Logische uitleg Class A t/m G?
Moderator: Beheerdersteam
Ik snap het niet, is wel niet erg, maar zou zomaar eens willen weten waar er nu marketing onzin staat of waar niet.
Hier een uitleg van Arcam.
Ik snap het niet, is wel niet erg, maar zou zomaar eens willen weten waar er nu marketing onzin staat of waar niet.
Hier een uitleg van Arcam.
Re: Logische uitleg Class A t/m G?
Verhaal klopt wel, hoewel "F" en "G" ken ik niet maar als 't een naam moet hebben waarom niet.
A (meestal SE versterkers), AB (balans versterkers, nodig voor het B-deel) komen hier regelmatig aan bod.
C is niet geschikt voor audio, ontbreekt een stuk signaal, meer pulsen.Zoiets als een halve B, andere kant ontbreekt.
Voor "D" moet je bij ds23-man zijn
, soort aan/uit "B" versterker.
Die "F" heb ik hier nog niet gezien, wel schema's van toestellen gezien ermee.
En de "G" is iets voor de Pass van Ray, de stroom in de eindtrap wordt aan de vraag aangepast, soort PassA
Anne
A (meestal SE versterkers), AB (balans versterkers, nodig voor het B-deel) komen hier regelmatig aan bod.
C is niet geschikt voor audio, ontbreekt een stuk signaal, meer pulsen.Zoiets als een halve B, andere kant ontbreekt.
Voor "D" moet je bij ds23-man zijn
En de "G" is iets voor de Pass van Ray, de stroom in de eindtrap wordt aan de vraag aangepast, soort PassA
Anne
Dus als het wat meer is is het Class A = KassaAh!buis schreef:Verhaal klopt wel, hoewel "F" en "G" ken ik niet maar als 't een naam moet hebben waarom niet.
Voor "D" moet je bij ds23-man zijn, soort aan/uit "B" versterker.
En de "G" is iets voor de Pass van Ray, de stroom in de eindtrap wordt aan de vraag aangepast, soort PassA![]()
Anne
Die Class H hebben ze het ook over bij Arcam, weer een onduidelijk begrip in mijn ogen.
En binnenkort krijg ik er wat van te horen, en dan is het aardig of je dan naar het reclame jargon luistert, of niet natuurlijk.
Hier staat het ook uitgebreid en (naar ik aanneem) onafhankelijk uitgelegd :
https://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier
Ook de verschillende klassen staan daarin beschreven.
Klasse G is een normale versterkertrap met meer dan 1 spanningsrails welke naar behoefte geschakeld worden met als doen de efficiëntie te verbeteren.
Bij klasse H wordt er niet geschakeld tussen spanningsrails, maar volgt de voedingsspanning het uitgangssignaal. Hierdoor is het rendement nog groter dan bij klasse G.
Bij klasse H wordt er niet geschakeld tussen spanningsrails, maar volgt de voedingsspanning het uitgangssignaal. Hierdoor is het rendement nog groter dan bij klasse G.
Dit verhaal klopt redelijk goed. Klasse E en F zijn min of meer fantasie aanduidingen van een fabrikant. Klasse H is een klasse AB variant met een geschakelde voedingsspanning: Een lage voor lagere vermogens en een hogere voor hoger vermogen. Het schakelen tussen de 2 voedingsspanningen gaat onhoorbaar snel. Klasse T is ook een fantasie aanduiding voor een klasse D variant.ray5150 schreef:Hier staat het ook uitgebreid en (naar ik aanneem) onafhankelijk uitgelegd :
In de basis is er alleen A,B,C,D en AB. Waarbij C niet voor audio geschikt is en alleen voor HF zenders gebruikt wordt. Klasse B eigenlijk ook niet. Dat is voor audio eigenlijk altijd een klasse AB variant die tegen klasse B aanstaat.
Nog eentje vergeten
Er is ook nog zoiets als AB2 , is hetzelfde als AB maar de sturing is groter zodat er (stuur-)roosterstroom gaat lopen.Vraagt wel enig vermogen van de driver.
Op die manier kan er meer stroom uit de eindpit gewrongen, = meer vermogen.
