luidsprekers meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: luidsprekers meten

Bericht door toetertje »

we hebben nog iets op het scherm kunnen toveren.
Maar wat zien we hier nu eigenlijk? :think:
Bijlagen
meeting 2.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidsprekers meten

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
we hebben nog iets op het scherm kunnen toveren.
Maar wat zien we hier nu eigenlijk? :think:
Het lijkt op een frequentiekarakteristiek van je speaker.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: luidsprekers meten

Bericht door toetertje »

dan zitten we blijkbaar toch op de goede weg.
nu weet ik alleen nog niet of de mic en geluidskaart
instellingen allemaal goed staan.
Nu ook nog langzaam aan leren hoe ik de frequentiekarakteristiek af
kan lezen en interpreteren. ik heb geen idee of dit er nu goed uit ziet,
of dat ik mij ergens zorgen over moet maken.
Het is een 3-weg speaker en de mic stond precies tussen mid en tweeter.
De mic stond op 50cm afstand. recht voor de kast.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidsprekers meten

Bericht door John P »

Je hebt nu al een redelijke weergave van de frequentiekarakteristiek. Je kunt de microfoon vereder weh zetten, maar dat heeft tot gevolg dat de onderfrequentie omhoog gaat. met onderfrequentie (witte lijn op 100-400 Hz) bedoel ik dan de laagste frequentie die nog geldig is voor deze meting. Deze resultaten zijn op het moment nog relatief dwz het absolute niveau klopt nog niet. Daartoe moet je de instellingen goed doorlopen en calibreren aan de hand van een bekende luidspreker of tweeter. In de handleiding staat dit uitgebreid beschreven, maar je bent er wel een dagje mee bezig. Dus Gewoon doorgaan \:D/ .
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: luidsprekers meten

Bericht door toetertje »

Ik moet zeggen dat de handleiding best pittig is. zeker als je nog niet helemaal thuis bent
in de materie en de verschillende termen. Maar zo spelenderwijs pik ik het wel sneller op.
Alleen dat calibreren, dat wordt nog wel even een dingetje.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: luidsprekers meten

Bericht door Jag »

Meet je single of dual channel? Kan je een screenshot maken van hoe je de impuls hebt gegate?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: luidsprekers meten

Bericht door toetertje »

Ik denk dat ik 1 channel gemeten heb.
En zo heb ik ze gegate.
Bijlagen
impulse response.JPG
Plaats reactie