[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee , je posting kwam nogal vervormt bij mij binnen. 
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mooi voorbeeld van een systeem met aluminium midwoofer vond ik gisteren in Breda de 2.1 speakers van hsmeets. Ik bespeurde daar geen greintje rauwheid of resonantie. Klonk als papier.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hans Nootdorp schreef:Mooi voorbeeld van een systeem met aluminium midwoofer vond ik gisteren in Breda de 2.1 speakers van hsmeets. Ik bespeurde daar geen greintje rauwheid of resonantie. Klonk als papier.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, maar...ik vind het een beetje appels met peren vergelijken .
Dat setje van hsmeets werd/word actief met een DSP aangestuurd.
Bovendien is dat (meen ik) al wat langer geleden gebouwd, dus min of meer uitgekristalliseerd. toch, Huib ?
De kasten van mij zijn 5 dagen geleden pas voor het eerst onder signaal geweest, en zoals als eerder gemeld moet er nog een aantal zaken aan gemeten worden.
Dat setje van hsmeets werd/word actief met een DSP aangestuurd.
Bovendien is dat (meen ik) al wat langer geleden gebouwd, dus min of meer uitgekristalliseerd. toch, Huib ?
De kasten van mij zijn 5 dagen geleden pas voor het eerst onder signaal geweest, en zoals als eerder gemeld moet er nog een aantal zaken aan gemeten worden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
He Ray. Mijn bedoeling was niet om jouw speakers te vergelijken met die van hsmeets. Ik heb die van jou gisteren (helaas) niet eens kunnen beluisteren. Ik wilde alleen maar zeggen dat ook aluminium/magnesium units erg mooi kunnen klinken ondanks de soms van nature heftige konusresonanties. En met papaLeo 's hulp zullen jouw speakers vast als een klok gaan klinken. Ik kom jouw set graag een keer beluisteren als het kan.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Lijkt mij niet lekker, een set die klinkt als een klok, ik heb jaren tegenover een kerk gewoond.Hans Nootdorp schreef:He Ray. Mijn bedoeling was niet om jouw speakers te vergelijken met die van hsmeets. Ik heb die van jou gisteren (helaas) niet eens kunnen beluisteren. Ik wilde alleen maar zeggen dat ook aluminium/magnesium units erg mooi kunnen klinken ondanks de soms van nature heftige konusresonanties.
En met papaLeo 's hulp zullen jouw speakers vast als een klok gaan klinken.
Ik kom jouw set graag een keer beluisteren als het kan.
Een keertje Blues i.p.v. Gospel is ook wel fijn.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Haha, ik dacht nog: "Ik regaeer er niet op, Leo, houd je in...."hannesie schreef:Lijkt mij niet lekker, een set die klinkt als een klok, ik heb jaren tegenover een kerk gewoond.Hans Nootdorp schreef:He Ray. Mijn bedoeling was niet om jouw speakers te vergelijken met die van hsmeets. Ik heb die van jou gisteren (helaas) niet eens kunnen beluisteren. Ik wilde alleen maar zeggen dat ook aluminium/magnesium units erg mooi kunnen klinken ondanks de soms van nature heftige konusresonanties.
En met papaLeo 's hulp zullen jouw speakers vast als een klok gaan klinken.
Ik kom jouw set graag een keer beluisteren als het kan.![]()
![]()
Een keertje Blues i.p.v. Gospel is ook wel fijn.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mag best hoor, Leo. Sinds zaterdag kennen we elkaar nu een beetje....pappaleo schreef:Haha, ik dacht nog: "Ik regaeer er niet op, Leo, houd je in...."![]()
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 30 mei 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Barry2001 schreef:Oja. Je vergeet hoe een klok klinkt he
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Om even off-topic te gaan : de Tangband mid is voorzien van een titanium conus, en dus geen aluminium of magnesium...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Eigenlijk begint die pas moeilijk te doen boven de 9 kHz. Als je de tweets op 3 kHz filtert moet dat geen probleem opleveren en is het een kwestie van het filter verder optimaliseren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even serieus: een 4" conus van titanium voor 60 euro? Gie geleuft dat?

- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik verbaasde mij ook net over die prijs.
Misschien 10 um dik laagje titanium ...?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat doet dat er nou toe? De frequentiecurve laat geen noemenswaardige ergernissen zien onder de 10 kHz. Maar je weet het pas als je ze opmeet en het waterval spectrum hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En daarmee is wel bewezen dat de konus niet uit titanium bestaat.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Voor mijn part is ie van slagroom met een aardbeien rand. Lekker boeiend.ds23man schreef:En daarmee is wel bewezen dat de konus niet uit titanium bestaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het zal mij ook aan de kont roesten, al is dat ding van schildpaddenpoep gemaakt. De discussie begon over het feit dat het wat "metalig" klinkt en daar allerlei theorieen bijgehaald worden over kouusmateriaal. Uit de spec's blijkt gewoon dat het aandeel metaal gewoon nihil is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Voor de prijs van het materiaal zou het geen probleem mogen zijn.ds23man schreef:Even serieus: een 4" conus van titanium voor 60 euro? Gie geleuft dat?![]()
Een stukje titanium van 10x10cm. bij een dikte van 1 mm. kost ca. € 12,70
De mms van een TB 1337SF is net iets lager dan 4 gram.
Laten we niet flauw zijn en aannemen dat in de conus zo'n 3 gram aan titanium begrepen is.
Dat komt dan uit op zo'n 90 ct. Voor een fabrikant zal het dan eerder uitkomen op 45 á 50 ct...
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt, alleen de verwerkingskosten zijn dramatisch hoog.AatV schreef:Voor de prijs van het materiaal zou het geen probleem mogen zijn.ds23man schreef:Even serieus: een 4" conus van titanium voor 60 euro? Gie geleuft dat?![]()
Een stukje titanium van 10x10cm. bij een dikte van 1 mm. kost ca. € 12,70
De mms van een TB 1337SF is net iets lager dan 4 gram.
Laten we niet flauw zijn en aannemen dat in de conus zo'n 3 gram aan titanium begrepen is.
Dat komt dan uit op zo'n 90 ct. Voor een fabrikant zal het dan eerder uitkomen op 45 á 50 ct...![]()
groet,
Aat
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En emmeren we weer pagina's vol met nuttige info.ds23man schreef:Het zal mij ook aan de kont roesten, al is dat ding van schildpaddenpoep gemaakt. De discussie begon over het feit dat het wat "metalig" klinkt en daar allerlei theorieen bijgehaald worden over kouusmateriaal. Uit de spec's blijkt gewoon dat het aandeel metaal gewoon nihil is.
Overigens was het niet zozeer metalig wat wat we zaterdag hoorden maar meer wat pittig en minder gedefinieerd in het middengebied. Dat kan gewoon beter en hoeft dat niet pee se aan de mid zelf te liggen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, kijk de metingen maar een na, (een pagina of 25 terug
) dan die je een vervelende resonantie op (uit mijn hoofd) 700Hz
