Toch nog even inbreken in dit topic. Inmiddels mijn set spelend, foto's volgen eventueel nog voor de liefhebber. Opzich erg tevreden over het geluid (kom van een paar mission 731i) , maar vind het hoog soms een tikkeltje veel van het goede. Wie weet is het wennen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er voor de seas tweeter eigenlijk een grotere weerstand ipv de 2.2 gemoeten zou hebben. Heeft het zin om daarmee te experimenteren of zou het verschil te klein zijn om daadwerkelijk een verschil te merken?
De betreffende weerstanden kosten slechts een paar kwartjes tot een euro het stuk, afhankelijk van de uitvoering.
Voor het geld hoef je het dus niet te laten om er wat mee te experimenteren.
True, het gaat me meer om de moeite van het aanpassen van de filters. Geen probleem om er nog wat extra werk in te steken, maar als het bij voorbaat al zinloos is ga ik me liever richten op de afwerking. Vandaar
..... dat er voor de seas tweeter eigenlijk een grotere weerstand ipv de 2.2 gemoeten zou hebben. Heeft het zin om daarmee te experimenteren of zou het verschil te klein zijn om daadwerkelijk een verschil te merken?
een kleine aanpassing van hoe hard de tweeter speelt ga je al goed horen, zou ik zeker mee gaan experimenteren
Inmiddels de 2.2 weerstand voor het hoog vervangen voor een 3.3 (zoals Edo het filter in eerste instantie ook had aangepast voor de seas tweeter). Ik vind het een aanzienlijke vooruitgang, luistert net een stukje prettiger.
Op de tekening, staan geen maten waar de bracings moeten komen , kan wel zien waar ze ongeveer moeten, maar niet precies, of maakt dat niet zoveel uit?
De plaatsing komt idd niet op de mm .... hou wel rekening met de plaats waar de brace tussen de tweeter en woofer komt.
Voor het gemak toch even een tekening gemaakt
ik zou de 2 bovenste zo dicht bij de woofer als kan neerzetten, daar wordt de trilling opgewekt immers.
ray5150 schreef:
Om resonaties te voorkomen de twee onderste het beste ongelijk verdelen ?
het idee is om de bracings daar te zetten waar de kast zonder brace de grootste uitslag zou maken, dat is dus in t midden. maar dan krijg je dus 2 delen die exact gelijk zijn en dus ook op de zelfde frequentie hun eigentrilling hebben, waardoor het mogelijk storender is. om dat tegen te gaan wordt vaak een gulden snede verhouding geadviseerd 1/1.618
Heb inmiddels de bracings er in zitten, maar heb nog en vraag over het filter, maakt het uit waar ik die plaats? ik dacht zelf onder de bass reflex buis
Heb de basspoort in de bodemzitten, maar ik bedoel zegmaar,naast de basspoort, had ook baf gekocht, maar hoe moet ik dit aanbrengen? ik weet dat het achter de tweeter moet.
De meeste demping in de kast is Pritex, het open structuur noppenschuim, dat zowel boven in de kast (tegen het deksel, en op de achterwand achter de tweeter en de woofer) is aangebracht, maar ook op de bodem van de kast. Helemaal bovenin de kast (midden in de kast, achter de tweeter) zit ook een hoeveelheid BAF, het witte wolachtige materiaal. Op de wanden van de kast kan dik vilt (of ondertapijt) worden aangebracht voor een betere demping van de wanden.
Heb de luidsprekers nu bijna klaar, moeten alleen nog geschilderd worden. Heb ze nu wel al speldend, en het geluid is erg goed.
Als de luidsprekers klaar zijn, plaats in nog wel wat foto's.