Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Is er iemand die dat meten kan uitleggen aan iemand met totaal geen kennis
van een oscilloscoop. Ik heb een dso quad gevalletje, maar ik kom er niet helemaal
uit. Of eigenlijk helemaal niet. :oops:
Zat er dan geen gebruiksaanwijzing bij ? :-k

Dit is uit 1966, maar de principes blijven hetzelfde.
101_proeven_met_de_scoop.pdf
(3.28 MiB) 146 keer gedownload
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

in de handleiding staat wel wat hij kan, maar niet hoe je hem gebruikt.
Maar ik ben in discussie met iemand over het aansluiten van bovenstaand schema.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

paulebappie schreef:
toetertje schreef:
Toetertje heeft hem inderdaad wel, maar hoe zo'n ding nu werkt???
Ok, 50 minuten werk O:)

Leuk dat je (jullie) het gaan meten! Gooi vragen maar in deze post dan heeft iedereen er wat aan.
Al met al leuk en aardig tot nu toe. Maar laat eens wat scoop plaatjes zien van het resultaat. Tot nu toe is het allemaal nogal theoretisch.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

De scoop plaatjes zoals het zou moeten staan op DIY, maar
ik moet de boel eerst nog goed aan zien te sluiten. ik weet
nog steeds niet hoe ik channel 1 en 2 precies moet aansluiten. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Eigen resultaten natuurlijk! En wat het doet onder werkelijke belasting :D Blijf dat Quasimodo gedoe een hoop poeha om iets simpels vinden.

Overigens zoek eens verder op forum toeter, er zijn al zat topics geweest over oscilloscopen met handige links naar wat het is, naar de werking en hoe te gebruiken.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Tot zover snappen we hem. Maar we willen nu gaan meten met die quasimodo test.

we zitten een beetje met het aansluiten van het schema, terwijl het er toch aardig
simpel uitziet. Staat nu channel 1 in serie met de signaalgenerator en r1?
De "0 of ground" van beide kanalen van de scope worden aangesloten op de ground van de schakeling.
Vervolgens meet je met kanaal 1 de blokgolf die uit de toongenerator komt. Als je de scope dan laat "triggeren" op kanaal 1 staat de blokgolf mooi stil in beeld.
Vervolgens meet je op kanaal 2 deze (verzwakte) blokgolf plus de veroorzaakte resonantie van de trafo.

Zonder "triggeren" zal je zien dat de golfvormen op je scope niet stil staan, hij heeft geen referentie. Omdat het signaal uit de toongenerator 2 a 5 volt is en bovendien een blokgolf is dit een heel makkelijk signaal voor de scope om zich naar te richten.

Het zou ook met een 1 kanaals scope kunnen, dan meet je alleen de uitgang (chan 2). Maar omdat dit een klein signaaltje is (50-100 mV) en bovendien een samengesteld signaal (blokgolf samen met de resonantie van de trafo) is het moeilijker voor de scope om hier een duidelijke trigger uit te halen. Je zal dan meer moeite moeten doen om een stil beeld op de scope te krijgen.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
paulebappie schreef:
toetertje schreef:
Toetertje heeft hem inderdaad wel, maar hoe zo'n ding nu werkt???
Ok, 50 minuten werk O:)

Leuk dat je (jullie) het gaan meten! Gooi vragen maar in deze post dan heeft iedereen er wat aan.
Al met al leuk en aardig tot nu toe. Maar laat eens wat scoop plaatjes zien van het resultaat. Tot nu toe is het allemaal nogal theoretisch.
Speciaal voor Peter nogmaals dezelfde link (met plaatjes).

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Ben gisteravond met toetertje bezig geweest het is gelukt hoor om ringing op de scoop te zien, Het signaal is alleen een beetje klein op de scoop. De weerstand tussen signaalgenerator en secundair trafo zal misschien nog wat kleiner kunnen. Ander ding is dat we geen potmeter hebben van 1 of 2k maar een van 10k daar kan je niet nauwkeurig genoeg mee regelen. Plan is om een bordje te maken zodat alle aansluitingen wat minder foutgevoelig zijn. Het schema zat gisteren met allemaal krodillenklemmetjes los vast aan elkaar.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Ben gisteravond met toetertje bezig geweest het is gelukt hoor om ringing op de scoop te zien, Het signaal is alleen een beetje klein op de scoop. De weerstand tussen signaalgenerator en secundair trafo zal misschien nog wat kleiner kunnen. Ander ding is dat we geen potmeter hebben van 1 of 2k maar een van 10k daar kan je niet nauwkeurig genoeg mee regelen. Plan is om een bordje te maken zodat alle aansluitingen wat minder foutgevoelig zijn. Het schema zat gisteren met allemaal krodillenklemmetjes los vast aan elkaar.
Goed werk! :rock:

Een 10 slag potmetertje van 1K zal het afstellen wat makkelijker maken.

