Hornresp naar Boxsim

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp

Hornresp naar Boxsim

Bericht door michelp »

Na een tijdje klooien met Boxsim wil ik weer ietsje verder gaan.
HornResp gebruik ik al erg lang, maar eigenlijk vooral om subwoofers te simuleren. Nu weet ik dat ik een .txt export kan maken van het frequentieverloop en impedantieverloop, die daarna weer geimporteerd kan worden in BoxSim. Kan dat zomaar? Of klopt dat eigenlijk niet? Het is maar om een goed begin te krijgen voor het filter van een nieuwe speaker.

Met gesloten of BR kan ik in BoxSim dit kiezen bij het frequentieverloop, lijkt me dan wel te kloppen. Maar dan moet ik in het tabje daarna wel dezelfde behuizing kiezen als waar ik in HornResp mee gesimuleerd heb lijkt me
box simulated.png
Maar stel dat ik een TL voor het laag wil hebben? Wat moet ik dan doen?
box simulated2.png
box simulated2.png (1.93 KiB) 428 keer bekeken
Als ik daar integrated enclosure kies, komt het frequentieverloop en impedantie verloop wel overeen met wat HornResp heeft gezegd, ook al staat er tussen haakjes 'tweeters' achter

Doe ik dit nou op de goede manier of klopt er weinig van? :lol:
pappaleo
Contacteer:

Re: Hornresp naar Boxsim

Bericht door pappaleo »

Dat doe je goed. Kies je een andere behuizing in boxsim dan wordt het gesimuleerde effect van die behuizing verwerkt in je frequentiekarakteristiek.

En de geimporteerde frequentiekarakteristiek bevat al de gegevens van een behuizing (die je gesimuleerd hebt met hornresp)
michelp

Bericht door michelp »

Ok, dus ook als ik een gesloten behuizing gesimuleerd heb in HornResp, altijd het stukje 'integrated enclosure' aan zetten?
Dan is het helemaal duidelijk :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel ff verschil maken tussen:
  • de behuizing als in gesloten, BR, TL, hoorn van X liters; dat doet Hornresp simuleren, en geeft je daarbij de 'infinite baffle' response
  • de behuizing als in de daadwerkelijke kast, waar de afmetingen van de baffle (voorkant) van invloed is op de response; dit kan Boxsim simuleren, maar dan moet je m wel vertellen dat de "meting" in een infinite baffle gedaan is, niet in de echte kast
michelp

Bericht door michelp »

Goed om te weten, die had ik dus nog niet goed staan
boxsim.png
Zo zou dus alles goed moeten zijn? Phase response ook meenemen neem ik aan. Geeft een behoorlijk verschil
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”