Foto's van Breda de luisterdag
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Jammer Hans,
Had leuk geweest om hem te beluisteren.
Had leuk geweest om hem te beluisteren.
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Ik vond het ook verschrikkelijk!Walt schreef:Zo zie je maar weer dat smaken verschillen, ik vond dat BD systeem echt nergens naar klinken, en dat is geen geintje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Wat is eigenlijk een BD systeem. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Naar de creator.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Ik heb dus niets gemist. 
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Het kan wel heel erg hard. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Ja. Maar dat kan een GS systeem ook. Hebben we gehoord 
Re: Foto's van Breda de luisterdag
ik vond het weer heel gezellig allemaal, ook met veel aandacht Wouter zijn meetsessie proberen te volgen...
Doch ging ietwat snel, die methode om het akoestisch (nul)punt tussen drivers te vinden heb ik niet echt begrepen.
=>Mocht dat ergens nog uitgelegd staan, graag een linkje.
Bedankt allemaal!
Jullie enthousiasme werkt aanstekelijk
Doch ging ietwat snel, die methode om het akoestisch (nul)punt tussen drivers te vinden heb ik niet echt begrepen.
=>Mocht dat ergens nog uitgelegd staan, graag een linkje.
Bedankt allemaal!
Jullie enthousiasme werkt aanstekelijk
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Wat een eensgezindheid weer 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Nou nog eens het WC systeem op een luisterdag.Barry2001 schreef:Ja. Maar dat kan een GS systeem ook. Hebben we gehoord
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Na een luisterdag gisteren in Zutphen (twee orgels en een klokkenspel....) heb ik nu weer mijn computer kunnen opstellen.
Ik vond het weer een geslaagde luisterdag. Ik heb veel ontwerpen gehoord, en dit jaar ook dezelfde muziek op verschillende sets beluisterd. Leuk om te zien dat muziek wel overal mooi wordt weergegeven, maar overal anders klinkt.
Eigenlijk moet iedereen maar zelf gaan bouwen, dan kan je het in ieder geval naar je eigen smaak inrichten!
Voor mij zijn die luisterdagen trouwens een soort versnelde meetsessie. Heel veel geoefende en gecalibreerde oren, die snel inzicht geven over het verbeterpotentiaal. Voorlopig weet ik waar ik aan ga werken! Jammer dat ik de baffles niet had kunnen meenemen. Maar daarvoor waren de auto's gewoon te klein.
Eindelijk ook eens de Ultrazoom 3 kunnen horen. Voor mij een logische stap na de BG units. Ook hier zit veel potentie in, met de extra hoog-weergever klonk het mooi open. Bijna een super near-field monitor. Ik ben benieuwd hoe je ze uiteindelijk gaat inzetten Gerhard!
Die woofers blijven het trouwens goed doen. Mogelijk moet ik ook nog eens groter?
Voor mij waren vooral de DWQT's een verrassing. Hmmm, zulke speakers heb ik nog nooit gebouwd. De buizenversterkers heb ik al.
Net voor de pizza's kwam vrouwlief ook nog even langs om te kijken. Ik mocht zowel de Ultrazooms als de DWQT's naar huis nemen. In ieder geval totdat ik vertelde dat die grote zwarte dozen onder de ultrazooms toch echt bij de speakers hoorde, toen mochten alleen mijn eigen speakers en de DWQT's mee naar huis.
Ik wil even een speciaal bedankje richten aan George, zonder hem waren mijn grote bouwwerken nooit tot in Breda gekomen. Ik verzeker jullie, die gevaartes drie hoog over de smalle trappen hier omlaag en omhoog sjouwen is echt geen kattepis!
Ik vond het weer een geslaagde luisterdag. Ik heb veel ontwerpen gehoord, en dit jaar ook dezelfde muziek op verschillende sets beluisterd. Leuk om te zien dat muziek wel overal mooi wordt weergegeven, maar overal anders klinkt.
Eigenlijk moet iedereen maar zelf gaan bouwen, dan kan je het in ieder geval naar je eigen smaak inrichten!
Voor mij zijn die luisterdagen trouwens een soort versnelde meetsessie. Heel veel geoefende en gecalibreerde oren, die snel inzicht geven over het verbeterpotentiaal. Voorlopig weet ik waar ik aan ga werken! Jammer dat ik de baffles niet had kunnen meenemen. Maar daarvoor waren de auto's gewoon te klein.
Eindelijk ook eens de Ultrazoom 3 kunnen horen. Voor mij een logische stap na de BG units. Ook hier zit veel potentie in, met de extra hoog-weergever klonk het mooi open. Bijna een super near-field monitor. Ik ben benieuwd hoe je ze uiteindelijk gaat inzetten Gerhard!
