag je best van mij onderdelen uitproberen en daarna vaststellen welke filtercomponenten je nodig hebt.
Die combi die je had filtert niet optimaal, dus een kleinere condensator of een kleinere spoel in de midsectie hoogdoorlaat zal vast lekker(der) klinken, dat wil ik best geloven.
Bij de spanningsdeler of serieweerstand (positie heeft ook nog flink invloed) zoek ik naar het handigste voor het totale filter. Een serieweerstand werkt een beetje als een laagdoorlaat, het tophoog wordt meer geremd dan het gewone hoog (of mid, net waar je filtert). Dit gaat op als de weerstand na het filter staat. Een normale spanningsdeler verlaagt gelijkmatig het geheel. Een weerstand vooraan in het filter verhoogd de weerstand van die tak, en bij een hogere weerstand horen anderen condensator-(kleiner) en spoelwaarden (groter). Bij het komen tot jouw spanningsdeler voor het hoog heb ik een spanningsdeler gemaakt die niet helemaal volgens het boekje is opgesteld, er zit relatief een te hoge serieweerstand in. Hierdoor heb ik het tophoog dus ietwat meer geremd maar het geheel ook. Beetje modelleren dus
Ik heb nog onderzocht waar die chemische scherpte vandaan zou kunnen komen, dat is ook duidelijk.
Wanneer je de projecteigenschappen op 'fine' zet zie je duidelijk dat de restanten van de conebreakup van de mid nog zo erg aanwezig zijn dat ze optellen op de tweetercurve. Je ziet dat de somcurve boven die van de individuele tweetercurve uitkomt. Eigenlijk wil je dit soort ellende onder de -40 dB hebben, en in ieder geval onder de -25dB.
Bij de woofer-mid overgang zitten ook nog resonanties.
Ik heb daarvoor een paar kleine ingrepen gedaan, die weinig kosten en effectief zijn. Again, als je wilt kun je de onderdelen best even lenen om het uit te proberen. Je zit namelijk ook met hele kleine spoelwaarden. Zie boven voor de verschillen, stippellijn is met correcties voor de resonanties. Niet perfect maar wel redelijk effectief.
Bij 7kHz en bij ca 13 kHz zie je dat de zwarte lijn boven die van de tweeter (rood) uit komt. Dat betekent dat de resonanties echt hoorbaar zijn. Je zou ze in een watervaldiagram zo kunnen aanwijzen denk ik, dat geeft een nog beter beeld.
Die laag mid overgang is trouwens ook nog niet optimaal, maar ik wilde niet te veel aan je filterwaarden rommelen
-
stralendorff25
Hi Wouter,
Ik heb nog veel te leren zie ik wel hahah!
Wij wonen in Friesland. de componenten wil ik best wel bestellen dat zou zo'n 50 euro zijn voor de aanpassingen denk ik. ik kan alleen nergens een 33mh spoel krijgen ..
Lijkt het je misschien ook een leuk idee om er samen mee te knutselen, een middagje puzzelen en testen, hoeft uiteraard niet voor niets. Misschien heb je ook een mogelijkheid om te meten?
Met vriendelijke groet,
Nathan van Stralendorff
Ik heb nog veel te leren zie ik wel hahah!
Wij wonen in Friesland. de componenten wil ik best wel bestellen dat zou zo'n 50 euro zijn voor de aanpassingen denk ik. ik kan alleen nergens een 33mh spoel krijgen ..
Lijkt het je misschien ook een leuk idee om er samen mee te knutselen, een middagje puzzelen en testen, hoeft uiteraard niet voor niets. Misschien heb je ook een mogelijkheid om te meten?
Met vriendelijke groet,
Nathan van Stralendorff
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoi Nathan,
Die 33mH is inderdaad niet iets wat zichtbaar is in de webshopvoorraden. Een mailtje zou je daarop snel een antwoord kunnen geven. Ik gebruik in een huidig ontwerp een 27mH spoel, die maat is inderdaad makkelijker verkrijgbaar.
De makkelijkste oplossing is: Spoel 1 stapje terug in de E-reeks = Condensator 1 stapje omhoog in de E-reeks.
