Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Aan de soldeerstation zal het in ieder geval niet liggen :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Ik heb nooit de gelegenheid genomen om A/B te testen. Die van Intertechnik lijken me een 'safe bet'. Een mogelijk voordeel van de Mundorf spoelen is dat ze gebakken zijn waardoor de wikkelingen veel vaster liggen dan bij die van Intertechnik, niet onderling kunnen trillen, net als bij de Jantzen spoelen standaard het geval is.
Hier nog even op terugkomend Jeroen. De I-kernen van Intertechnik zijn vacuüm impregneerde met transformator hars. I.i.g. die ik hier heb liggen, Dus rammelen en losse windingen zal geen risico zijn. De Jantzen luchtspoelen zijn gemaakt van z.g.n. "Backlackdraht". Dat is transformatordraad met een speciale coating die polymeriseert na verhitting. Na het wikkelen worden die spoelen op ca 150 graden verhit waardoor de wikkelingen aan elkaar "bakken" en een stabiel geheel vormen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
De Jantzen luchtspoelen zijn gemaakt van z.g.n. "Backlackdraht".
De zogenaamde gebakken lucht spoelen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

ds23man schreef:
Aan de soldeerstation zal het in ieder geval niet liggen :D
Is inderdaad een fijn ding, warmt snel op naar de perfecte temperatuur. Zoals zoveel van het gereedschap heb ik hem te leen. Met zijn allen heb je veel meer als alleen. :wink:

Het hele spoelenverhaal gaat mijn pet te boven. Wel weet ik dat dit prima spul is. Mogelijk zou jantzen waxcoils nog beter kunnen zijn, maar waarschijnlijk nauwelijks hoorbaar door de lage waarden die gebruikt worden.

Ik blaas af voor vanavond, één filter is af!
IMG_2121 - kopie.JPG
IMG_2129 - kopie.JPG
En nog een plaatje van het geheel, omdat ik nog steeds apetrots ben! O:)
IMG_2130 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik heb weer eens tijd gehad, na al het babygebeuren sinds 20 november, om wat te doen aan de speakers. :)
Ik heb gemerkt dat mijn mediaspeler waarschijnlijk de zwakste schakel is in mijn audiosysteem. Daardoor hoor ik eigenlijk geen verschil tussen de verschillende filteropties die ik op mijn proeffilter heb gebouwd. Omdat ik de kartonnen filterdozen met de wirwar aan kabels onderhand wel eens zat ben, ben ik van de week begonnen met het opbouwen van de filters zoals ze onderin de speaker komen. Inmiddels is één filter klaar voor montage. :D
Ik hoop dat de heren critici het nu wat minder een zooitje vinden...
Bijlagen
IMG_4364 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Heel mooi filter!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Inderdaad netjes opgebouwd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Wel erg druk.

:hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door markbakk »

rodi schreef:
Ik heb gemerkt dat mijn mediaspeler waarschijnlijk de zwakste schakel is in mijn audiosysteem. Daardoor hoor ik eigenlijk geen verschil tussen de verschillende filteropties die ik op mijn proeffilter heb gebouwd.
Of je oren natuurlijk. In normaal audiofielenland zorgt een zwakste schakel elders niet voor onhoorbaarheid van de verbeteringen door duurdere componenten hoor! [-X
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

@Ray&Walt: bedankt!

@Richard: Dat is een leermoment voor mogelijk het ooit volgende project. Ik wilde de speakers zo klein mogelijk hebben en heb dus geprobeerd de filterruimte zo klein mogelijk te houden. Is naar mijn idee goed gelukt, maar bij de volgende speakers ga ik wat meer ruimte hiervoor vrij houden.

@Mark: Ja de oren zijn natuurlijk wel het belangrijkste. Echter hoor ik hier thuis bepaalde verschillende componenten niet die ik bij vergelijkingen elders echt makkelijk kon horen. Maar er zijn heel veel invloeden natuurlijk: De akoestiek van mijn kamer is niet perfect en ik blijf mijn mediaspeler verwijten van wat informatie achter te houden. Die mediaspeler gaat in de toekomst een upgrade krijgen, hoeft niet veel te kosten.