Het signaal op kanaal 2 is inderdaad niet zo groot (bij mij is het 200mV bij een R1 van 33K en 2 volt blokgolf). Kijk uit met het te klein maken van R1 anders klopt de meting niet meer.
Als je de ringing kan zien zou ik R1 niet (al te veel) kleiner maken.

Op welke weerstand waarde kom je uit? En heb je 10nF en 150nF gebruikt?

Edit 21 mei: meetwaarde aangepast, was 50mV maar moet 200mV zijn.
Laatst gewijzigd door paulebappie op za 21 mei 2016, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

paulebappie schreef:
Speciaal voor Peter nogmaals dezelfde link (met plaatjes).

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html
Die kennen we al, dat is pronken met andermans veren [-X Ben nu wel benieuwd naar wat jezelf bereikt heb, kun je daar niet wat scoop plaatjes van laten zien?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

Pjotr schreef:
paulebappie schreef:
Speciaal voor Peter nogmaals dezelfde link (met plaatjes).

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html
Die kennen we al, dat is pronken met andermans veren [-X Ben nu wel benieuwd naar wat jezelf bereikt heb, kun je daar niet wat scoop plaatjes van laten zien?
De trafo zit (met CRC snubber) inmiddels in mijn DAC. En op mijn breadboard zit nu een Arduino project waar ik mee bezig ben.
Maar ik moet nog een trafo snubberen, die staat in bestelling bij Selectronics sinds 28 April. (uitverkocht :( )
Zodra deze binnen is zal ik wat foto's nemen van de meting.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Omdat we niet helemaal de juiste onderdelen hebben, willen we wat dingetjes gaan bestellen.
Maar, welk type condensator moeten we hebben, en moeten dat gewoon 50 volt types zijn?

Waar we mee getest hadden was 30k en 15k als r1.
10 en 100nf, en een 10k potmeter.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

paulebappie schreef:
Pjotr schreef:
paulebappie schreef:
Speciaal voor Peter nogmaals dezelfde link (met plaatjes).

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ig-57.html
Die kennen we al, dat is pronken met andermans veren [-X Ben nu wel benieuwd naar wat jezelf bereikt heb, kun je daar niet wat scoop plaatjes van laten zien?
De trafo zit (met CRC snubber) inmiddels in mijn DAC. En op mijn breadboard zit nu een Arduino project waar ik mee bezig ben.
Maar ik moet nog een trafo snubberen, die staat in bestelling bij Selectronics sinds 28 April. (uitverkocht :( )
Zodra deze binnen is zal ik wat foto's nemen van de meting.
Nou, toch maar even een quick & dirty soldeerbrouwsel gemaakt van de schakeling en foto's gemaakt. Hoop dat de plaatjes goed gaan.
Dit is een andere transformator die ik nog had liggen. Alle andere wikkelingen kortgesloten.

Cx = 10nF
Cs = 150nF
Rx = potmeter 1k
De blokgolf is 100Hz 2Volt

Opstelling
Rx = niet aangesloten
Rx = 1k
Rx= 250 ohm
Bijlagen
Opstelling
Opstelling
Geen weerstand
Geen weerstand
Rx = 1K
Rx = 1K
Rx = 250 ohm
Rx = 250 ohm
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Ah, zo moet het dus ongeveer. Welke waarde heb je hier voor r1 genomen?
Kun je er vanuit gaan dat de condensators altijd deze waardes hebben?
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Helemaal top! Dank je dat je ons helpt! Denk dat we gisteravond alles goed gedaan hebben. Het triggersignaal was op de neergaande flank voor de rest hetzelfde. Op het minimini scoopje (DSO Quad) is de slinger een beetje klein. Die condensators zijn dat Wima mks?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Ah, zo moet het dus ongeveer. Welke waarde heb je hier voor r1 genomen?
Kun je er vanuit gaan dat de condensators altijd deze waardes hebben?
Heb R1 33k genomen en dat gaat prima hier.
Voor de meeste transformatoren schijnt 10nF en 150nF goed te werken en kan je de resonantie goed dempen door Rx te vinden.
Ik houd ook altijd deze waarden aan en heb inmiddels een trafo of 6 gemeten, ging altijd goed.

Ben inmiddels voor de zoveelste keer aan het artikel begonnen om uit te vogelen hoe het nu met diode snubbers zit :relax:

Het advies is: als er al een condensator over de diodes zit kan je deze beter verwijderen en kiezen voor een CRC over de secundaire wikkeling. Om meerdere redenen:
De C over de diode zal invloed hebben op de CRC snubber. Als de C over de diode groot is en in de buurt komt van Cx (10nF) zal je rekening moeten houden met deze waarden.
In een snubber zit altijd een weerstand opgenomen, dit is het onderdeel dat "snubbert". Alleen een C over een diode verlaagt juist de frequentie (als je pech hebt zelfs tot in het hoorbare gebied) maar dempt hem niet.
Als er goed berekende RC snubbers over de diodes zitten moet je ook weer kijken naar de waarde van C, als deze lekker laag is zou je ze kunnen laten zitten en er ook een CRC bij kunnen zetten.