Dus spoel naar 27mH http://www.speakerland.nl/webshop/filte ... oel-detail
En dan met de condensator naar 220 uF.
Rumoh zit wellicht voor jou redelijk in de buurt, en daar kun je meer krijgen dan wat op de website staat. Kernspoelen zoals bovenstaand voorbeeld staan helaas niet meer in de webshop, en deze is wat overdreven: http://www.rumoh.eu/coils/wire-coil-070 ... il-2700-mh
Meten kan ik zeker, maar tijd is meer een dingetje. Deze info kan per PB wel even uitwisseld worden. Inhoudelijk zijn je vragen interessant topic materiaal.
Ga niet te snel over tot het aanschaffen van filtermateriaal, het gesimuleerde systeem is nog niet helemaal optimaal denk ik.
Die 33mH is inderdaad niet iets wat zichtbaar is in de webshopvoorraden. Een mailtje zou je daarop snel een antwoord kunnen geven. Ik gebruik in een huidig ontwerp een 27mH spoel, die maat is inderdaad makkelijker verkrijgbaar.
De makkelijkste oplossing is: Spoel 1 stapje terug in de E-reeks = Condensator 1 stapje omhoog in de E-reeks.
Dus spoel naar 27mH http://www.speakerland.nl/webshop/filte ... oel-detail
En dan met de condensator naar 220 uF.
Rumoh zit wellicht voor jou redelijk in de buurt, en daar kun je meer krijgen dan wat op de website staat. Kernspoelen zoals bovenstaand voorbeeld staan helaas niet meer in de webshop, en deze is wat overdreven: http://www.rumoh.eu/coils/wire-coil-070 ... il-2700-mh
Meten kan ik zeker, maar tijd is meer een dingetje. Deze info kan per PB wel even uitwisseld worden. Inhoudelijk zijn je vragen interessant topic materiaal.
Ga niet te snel over tot het aanschaffen van filtermateriaal, het gesimuleerde systeem is nog niet helemaal optimaal denk ik.
-
stralendorff25
Daar had ik gister de filteronderdelen ook al in een een winkelwagentje staan, gelukkig heb ik de bestelling nog niet uitgevoerd.
Gezien jouw filterwerk en de berekeningen die daar bij zitten weet ik zelf niet meer hoe ik het nog beter kan krijgen
maar de luidspreker meten etc. en filter hierop aanpassen lijkt ons wel wat.. zullen we dat via PB eens bespreken?
Groet,
Nathan
Gezien jouw filterwerk en de berekeningen die daar bij zitten weet ik zelf niet meer hoe ik het nog beter kan krijgen
maar de luidspreker meten etc. en filter hierop aanpassen lijkt ons wel wat.. zullen we dat via PB eens bespreken?
Groet,
Nathan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Pb gerust, met een week of 5 heb ik zomervakantie 
Ik hoop binnenkort even de 4e filteraanpassing in dit topic te plakken als zip bestand.
Ik hoop binnenkort even de 4e filteraanpassing in dit topic te plakken als zip bestand.
-
stralendorff25
Super,
Dan houden we het nog even bij allemaal. Ik vlieg morgen met vrouwtje naar Gran Canaria dus dan zal er even radio-silence optreden.
Tot na de vakantie allemaal
Dan houden we het nog even bij allemaal. Ik vlieg morgen met vrouwtje naar Gran Canaria dus dan zal er even radio-silence optreden.
Tot na de vakantie allemaal
-
wouter
- Ook commercieel actief
Is goed, fijne vakantie!
En niet te veel uitgeven, ik ben heel duur hoor

En niet te veel uitgeven, ik ben heel duur hoor
-
stralendorff25
Hallo allemaal,
we zijn weer terug van vakantie en hebben heerlijk genoten, echter willen we wel weer bezig met de luidsprekers.
ben je er nog aan toegekomen om versie 4 van het filter te maken in boxsim?
alvast bedankt weer.
mvg,
nathan
we zijn weer terug van vakantie en hebben heerlijk genoten, echter willen we wel weer bezig met de luidsprekers.
ben je er nog aan toegekomen om versie 4 van het filter te maken in boxsim?
alvast bedankt weer.
mvg,
nathan