Inmiddels zijn beide filters af.
Z.s.m. in de speakers monteren en dan beschouw ik mijn creaties als af! 8)
Bijlagen
IMG_4374 - kopie.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Grappig dat je ze spiegelbeeld hebt gebouwd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Moet wel, anders past het niet!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Wil je de oorsprong van die zwarte montage stroken met ons delen ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Ziet eruit als Mundorf MConstruct...?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Ah, audiofiele kroonstenen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Laat Rodi dat eerst nog maar even bevestigen, maar Mundorf levert dit spul dus ook.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik zou niet weten welk merk het is. Rudy(Rumoh) kwam hiermee op de proppen op mijn vraag naar iets mooiers als kroonsteentje. Komt uit de categorie audio wereld heb ik me laten vertellen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Voor Mundorf begrippen, niet duur! :lol:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Chris_T »

Mooie terminals wel :!:
Ik erger mij kapot aan de kwaliteit van de kroonstenen tegenwoordig.
Die uit 2009 zijn zo hard aan te draaien dat de koperdraadjes tot 1 geheel op elkaar geperst worden. Probeer dat maar met de kroonstenen van nu :roll:
Bij sommige exemplaren vallen de schroeven bij voorbaat al eruit of zijn gelijk dol als je niet met 'fingerspritzen' gevoel aandraait.
Dit is dus wellicht een mooi alternatief.
Het lijken mij trouwens gewoon molex blokjes: http://nl.farnell.com/molex/38720-7502/ ... dp/9974008
EoO heeft ze ook voor een niet audiofiele prijs: https://www.eoo-bv.nl/terminal-blok-str ... print.html
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ze staan weer te spelen! Ondanks zorgvuldig opbouwen en nameten vind ik het toch altijd spannend als ik dan weer muziek aanzet...

En het zijn inderdaad fijne terminals!

Ik ben erg blij met de strakke achterkant, alleen een kabel die er onderuit komt en geen terminal met aansluitingen 8)
Bijlagen
Het filter op de onderplaat van de speaker gemonteerd, luistert nog nauw.
Het filter op de onderplaat van de speaker gemonteerd, luistert nog nauw.
IMG_4385 - kopie.JPG
Speakon baby!:-)
Speakon baby!:-)
IMG_4405 - kopie.JPG
IMG_4408.JPG
IMG_4409.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Strak hoor! Erg fraai.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hannesie »

Erg goed doordacht en mooi afgewerkt. :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Zal het maar niet aan mijn vrouw laten zien, anders moet ik ook aan de slag. :-$ :-$
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FritsK »

Dan moet je het toch juist laten zien? ;-)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Na jaren weer even wat activiteit:
Ik heb voor een ander project een meetmicrofoon aangeschaft.
Dan kan ik het natuurlijk ook niet laten om mijn eigen speakers eens te meten als oefening.
Dit is dus mijn eerste meting, dus ik hecht ook niet superveel waarde hieraan. Ik verwacht eerder dat mijn meting veel beter kan.

Wat mijn meting wel bevestigd, is de flinke staande golven in het laag, vooral die rond de 35hz hoor je goed als deze in de muziek zit. Gelukkig is er veel muziek waar hij afwezig is. Wat ook meedoet is het volume waarop je afspeelt. Omdat ik geen SPLmeter heb en dit via een appje op mijn telefoon doe, denk ik dat deze meting de pieken en dalen ook wel wat overdrijft. Maar het moet ff zonder.

Overigens ga ik in mijn huidige huis geen aanpassingen doen aan de akoestiek, dit wordt in mijn volgende woning. Ik hoop dat ik daar de akoestiek beter onder controle krijg, want dat verdienen mijn oren en deze speakers!
Bijlagen
180301 Meting evora curved op luisterplaats.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”