Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

De stroomsterkte moet ik nog meten. Ik heb nu een "jumbo" led met zware weerstand eraan
hangen. Hoeveel stroom moet er ongeveer lopen, om iets te kunnen meten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
De stroomsterkte moet ik nog meten. Ik heb nu een "jumbo" led met zware weerstand eraan
hangen. Hoeveel stroom moet er ongeveer lopen, om iets te kunnen meten?
Hangt van de trafo af.Met eentje voor een LM3668 toch wel een paar honderd mA.
Anne
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Wie weet hebben ze stiekem een crc netwerkje in de trafo gebakken :think: Of te wel alle gekheid op een stokje.
Ik heb nu ook een trafo te pakken die niet te meten is met de "Quasimodo Extra Light" methode. Een 30VA R-Core van 2x9V.
De spanninkjes zijn gewoon te klein voor de scope om goed te kunnen aflezen.

Dus heb ik de "Cheapmodo" maar eens gebouwd:

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-14.html

In totaal 16 euro aan onderdelen (incl. een 10 slag potmeter van 10 euro). Als je een instelpotmeter van 1K gebruikt kost het dus nog geen tientje.

Nu is de slinger enkele volts (met een 9V batterij) en heel makkelijk af te lezen op de scope. \:D/

Kom uit op 10nF, 150nF en 47 ohm.

Meteen maar de SBYV28-200 besteld, de winnaar van de soft recovery diodes uit het Lineair audio artikel.
Dat gaat een hele stille voeding zonder enige ringing worden. :rock:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Heb je een foto van de schakeling? Het schema
ziet er voor mij al aardig ingewikkeld uit.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

@Paulebappie Mag ik vragen waar jij je onderdelen besteld? Fijn om meer te weten waar je spulletjes kan kopen. Lijkt mij wel wat om dat schema te maken. Dank je.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
@Paulebappie Mag ik vragen waar jij je onderdelen besteld? Fijn om meer te weten waar je spulletjes kan kopen. Lijkt mij wel wat om dat schema te maken. Dank je.
toetertje schreef:
Heb je een foto van de schakeling? Het schema
ziet er voor mij al aardig ingewikkeld uit.
Ik bestel veel bij EOO tegenwoordig http://www.eoo-bv.nl, als je kiest voor bezorgen door GLS is het ook snel binnen. (slechte ervaringen met post.nl).

De schakeling is niet zo ingewikkeld, ik heb de ruimte genomen en precies het schema aangehouden dus niets gedraaid of extra klein geneuzel o.i.d. Dan blijft hij ook goed liggen met alle probes aangesloten. Batterijhouder zit vast op de print voor extra gewicht.
De potmeter kan er af om hem te meten. Heb maar een degelijke genomen want ik was het gepriegel aan kleine instelpotjes een beetje zat.
Ledje er bij, beetje stoeien met weerstanden parallel om op de juiste waarde te komen. R3 = 1K i.p.v. 910 ohm, gaat goed.

Blij met de Cheapmodo! Heel makkelijk meten omdat de slinger enkele volts groot is. Dat moet ook goed gaan op de DSO.
Bijlagen
cheapmodo1.JPG
achterkant.JPG
achterkant.JPG (10.99 KiB) 717 keer bekeken
CheapoModo_rev3_schematic.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

@paulebappie, Welke condensators heb jij nu precies gebruikt op het snubber bordje?
En zijn dat ook degene die uiteindelijk in de schakeling komen? Ik krijg de quasimodo
nog steeds niet helemaal perfect, en er is mij het een en ander niet helemaal duidelijk
over de Wima condensatoren.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
@paulebappie, Welke condensators heb jij nu precies gebruikt op het snubber bordje?
En zijn dat ook degene die uiteindelijk in de schakeling komen? Ik krijg de quasimodo
nog steeds niet helemaal perfect, en er is mij het een en ander niet helemaal duidelijk
over de Wima condensatoren.
De 3 condensatoren van 100nF zijn goedkope keramische condensatoren.
http://www.budgetronics.eu/index.php?ac ... 50&lang=EN
De 33pF is ook keramisch.

De 2 snubber condensatoren zitten op steekvoetjes zodat ik ze makkelijk kan verwisselen. Na de meting komen deze ook in de schakeling.
Ik gebruik Wima MKP10 maar MKT of een andere zal het volgens mij ook goed doen. Tot nu toe heb ik daar altijd 10nF en 150nF voor gebruikt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik had per ongeluk de wima mks besteld. Nu zal die ook wel werken, maar ik heb nog steeds een raar dingetje.
Het snubberen werkt naar mijn idee wel goed, maar je ziet de slinger ook in het andere kanaal. Dus in de trigger.
Ik kan niet vinden waar dat nu aan ligt.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Ik had per ongeluk de wima mks besteld. Nu zal die ook wel werken, maar ik heb nog steeds een raar dingetje.
Het snubberen werkt naar mijn idee wel goed, maar je ziet de slinger ook in het andere kanaal. Dus in de trigger.
Ik kan niet vinden waar dat nu aan ligt.
Wat meet je aan de uitgang van de 555 ? (pin 3)
En heb je pin 4 met de plus verbonden?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

