12SN7 Buizenvoorversterker MKII
Moderator: Beheerdersteam
12SN7 Buizenvoorversterker MKII
Ik had sterk de behoefte om een nieuwe buizen voortrap te bouwen.
Het huidige exemplaar voldeed niet goed aan mijn behoefte en had last van een paar kuren.
Daar kun je wel mee blijven prutsen, een volume potmeter die begon te kraken was de spreekwoordelijke druppel.
Ik zocht (en vond) samenwerking met een gerespecteerd forumlid om de eerder gebruikte buizenschakeling eens kritisch tegen het licht te houden om te kijken of er verbetering in het ontwerp mogelijk was.
Hetgeen uiteindelijk resulteerde in het volgende schema :
Dit is op zijn beurt omgezet naar een Eagle schema en layout :
En in de echte wereld ziet dat er uiteindelijk zo uit :
Het huidige exemplaar voldeed niet goed aan mijn behoefte en had last van een paar kuren.
Daar kun je wel mee blijven prutsen, een volume potmeter die begon te kraken was de spreekwoordelijke druppel.
Ik zocht (en vond) samenwerking met een gerespecteerd forumlid om de eerder gebruikte buizenschakeling eens kritisch tegen het licht te houden om te kijken of er verbetering in het ontwerp mogelijk was.
Hetgeen uiteindelijk resulteerde in het volgende schema :
Dit is op zijn beurt omgezet naar een Eagle schema en layout :
En in de echte wereld ziet dat er uiteindelijk zo uit :
Re: 12SN7 Buizenvoorversterker MKII
Hoi Ray,
Leuk project weer en ziet er netjes uit.
Hoeveel gaat deze schakeling versterken?
Leuk project weer en ziet er netjes uit.
Hoeveel gaat deze schakeling versterken?
Weet ik eerlijk gezegd niet. wel dat het minder is dan bij het vorige ontwerp.
Daar ben ik niet rouwig om, want die was veel te gevoelig.
Daar ben ik niet rouwig om, want die was veel te gevoelig.
10xKappa7 schreef:Hoeveel gaat deze schakeling versterken?
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Wat is de rol van die FET? Die zit nu wel in de signaalweg...
Ontbreekt een weerstandje
Nu ik me er toch al tegenaan bemoei
,even wat cijfers erbij.
En toen viel m'n oog op de datum.Zijn jullie hier al vijf maand in het geniep mee bezig ?
Anne
En toen viel m'n oog op de datum.Zijn jullie hier al vijf maand in het geniep mee bezig ?
Anne
Een MOSFET, om precies te zijn een IRF710.RobertD schreef:Wat is de rol van die FET? Die zit nu wel in de signaalweg...
Deze is bedoelt om de uitgangs impedantie van de buizentrap naar een zo laag mogelijk nivo te brengen.
Voor dit type FET is gekozen omdat deze een gunstige (lees : lage) capaciteit heeft zodat bij de hogere frequenties de FET geen belasting vormt voor de buizenschakeling.
Maarre, in de eindversterker die erachter hangt, zitten er per kanaal zo'n 9 MOSFET's (+2 torren) in de signaal weg. daar heb ik tot op heden ook niemand over horen klagen.
Gaan we verder met de hoogspannings voeding, wederom het schema van de THEL rnt400 :
Foto :
Gloeispannings regeling, inschakelvertraging, en voeding van IR-AB ontvanger :
Afscheid nemen van de oude PCB :
Close-up van de transformatoren, de rechter is voor 230VAC naar ongeveer 15 VAC, de linker transformeert die 15 VAC weer naar 292 VAC.
Kaalgestript moederbord :
En opbouwen maar weer :
Foto :
Gloeispannings regeling, inschakelvertraging, en voeding van IR-AB ontvanger :
Afscheid nemen van de oude PCB :
Close-up van de transformatoren, de rechter is voor 230VAC naar ongeveer 15 VAC, de linker transformeert die 15 VAC weer naar 292 VAC.