Die woofers blijven het trouwens goed doen. Mogelijk moet ik ook nog eens groter?
Voor mij waren vooral de DWQT's een verrassing. Hmmm, zulke speakers heb ik nog nooit gebouwd. De buizenversterkers heb ik al.
Net voor de pizza's kwam vrouwlief ook nog even langs om te kijken. Ik mocht zowel de Ultrazooms als de DWQT's naar huis nemen. In ieder geval totdat ik vertelde dat die grote zwarte dozen onder de ultrazooms toch echt bij de speakers hoorde, toen mochten alleen mijn eigen speakers en de DWQT's mee naar huis.
Ik wil even een speciaal bedankje richten aan George, zonder hem waren mijn grote bouwwerken nooit tot in Breda gekomen. Ik verzeker jullie, die gevaartes drie hoog over de smalle trappen hier omlaag en omhoog sjouwen is echt geen kattepis!
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Iets van den deze ?ds23man schreef:Nou nog eens het WC systeem op een luisterdag.Barry2001 schreef:Ja. Maar dat kan een GS systeem ook. Hebben we gehoord
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Jullie zijn echte bikkels!harryeng schreef:Ik wil even een speciaal bedankje richten aan George, zonder hem waren mijn grote bouwwerken nooit tot in Breda gekomen. Ik verzeker jullie, die gevaartes drie hoog over de smalle trappen hier omlaag en omhoog sjouwen is echt geen kattepis!
Even zonder gekheid. Denk dat ik nog nooit groot orkestraal werk (zoals de Planets van Holst en de 5e van Mahler) zo doorzichtig heb horen weergeven. Ben benieuwd of de uiteindelijke Ultrazooms dit kunnen evenaren (of overtreffen
groet,
Aat
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Beste mannen, ook van deze kant hartelijk bedankt voor deze geweldige ervaring.
Het was een leuke, gezellige en zeker ook leerzame dag. Ik heb ook leuke reacties
op mijn half fabrikaat zelfbouw versterker gehad. Dat is weer een stimulatie
om weer nieuwe projectjes op te starten. Ik vond de uitleg van wouter over het meten
van speakers ook erg interessant.
Het ging helaas net iets te snel om alles te onthouden, maar met jullie hulp kom ik
er vast ook wel weer uit. De volgend luisterdag hoop ik er ook weer bij te zijn.

Het was een leuke, gezellige en zeker ook leerzame dag. Ik heb ook leuke reacties
op mijn half fabrikaat zelfbouw versterker gehad. Dat is weer een stimulatie
om weer nieuwe projectjes op te starten. Ik vond de uitleg van wouter over het meten
van speakers ook erg interessant.
Het ging helaas net iets te snel om alles te onthouden, maar met jullie hulp kom ik
er vast ook wel weer uit. De volgend luisterdag hoop ik er ook weer bij te zijn.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Dank aan iedereen die zijn zelfgebouwde spulletjes naar Breda heeft meegenomen. Het was leuk om er na 10 jaar weer eens bij te zijn. Jan, bedankt weer voor de organisatie.
Ook leuk om weer sommige gezichten bij van het forum bekende namen te zien.
Van de luidsprekers die ik heb gehoord vond ik met name de 2.1weg van hsmeets erg fraai klinken; mooi neutraal, tonaal in balans en met een fraaie ruimtelijkheid.
Ook de DTQWT van Wilco lieten een mooie rust en balans horen. En zoals door anderen al aangehaald zag de set van Dan er natuurlijk supermooi uit.
Helaas heb ik de superzoom van ds3man niet kunnen horen omdat ik eerder weg moest, maar als ze niet minder klinken dan vorig jaar in Alphen heb ik echt iets gemist.
Had ik nog een fraai muziekje van hsmeets gehoord, waarvan ik graag zou willen weten wat het was. Werd gespeeld op de set van Dan, de DTQWT van Wilco of op de 2.1weg van hsmeets. Was een tikje jazzy (met zangeres), maar met funk/latin ritme en echt een band met vrij vol geluid, dus niet zo "audiofiel". Iemand een idee wat dat was?
Ook leuk om weer sommige gezichten bij van het forum bekende namen te zien.
Van de luidsprekers die ik heb gehoord vond ik met name de 2.1weg van hsmeets erg fraai klinken; mooi neutraal, tonaal in balans en met een fraaie ruimtelijkheid.
Ook de DTQWT van Wilco lieten een mooie rust en balans horen. En zoals door anderen al aangehaald zag de set van Dan er natuurlijk supermooi uit.
Helaas heb ik de superzoom van ds3man niet kunnen horen omdat ik eerder weg moest, maar als ze niet minder klinken dan vorig jaar in Alphen heb ik echt iets gemist.
