Tony Gee's Plutone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Re: Tony Gee's Plutone

Bericht door Zweitse »

Ik zou vasthouden aan het oude model :wink:
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Die stands had ik toevallig staan, eigenlijk zijn ze 5cm te hoog en 12cm te diep. :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Gaaf, is het een "Snell Acoustics" achtige (zoals Audio Note nu), of meer een knipoog naar de britse BBC achtige monitor speakers?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

wouter schreef:
Gaaf, is het een "Snell Acoustics" achtige (zoals Audio Note nu), of meer een knipoog naar de britse BBC achtige monitor speakers?
Van alles een beetje :wink:

Deze klassieke vorm heeft een heleboel voordelen zoals bijvoorbeeld dat door de breedte van de kast de tweeter diffractie verschuift naar een frequentie buiten zijn werkingsgebied en de woofer links en rechts niet "opgesloten" zit. Iets waar al die moderne slanke zuiltjes juist last van hebben.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zweitse schreef:
Ik zou vasthouden aan het oude model :wink:
+1 de nieuwe zien er niet echt mooier uit.
Beetje fantasie loos eignelijk.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zoiets dan? :twisted:
stand2.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

:rock: :rock:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wat een stands :shock:
Maak dan een vloerstaander. :hide:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat zie je verkeerd, het is een plafondhanger:
image.jpg
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Geenius schreef:
stand2.jpg
Brrrrr
richard

Bericht door richard »

Geenius schreef:
stand2.jpg
Voor in een SM-kelder.
keys&sax

Bericht door keys&sax »

Nou, deze Plutones zou ik niet in een kelder zetten, dit is geen speelgoed, dit is een zeer serieus te nemen speaker.
Vroeger heb ik ook diverse systemen ontworpen en gebouwd. Geslaagd, maar merkte toch een plafond waar niet doorheen te komen was. Moet ook achteraf vaststellen dat beperkingen in mijn electronica daar debet aan zijn geweest. Dit is inmiddels wel veranderd. De ketting bestaat nu uit netwerkspeler Transporter-digitaal uit en dan DAC, VV en eindblokken van Pink Faun.
Mijn zoektocht voor speakers is langs verschillende fronten op zelfbouwgebied gegaan in deze stevige prijsklasse.
Wat ik al gehoord had was te synthetisch of meer gericht op effectbejag, was het niet.
Een bezoek aan Middenbeemster voor een demo bij Tony was de afronding van de zoektocht.
Een paar weken geleden deze set bij Tony afgehaald inclusief verlijmd houtpakket. Daarna vlot opgebouwd en spelen maar. De eerste klanken lieten al indrukken terugkomen die ik bij de demo in Middenbeemster had kunnen horen. De speakers en filters beginnen nu langzaam ingespeeld te raken. Er zijn heel veel speakers, wat maakt deze speaker voor mij bijzonder?
Het geluid trekt mij in de muziek. Er is heel veel expressie van de muzikanten. Dit geldt voor instrumenten en stemmen. Zang komt echt binnen. Peter Gabriel op Scratch My Back bijvoorbeeld. De kwaliteiten om met zijn stem utidrukking te geven aan wat hij zingt komt uit de verf. Nuances in elk stukje.
De verstaanbaarheid is bijzonder. Hiervan maakt Troels Gravesen bij zijn ontwerp met deze door hem ontwikkelde bas-midden speaker ook al melding. Tony heeft dit met het filter in stand weten te houden.
Instrumenten zijn zo natuurlijk. Geen gissen naar wat te horen is, grondtonen en boventonen zijn in balans en je hoort de muzikanten met hun instrumenten aan het werk.
Deze speakers laten geen klanken horen, ze laten muziek luisteren.
Hoe het zit met ruimte, diepte, breedte. Als de opname goed is krijgen instrumenten hun eigen plek, hebben een eigen hoeveelheid lucht en is te horen wat de sound engineer heeft gedaan. Orkesten zijn tot diep en breed. Ook hier lopen de geluiden niet in elkaar of loopt het dicht in een muur.
Bas, midden, hoog? Het samenspel is zeer dynamisch. Ik verwachtte dat ik er uit een tweeweg te weinig bas voor mij zou komen en ging ervan uit dat hier een sub bij moest. Ik kom weinig tekort en heb nu totaal geen haast meer om dit bij te bouwen.
Het midden is met zijn expressie, emotie en verstaanbaarheid het geheim van deze set. In overgangsgebied van midden en hoog weet ik geen klankverandering te ontdekken. Hoog, gedetailleerd, gebrek aan agressie, geheel passsend op het midden. En ook hier zoveel subtiliteit. Elk tikje op een high head of bekken is weer anders.
Op sommige muziek zou het hoog voor mij nog iets meer aanwezig mogen zijn. Of zijn dit de opnames. Of is hier nog wat geduld nodig. Te bedenken is dat dit nog niet het eindpunt is. Deze speaker heeft nog meer inspeeluren te gaan en ik ben nog niet aan het tweaken geweest. Zo hangt de speaker nu nog met een gewone litzekabel aan de versterkers.
Even genoeg geschreven, ik ga weer luisteren, elke dag feest.