Anne
Er is ook nog zoiets als AB2 , is hetzelfde als AB maar de sturing is groter zodat er (stuur-)roosterstroom gaat lopen.Vraagt wel enig vermogen van de driver.
Op die manier kan er meer stroom uit de eindpit gewrongen, = meer vermogen.
Anne
Ik kom in ieder geval a.s. donderdag beter voorbereid naar de avond van de AVMN.
Ik zit nu dan ook te denken, waar valt dan zo.n LM3886 CA versterker onder, het zal toch niet een Class B zijn?
Of toch
Ik zit nu dan ook te denken, waar valt dan zo.n LM3886 CA versterker onder, het zal toch niet een Class B zijn?
Het komt zo wel binnen, had wat vertraging.cool schreef:AB Hans, weet ik ook gelijk het programma.
hannesie schreef:Ik kom in ieder geval a.s. donderdag beter voorbereid naar de avond van de AVMN.![]()
![]()
![]()
Of toch
Zo ook de LM3886Pjotr schreef:In de basis is er alleen A,B,C,D en AB. Waarbij C niet voor audio geschikt is en alleen voor HF zenders gebruikt wordt. Klasse B eigenlijk ook niet.Dat is voor audio eigenlijk altijd een klasse AB variant die tegen klasse B aanstaat.
Anne
Ja strikt genomen wel. Maar eigenlijk is het zo weinig klasse-A dat je dit eigenlijk best klasse-B mag noemen. Is een beetje schemergebied. Het staat precies zo ingesteld dat de cross-over vervorming die je bij pure klasse-B krijgt, net minimaal is. Klasse-AB is meer de categorie versterkers die bij lage volumes in klasse-A blijven met de daarbij behorende klank en pas bij verder uitsturen overgaan in klasse-B.cool schreef:AB Hans, weet ik ook gelijk het programma.
ffen die extra klassen: de Klasse T is een soort van klasse D, maar dan verder ontwikkeld door Triamp, maar met een modulerende puls generator, de puls moduleert tussen 1.2 Mhz en 200Khz
Er is ook nog een klasse S, bedacht door Sony, dit is ook een soort klasse D, waar de voedingsspanning wisselt met de signaal grootte.
Lees anders onderstaand, dit artikel is laatst, 17 mei, op hifi.nl verschenen: http://www.hifi.nl/artikel/24593/Alles- ... rkers.html
Er is ook nog een klasse S, bedacht door Sony, dit is ook een soort klasse D, waar de voedingsspanning wisselt met de signaal grootte.
Lees anders onderstaand, dit artikel is laatst, 17 mei, op hifi.nl verschenen: http://www.hifi.nl/artikel/24593/Alles- ... rkers.html
ffen die extra klassen: de Klasse T is een soort van klasse D, maar dan verder ontwikkeld door Triamp, maar met een modulerende puls generator, de puls moduleert tussen 1.2 Mhz en 200Khz
Wel leuk zo een voorbespreking van het programma van komende donderdag.hannesie schreef:Het komt zo wel binnen, had wat vertraging.cool schreef:AB Hans, weet ik ook gelijk het programma.
Ik ben benieuwd of het de avond van Linn kan over treffen, lijkt overigens niet heeel moeilijk
Het was eigenlijk een dealer die niet wist wat voor "een volk" ze tegen zouden komen.Kappa7 schreef:Wel leuk zo een voorbespreking van het programma van komende donderdag.hannesie schreef:Het komt zo wel binnen, had wat vertraging.cool schreef:AB Hans, weet ik ook gelijk het programma.
Ik ben benieuwd of het de avond van Linn kan over treffen, lijkt overigens niet heeel moeilijk
Goed voorbereiden voor wie je een demo geeft is dan wel noodzakelijk.
Naar ik begrijp van Hans gaat het do as om de de Arcam class-G. Heb even bij Arcam gekeken wat dat inhoudt. Het is niets anders dan een nieuwe implementatie van de class-H uit begin jaren '80, oftewel een class-AB met variabele voedingsspanning.
Mits goed gedaan kan dat best erg goed klinken. Iets nieuws is het echter niet. Vooral je oortjes laten oordelen dus.
Mits goed gedaan kan dat best erg goed klinken. Iets nieuws is het echter niet. Vooral je oortjes laten oordelen dus.