Had ik nog een fraai muziekje van hsmeets gehoord, waarvan ik graag zou willen weten wat het was. Werd gespeeld op de set van Dan, de DTQWT van Wilco of op de 2.1weg van hsmeets. Was een tikje jazzy (met zangeres), maar met funk/latin ritme en echt een band met vrij vol geluid, dus niet zo "audiofiel". Iemand een idee wat dat was?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Foto's van Breda de luisterdag
m_cruiser schreef:ik vond het weer heel gezellig allemaal, ook met veel aandacht Wouter zijn meetsessie proberen te volgen...
Doch ging ietwat snel, die methode om het akoestisch (nul)punt tussen drivers te vinden heb ik niet echt begrepen.
=>Mocht dat ergens nog uitgelegd staan, graag een linkje.
toetertje schreef:Ik vond de uitleg van wouter over het meten
van speakers ook erg interessant.
Het ging helaas net iets te snel om alles te onthouden, maar met jullie hulp kom ik
er vast ook wel weer uit.
Langs diverse wegen hoor ik dat het goed ontvangen is, en uiteraard dat het mooi is als dit nog terug te lezen is.
Wel, ik zal het gaan uitwerken in een soort handleiding. Niet dat die er niet zijn, maar ik denk dat het goed te doen is een duidelijke 'workflow' te beschrijven waarmee je met de noodzakelijke hardware, meetsoftware en simulatie software tot een vrij goed speakerontwerp kan komen. Het grote voordeel is dat je als je deze dingen in eigen beheer kunt doen, de rest op afstand goed kan meedenken en meehelpen.
Om het nog gekker te maken; ik denk dat bij een meetsysteem en filterontwerp software een 'filterkoffer' die geleend of gehuurd kan worden het forum echt een stap zet in de richting van het leren zelf een luidspreker te ontwerpen.
Zelf beschik ik over enorm veel filtermaterialen, maar daar heb ik dan ook jaren over gedaan en er ligt hier makkelijk voor meer dan 1000,- euro aan filtermateriaal (kwantitatief spul, niet kwalitatief).
Maar voor nu: ik wil de basis dingen uit de last-minute sessie wel gaan uitwerken.
Dat was van het beginnen van het opbouwen van alles, wat is waarvoor en hoe sluit ik het aan, tot hoe doe ik een impedantie en SPL meting, wat zegt die meting, hoe voer ik dit correct in in Boxsim en hoe kan ik met target responses werken in Boxsim (etc. etc.). Ik moet nog even John P vragen hoe hij de dual channel meting doet, want dat maakt het wel een stuk makkelijker (minder kans op invoer fouten).
Pin me er niet op vast maar ik hoop met een week of 2 een ruwe eerste versie te hebben...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Wouter: mooi dat je zo enthousiast bent en e.e.a. in een stappenplan wilt uitwerken. Leuk ook dat je zaterdag in Breda een meetdemo gaf (alhoewel ik denk dat het voor mensen met weinig technisch achtergrond moeilijk was om de samenhang te zien en door te krijgen, waarom je e.e.a. wilt/moet meten.)
Maar ben je al bekend met deze sticky waarin JeroenD heel netjes en duidelijk uitlegt hoe hij speakers meet en de resultaten gebruikt bij het filterontwerp?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=6265
Die meetkoffer lijkt mij een erg goed initiatief. Iemand die (net zo als ik) eens zelf iets wil ontwerpen (en dus moet meten) zal dit misschien niet regelmatig gaan doen en wil daarom misschien geen meetset aanschaffen.
Maar ben je al bekend met deze sticky waarin JeroenD heel netjes en duidelijk uitlegt hoe hij speakers meet en de resultaten gebruikt bij het filterontwerp?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=6265
Die meetkoffer lijkt mij een erg goed initiatief. Iemand die (net zo als ik) eens zelf iets wil ontwerpen (en dus moet meten) zal dit misschien niet regelmatig gaan doen en wil daarom misschien geen meetset aanschaffen.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 31 mei 2016, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Dat is natuurlijk weer super, dat je daar je tijd aan wilt besteden.
Als ik voor mijzelf spreek, dan denk ik in 2 stappen. stap 1 is arta en
stap 2 is boxim. Zelf wil ik pas naar stap 2 als ik stap 1 helemaal beheers.