Inmiddels zijn er op Diyaudio een aantal mensen geweest die de (R)C over de diode hebben weggehaald en daarna een CRC over de secundaire wikkeling hebben gezet.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

zeinogzo schreef:
Helemaal top! Dank je dat je ons helpt! Denk dat we gisteravond alles goed gedaan hebben. Het triggersignaal was op de neergaande flank voor de rest hetzelfde. Op het minimini scoopje (DSO Quad) is de slinger een beetje klein. Die condensators zijn dat Wima mks?
Het is voor mij ook feest hoor :proost: ik zit al een tijdje te stoeien met elektronica maar ik leer leuk bij de laatste tijd.

Mijn slinger \:D/ is ongeveer 200mV ongedempt en 120mV gedempt. De blokgolf is 2V en R1=33K.
Heb je niet per ongeluk de probe op 1:10 staan?

Heb Wima MKP 10 genomen, MKS lijkt me ook prima.
Gebruikersavatar
zeinogzo
Berichten: 39
Lid geworden op: do 10 mar 2016, 17:16

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door zeinogzo »

Heb daar ook het een en ander over zitten lezen, kwam ook tot de 'conclusie' dat C's over de diodes alleen de frequentie omlaag halen en dat een RC noodzakelijk is om te dempen. Zag in eerdere ontwerpen van GAMUT versterkers dat hij eerst ook RC (merk Kemet PMR, C en R in 1 behuizing) gebruikte over zijn diodebruggen maar in de latere ontwerpen alleen over de voedingC's.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

We komen steeds een stapje verder. we hebben in iedergeval beeld.
Maar das bijna niet af te lezen, en de slinger reageert ook niet op de potmeter.
Bijlagen
20160519_191742.jpg
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
We komen steeds een stapje verder. we hebben in iedergeval beeld.
Maar das bijna niet af te lezen, en de slinger reageert ook niet op de potmeter.
Dat is niet veel spanning waar al wel een \:D/

Zo te zien is de blokgolf 1,3V en de rimpel hooguit 20mV. Staat de probe op 1:1?
En hoe groot is R1, nog steeds 30K?

Als aan de potmeter draaien niks uitmaakt is de schakeling/meetopstelling nog niet helemaal goed.
Is de potmeter goed aangesloten.
Meet je de transformator alleen of zit er nog een schakeling achter.
En zijn alle andere wikkelingen van de trafo kortgesloten.
Meet je met een probe of doe je het anders.
Is 1,3V de maximale spanning van de generator.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

R1 is 30k, bestaande uit 3 x 10k in serie.
de potmeter is dezelfde als jij hebt. de kant van de stelschroef en
de middelste poot zitten aan de ground. de andere aan de 150nf.
Ik meet met probes, volgens mij 1 op 1.
Over de spanning van de functiegenerator kan ik niets vinden.

Ik snap eerlijk gezegd het aansluiten van de potmeter ook niet
zo goed. hij regelt over 2 pootjes, wat doet dat derde pootje dan?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

Welke Picoscope heeft Paulebappie eigenlijk?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
R1 is 30k, bestaande uit 3 x 10k in serie.
de potmeter is dezelfde als jij hebt. de kant van de stelschroef en
de middelste poot zitten aan de ground. de andere aan de 150nf.
Ik meet met probes, volgens mij 1 op 1.
Over de spanning van de functiegenerator kan ik niets vinden.

Ik snap eerlijk gezegd het aansluiten van de potmeter ook niet
zo goed. hij regelt over 2 pootjes, wat doet dat derde pootje dan?
Oops ging niet helemaal goed.

Een potmeter heeft 3 aansluitingen, de middelste aansluiting is de loper. In onze schakeling verbinden we de loper met een van de buitenste pootjes en houden we 2 aansluitingen over.
Deze regelbare weerstand die we nu hebben gemaakt gaat in serie met de 150nF.

Kijk de schakeling nog eens goed na, misschien even foto maken?

Hier nog artikel over variabele weerstand:

http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... er&mode=or
Laatst gewijzigd door paulebappie op vr 20 mei 2016, 9:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door paulebappie »

toetertje schreef:
Welke Picoscope heeft Paulebappie eigenlijk?
Picoscope 2203
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door toetertje »

paulebappie schreef:
toetertje schreef:
Welke Picoscope heeft Paulebappie eigenlijk?
Picoscope 2203
Zou ik daar mee mee kunnen/ zou die beter zijn dan mijn Dso quad?
Plaats reactie