Edit: er is nog meer te melden, bv de hoge definitie in de impulsen, ik ga meer schrijven over een paar weken als de speaker nog verder is ingespeeld. (Kan ik ook nog even zoeken naar de woorden om dit goed te omschrijven.)
Laatst gewijzigd door keys&sax op vr 01 jul 2016, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

:D
keys&sax

Bericht door keys&sax »

Een week verder en ik kan al eerder resultaat melden van het verder inspelen als dat ik verwacht had. Met een paar dagen de speakers op flink volume draaien gaat het loskomen veel sneller.
Verder staan de speakers nu met de bas-middentoner beter op oorhoogte. Hiervoor moesten ze verder omhoog, staat nu op een degelijke kast en niet meer op een Ikea kruk.
Vorige week best veel geschreven over hoe deze speaker in mijn oren klinkt, deze pak ik erbij om het als een geheel te houden.
Misschien nog goed om te melden dat ik in mijn hobbykamer een paar Adam A7X-en heb staan. Doen het goed in mijn oren en in reviews. De Plutones gaan hier mijlen ver aan voorbij. Nu hoor ik pas echt wat de muzikanten doen, wat er in opnames gebeurt en wat ik zelf in opnames en mix nog niet goed doe ;-)

Speakers en filters zullen door een paar dagen stevig te laten spelen nu toch wel aardig op weg zijn ingespeeld te raken. Er zijn heel veel speakers, wat maakt deze speaker voor mij bijzonder?
Ik schrijf over wat ik hoor en ga geen poging doen om hier techniek aan te verbinden (laat ik graag bij de ontwerper die zijn afwegingen en compromissen in balans heeft gebracht).
Het geluid trekt mij in de muziek. Er is heel veel expressie van de muzikanten. Dit geldt voor instrumenten en stemmen. Zang komt echt binnen. Peter Gabriel op Scratch My Back bijvoorbeeld. De kwaliteiten die Peter heeft om met zijn stem uitdrukking te geven aan wat hij zingt komt prachtig uit de verf. Nuances in elk stukje, gebruik van dynamiek, keelklanken, kopstem. Dit kruipt naar binnen. En dit gebeurt bij veel zangers en zangeressen. Het resultaat is een weergave met veel expressie en emotie.
De verstaanbaarheid is bijzonder. Hiervan maakt Troels Gravesen bij zijn ontwerp met deze door hem ontwikkelde bas-midden speaker ook al melding. Klopt helemaal. Tony heeft dit met het filter in stand weten te houden.
En instrumenten zijn zo natuurlijk. Geen gissen naar wat te horen is, grondtonen en boventonen zijn in balans en je hoort de muzikanten met hun instrumenten aan het werk.
Te horen is hoe de opname is gedaan (en hoe het niet altijd perfect gaat, een zanger die bv teveel met zijn microfoon het volume probeert te compenseren en dit overdrijft).