Als ik voor mijzelf spreek, dan denk ik in 2 stappen. stap 1 is arta en
stap 2 is boxim. Zelf wil ik pas naar stap 2 als ik stap 1 helemaal beheers.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Ja zeker, en hoe interessant ik die ook vond: ik kon er vrijwel niets mee.Hans Nootdorp schreef:Wouter: mooi dat je zo enthousiast bent en e.e.a. in een stappenplan wilt uitwerken. Leuk ook dat je zaterdag in Breda een meetdemo gaf (alhoewel ik denk dat het voor mensen met weinig technisch achtergrond moeilijk was om de samenhang te zien en door te krijgen, waarom je e.e.a. wilt/moet meten.)
Maar ben je al bekend met deze sticky waarin JeroenD heel netjes en duidelijk uitlegt hoe hij speakers meet en de resultaten gebruikt bij het filterontwerp?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=6265
Die meetkoffer lijkt mij een erg goed initiatief. Iemand die (net zo als ik) eens zelf iets wil ontwerpen (en dus moet meten) zal dit misschien niet regelmatig gaan doen en wil daarom misschien geen meetset aanschaffen.
Ik wist totaal niet hoe je dingen daadwerkelijk concreet moest doen. Dat wil ik anders doen in mijn verhaal.
Het verhaal van Jeroen is bruikbaar wanneer je met de programma's kunt werken.
Ik wil een verhaal schrijven waarmee de groenteboer een luidspreker voor mij kan opmeten en kan invoeren in boxsim zodat ik zelf met passieve onderdelen een filter in elkaar kan simuleren.
Met Rumoh heb ik al wat zitten sparren, een meet systeem uitlenen of verhuren zag hij eerder zitten dan een koffer vol filter materiaal. En dat terwijl ik een koffer vol materiaal juist meer iets vind om uit te lenen, een mic en dingen met kabeltjes zijn veel kwetsbaarder zou ik denken.
Wellicht krijgt zoiets in de toekomst vorm...
Ik denk dat stap 1 is, dat je begrijpt wat een filter doet en begrijpen wat je daadwerkelijk wil meten/gemeten wil hebben.
Daarna volgt het gebruiken van Limp & Arta, i.c.m. een uitleg over de hardware aansluiten en de juiste instellingen en functies van de software
Vervolgens is het maken van een filter iets dat valt onder de noemer: ervaring op doen/kilometers maken met begrip van de basiskennis van filteren.
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Hans heeft mij al per PM gevraagd. Ik heb hem genoemd waar ik van bewust ben, ceacile norby, tuck&patty, mariza maar dat was het niet volgens Hans. VreemdHans Nootdorp schreef:Had ik nog een fraai muziekje van hsmeets gehoord, waarvan ik graag zou willen weten wat het was. Werd gespeeld op de set van Dan, de DTQWT van Wilco of op de 2.1weg van hsmeets. Was een tikje jazzy (met zangeres), maar met funk/latin ritme en echt een band met vrij vol geluid, dus niet zo "audiofiel". Iemand een idee wat dat was?
Hans je weet zeker dat je het niet in een andere ruimte gehoord hebt?
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Melody Gardot misschien?
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Als ik de beschrijving hoor dan denk ik aan Tania Maria, maar ik weet niet of die gedraaid is.
Re: Foto's van Breda de luisterdag
AatV schreef:Jullie zijn echte bikkels!harryeng schreef:Ik wil even een speciaal bedankje richten aan George, zonder hem waren mijn grote bouwwerken nooit tot in Breda gekomen. Ik verzeker jullie, die gevaartes drie hoog over de smalle trappen hier omlaag en omhoog sjouwen is echt geen kattepis!
Even zonder gekheid. Denk dat ik nog nooit groot orkestraal werk (zoals de Planets van Holst en de 5e van Mahler) zo doorzichtig heb horen weergeven. Ben benieuwd of de uiteindelijke Ultrazooms dit kunnen evenaren (of overtreffen)
groet,
Aat
Inderdaad, de 5e was echt fantastisch. Gelukkig dat aat een goede versie wist. Heb er echt van genoten. Ik heb het zelfs met enkele patiënten van me geluisterd, en ook die vonden de dynamiek van de treurmars heel bijzonder (steeds de trompet die de frivole violen terugroept in de treurmars als ze weer eens gaan walsen). Alleen op een groot systeem hoor je het zo breed en groot
Over die meetkoffer: deze is ooit samengesteld en in een groupbuy gekocht. tenminste; ik heb er ook een liggen
Re: Foto's van Breda de luisterdag
Diane Schuur?Hans Nootdorp schreef:Had ik nog een fraai muziekje van hsmeets gehoord, waarvan ik graag zou willen weten wat het was. Werd gespeeld op de set van Dan, de DTQWT van Wilco of op de 2.1weg van hsmeets. Was een tikje jazzy (met zangeres), maar met funk/latin ritme en echt een band met vrij vol geluid, dus niet zo "audiofiel". Iemand een idee wat dat was?