paulebappie schreef:
toetertje schreef:
Ik had per ongeluk de wima mks besteld. Nu zal die ook wel werken, maar ik heb nog steeds een raar dingetje.
Het snubberen werkt naar mijn idee wel goed, maar je ziet de slinger ook in het andere kanaal. Dus in de trigger.
Ik kan niet vinden waar dat nu aan ligt.
Wat meet je aan de uitgang van de 555 ? (pin 3)
En heb je pin 4 met de plus verbonden?
En natuurlijk:
Pin 8 aan de plus
Pin 1 aan ground
Dat is misschien een beetje onduidelijk in het schema.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... Symbol.svg
Laatst gewijzigd door paulebappie op za 13 aug 2016, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik heb alles echt al zo vaak na gelopen, maar ik zie niets raars.
Aan pin 3 heb ik de trigger. Zolang de trafo er niet aan hangt, geeft die een mooie pulse.
Ik heb nu mkp besteld, ben bang dat het niets uitmaakt, maar je probeert wel eens wat.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Ik heb alles echt al zo vaak na gelopen, maar ik zie niets raars.
Aan pin 3 heb ik de trigger. Zolang de trafo er niet aan hangt, geeft die een mooie pulse.
Ik heb nu mkp besteld, ben bang dat het niets uitmaakt, maar je probeert wel eens wat.
Foto's van boven en onderkant een idee?

:foto:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Bij deze een paar foto's. Maar of dat nu duidelijk genoeg is om
er iets aan te ontdekken? :oops:
20160813_203803.jpg
20160813_203819.jpg
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Tom Magchielse »

Als ik het goed begrijp wordt die ringing veroorzaakt door de resonantie van de diodecapaciteit met de spreidingszelfinductie van de trafo. Is het dan niet logisch dat trafo's met een lage spreidingszelfinductie ( toroïdale trafo's) weinig of geen ringing veroorzaken?

Tom
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik heb op het printje de verbinding vanaf pootje 3 van de ne555 verbroken.
Nu is het theoretisch toch gewoon een toongenerator? Dus zou ik nu in principe
een mooie blokgolf moeten kunnen meten toch?
Bijlagen
CheapoModo_rev3_schematic.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Tom Magchielse schreef:
Als ik het goed begrijp wordt die ringing veroorzaakt door de resonantie van de diodecapaciteit met de spreidingszelfinductie van de trafo. Is het dan niet logisch dat trafo's met een lage spreidingszelfinductie ( toroïdale trafo's) weinig of geen ringing veroorzaken?

Tom
De trafo is de resonator (LRC), zodra de diodes schakelen breng je deze resonantiekring in beweging. (Bel - Hamer)
De capaciteit van de diodes is vele malen kleiner dan de C van de trafo (en van de snubbers) dus van weinig invloed.

Zodra je condensatoren over de diodes zet (de "oude" methode ) krijgen ze wel invloed op de C van de resonantiekring, de frequentie zal lager worden maar je dempt hem niet #-o
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Ik heb op het printje de verbinding vanaf pootje 3 van de ne555 verbroken.
Nu is het theoretisch toch gewoon een toongenerator? Dus zou ik nu in principe
een mooie blokgolf moeten kunnen meten toch?
Ik zal eens meten bij mijn Cheapmodo en de resultaten doorgeven, dat gaat vandaag helaas niet lukken.
In principe kan je de blokgolf meten op pin 3, na de eerste transistor en na de 3 fet's.
Als je Cx even los haalt (10nF) is er geen belasting.

Na de transistor krijg je een blokgolf met een steile en een slappe flank. We gebruiken de steile flank om de scope te triggeren (even op de scope de steile flank zoeken door de triggering aan te passen).
De Fet's geven ook gewoon een steile en slappe flank door, ik hang de scope (kanaal A) altijd aan de fet's (net voor Cx 10nF). En kanaal B net na Cx.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Had Paulebappie misschien al gemeten? Ik heb nog steeds niet het idee dat het printje goed is.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Had Paulebappie misschien al gemeten? Ik heb nog steeds niet het idee dat het printje goed is.
Kom er maar niet aan toe, ook vandaag niet.

We moeten beide meten, misschien kan jij vast kijken op pin 3, na de transistor en na de fet's.
Alle metingen zonder belasting, dus C 10nF even loshalen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik zal morgen even het printje herstellen. Ik dacht in eerste instantie het probleem gevonden te hebben.
Op c1, c3 en c4 stond µ1. Dus in de veronderstelling dat dat 1µf was, dacht ik aha. Maar helaas toen ik
ze eruit gesoldeerd had bleek het toch 0.1µf te zijn.
Ik had nog wel even een meting opgeslagen.
cheapmodo.JPG
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Het is maar goed dat haren niet geleiden.

Bij de rode cirkeltjes gaat het goed?
Bijlagen
soldeerzijde.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ik heb de solderingen nagekeken, Maar dat ziet er allemaal goed uit. Tenminste, geen sluiting.
Moet nog steeds even die condensator terug plaatsen. Maar ja, druk met een versterker.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Goedemorgen,

Kan ik 1n4007 diodes gebruiken? Ik wil 2x 2x25v gelijkrichten en afvlakken met 2x 10.000uf condensatoren. Trafo is 300VA, 150VA per kanaal.

Kun je diodes ook berekenen? (Stroom, spanning, rev. Current e.d.)

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Regenpak »

Blast from the past! Zeven jaar oud topic...
fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 8:22
Kan ik 1N4007 diodes gebruiken?
Nee.
fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 8:22
Kun je diodes ook berekenen? (Stroom, spanning, rev. Current e.d.)
Ja. Er is online betere uitleg te vinden dan ik hier kan neertikken. Bij 150 VA zou ik gaan denken aan een 10 A brugcel. 25 A mag ook.

Tjerk
Plaats reactie