Hoe het zit met ruimte, diepte, breedte. Door de stevigere ondergrond is is de plaatsing verder toegenomen. Als de opname goed is krijgen instrumenten hun eigen plek, hebben een eigen hoeveelheid lucht en is te horen wat de sound engineer heeft gedaan. Orkesten zijn tot diep en breed. Ook hier lopen de geluiden niet in elkaar of loopt het dicht in een muur. En slechte opnamen krijgen geen pseudo ruimte omdat de speaker iets toevoegd. Hier ook weer de afwezigheid van nep of een effect en enkel een eerlijke weergave.
Bas, midden, hoog? Het samenspel is zeer dynamisch. Ik verwachtte dat ik er uit een tweeweg te weinig bas voor mij zou komen en ging ervan uit dat hier een sub bij moest. Grote meevaller, er komt genoeg bas uit deze speaker, geholpen door een klein bultje aan bovenkant van 200 Hz. Als ik nog verbetering zou willen dan ga ik het in een goed matchende sub zoeken. Voorlopig geen haast want het geluid is voldoende compleet.
Het midden is met zijn expressie, emotie en verstaanbaarheid het geheim van deze set. In overgangsgebied van midden en hoog weet ik geen klankverandering te ontdekken. Hoog, gedetailleerd, gebrek aan agressie, geheel passsend op het midden. En ook hier zoveel subtiliteit. Elk tikje op een high head of bekken is weer anders. Ook hier zit voor mij zoveel verrassing, de muziek is zoveel meer levendig. Een goede drummer legt zoveel meer uitdrukking neer in bekkens met veegjes en ritmisch tikken. Bv Dave Weckl in Chick Corea Akoustic Band. Nog nooit eerder zo gehoord. Base komt ook meer dan voldoende door, natuurlijk niet met de gevoelspower van een grootmembraan. Snare is o zo snel en doortekend. Ondertussen speelt Chick heel dynamisch en is John Patitucci lekker aan het bassen. Hier gaat niks van de muziek verloren (of kan het nog beter?). En zo zijn er heel veel CD's, eh, streams in mijn netwerk waar zoveel uit komt rollen. En dat is niet alleen in jazz, ook veel pop, rock en klassiek (ergens vanaf 1900).
Mijn eerste indrukken waren dat het hoog iets meer aanwezig mocht zijn. Met een aantal stevige inspeel sessies en het beter op hoogte plaatsen ebt deze wens weg.
En er valt nog iets op waarbij het een beetje zoeken is naar hoe te omschrijven. Deze speaker is heel snel en het bijzondere is dat in de attack ook zoveel informatie zit. Vermoed dat dit zoveel toevoegd aan de herkenbaarheid van de instrumenten en gemak in luisteren.
Het resultaaat van al deze expressie uit de Plutone is dat het geweldig naar muziek luisteren is. Topspeaker. Tony: gefeliciteerd!
richard

Bericht door richard »

Mooi om te lezen dat je zo veel plezier aan deze luidspreker beleeft.
keys&sax schreef:
...En dat is niet alleen in jazz, ook veel pop, rock en klassiek (ergens vanaf 1900)...
Je doet jezelf te kort. Vóór 1900 is er ook veel mooie muziek geschreven hoor!
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

keys&sax schreef:
.............Het resultaaat van al deze expressie uit de Plutone is dat het geweldig naar muziek luisteren is. Topspeaker. Tony: gefeliciteerd!
Dank je wel! En jij veel luisterplezier :)
KeysAndSax

Bericht door KeysAndSax »