Kaalgestript moederbord :
En opbouwen maar weer :
- sander1238
-
transplanum
De voedingstrafo's staan nogal dicht bijelkaar en er is geen rekening gehouden met het strooiveld van de trafo. Door de trafo's t.o.v elkaar een kwartslag te draaien heb je er minder last van.
Ik denk dat er een hoop mensen niet in de gaten hadden dat deze Buizenvoorversterker er stond.Kappa7 schreef:In het echt ook.
Met de automatisch terug lopende volume knop, die je dan ziet bij het opstarten.
Er zit meer in aan functies, en niet direct herkenbaar zijn. IR e.d.
Inderdaad, Hans. dat was ook een beetje de bedoeling dat je het niet 1, 2, 3 aan de buitenkant ziet.
Er zit een microcontroller in voor de regeling van de motorpotmeter, ingangs-selectie, en infrarood afstandsbediening.
met de dipswitches kun je ook functies inschakelen zoals dat de potmeter eerst automatisch word dichtgedraait als je een andere ingang selecteerd.
De spanningen voor de gloei en hoogspanning worden ook langzaam opgebouwd, en dmv een timer met een 555 ic word het uitgangs relais pas 1 minuut na het inschakelen van de voeding vrijgegeven.
Er zit een microcontroller in voor de regeling van de motorpotmeter, ingangs-selectie, en infrarood afstandsbediening.
met de dipswitches kun je ook functies inschakelen zoals dat de potmeter eerst automatisch word dichtgedraait als je een andere ingang selecteerd.
De spanningen voor de gloei en hoogspanning worden ook langzaam opgebouwd, en dmv een timer met een 555 ic word het uitgangs relais pas 1 minuut na het inschakelen van de voeding vrijgegeven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gloei langzaam opgebouwd Ray? Neem toch aan dat die er direkt op komt te staan?
Voeding T1 en C8 !Barry2001 schreef:Gloei langzaam opgebouwd Ray? Neem toch aan dat die er direkt op komt te staan?
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik zie geen R7, zal R2 wel zijn. Maar wat heeft dat voor nut, gloei vertraagd laten opkomen 
Voor de gloei is 't idd nog R2.Ik had dat niet meer nagezien, per slot heeft Ray 't zelf getekend, dus ofwel heeft Ray een nieuwe bril nodig of hij bedoelt ook vertraging voor de hoge spanning, da's R7.Barry2001 schreef:Ik zie geen R7, zal R2 wel zijn. Maar wat heeft dat voor nut, gloei vertraagd laten opkomen
Dat vertraagd oplopen voorkomt een dikke stroompiek bij inschakelen wegens de veel kleinere weerstand van de gloei, koud.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok. Zijn het bepaalde types die hier last van hebben? Toendertijd met de 300B versterkers heb ik met een VT67 geexperimenteerd (die er uiteindelijk niet in is gekomen), als ik daar direkt de gloei opzette was het einde buis zelfs... Nog een schakelingetje voor gemaakt om dit vertraagd op te laten komen. Met andere buizen later heb ik dit niet meer gedaan, kunnen hier blijkbaar beter tegen.
Met de 6080 buis zie ik een start stroom van ruim 3A per buis maar eenmaal opgewarmd nog maar 1.75A aan gloeistroom. Mogelijk dat bij de eerste piek deze nog wel eens meer kon zijn als de 3A.
Ja, inderdaad. Het is R2 ipv R7...
Ach, Barry, je moet maar zo denken, baat het niet dan schaad het ook niet.
Ik heb dat torren schakelingetje ooit een uit een (buizen) boek van de Elektuur gehaald.
Als argument werd aangedragen dat het langzaam opkomen van de spanning de levensduur van de buis te goede zou komen.
Een gloeilamp gaat per slot van rekening ook altijd kapot tijdens het inschakelen.
Ach, Barry, je moet maar zo denken, baat het niet dan schaad het ook niet.
Ik heb dat torren schakelingetje ooit een uit een (buizen) boek van de Elektuur gehaald.
Als argument werd aangedragen dat het langzaam opkomen van de spanning de levensduur van de buis te goede zou komen.
Een gloeilamp gaat per slot van rekening ook altijd kapot tijdens het inschakelen.