Versterker inschakelen met pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Joost1975

Versterker inschakelen met pre

Bericht door Joost1975 »

Hallo,

Mijn eindversterker project (lm3886 my ref fremen) staat even op onhold. De behuizing laat ,te lang, op zich wachten. :cry: En omdat ik toch iets te doen moet hebben ben ik begonnen met project 2. Het wordt een dcb1 pre amp. Het wordt de hotrod versie, welke door mr. Teabag verkocht worden op diyaudio. Deze print is bijna klaar.
Nu wil ik straks met 1 schakelaar de voor- en eindversterker inschaken. Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken. Is het beter/mogelijk om 240v door te lussen, of is het verstandiger om een stuursignaal naar de eindversterker te sturen en dan met een relais de 240v in te schakelen.

Joost
Ah!buis

Re: Versterker inschakelen met pre

Bericht door Ah!buis »

Achter op de versterker een stopkontakt die met de versterker ingeschakeld wordt.En daar prik je dan de voorversterker in.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Leuk nog een DCB1
Ben die nu ook aan het bouwen.
Zal er even een eigen topic voor openen.
Ik wil die ook inzetten als voorversterker die dan ook de eindversterker schakelt.
Echter zal de DCB1 gewoon onder spanning blijven.
Ik heb gemerkt dat dit bij de Pearl2 ook beter is en daar verstook ik 6x200mA en dat vind ik nog erg mee vallen.
De 2x 100mA van de DCB1 is daar bij niet echt veul te noemen en vind ik geen probleem.
Echter de eindversterker gaat wel gewoon uit.
Dat gaat bij mij via een 5V relais wat door de Guido tent volumeregelaar wordt gestuurd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bij mijn preamp (Voyager, zie onderschrift) schakel ik ook de eindtrappen in met de voorversterker, misschien een idee.
Bijlagen
IMG_0514.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi Barry! Enige wat je wel graag wilt is om de stoom van je eindversterkers met de stevige laadpieken, verre van je VV te houden.

Beter is om in je eindversterkers een relais te zetten en dat te schakelen vanuit de VV. B.v. zoiets
42267892.jpg
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Ik zit te denken om de RelaiXedPassive van Jan van Eijndhoven te gaan gebruiken als volume/ selector. Hier zou ik dus ook de 5V vandaan moeten kunnen halen voor het in en uitschakelen van de eindversterker.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Klopt.
Dan kan je in de eindversterker de relais van Pjotr plaatsen,
Wel even het 5V type gebruiken dan natuurlijk.
En wil je ook de DCB1 schakelen dan heb je ook daar een relais in nodig.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Weet iemand het precieze nummer van zo'n relais. Heb op de site van Omron gekeken maar krijg hem daar niet gevonden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

G2R-1-T
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

De g2r-1-t krijg ik wel gevonden, maar alleen in 12,24 en 240 uitvoeringen, en geen 5V.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Joost1975 schreef:
De g2r-1-t krijg ik wel gevonden, maar alleen in 12,24 en 240 uitvoeringen, en geen 5V.
Met van die zware kontakten valt de stroom voor 5V uitvoering nogal groot uit.Kan wel richting 200mA worden.
Met deze https://www.eoo-bv.nl/relais-meer-dan-2 ... -1005.html moet 't wel kunnen, toch nog 85mA voor de 5V spoel.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Neem je toch een 12V? Dat zit toch ook in een VV? 12V is redelijk standaard voor de schakelspanning.

Bij Farnell staat de 5V wel, alleen het plaatje klopt niet: http://nl.farnell.com/omron-electronic- ... dp/2065719

Alternatief is een insteekrelais in een voet met schroefaansluitingen
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Joost1975 schreef:
Ik zit te denken om de RelaiXedPassive van Jan van Eijndhoven te gaan gebruiken als volume/ selector. Hier zou ik dus ook de 5V vandaan moeten kunnen halen voor het in en uitschakelen van de eindversterker.
Ik heb nog even gekeken naar de schema's van de relaixed van Jos van Eindhoven maar die is niet passief en is gebalanceerd.
Wel heeft die een trigger uitgang van 12V.
De passive volumeregeling van Jos (guido) heeft wel een 5V trigger uitgang.
Het is dus verstandig oom eerst even goed te kijken welke regelaar je van Jos wil gaan gebruiken.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Kappa7 schreef:
Joost1975 schreef:
Ik heb nog even gekeken naar de schema's van de relaixed van Jos van Eindhoven maar die is niet passief en is gebalanceerd.
Wel heeft die een trigger uitgang van 12V.
De passive volumeregeling van Jos (guido) heeft wel een 5V trigger uitgang.
Het is dus verstandig oom eerst even goed te kijken welke regelaar je van Jos wil gaan gebruiken.
Ik wil graag de Relaixedpassive gaan gebruiken icm de dcb1. Als ik naar de naam kijk lijkt mij deze passief.Ik denk dat je je vergist met de Relaixed preamp welke inderdaad gebalanceerd is.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Deze dus
http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaix ... index.html
Ik kan niet zo snel zien of die een geschakelde spanning levert voor een extern relais.
Wel zit daar eigenlijk alles al op het bord om netstroom te schakelen.
Je zou dus de spanning in de voorversterker kunnen schakelen net zo als Barry voorstelde.
Is niet het mooiste maar alles zit er al op en makkelijker kan je het niet maken.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Ja die is het. Ik heb het linkje van Barry doorgekeken, maar ik kan daar niet de oplossing voor mijn probleem uithalen. Dat ligt niet aan de uitgebreide beschrijving van Barry maar meer aan mijn gebrek aan kennis ben ik bang. Dit wordt mijn eerste project, en ik ben (helaas) geen elektronica expert. :(
De oplossing met het relais kan ik overigens goed volgen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De oplossing van Barry is dat er achter op de voorversterker een paar aansluitingen zitten waar je een versterker en een bron op kan aansluiten.
Die zijn dan geschakeld.
Dat schakelen kan jij met de print doen van jos.
Daar zitten alle mogelijkheden al op.
De eindversterker blijft dan dus met de knop gewoon aan staan.
De print van jos schakelt de net spanning.
Plaats reactie