LBVS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
[miereneukmodus]Kan iemand de titel van dit topic aanpassen :?: [/miereneukmodus]
+1 :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

Merci :!:
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LBVS

Bericht door tearitup »

Toch nog even inbreken in dit topic. Inmiddels mijn set spelend, foto's volgen eventueel nog voor de liefhebber. Opzich erg tevreden over het geluid (kom van een paar mission 731i) , maar vind het hoog soms een tikkeltje veel van het goede. Wie weet is het wennen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er voor de seas tweeter eigenlijk een grotere weerstand ipv de 2.2 gemoeten zou hebben. Heeft het zin om daarmee te experimenteren of zou het verschil te klein zijn om daadwerkelijk een verschil te merken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS

Bericht door ray5150 »

De betreffende weerstanden kosten slechts een paar kwartjes tot een euro het stuk, afhankelijk van de uitvoering.
Voor het geld hoef je het dus niet te laten om er wat mee te experimenteren.
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LBVS

Bericht door tearitup »

True, het gaat me meer om de moeite van het aanpassen van de filters. Geen probleem om er nog wat extra werk in te steken, maar als het bij voorbaat al zinloos is ga ik me liever richten op de afwerking. Vandaar ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS

Bericht door Henkjan »

tearitup schreef:
..... dat er voor de seas tweeter eigenlijk een grotere weerstand ipv de 2.2 gemoeten zou hebben. Heeft het zin om daarmee te experimenteren of zou het verschil te klein zijn om daadwerkelijk een verschil te merken?
een kleine aanpassing van hoe hard de tweeter speelt ga je al goed horen, zou ik zeker mee gaan experimenteren
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LBVS

Bericht door tearitup »

Dank, dan maar even uitzoeken hoe het precies zat en een paar weerstandjes scoren.
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LBVS

Bericht door tearitup »

Inmiddels de 2.2 weerstand voor het hoog vervangen voor een 3.3 (zoals Edo het filter in eerste instantie ook had aangepast voor de seas tweeter). Ik vind het een aanzienlijke vooruitgang, luistert net een stukje prettiger.
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb inmiddels de spullen binnen gekregen, en heb de filters klaar, maar ik heb nog en vraag over de bracing op welke hoogte moeten de bracings komen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

Rickw schreef:
maar ik heb nog en vraag over de bracing op welke hoogte moeten de bracings komen?
Laat de originele tekening nog eens zien :?:
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Op de tekening, staan geen maten waar de bracings moeten komen , kan wel zien waar ze ongeveer moeten, maar niet precies, of maakt dat niet zoveel uit?
Bijlagen
ontwerptekening[1].jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: LBVS

Bericht door toetertje »

Waar ze komen maakt niet zoveel uit. Ze zijn alleen voor versteviging van de kast.
Ik zou ze gewoon verdelen over de ruimte die je hebt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

De plaatsing komt idd niet op de mm .... hou wel rekening met de plaats waar de brace tussen de tweeter en woofer komt.
Voor het gemak toch even een tekening gemaakt :mrgreen:
Bijlagen
LBVS bracing.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS

Bericht door ray5150 »

Om resonaties te voorkomen de twee onderste het beste ongelijk verdelen ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS

Bericht door Henkjan »

ik zou de 2 bovenste zo dicht bij de woofer als kan neerzetten, daar wordt de trilling opgewekt immers.
ray5150 schreef:
Om resonaties te voorkomen de twee onderste het beste ongelijk verdelen ?
het idee is om de bracings daar te zetten waar de kast zonder brace de grootste uitslag zou maken, dat is dus in t midden. maar dan krijg je dus 2 delen die exact gelijk zijn en dus ook op de zelfde frequentie hun eigentrilling hebben, waardoor het mogelijk storender is. om dat tegen te gaan wordt vaak een gulden snede verhouding geadviseerd 1/1.618
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb inmiddels de bracings er in zitten, maar heb nog en vraag over het filter, maakt het uit waar ik die plaats? ik dacht zelf onder de bass reflex buis
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS

Bericht door Henkjan »

Rickw schreef:
.... het filter, maakt het uit waar ik die plaats? ik dacht zelf onder de bass reflex buis
daar waar die goed stevig ligt :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

Waar heb jij de basreflexpoort zitten dan. In het originele ontwerp zit de baspoort in de bodem!
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb de basspoort in de bodemzitten, maar ik bedoel zegmaar,naast de basspoort, had ook baf gekocht, maar hoe moet ik dit aanbrengen? ik weet dat het achter de tweeter moet.
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb even een foto van de achterkant gemaakt, zou iemand kunnen aangeven waar ik het baf moet plaatsen?
Bijlagen
LBVS.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

De meeste demping in de kast is Pritex, het open structuur noppenschuim, dat zowel boven in de kast (tegen het deksel, en op de achterwand achter de tweeter en de woofer) is aangebracht, maar ook op de bodem van de kast. Helemaal bovenin de kast (midden in de kast, achter de tweeter) zit ook een hoeveelheid BAF, het witte wolachtige materiaal. Op de wanden van de kast kan dik vilt (of ondertapijt) worden aangebracht voor een betere demping van de wanden.
Bijlagen
schaap.jpg
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb de luidsprekers nu bijna klaar, moeten alleen nog geschilderd worden. Heb ze nu wel al speldend, en het geluid is erg goed.
Als de luidsprekers klaar zijn, plaats in nog wel wat foto's.

Bedankt allemaal voor de hulp
Frankv
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 13:09

Re: LBVS

Bericht door Frankv »

al foto's beschikbaar?
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LBVS

Bericht door tearitup »

.
Laatst gewijzigd door tearitup op vr 09 nov 2018, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS

Bericht door SARK »

Niet gaan "upgraden", dit is een redelijk uitgedacht ontwerp dus niet gaan lopen "klooien" :wink:

Bart Segers heeft in een ander topic uitvoerig beschreven hoe je zo'n winkelhaak goed kunt herstellen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=4&t=4161
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”