Lijkt wel of ik commercieel belang heb bij deze speaker, echt niet, laat graag weten dat ik uiterst tevreden ben met deze speaker.
Het houtpakket was ook perfect verlijmd en de meubelmaker had het hout zo gesneden dat de nerf in de fronten bijna gelijk loopt. Helaas past berken hier niet goed in het interieur.
Laatst gewijzigd door KeysAndSax op di 06 sep 2016, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
keys&sax

Bericht door keys&sax »

richard schreef:
Je doet jezelf te kort. Vóór 1900 is er ook veel mooie muziek geschreven hoor!
Voor 1900 mis ik het koper. En Mozart is niet mijn ding. En André Rieu ook niet.
Violen zijn trouwens wel verdomd mooi met de Plutone
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

keys&sax schreef:
Voor 1900 mis ik het koper......
Tip: "Bellissimo Splendore door La Caccia. Koper uit begin 17e eeuw :wink:
La Caccia.jpg
keys&sax

Bericht door keys&sax »

Geenius schreef:
Tip: "Bellissimo Splendore door La Caccia. Koper uit begin 17e eeuw :wink:
5 nummers volgehouden. :-s Mwah.
The Bad Plus met Joshua Redman opgezet. Lekker experiment met ritme.
KeysAndSax

Inmiddels meer dan 6 weken verder.
Komt het door het warme weer of is dit nog inspeel effect, het hoogste hoog wint nog steeds kleine beetjes aan respons. Mooi resultaat op subtiliteit.
richard

Bericht door richard »

KeysAndSax schreef:
Inmiddels meer dan 6 weken verder.
Komt het door het warme weer of is dit nog inspeel effect, het hoogste hoog wint nog steeds kleine beetjes aan respons. Mooi resultaat op subtiliteit.
Mooi.
KeysAndSax

Ruim 4 maanden staan de Plutones nu te spelen. En hoe.
Ik heb er nog een tweetal subs bijgemaakt en deze zijn gelijk voor de goede hoogte van de Plutones. Mijn woonkamer is groot, de achterwand zit richting 10 meter en de nok van het dak op sommige plaatsen naar 5 meter. Voor het laag zijn dit behoorlijke zwarte gaten, er komt weinig laag terug. De bas van de Plutones is heel gedefinieerd maar was door het volume in de kamer wat dun. De sub staat zacht in het laag mee te spelen. Het signaal komt van een paar Hypex DS4.0 versterkers (met ingebouwde regelbare laagfilters). De bas is heel gedefinieerd gebleven en loopt coherent nog een oktaafje verder naar beneden door. Door deze aanvulling is het podium nog breder geworden.

En dan vermoed je dat het niet beter kan. Netkabels van DAC en voorversterker van Pink Faun gewisseld. Wat een onderscheid, stemmen nog meer uit een punt en steviger. Niet elke verandering is altijd beter, deze is duidelijk beter. De Plutone laat alles horen. En omgekeerd als het niet helemaal goed is wordt het geen vervelende luidspreker.

De Plutone hier brengt vele uren spelend door en het blijft verbazen hoe goed dit ontwerp is. Bij een slechte opname is er doorheen te luisteren naar de muziek. Goede opnames in een grote verscheidenheid zijn een lust voor het oor . Eenheid tussen basmid en hoog, balans klopt gewoon. Ruimte en lucht klopt. Stemmen en instrumenten hebben eigen plek. Diepte ruim, waarbij ik als luisteraar aanwezig blijf. Dynamiek en levendigheid ongeremd, uithalen zijn ook net zo doortekend. De beste speaker keuze die mij ooit is toegevallen.

Op de Plutone site van Tony staan nu 3 reviews, moge duidelijk zijn welke van mij komt, eentje van een Deen en nu ook van een Hans uit Rotterdam. Een bekende van het forum?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: Ik weet van niks, ben wel in Rotterdam geboren, maar aanstaande donderdag ga ik ze wel beluisteren in Amersfoort, als het goed is.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Had ik moeten weten, had je daarna mijn Galactica's kunnen beluisteren. Zit een dorp verder ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”